All Stars 2: Old Stars (2011)

Nederland
Komedie / Drama

geregisseerd door Jean van de Velde
met Peter Paul Muller, Danny de Munk en Thomas Acda

In All Stars 2: Old Stars zorgt het onverwachte huwelijk van één van de jongens ervoor dat ze zichzelf trakteren op een ‘ouderwets trainingskamp’ in de vorm van een lang weekend Barcelona. De voetbalwedstrijd Barcelona - Real Madrid vormt het hoogtepunt van dit tripje. Maar bij de Swift Boys gaat uiteraard niets volgens planning. Noodgedwongen moeten ze zich met het busje van Harry’s Tuincentrum haasten over de Duitse en Franse wegen om te zorgen dat ze op tijd in Barcelona aankomen. Gaandeweg vragen de jongens zich af of ze wel zijn geworden wie ze wilden zijn. Of ze het leven leiden dat ze ooit voor ogen hadden. En of de ‘tweede helft’ nu al begonnen is...

Film die bestaat uit twee delen. Het eerste uur is zeer leuk en bevat een aantal hilarische scenes. Vooral het gedeelte op de Duitse camping met het vele bloot (Anne Rats mocht er wezen) en de foute Duitse grappen (nadruk uiteraard op de oorlog) waren geweldig. Dat laatste is natuurlijk wat flauw en misschien ook wel kinderachtig maar ik moet toegeven dat her hier wel leuk uitpakte. Befehl ist Befehl

Het laatste uur slaat de film echter over van een komedie naar een drama (o.a. eerbetoon aan Antonie Kamerling) en dat vond ik persoonlijk wat minder. Je zou verwachten dat deze film vooral over voetbal zou gang maar dat is in deze film eigenlijk een bijzaak want het is meer een roadmovie gericht op vriendschap. De cast deed het overigens wel aardig, zeker Thomas Acda die het altijd wel goed doet in dit soort komedies. Omdat ik het eerste uur zeer leuk vond geef ik deze film toch nog een kleine voldoende.

P.S. het gedeelte met de Franse gendarmerie had best een hoog Louis de Funès gehalte.

avatar van depri83
3 Sterren voor de herkenning, het sentiment en Thomas Acda, maar de film op zichzelf verdiend deze score niet.

avatar van agathadirks
Ik vond deze film verrassend best leuk. Ik zapte er bij langs, en heb me best vermaakt.
Alleen het einde vond ik wel zielig. Heb er zelfs een traan om gelaten.
*Maar niet heel raar want ik jank om alles*

avatar van david bohm
Het mooiste onderdeel van de film vind ik de Mercedes CLS 350?. Fraaie bolide is dat toch. De film zelf is mij wat te kluchtig, de serieuzere stukjes tussen de vertrouwde personages bevallen me nog het best. De moslim is een vreemde eend in de bijt en eigenlijk wat misplaatst. Redelijk.

avatar van Nicolage Rico
Een vergelijking met deel 1 is al snel gemaakt. En die film was destijds lange tijd m'n favoriet.

Waar deel 1 z'n charme nog had, is dit deel puur oppervlakkig. Alle clichés worden uit de kast getrokken (Duitsers, gevangenis, etc.). Waar de personages in deel 1 nog redelijk realistisch waren, zijn het in dit deel dik aangezette typetjes. Old Stars borduurt voort op de matige way over the top (laatste delen van de) serie. Elke vorige aflevering moest overtroffen worden, en in dit geval de1e film, waardoor ongeloofwaardigheid de boventoon voert. Pluspunt is dat de oude setting (van deel 1) bij elkaar is verzameld. Jammer genoeg blijft alleen het personage van Thomas - Goeiemiddag, Harry's tuincentrum, waarmee kan ik u van dienst zijn - Acda boven water, en zo nu en dan die van Peter Paul Muller.

Waar deel 1 delen van herkenning liet zien, is dat bij deel 2 totaal onmogelijk. Met verbazing lees ik bij de recensies hier dat sommigen dat wel hebben. Ooit als man lingerie aangetrokken dan? Of een tepel van een Duitser afgerukt met je tanden? Of in de gevangenis binnen 10 seconden te grazen worden genomen door twee hongerige nichten?

Het script is erg slecht geschreven; te dom voor woorden, rommelig, vaak vooral niet grappig en opvallend kinderachtig. Blijkbaar is de leeftijd van de doelgroep flink naar beneden geschroefd. Voor de F'jes t/m de C'tjes, zeg maar.

