Spider (2002)

Canada / Verenigd Koninkrijk
Drama / Mystery

geregisseerd door David Cronenberg
met Ralph Fiennes, Miranda Richardson en Gabriel Byrne

De Londense wijk East End. Dennis Clay, alias Spider, neemt zijn intrek in een rehabilitatiecentrum in zijn vroegere wijk. Hij is zopas ontslagen uit een psychiatrische instelling en probeert nu met behulp van zijn notitieboekje te achterhalen wat er in zijn jeugd is gebeurd tussen zijn vader en moeder. Maar kan hij wel op zijn geheugen vertrouwen ?

avatar van The One Ring
Zware tegenvaller. Ik kan hier wel uitgebreid gaan uitleggen waarom, maar eigenlijk is het argument de simpelste die er bestaat: het wist me gewoon niet te boeien. De sfeer is wel goed getroffen en Fiennes speelt goed, maar de film wist gewoon niet mijn aandacht vast te houden. Het kon me niet schelen wat er gebeurde.

Reinbo
Da's jammer, was dat wel gelukt dan had je een zeer sfeervolle en aangrijpende film gezien. Maar ik snap je klacht wel. Ik durf hem eigenlijk niet te herzien, omdat ik bang ben dat het vergeleken met de eerste kijkbeurt tegenvalt. Toen greep de film me namelijk volledig bij de strot. Dus wieweet doet herziening bij jou de film veel goeds.

4,5* van mij.

avatar van mikey
Jammer dat ik de clou te snel doorhad, of weg werd gegeven. Verder een soms wat vreemd verhaal en een overdreven (maar niet okay) acterende hoofdpersoon. 2.5

avatar van Sander D.
Ligt het aan mij of geeft de plotomschrijving hierboven wel erg veel weg?

avatar van Inland Rabbit
mooie focus op t karakter van Spider en een over t algemeen best boeiende film. Ook is de sfeer die word neergezet best goed, het komt alleen zo laat op gang en is over het algemeen soms wel wat traag, maar misschien was dit toch niet volledig mijn film 3.5* Wel goed, dat wel.

Gister gezien echt een saaie film met een erg deprimerende sfeer

avatar van joe black
Ralp Fiennes is een waanzinnig goeie acteur!

4.5* voor een hele goeie film!

(verwijderd)
Gek of ... door het leven dusdanig gekwetst dat de mens niet anders kan dan de gruwelijke herinneringen onder te brengen in een puur persoonlijk web.
Vorm, inhoud, sfeer, alles even briljant. Neerslachtig, maar toch ontroerend mooi.

avatar van Timecop
Simpel opgezette, maar zéér boeiende film.

avatar van hulkio
Had een beetje een dubbel gevoel bij deze film van Cronenberg. Het script en acteerwerk (met name van Ralph Fienne) zijn bovengemiddeld. De film heeft echter een vrij nare sfeer en wist me ook niet echt te pakken.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Ondanks de sterke Fiennes en Byrne lijkt deze film het bewijs te leveren dat Cronenberg een beetje de weg kwijt is. Volledig uit balans weet de film amper welke richting het wil gaan. Het blijft bij een soort drama met thrillervleugjes. Evengoed een redelijk geheel, maar nergens echt goed.

avatar van Halcyon
Het oedipuscomplex tot op het bot ontbloot.

Een andere Cronenberg dan in de gouden jaren van de bodyhorror. Maar toch nog steeds veel focus op de menselijke psyche en alles wat daarmee samengaat, dus in dat opzicht toch duidelijk een werk van zijn hand. (Al moet ik eerlijk bekennen dat als ik niet wist dat hij door Cronenberg geregisseerd was, ik het waarschijnlijk niet zou merken.) En ook al mag zijn stijl dan wat geëvolueerd zijn, Cronenberg maakt nog steeds films voor een publiek dat op de een of andere manier geprikkeld wil worden. Met Spider gebeurt dat niet zozeer aan de hand van een ingenieus scenario, maar wel via de cinematografie. De basis is uiteindelijk vrij eenvoudig, maar door constant met begrippen als realiteit vs wensdroom te spelen dompelt Cronenberg zijn werkje onder in mysterie. Behalve die typische stempel is Spider ook een aandoenlijk verhaal dat perfect tot zijn recht komt door de ingetogen vertolking van Ralph Fiennes als Spider, een schizofreen die zich met alle moeite van de wereld staande tracht te houden in het troosteloze Londen van de jaren ’60.

avatar van the pope
Hele mooie sfeervolle film met sterk acteerwerk.

