See No Evil (2006)

Horror

geregisseerd door Gregory Dark
met Glen Jacobs, Christine Vidal en Samantha Noble

Een groepje jonge delinquenten moet als deel van hun taakstraf schoonmaakwerk verrichten in een vervallen hotel. Wat ze echter niet weten is dat er in het hotel ook een maniak rondloopt. Psychopaat Jacob Goodnight is uit op wraak en zal de aanwezigen een slapeloze nacht bezorgen.

Dit is de eerste film welke ik via "Netflix" (niet dat ik zelf een abonnement heb en dat zal ik waarschijnlijk ook niet nemen, omdat de meeste films die daarop te vinden zijn, ik eigenlijk al gezien heb) gezien heb en meer dan een dertien in een dozijn Horror film vond ik het niet en het is min of meer een combinatie van de films "The Texas Chain Saw Massacre (1974)", "Halloween (1978)" en "Psycho (1960)". De maniak in deze film deed me dan ook vaak denken aan de maniakken/psychopaten Leatherface, Michael Myers en Norman Bates en de laatste vooral vanwege het geloof en zijn moeder.

Het eenvoudige verhaal (waarbij het draait om een groep irritante jonge delinquenten, die als taakstraf moeten werken in een oud vervallen hotel met de naam "Blackwell" en waar de maniak Jacob Goodnight rondloopt) is zo voorspelbaar als wat en weet ook nauwelijks te boeien, laat staan dat het ergens spannend wordt. Omdat het verhaal zich grotendeels afspeelt in een oud vervallen hotel zou je verwachten dat het verhaal sfeervol is, maar dat valt eigenlijk vies tegen, hoewel het hotel soms wel fraai in beeld werd gebracht (o.a. de loby bij aankomst).

De eerste 30 minuten van het verhaal zijn zeer saai (de hoogtepunten daarin zijn de harde opening met de twee politieagenten, waarbij eentje wordt gedood en de andere zijn hand verliest, en misschien nog de douchende Kira, die daarbij begluurd wordt door maniak Jacob Goodnight) en na die 30 minuten wordt ineens in een heel hoog tempo de één na de andere gegrepen (de volgorde daarvan is vrij voorspelbaar, hoewel ik niet had verwacht dat begeleider en oud politieagent Williams, als één van de eerste eraan ging) door maniak Jacob Goodnight, die het daarbij voorzien heeft op hun ogen (volgens zijn religieuze moeder Margaret, zijn de ogen namelijk de vensters van de ziel). Waarom hij dat doet, krijg je o.a. te zien via flashbacks.

Dat de één na de andere gegrepen wordt (waarbij een aantal gelijk wordt gedood en aantal wordt opgesloten), gaat op een gegeven moment ook vervelen, maar daarbij gaat het wel geregeld grof aan toe, waarbij buiten het uittrekken van de ogen (smaakvol in beeld gebracht), ook iemand gegrepen wordt door hongerige honden en iemand zijn mobiele telefoon (een ouderwetse Nokia) door de strot geduwd krijgt. Uiteindelijk wordt er natuurlijk afgerekend met de maniak Jacob Goodnight (wordt o.a. van grootte hoogte uit een ram gegooid en daarbij wordt er ook nog een stalenpijp door zijn oog geduwd), maar omdat er na het einde nog een extra scene volgt, weet je dat hij niet dood is en dat er nog een vervolg zal komen. Het einde bevat misschien ook nog een verrassing (hoewel het ook wel voorspelbaar was) en dan doel ik op de moeder van Jacob Goodnight.

Van de cast had ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord en dat is ook niet erg want echt geloofwaardig speelden ze niet (zo gaan twee personen doodleuk met elkaar vrijen, terwijl ze weten dat er maniak rondloopt, die dan ook al een aantal personen te grazen heeft genomen) en de maniak Jacob Goodnight gespeeld door Glenn Jacobs, kon me niet echt overtuigen en hij zag er ook niet echt imponerend of beangstigend uit. Overigens vond ik Rachael Taylor (in de rol van Zoe) wel een mooie verschijning om naar te kijken.

Al met al niet meer dan een flauwe dertien in dozijn Horror film, die nergens weet te overtuigen en die gelukkig met circa 80 minuten ook niet al te lang duurt. Of ik ook nog het vervolg "See No Evil 2 (2014)" zal gaan bekijken, is nog de vraag.

De film keek redelijk goed weg , deze keer was de slasher een grote stevige vent , die je niet zo maar even wegblaast , ik heb geen enkel moment gehad dat ik de film uit verveling af zou zetten , dus hij bleef me wel boeien , was het originele film? nee absoluut niet , maar dat is met elke horrorfilm die begint met de tekst " een groep jongeren...."

Lekkere oldschool horror! Met daarin de wwe wrestler Kane als killer! Verwacht geen hoogstaand acteerwerk en het zit uiteraard vol clichés maar heb mezelf er prima mee vermaakt.

avatar van SmackItUp
Qua acteerwerk bijzonder slecht, maar de setting en de kills waren sterk. Niet geweldig, maar gelukkig zit de snelheid er aardig in en duurt het allemaal niet te lang.