Originaliteit is ver te zoeken. Er worden zelfs grappen van deel 1 schaamteloos herhaald.

De serieuze ondertoon die plots om het hoekje komt kijken is onzinnig zonder goede opbouw. Wel een mooie ode aan Antonie Kamerling, wat zowaar nog voor kippenvel zorgt.

Het doet me pijn dat ze na het erg geslaagde eerste deel met zoiets aan komen. Tegelijkertijd blijft er sympathie voor alle leden van All (Old) Stars. Dat kan een lage score echter niet voorkomen: 2*

Ps. wel erg genoten van de schitterende vrouw in het Franse dorpje. Daar zou ik mijn voetbalteam ook zo voor verlaten.

avatar van NLW
NLW
Goede film. Uitstekend acteerwerk (met name Thomas Acda).

Vond er net iets te weinig simpele voetbalhumor in zitten. Deze zat vooral aan het begin. Daarna begint het drama. Schitterende ode aan Antonie Kamerling, zat met tranen in mijn ogen naar 'toen ik je zag' te luisteren.

En inderdaad, Anne Rats mag er wezen

Geweldige humor , Geweldige serie all stars heeft alles wat je wil hebben als je van simpele droge humor houd. ik heb genoten van deze film

avatar van frolunda
Begon sterk maar daarna werd het allemaal wel erg flauw,tot het einde dat wel mooi was.In z'n geheel toch een teleurstelling........deel 1 en de tv-serie waren beter.

avatar van Aapje81
Erg flauwe en af en toe zelfs smakeloze film. De acteurs bedoelen het vast goed maar dit materiaal is zo matig dat de irritatie voortdurend de overhand neemt. Lomp en oppervlakkig.

Zwak.

avatar van Sopherian
Leuke film, veel humor! super ze weer eens terug te zien.
Heb de eerste film en serie ook altijd leuk gevonden.
Toch in vergelijking met deel 1 valt deze een beetje tegen.

avatar van T-man
Film begon goed, sterk, leuk, maar halverwege vond ik het wel genoeg. Film had voor mij dan ook heel goed in anderhalf uur gekund. Geef een voldoende omdat het geen slechte film is.

avatar van adso
Enthousiasme alom, maar een plat, banaal verhaal… wat gegrinnikt om Cas en dat was ‘m.

avatar van irisssie
Deze film 3 weken geleden voor het eerst gezien en gisteren nogmaals gekeken, omdat ik hem zo ontzettend grappig vind. Heb de 2e keer ook zeker niet minder gelachen!

Geweldig!!!!

avatar van Renevanvliet1988
simpelweg niet goed genoeg. Maak of een goede film of een eerbetoon aan anthonie kamerling en niet allebij.

Leuke film, beter dan deel 1!

avatar van AmazingPP
Ik heb geen keer kunnen lachen. Vond de dialogen eenvoudig en plat. Vond het acteren eenvoudig en plat. Vond eigenlijk heel de film.... juist ja: eenvoudig en plat. Nergens leuk. Had niet gehoeven wat mij betreft. 1,5 *

Ik dacht eigenlijk dat ik All Stars al eens gezien had. Dit is duidelijk het vervolg, maar ik herinner me toch niets van deel 1. Waarschijnlijk had ik die toch niet gezien. Maar goed, dan deze film. Het enige positieve is dat de film wel lekker weg keek. Maar liefst 123 minuten lang, en toch voelde het gelukkig niet zo. Maar het verhaal is wel erg mager. Er zit helemaal geen lijn in, hij draait alle kanten op en vervalt dan ook nog van de ene valse emotie in de andere. En over de humor zullen we het maar helemaal niet hebben. Dat is een kwestie van smaak zal ik maar zeggen. In het begin wordt in de film nog gezegd dat Duitsers geen humor hebben. Tsjonge wat zullen ze lachen bij deze opmerking in deze film. En aan het einde stort het verhaal helemaal in en blijft er helemaal niets meer over van de film. Laten we hopen dat er geen deel 3 komt. Ik ga die in ieder geval niet meer kijken.

avatar van Gastel
Wat is deze film slecht vergeleken bij het geweldige eerste deel wat gisteren weer eens werd uitgezonden....

avatar van Robertdeniro
Je moet ervan houden, slecht, plat, totaal geen lijn in het verhaal. Heb hem afgekeken vanuit nostalgie... Stoppen nu!

