Genre: Actie / Avontuur
Speelduur: 136 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Marc Webb
Met onder meer: Andrew Garfield, Emma Stone en Rhys Ifans
IMDb beoordeling:
6,9 (755.970)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 28 juni 2012
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via Disney+
Bekijk via meJane
Bekijk via Viaplay
Bekijk via CANAL+
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Google Play
Plot The Amazing Spider-Man
"The untold story begins."
Peter Parker (Andrew Garfield) is een jonge, middelbare school student, die sinds de plotselinge verdwijning van zijn ouders bij zijn oom Ben (Martin Sheen) en tante May (Sally Field) woont. Tijdens een zoektocht naar zijn ouders komt hij terecht in het laboratorium van wetenschapper Dr. Curt Conners (Rhys Ifans), waar hij plotseling wordt gebeten door een radioactieve spin. Peter ontdekt vervolgens dat deze spin hem bijzondere gaven heeft gegeven en hij besluit om deze krachten te gebruiken om de misdaad tegen te gaan. Maar als Dr. Conners tijdens een experiment verandert in een groot en kwaadaardig wezen, genaamd The Lizard, weet Peter wat hem te doen staat; hij zal als zijn alter ego Spider-Man al zijn krachten moeten aanroepen om dit monster te kunnen verslaan.
Externe links
Acteurs en actrices
Peter Parker / Spider-Man
Gwen Stacy
Dr. Curt Connors / The Lizard
Uncle Ben
Aunt May
Captain Stacy
Rajit Ratha
Peter Parker (Age 4)
Richard Parker
Mary Parker
Reviews & comments
wimnoot
-
- 3963 berichten
- 3923 stemmen
Foutje!!!
Verder stop ik met de film verdedigen hier. Het is tenslotte maar een comicverfilming. Als ze ooit Clockwork Orange of Once Upon a Time In the West gaan remaken/ rebooten ben ik het met jullie eens. 
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Ik reageerde op jou opmerking dat "mensen alles slikken wat ze voorgeschoteld krijgen". Niet over jou persoonlijk. Misschien laat jou leeswerk het afweten. Verder staat in die zin alleen Reboot met een i, dat is een typfout.
Lees het anders nog eens: en beetje vroeg? Mensen hebben de comic cultuur? Vind het allemaal een beetje kromme zinnen.
Dus reboot is eigenlijk het maken van meerdere remakes? Enorm verschil ja 
Volgens mij wordt dat inderdaad gebruikt om zich er onderuit te lullen als mensen over de nooit eindigende stroom remakes en sequels beginnen..
wimnoot
-
- 3963 berichten
- 3923 stemmen
Mensen hier hebben de comic cultuur ook helemaal niet en vinden de reboot een beetje vroeg
Dat is dan opgelost.
Dus reboot is eigenlijk het maken van meerdere remakes? Enorm verschil ja
Volgens mij wordt dat inderdaad gebruikt om zich er onderuit te lullen als mensen over de nooit eindigende stroom remakes en sequels beginnen..
Nee, je snapt het niet. Een film als Halloween is een volledige remake van het origineel. Waarbij precies dezelfde verhaallijn aangehouden wordt. Zelfde titel, zelfde personages, zelfde verhaal. Batman Begins is een reboot. Andere titel, andere vijanden, ander verhaal. En dat willen de mensen (zeker na het succes van Nolans films) graag zien.
Jij niet, dat hebben we nu wel in de gaten. Maar voor je Raimi's films helemaal ophemeld moet je ook realizeren dat er in 1977 ook al een Spider-man film was, dus hij doet net zo hard aan die remake en sequelstroom mee.
Verder vind ik de aankomende Robocop, en The Thing ook niet echt nodig, maar ik ga daar niet de hele dag over lopen huilen. Studio's gaan door de wereldwijde crisis liever op safe. Bovendien, als het maken van dit soort films niet zou werken houdt het vanzelf op.
Respekked
-
- 6286 berichten
- 1229 stemmen
Maar was dan verder gegaan en niet teruggrijpen naar een remake vanaf deel 1
Idd! Dit is echt compleet overbodig.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3282 stemmen
Als hij uitkomt is het 10 jaar geleden, dat Raimi's Spider-man uitkwam, en dat hoort ook bij het genre. Tussen Burton's Batman en Nolans eerste Batman zit 16 jaar, is dat dan meer acceptabel? Die 6 jaartjes?
