Spider (2002)

Canada / Verenigd Koninkrijk
Drama / Mystery

geregisseerd door David Cronenberg
met Ralph Fiennes, Miranda Richardson en Gabriel Byrne

De Londense wijk East End, ergens in de jaren '60. De twaalfjarige Dennis Cleg, alias Spider, ziet hoe zijn vader op wrede wijze zijn moeder vermoordt. De prostituee Yvonne zal haar plaats innemen. Uit angst dat ze hem ook willen vermoorden, smeedt Spider een krankzinnig plan. De gevolgen zijn tragisch. Twintig jaar later komt Spider vrij uit een psychiatrische inrichting en neemt zijn intrek in een rehabilitatiecentrum in zijn vroegere wijk. De schizofrene man keert terug in het verleden en gaat op zoek naar de waarheid. Maar fictie en werkelijkheid lopen voor hem door elkaar, met alle gevolgen vandien.

avatar van Davidus
Fascinerende, sfeervolle, psychotische film. Ik hou van dit soort films waarbij de geflipte, getraumatiseerde eenling het opneemt tegen de wereld/maatschappij/onrecht. De sfeer vond ik haast mystiek te noemen, het donkere deprimerende 60's London, kaal ingerichte huizen, lege straten, monsterachtige fabrieken, het individu telt niet.
Geweldig gespeeld door Fiennes, zo goed verbeeld hoe je zijn verwarring en psychose in zijn hoofd meebeleeft en zelf compleet verdwaalt in het web van schijn en werkelijkheid.
Een heel interessante, aparte psychologische studie die van begin tot eind me geboeid heeft.

Vond het script goed en de beeldvorming uitstekend.
David Cronenberg bezit de gave om aan de hand van kleine details een toestand concreet duidelijk te maken.
Toch wel een goede film met een verbluffende Ralph Fiennes en een eveneens best presterende Brad Hall, als de 12-jarige Spider.

avatar van SturyNijmegen
Boek is beter dan de film. Sfeer is wel mooi in beeld gebracht, lekker depri, donker

avatar van flaphead
Psychologisch drama dat je nergens bij de strot pakt. Een psychisch gestoorde man komt in een rehabilitatiewoning, waar hij zijn jeugd begint te herleven. Het in zichzelf mompelen en eindeloze schrijven in zijn boekje begint al snel te vervelen. Het tempo is traag, maar dat past wel bij de sombere setting.
De film ontvouwt zich niet zoals het duidelijk wel bedoeld was en daardoor is het lastig de aandacht erbij te houden. Het is wachten op twists om de spanning erin te krijgen. Uiteindelijk komt die er, maar het blies mij niet van mijn sokken en was ruimschoots te weinig om de film te redden.
De intentie is helder en goed, maar de uitwerking laat veel te wensen over. De traagheid en gemis aan intensiteit zijn daar de grootste boosdoeners van. Het verhaal is te rechtlijnig, het acteerwerk is voldoende.

avatar van Capablanca
De volwassen toeschouwer voegde voor mij weinig toe en was soms zelfs ronduit storend. Ik zag geen enkele meerwaarde in vergelijking met gewone flashbacks.

avatar van EW101
Mijn negende film van Cronenberg. Het verhaal was vrij interessant en had goede wendingen, die ik wel tijdens het kijken al had geraden. Daarom voelde het redelijk voorspelbaar.
Het acteerwerk van Ralph Fiennes mocht er ook zeker zijn. Ik ken hem vooral in zijn meer zelfverzekerde rollen ,maar hier laat hij zien dat hij ook een stille onzekere schizofrene man kan spelen.
De sfeer zat er ook goed in. Alles kwam vrij sober over en de flashbacks met daarin zowel de oudere en jonge Dennis Cleg hadden een bizarre sfeer.