jan89 schreef:
Het grootste probleem van de film is dat het zich niet rond het Nederlandse voetbalveld afspeelt. Het ‘’samen is niet alleen’’ op zondag gevoel ontbreekt. Hierdoor verliest het verhaal aan kracht.
De film bevat een voice-over van Nemo, en niet zoals in de eerste film van aanvoerder Bram. Je kijkt vanuit het perspectief van iemand die pas vanaf de televisieserie in het team zit en je dus het gevoel mist waar het in de eerste film grotendeels om draaide: elkaars jeugdsentiment.
Het gevolg is voor de rol van Peter die deels komt te vervallen: de jongen die er een jaar later bij kwam. In de televisieserie bleef hij ondanks dit het sulletje, maar in deze film is hij veranderd in een zeurderig regelnicht, terwijl Bram een mislukte macho is geworden. Hierdoor verliezen de twee karakters sympathie.
In de film ontbreekt het bovendien aan de balans tussen humor en drama. Het is het een of het ander, terwijl de eerste film en televisieserie dit zo goed met elkaar kon verweven. De Franse gevangenis scènes duren te lang en grappen op de Duitse camping vallen tegen als je de televisieaflevering Alle Menschen werden Brüder heb gezien. Hoe de vrienden met de ziekte van Mark omgaan als ze het nieuws horen is misplaatst. In de aflevering Geschoren kameraden, als Peter denkt dat hij kanker heeft, wordt dit veel beter uitgewerkt. Johnny is een karikatuur van een karikatuur geworden en heeft totaal geen band met Nemo, terwijl in de televisieserie zij juist continue met elkaar optrekken.
Het idee van hoe het is met de karakters zoveel jaar later is wel goed. Het was leuk om Thomas Acda terug te zien als Willem en Frits Lambrechts als Pa Meeuwse. Peter Paul Muller acteerder als vanouds goed, vooral in de scènes met Isa Hoes. Het eerbetoon aan Antonie is mooi.
Ik hoop echt dat er ooit nog een derde deel komt, maar dan wel in de stijl zoals All Stars in 1997-2001 was.

Een aanvulling hierop. Deel I en deel II heb ik dit weekend op Nederland 3 opnieuw bekeken. De Bram in deze film had beter vertolkt kunnen worden door Roeland Fernhout. Ik heb sterk het vermoeden dat Jean van de Velde tijdens het schrijven van het script meer heeft gekeken naar de Bram uit de televisieserie hoe die door Fernhout is gespeeld en verder is ontwikkeld dan hoe de Danny de Munk deze vertolkte in de oorspronkelijke film. Hierdoor speelt Danny de Munk een Bram die niet bij hem past. Alleen het gedeelte in de film dat Bram vertelt dat hij en Jose kinderen willen was een glimp van het personage zoals die was in de oorspronkelijke film. De scene in het restaurant was hiervan een duidelijk contrast.

Ik had vaak het idee dat de acteurs totaal niet samen gerepeteerd hadden en ter plekke hun tekst op noemden zonder zich verdiept te hebben in de personage 14 jaar later. Of ze even dachten ow dat doen wij wel even.

Verder is het erg jammer dat de scene in de voetbalkantine pas te zien is als de aftiteling loopt. Juist deze scene vond ik sentiment oproepen. Zelfs de achtergrondmuziek kon beter. Er zaten te veel Franse riedeltjes in. Het was leuk geweest als er achtergrondmuziek gebruikt werd uit de televisieserie omdat dit voor veel mensen herkenbaar is. Al was het alleen maar de instrumentale versie van Groen als Gras.

De film is eigenlijk net als Flodder in Amerika. De film is wel geestig maar het is lastig om de personages uit de oorspronkelijke omgeving te halen omdat juist daarin het conflict zit.

avatar van Askikker
Dat t een domme film met flauwe gerecyclede grappen (zei ik ''grappen''?) is; tot daar aan toe.
Maar hoe dr hier met een bepaalde ziekte wordt omgegaan tart werkelijk alles.

Kunnen filmkeuringen bepaalde films niet gewoon helemaal afkeuren voor elke leeftijd?
Schandalig wantstaltig product.

avatar van BlueJudaskiss
Heel erg flauw, met een rommelig script en een te lange speelduur, maar ik heb een paar keer hardop gelachen. Een lollige, ontspannen film, niets meer maar zeker ook niets minder.

avatar van bawimeko
De eerste film en de eerste serie waren puik. Onbegrijpelijk dus dat dezelfde cast en regisseur er zo'n zooi van hebben gemaakt. Het was vast erg gezellig op de set, dus er zullen een mannetje of dertig dolle pret hebben gehad. Ik heb hem na de blijkbaar grappig bedoelde verwijzing naar een verkrachtingsscene in de Franse gevangenis maar afgezet. Slechtste Nederlandse film ooit, en met een land dat Schatjes! en de Gulle Minnaar produceerde mag dat een prestatie heten!

avatar van Kondoro0614
Zeer leuke en grappig film!
Vond hem echt genious ! Omdat ik hem nog nooit gezien heb.