Maar Batman Begins deed iets wat we niet hebben gezien in de Burton-Batmans: het begin van Batman tonen. Hier krijgen we weer het begin van Spiderman te zien en hebben we ook dezelfde schurk als in de eerste Raimi-Spiderman.
Ik vind deze reboot het beste teken van de belachelijke ideeënarmoede in Hollywood.
Minotaures
-
- 7810 berichten
- 2537 stemmen
Dus The Lizard komt er toch in voor. Alleen jammer dat Carnage er niet bij zit. Misschien deel 2.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Jammer dat we serieuze vijanden als Venom of Carnage nooit te zien krijgen. Vond ik persoonlijk altijd bad-ass villains. Dat symbiot uitstapje in de Raimi reeks vind ik niet noemenswaardig verder 
Tonke
-
- 134 berichten
- 1982 stemmen
Dat de studio's 'tegenwoordig' betrekkelijk inspiratieloze uitmelkers zijn was me al bekend voordat deze film werd aangekondigd. Persoonlijk vind ik het idee van Shrek spin-offs en zeven Pirates of the Caribbean een stuk erger dan het idee van deze Spiderman film. Want alhoewel ik het ermee eens ben dat het op zich een overbodige film is, kun je onderhand misschien maar beter accepteren dat de basis van het hollywoodbeleid in ieder geval voor een belangrijk deel uit sequels, remakes en reboots zal bestaan de komende jaren.
Dat geaccepteerd hebbende, kun je vervolgens misschien gaan kijken naar de manier waarop die grote boze studio's dat gaan doen. En bij dit project vallen er daar volgens mij een stuk meer positieve dingen over te zeggen dan over de vergelijkbare franchises. De cast is talentvol en ja, 'fris'. Emma Stone en Andrew Garfield hebben tot nu toe over het algemeen zorgvuldig hun projecten gekozen en zullen nu ook naast hun salaris een reden gehad hebben om ja te zeggen. En wie had gedacht dat de man in onderbroek uit Notting Hill ooit een schurk zou spelen in een superheldenfilm? Ik ben er niet één van. Ook vind ik het eigenlijk wel leuk dat de mensen van Sony een betrekkelijk onervaren regisseur hebben aangetrokken. Marc Webb heeft één (vond ik leuke) film gemaakt in 500 Days of Summer, maar een Spiderman film is toch heel andere koek. Misschien en vooral hopelijk slaagt hij erin om Spiderman een minder bombastisch, maar een wat kleinschaliger, huiskamergevoeliger karakter te geven? Iets wat Sony ook als speerpunt had en wat uit het supposedly goede script naar voren zou komen.
Met deze nieuwe Spiderman heb ik dus veel meer om naar uit te kijken naar dan Pirates of the Caribbean 5 of Puss In Boots. Deze films blijven al helemaal makkelijk doorliften op dezelfde formule. Kortom, ik snap de 'woede' op de inspiratieloze mannen in pakken wel, maar ik snap niet zo goed waarom die woede nou juist bij deze film tot uiting gebracht moet worden.
wimnoot
-
- 3963 berichten
- 3923 stemmen
Maar Batman Begins deed iets wat we niet hebben gezien in de Burton-Batmans: het begin van Batman tonen. Hier krijgen we weer het begin van Spiderman te zien en hebben we ook dezelfde schurk als in de eerste Raimi-Spiderman.
De Batman film met Val Kilmer laat ook het ontstaan zien van Batman. Bruce Wayne die als jochie in die put valt. En de hoofdschurk is The Lizard, Goblin is een bijzaak vermoed ik.
Ik vind deze reboot het beste teken van de belachelijke ideeënarmoede in Hollywood.
Er zijn veel slechtere reboots/ remakes te vinden. Ik vind comicverfilmingen bij uitstek geschikt om dit soort dingen te doen. Bij X-men: First Class werkte het ook uitstekend.
wimnoot
-
- 3963 berichten
- 3923 stemmen
Dat de studio's 'tegenwoordig' betrekkelijk inspiratieloze uitmelkers zijn was me al bekend voordat deze film werd aangekondigd. Persoonlijk vind ik het idee van Shrek spin-offs en zeven Pirates of the Caribbean een stuk erger dan het idee van deze Spiderman film. Want alhoewel ik het ermee eens ben dat het op zich een overbodige film is, kun je onderhand misschien maar beter accepteren dat de basis van het hollywoodbeleid in ieder geval voor een belangrijk deel uit sequels, remakes en reboots zal bestaan de komende jaren.