Weer een topfilm van Cronenberg.

avatar van eltorro

avatar van Halcyon
Misschien zou je hem beter eerst eens kijken alvorens je met zo'n vooroordelen komt aandraven?

avatar van MindFucker
The One Ring schreef:

volledig mee eens

Sander D. schreef:
Ligt het aan mij of geeft de plotomschrijving hierboven wel erg veel weg?

Ik heb net A Beautiful Mind gezien. En dan lees ik dit en denk natuurlijk nu: "Oh, 't is een schizo dus hij heeft zich die gruwelijke moord ingebeeld!" Onder mij, in het flatgebouw waar ik woon, woont ook een schizo, die hoort mij van alles doen waar ik niks van af weet. Zo schijn Ik regelmatig de hele nacht op hoge hakken rond te stampen? Ik weet van niks maar wie zal het zeggen; ben ik ook schizo?

Maar goed, eigenlijk dacht ik eerst "Ha, fijn weer eens een Cronenberg....." dus daar houd ik het maar bij.......

Beklemmend en deprimerend. Het was erger dan ik verwachte, dus geen inbeelding........

Sterk geacteerd en heel anders dan ik van Cronenberg gewend ben. Toch een film die ik niet los kon laten.....een film die mij enkele uren door de duistere krochten van de menselijke geest liet dwalen......

Soms zie je een film die je beter snel kan los laten. Ik zal deze film dan ook nooit gaan herzien.

avatar van josseheijmen
eltorro schreef:
d.d.18042009 Ik zag in mijn tvgids staan spider, dag lage een film met spinnen maar blijkt het zo'n drama film te zijn.
"dag lage" ?

het moet niet veel gekker worden...

Pastichio Rocker
Het leek me wel een goeie film, maar jammer genoeg ben ik in slaap gevallen. Wat ik ervan heb gezien sprak me overigens wel aan, en ik vind het altijd leuk om Gabriel Byrne aan het werk te zien.

avatar van josseheijmen
De film begon gisteren met maar liefst 75 minuten vertraging bij ned2.

Komt dit vaker voor?

Of was er een 'normale' reden dat het Uur van de wolf/ Cuby & the Blizards (?) zo veel langer duurde/ op een veel later tijdstip werd uitgezonden?

Het begin van de film heb ik zeer intrigerend gevonden.
Fiennes speelt een andere rol dan ooit eerder van hem gezien, heel apart. Ook de flashbacks (?) zijn mysterieus en, zo leek het mij, veelbetekenend.

Hoe loopt dit af? Ik hoop ooit nog op deze film te stuiten, het lijkt me geen film die gemakkelijk te huren is.
Ik ben gisteren in slaap gevallen, deed mijn best met tandenstokers tussen de oogleden: het mocht niet baten.

avatar van Bombong
josseheijmen schreef:
De film begon gisteren met maar liefst 75 minuten vertraging bij ned2.

Ik had 'm ook opgenomen en wilde hem vandaag gaan bekijken. Ik neem altijd ongeveer een half uur extra tijd op, om dit soort grappen het hoofd te bieden. Maar helaas was dat dit keer niet genoeg. Hoop dat ie snel nog eens wordt uitgezonden.

avatar van JJ_D
Vreemd dat zoveel mensen de "twist" al zolang op voorhand doorhadden, want voor mij was het einde nog steeds een slag in het gezicht. Ik kon er toen (op het moment zelf) absoluut geen touw aan vastknopen, maar ik hoorde intussen dat Fiennes' personage moeilijkheden zou hebben om de seksuele aard van zijn moeder en haar zorgzame kant uit elkaar te houden, waardoor hij haar opsplitst in 2 individuen.
Dat gegeven op zich is best interessant, maar de kijker krijgt genoeg informatie om al het tegenovergestelde te geloven. Zo plaatst deze manier van kijken de moord van de vader in een absurd daglicht, waardoor deze nooit kan plaatsgevonden hebben... En is het niet nogal "goedkoop" om de kijker met dergelijke cliché's om de oren te gooien, om er via een bizarre slotsequens aan toe te voegen dat het "maar" cliché's waren en dat we er eigenlijk niet hadden mogen intrappen?
Anderzijds kan je 'Spider', als "anti-film" die je in de val lokt, als een soort 'Adaptation.' beschouwen, een "meesterwerk" dat je keihard op de kracht van beelden wijst en je toont wat er gebeurt als je je niet meer laat leiden door je gezond verstand. Of toch niet?

Ook qua beelden bleef ik nogal op mijn honger: hier en daar zien we Fiennes door de straten strompelen zoals Victor Sjöström in Bergmans 'Wilde Aardbeien', maar over het geheel mis ik de beklijvende sfeer.
En tot slot geeft ook Fiennes acteerprestatie de film niet de nodige puls. Hij doet het weliswaar niet slecht, maar mist misschien toch een beetje magie?