Toch zaten er een paar twijfel puntjes in dus een 3.5

avatar van Marlyvk
Tja. Bij All Stars zou je veel humor mogen verwachten. Dat was er ook wel, maar toch hangt er de hele tijd een donkere schaduw overheen. Misschien was dat ook wel de bedoeling, want het mag duidelijk zijn, tijdens het kijken heb je vrij snel door dat de film refereert aan de dood van Antonie Kamerling. Dat is wel een mooi gebaar, maar wat mij betreft had het wel wat minder gemogen.

Het verhaal zelf vond ik vrij bizar en rommelig. Het slingert heen en weer en eigenlijk gaat het nergens over. De humor en grapjes zelf vond ik over het algemeen flauw. Met de negatieve lading op de achtergrond, met als onderwerp de dood, kreeg ik bij het kijken van de film ook een beetje een raar gevoel. Voor mij zit er teveel ellende in om echt goed te kunnen lachen. Verkrachtingsscènes, kanker en sterfte zijn nou niet bepaald onderwerpen die in een komedie passen.

Over het acteerwerk is weinig bijzonders te zeggen. Daniël Boissevain daarentegen vond ik geweldig sterk in zijn rol.

Over het algemeen een aardige film, maar blijf na afloop een vreemd gevoel bij deze film houden. Het is eerder een tragikomedie, niet echt wat ik van All Stars gewend ben.

Een stuk minder leuk dan de serie. Het is rommelig en het duurt met name veel te lang. Echte komedie is het inderdaad ook niet, daarvoor gebeuren er teveel negatieve dingen. Het eerbetoon aan Antonie Kamerling vind ik wel erg mooi, maar die sfeer lijkt een beetje over de hele film te hangen. Daardoor hangt de film nu een beetje tussen wal en schip; geen komedie, maar ook geen echt drama. Gemiste kans, 2*

avatar van Gastel
Belachelijk slechte film. Script slaat nergens op, is volledig over the top en is te banaal voor woorden. Danny de Munck lijkt niet meer te kunnen acteren, in niets zie je de Bram uit de eerste film maar alleen de platte Amsterdammer die de Munck echt is. Ook Boissevain zet een karikatuur neer waardoor hij nergens geloofwaardig is. De overige acteurs zijn iets beter op dreef. De enige glimlachjes werden dan ook veroorzaakt door de Thomas Acda en P.P. Muller.

Kortom, waardeloze film, die ik qua slechtheid durf te scharen in het rijtje van misbaksels als Spion van Oranje en de Zeemeerman.

erik1677
gisteren herbekeken, en de film blijft gewoon op een vette 4 staan bij mij. Blijft prachtig en het eerbetoon aan anthony Kamerling aan het eind blijft gewoon supermooi. Elke keer weer krijg ik een brok in mn keel.

avatar van Toontje G
Het gebeurd niet vaak, maar dit was er zo eentje. Niet afgekeken en meestal, hoe slecht een film ook is probeer ik het toch vol te houden, maar helaas. Wat een dramatisch slechte film. Ik heb het toch nog een uurtje of anderhalf gekeken, en ga nu niet zeggen "ja maar vanaf dit moment wordt hij beter" want dat lijkt me sterk. Bagger van de bovenste plank. Jammer, want de serie had toch een aanvaardbaar niveau.

Deze film heeft bij mij de verwachtingen ook niet waargemaakt. Waar ik in het verleden erg heb genoten van deel 1 en toch ook de serie viel deel 2 mij in alle opzichten wat tegen.
Alles in deze film moet groter en gekker dan in het voorgaande en dat doet zeer zeker afbreuk aan het niveau van de film. Waar ik een beetje over de top niet erg vind gaat de film hierin toch te ver.
Ik denk dat de film mij ook tegenviel omdat ik was ingesteld op een komedie, maar deze film gaat ook richting drama en is nu eigenlijk beide niet.
Een aantal personages bleven met moeite overeind, Thomas Acda vond ik als één van de weinige een 'goede' rol spelen.
Het eerbetoon aan Antonie Kamerling vond ik wel mooi. Mede hierdoor en een stukje jeugdsentiment toch nog 2,5*.