Dat geaccepteerd hebbende, kun je vervolgens misschien gaan kijken naar de manier waarop die grote boze studio's dat gaan doen. En bij dit project vallen er daar volgens mij een stuk meer positieve dingen over te zeggen dan over de vergelijkbare franchises. De cast is talentvol en ja, 'fris'. Emma Stone en Andrew Garfield hebben tot nu toe over het algemeen zorgvuldig hun projecten gekozen en zullen nu ook naast hun salaris een reden gehad hebben om ja te zeggen. En wie had gedacht dat de man in onderbroek uit Notting Hill ooit een schurk zou spelen in een superheldenfilm? Ik ben er niet één van. Ook vind ik het eigenlijk wel leuk dat de mensen van Sony een betrekkelijk onervaren regisseur hebben aangetrokken. Marc Webb heeft één (vond ik leuke) film gemaakt in 500 Days of Summer, maar een Spiderman film is toch heel andere koek. Misschien en vooral hopelijk slaagt hij erin om Spiderman een minder bombastisch, maar een wat kleinschaliger, huiskamergevoeliger karakter te geven? Iets wat Sony ook als speerpunt had en wat uit het supposedly goede script naar voren zou komen.
Met deze nieuwe Spiderman heb ik dus veel meer om naar uit te kijken naar dan Pirates of the Caribbean 5 of Puss In Boots. Deze films blijven al helemaal makkelijk doorliften op dezelfde formule. Kortom, ik snap de 'woede' op de inspiratieloze mannen in pakken wel, maar ik snap niet zo goed waarom die woede nou juist bij deze film tot uiting gebracht moet worden.

The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Maar Batman Begins deed iets wat we niet hebben gezien in de Burton-Batmans: het begin van Batman tonen. Hier krijgen we weer het begin van Spiderman te zien en hebben we ook dezelfde schurk als in de eerste Raimi-Spiderman.
Ik vind deze reboot het beste teken van de belachelijke ideeënarmoede in Hollywood.
Juist. In Burtons Batman kreeg je wel een flashback over de dood van de ouders van Bruce Wayne, maar Batman Begins weidde zich volledig aan het ontstaan van Batman. Die films brachten ook gewoon wat nieuws. En ze waren best nodig, omdat ze Batfilms voor de Nolan titels best matig waren. Maar de 3 Spider-Man films waren uitstekend en ze zijn ook nog helemaal niet oud. Het is inderdaad intens triest en gewoon zielig dat er nu weer een reboot komt. Ik heb het ontstaan van Spider-Man een jaar of 8 terug ofzo al gezien. Om dat nu weer te verfilmen is echt 
Had gewoon Spider-Man 4 gemaakt. Was iedereen tevreden geweest. Nieuw plot, nieuwe vijand en lekker met de bekende acteurs uit de reeks.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Waarom wil je zo enorm graag je gelijk halen? Wat is nou het nut van deze reboot? Je ziet oude beelden en een oud verhaal in een nieuw jasje. Als je Spider-Man 1 van enkele jaren terug opzet heb je gewoon een identieke film.
wimnoot
-
- 3963 berichten
- 3923 stemmen
Echt niet. Andere vijand, andere vriendin, machinale webslingers i.p.v biologische. En het nut van een film is uberhaubt om te entertainen, en dat gaat deze film gewoon doen, let maar op.
En wil mijn gelijk halen, omdat ik gelijk heb! 
En nogmaals, de nieuwe X-men film is ook gewoon goed, terwijl die films net zo oud zijn als de Spider-man films.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Echt niet. Andere vijand, andere vriendin, machinale webslingers i.p.v biologische. En het nut van een film is uberhaubt om te entertainen, en dat gaat deze film gewoon doen, let maar op.
En wil mijn gelijk halen, omdat ik gelijk heb! 
En nogmaals, de nieuwe X-men film is ook gewoon goed, terwijl die films net zo oud zijn als de Spider-man films.
Het verhaal verschilt bijna niks. Weer geprikt door een spin, weer veranderen en weer het rondslingeren ontdekken.
Een film moet entertainen ja, maar niet eeuwig blijven herhalen. Als ze dit over 15 jaar hadden gedaan, prima. Dan kon er weer een nieuwe generatie met Spider-Man opgroeien. Maar de generatie van nu is er al mee opgegroeid, dankzij de 3 films.