Ah, eigenlijk is dit zo'n film die je een tweede keer moet zien, om na te gaan hoeveel aanwijzingen Cronenberg in zijn film steekt. Want voorlopig zit ik opgescheept met het vervelende gevoel van keihard beetgenomen te zijn, en dat is de bedoeling waarschijnlijk niet.

avatar van Derekbou
Cronenberg weet de sfeer in de film meteen goed neer te zetten in een regenachtig Engeland geschoten in grijsbruine tinten. De muziek, bestaande uit piano en strijkers, weet dit mooi te complementeren. Het personage van Spider wordt door Fiennes op een knappe manier neergezet. Mompelend, krom lopend en raar gekleed weet hij de kijker te intrigeren.

Spider mag dan vier overhemden en twee jassen dragen, het verhaal van de film zit een stuk minder ingewikkeld in elkaar. Ik kreeg, zoals meer mensen lees ik hier, al redelijk snel door hoe Spider zelf de zaken zag en waar Cronenberg met het verhaal naartoe wilde. (Trouwens, als ik achteraf de synopsis hierboven lees, vind ik deze wel erg veel weggeven van het verhaal.) Toen ik voor mezelf vastgesteld had hoe de film af zou lopen was dan ook ineens een stuk minder boeiend om te blijven kijken. Toch gedaan vanwege de grimmige sfeer van de film en natuurlijk wil je toch graag weten hoe de film precies eindigt.

Al met al nog 3* en dan vooral vanwege de manier waarop de film gepresenteerd wordt. De juiste omstandigheden voor een sterke mysterieuze film zijn aanwezig, maar helaas is de opzet van het verhaal iets te simpel.

avatar van Goldenskull
Stijl boven inhoud, no problem.

Mooi geschoten film met een aardig sfeertje. Maar behalve het wat matige verhaal, vond ik ook het acteerwerk wat mager. De muziek is niet verkeerd, maar zeker niet bijzonder. Cronenberg doet wat leuke dingetjes, maar in combinatie met de inhoud gaat het toch een beetje verkeerd. Het had bovendien nog wel wat stijlvoller mogen zijn.

avatar van danuz
Toch niet echt een film die ik bij Cronenberg zou verwachten. En dat is in dit geval wel positief. Sterke uitwerking of twist op het oedipuscomplex, waarbij vooral de kille sfeer van een bruin Engeland erg mooi naar voren komt. Wat mij betreft is dat dan ook waar de film op draait en in zijn uniciteit maakt dat de film ook erg sterk. Kale inrichtingen, veel gemompel, een gigantische loods, veel donkere hoekjes en steegjes, en nauwelijks uitleg. Mooi. Las ooit ergens de vergelijking met Clean, Shaven en die kan ik er nu wel inzien.

avatar van Demeter
Dit is nou geen film waar ik met genoegen naar heb gekeken. Je kijkt de hele tijd naar een mompelende gek die wat zit te krabbelen in zijn dagboek en wat voortstrompelt door de straten. Nou niet bepaald interessant of boeiend. De verhaallijn met dat jongetje is wel wat interessanter, maar uiteindelijk is dat ook maar mager. Het geheel is saai, langdradig en deprimerend. Toch nog 2 sterren, omdat het naar het einde toe eindelijk interessant wordt.

avatar van jipt
Sterk staaltje sfeercinema van Cronenberg. Zal niet al te veel verklappen want dan is de verassing er af. Geweldige rol voor Fiennes. Hij speelt erg geheimzinnig en vreemd. Film is een reis door het hoofd van een psychopaat, raar maar triest. 4*

Voor de liefhebbers van sfeercinema en moeilijk toegankelijke films kan ik dit aanraden, de rest kan het beter laten liggen.

avatar van K. V.
Het is een wat speciale film en vooral het einde. 'k had het toch bij het rechte eind ivm het einde, omdat er op de doos stond: Shockerend & provocerend. Dus het kon maar het einde zijn.
Het klinkt misschien allemaal wat raar, maar dat was de film dan ook

avatar van Montorsi
Aardige Cronenberg, maar een wat grijze muis in zijn oeuvre.

Weet niet altijd even te boeien, ondanks dat het nog best aardig uitgewerkt wordt. De film is in ieder geval sfeervol en geheimzinnig, maar misschien net wat te helder en rechtlijnig om je te dompelen in de belevingswereld van de hoofdpersoon. Net te veel afgevlakt dan de film lief is.