De X-Men films herhalen geloof ik niet de delen van een paar jaar terug. Ik heb ze wel allemaal gezien, inclusief de nieuwste maar ik ben ze bijna alweer vergeten. Vind ze weinig interessant.
some_solucti
-
- 110 berichten
- 279 stemmen
Ben ik het mee oneens. Ten eerste hebben we nog weinig beelden gezien dus kan je helemaal niet zeggen dat het precies hetzelfde gaat zijn. Er zijn al wat (fundamentele?) verschillen als de webslingers, dat geeft al aan dat de film iniedergeval op bepaalde gebieden een verschillende kant op gaat. Ook de first person sequence zag er strak uit. En ja, je hebt gelijk dat het een beetje veel is dat we Peter Parker weer gebeten zien worden, maar hoe lang gaat dat duren? Ik had je kunnen vertellen dat het plot van Spiderman 4 ook vast een stuk had gehad waar mr. Parker zijn pak aan de wilgen hing om er vervolgens bij terug te komen. Dat deden eerdere delen ook al, is het daarom overbodig?
Persoonlijk vind ik de Burton Batman's beter dan wat Nolan gedaan heeft. Maakt dat Nolan's films overbodig? Nee. Het zijn gewoon beide films die ik graag kijk. Het zijn beide totaal andere interpretaties van hetzelfde bronmateriaal en daar heb ik geen probleem mee. Elk verhaal is praktisch al een keer op papier gezet, het gaat om de uitwerking om het anders te maken. Uiteindelijk is elke Superhero film praktisch een coming of age verhaal waar de hoofdpersoon met zijn krachten om leert gaan. Dat gebeurt over en over, maar dat maakt het niet minder leuk.
jarno1975 (moderator series)
-
- 10972 berichten
- 2792 stemmen
Albus Dumbledore
-
- 2041 berichten
- 884 stemmen
Ben niet enthousiast gemaakt door de trailer. Het ziet er allemaal wel redelijk uit, maar niet beter dan het origineel of zo. Ze hebben gewoon een mooie trilogie afgesloten en een paar jaar later moet er alweer een reboot komen? Vooral de eerste twee films waren supergoed, ik betwijfel of deze dat kan overtreffen...
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Echt niet. Andere vijand, andere vriendin, machinale webslingers i.p.v biologische. En het nut van een film is uberhaubt om te entertainen, en dat gaat deze film gewoon doen, let maar op.
En wil mijn gelijk halen, omdat ik gelijk heb! 
En nogmaals, de nieuwe X-men film is ook gewoon goed, terwijl die films net zo oud zijn als de Spider-man films.
Yeah.. een nieuwe vriendin 
Mr_White
-
- 2067 berichten
- 0 stemmen
Dat ze de serie rebooten vind ik niet zo erg, maar de beslissing om zijn origin weer te vertellen is echt een enorme fout van de studio. Iedereen weet al hoe Spider-Man zijn krachten krijgt en bovendien valt er weinig te verbeteren aan zijn origin zoals Raimi het in beeld bracht in de eerste film. Echt compleet overbodig en dan te bedenken dat ze daar waarschijnlijk toch een half uur van de film aan zullen spenderen... dom, dom, dom.
Ook heb ik niks met de toon van de trailer. De Spider-Man comics kent zijn dramatische momenten maar is voor het grootste deel toch één van de luchtigste Marvel helden met zijn constante wise cracks en one-liners als hij met vijanden vecht. Juist dat element ontbrak sterk in Raimi's films en als ik deze trailer zo zie, ben ik bang dat men op dat vlak juist geen verbeteringen door hebben gevoerd.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Mwa, ik vond die Raimi films nou juist wel een soort luchtigheid hebben en gevoel voor humor, veel meer dan andere superheldenfilms in ieder geval. Dat hoort ook bij Spidey inderdaad. Ik denk dat als je voortdurend wise-cracks en slapstick brengt de balans met de actie een beetje dreigt om te slaan. Neemt niet weg dat er misschien nog net wat hilarischer stukjes tussen hadden gekund zo nu en dan, ik kan me herinneren dat ik af en toe zat te schateren bij die comics.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Een reboot lijkt me best wel interessant want in de latere delen geraakte Raimi toch wel serieus de draad kwijt. Nooit echt enorme fan geweest van Spider-Man, al begint dat tegenwoordig wel wat te veranderen doordat ik me wat ben aan het verdiepen in de comics.
Alleen hopelijk geen 3D
Mr. Olaf
-
- 147 berichten
- 150 stemmen
Mmm, ik twijfel een beetje... Enerzijds omdat ik niet echt op een nieuwe ontstaan van Spider-Man film zit te wachten, anderzijds heb ik een beetje het gevoel alsof de comic meer gevolgd gaat worden in deze film.
Anyway, kijken ga ik um toch wel, altijd wel een Spidey fan geweest, mits de film ook in 2D wordt getoond. 
Mr_White
-
- 2067 berichten
- 0 stemmen
Mwa, ik vond die Raimi films nou juist wel een soort luchtigheid hebben en gevoel voor humor, veel meer dan andere superheldenfilms in ieder geval. Dat hoort ook bij Spidey inderdaad. Ik denk dat als je voortdurend wise-cracks en slapstick brengt de balans met de actie een beetje dreigt om te slaan. Neemt niet weg dat er misschien nog net wat hilarischer stukjes tussen hadden gekund zo nu en dan, ik kan me herinneren dat ik af en toe zat te schateren bij die comics.
Raimi had er inderdaad wel van zijn typische slapstick stijl in zitten, maar een van de Spider-Man kenmerken is dat hij in gevechten altijd veel grappen maakt uit nerveusiteit maar ook om de vijand af te leiden. Dat is iets wat ik eigenlijk nog miste in Raimi's films.
Camorra
-
- 73 berichten
- 67 stemmen
Emma Stone met blond haar, even wennen. Ik dacht dat ze origneel rood/oranje haar had, even rond gezocht bleek dat haar originele haar blond is beetje jammer maar blijf het nog een van de leukste actrices vinden
Nicholas123
-
- 292 berichten
- 284 stemmen
Wat een lelijke CGI in dat first-person gedeelte aan het einde, zeg... 
synec
-
- 752 berichten
- 439 stemmen
Amai ja! Kwam recht uit een dure videogame. Maar de film is nog een jaar weg, de VFX worden altijd als laatste pas afgewerkt. Maar ik twijfel dat dit zelfs in de film gaat voorkomen en enkel gemaakt was voor de teaser. Verder was er toch ook niets van actie of special effects te zien.
Verder vond ik de rest van de trailer nog best kunnen. Duidelijk een meer donkere serieuze toon. Maar enthousiast werd ik er absoluut niet van maar toch denk ik denk dat deze nog goed gaat worden. Twee leuke hoofdrollen ook. Alleen vraag ik me echt af wie het ontstaan van Spider-man zo snel al terug gaat willen zien.
wimnoot
-
- 3963 berichten
- 3923 stemmen
Rhys Ifans is vandaag gearresteerd bij Comic-con in San Diego. http://www.movieline.com/2011/07/report-spider-man-star-arrested-at-comic-con.php
Grappig want vandaag heb ik even het een en ander opgezocht over Curt Conner alias The Lizard en zijn Dr Jekyll and Mr Hyde-achtige karakter. Dit zegt hij er zelf over.
SDCC: Exclusive Interview with the New Lizard, Rhys Ifans! | Superhero Hype - superherohype.com
Pre- en sequels

The Amazing Spider-Man 2
2014
356 reacties
Bekijk ook

The Lord of the Rings: The Return of the King
Avontuur / Fantasy, 2003
5.911 reacties

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
Fantasy / Avontuur, 2001
3.683 reacties

The Dark Knight
Actie / Misdaad, 2008
7.907 reacties

Avatar
Fantasy / Avontuur, 2009
12.756 reacties

Batman Begins
Actie / Misdaad, 2005
1.812 reacties

The Dark Knight Rises
Actie / Misdaad, 2012
3.380 reacties
Gerelateerde tags
verlies van geliefdeexperimentburgerwachtserumsuperheldgebaseerd op striptienermeisjeviolent deathtiener jongensuperkrachtspider bite masked vigilanterebootgenetic engineeringsocial outcastdeath of husbandduringcreditsstingerteenage herovirusteenage angst spidermanspiderverse spider-manmarvel comicsvigilante justicesony's spider-manmarvel comicsmarvel cinematic universe (mcu) alternate timeline
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.










