Nova Zembla (2011)

Nederland
Drama / Historisch

geregisseerd door Reinout Oerlemans
met Robert de Hoog, Derek de Lint en Victor Reinier

Nova Zembla vertelt het legendarische, waargebeurde verhaal van de avontuurlijke ontdekkingsmissie van Willem Barentsz (Derek de Lint), dat destijds is opgetekend door het jonge bemanningslid Gerrit de Veer (Robert de Hoog). In het 16e eeuwse Amsterdam waarin de scheepsbemanning wordt samengesteld is Gerrit de Veer assistent van de bekende dominee Petrus Plancius (Jan Decleir) en bovendien verliefd op diens mooie dochter Catharina (Doutzen Kroes). Als grote initiator van de ontdekkingsreis besluit Plancius heimelijk om de bleue Gerrit mee te sturen op de expeditie van Barentsz en Heemskerck (Victor Reinier) om te bewijzen de liefde van zijn dochter waard te zijn.

avatar van 93.9
Vind deze film lang niet zo slecht als de meesten hier..

Prachtig commentaar Graaf Machine

avatar van des1
Ik zag 'm gisteren in aanloop voorbijkomen... Ben ff op de desbetreffende zender hangen. Langzaam bekroop me het gevoel dat ik naar nietszeggendheid en de bekende much ado about not too much zat te kijken... En toen overviel me weer die radeloze angst: die van een Nederlandse film serieus moeten nemen en uitzitten. Ik kon het niet aan, en heb gezapped naar het gezwollen epos van King Arthur. "Finally a worthy adversary", dat soort taal. Geen rating dus voor Nova Z.

avatar van Thorak
Er zijn anders meer dan genoeg goede Nederlandse films die echt wel de moeite waard zijn! nova Zembla is er helaas niet een van, integendeel zelfs!

avatar van Geno
Sorry... 'meer dan genoeg goede Nederlandse films' ... ik ken ze niet. Zelfs Michiel de Ruyter, weer zo'n prachtig onderdeel van de vaderlandse geschiedenis, is ver ondermaats, waarmee ook dat deel van onze historie om zeep is geholpen. Neem voor dit soort echt belangrijke films dan Engelse regisseurs! Zij weten hoe je met belangrijke momenten in de geschiedenis moet omgaan. Deze films staan over het algemeen als een huis. Soldaat van Oranje was ooit een goede film was, met een beetje 'internationale' allure, maar deze film is nu ook al enigszins gedateerd. Het punt is dat Nederland er zich niet alleen met een jantje van leiden vanaf maakt op 't gebied van de film, maar ook op het gebied van onze geschiedenis. Eigenlijk is het gewoon schandalig. Bah!

avatar van mcdaktari
Geno dat heeft helemaal niks met het feit te maken dat ze een Engelse regisseur moeten nemen, het heeft grotendeels met het budget te maken.
Maar ik begrijp wel ongeveer wat je bedoeld, maar om nou te zeggen dat er geen goede Nederlandse films zijn? Ik vind dat zeker de laatste jaren het niveau toch wel een stuk beter geworden is. b.v. Wolf vind ik best een goede film en zo zijn er nog wel een paar hoor.

avatar van Geno
Toch blijf ik erbij, mcdaktari, dat met name Engelse regisseurs meesters zijn in het vertellen van een verhaal. Een geloofwaardig verhaal. Een bloedspannend en toch historisch verhaal. En dus hadden ze desnoods als adviseur aangetrokken moeten worden bij dergelijke projecten. Bekijk eens een reeks films die het verhaal vertellen van de Richards, Henry's, Mary's, Jane's.... die zijn verbijsterend goed en mooi. Het gaat overigens niet alleen om het vertellen van dat trotse verhaal, het gaat om het geven van een inkijk in de geschiedenis waarbij je ongemerkt een aardig lesje krijgt in wat er ooit is voorgevallen en welke invloed het heeft tot op de dag van vandaag bij de gewone bevolking. Dat is niet zomaar iets. Engelsen met name verstaan niet alleen dat vak, maar verstaan de betekenis van het vertellen. Het is een cultuur die je deelt en waar je onderdeel van bent. Dat nemen zij bloedserieus!
En wij krijgen een slap aftreksel van onze geschiedenis.. maar die wel net zo geweldige was op bepaalde terreinen. Ja, het heeft deels met 'budget' te maken, maar ook of je jezelf (als land of als bevolking) serieus wilt nemen en er wat voor over hebt ook als het geld kost. Ik houd ook staande dat de acteerprestaties (maar dat kan met altijd weer ongelukkige dialogen te maken hebben... waarom toch?) ook ver onder de maat zijn. Nogmaals trek daarom zeker een Engelse regisseur aan! Wij kunnen het niet!!!
Van 'Wolf' weet ik niets. Ik weet ook niet of dat enige historische pretentie had... en dat was eigenlijk de reden van mijn aanhoudende verbijstering... sprekend van speelfilms met een zeker doel...

avatar van Stephan
Wat ik vaker zie bij acteurs die willen regisseren is dat ze meestal erg moeite hebben om "the big picture" van het filmmaken onder de knie te krijgen. Ik denk dat de regisseur teveel hooi op zijn vork genomen heeft qua scope en zich zelf ernstig overschat heeft.
Scenario en regie zijn de moeilijkste disciplines van het filmmaken. Het zijn ook de disciplines waarvan men snel denkt het ook te kunnen. Ik zie een acteur niet op een cameraman of de belichter aflopen om het over te nemen dus waarom ze dat wel bij regie doen en men denkt dat acteren en regisseren hetzelfde is, is me een raadsel....

MaartenTuinstra
Visueel goed, maar een slap plot en slechts bij vlagen meeslepend.

Gezien in de bioscoop en het zag er best indrukwekkend uit allemaal. Ook de cast deed het prima voor een Nederlands film. Helaas komt de film traag op stoom, werkt het verhaal niet en is het wat clichématig. Hier en daar spannend, maar over het algemeen zijn de mooie beelden (van Doutzen Kroes bijvoorbeeld ) het enige wat deze film de moeite enigszins waard maken.

avatar van debbietino
Tja... Kan er niet omheen om dit toch een slechte film te vinden. Historisch gezien niet correct, op zich niet perse erg omdat je als filmmaker toch keuzes moet maken in wat je wel en niet wil laten zien, maar deze film slaat op bijna alle fronten de plank mis. Het enige correcte zijn de namen.
Hoe dan ook had dit alsnog een leuke film kunnen zijn maar ik heb eigenlijk geen moment gehad dat ik "gegrepen" werd door de film.
Kan nog wel even doorgaan met wat ik niet goed vindt aan de film maar dat laat ik maar achterwege, gewoon niet goed.

avatar van mcdaktari
debbietino dan kan ik het niet heel goed plaatsen dat je een film die je "gewoon niet goed" vind, toch nog 2 sterren kunt geven. Dat is nog best redelijk voor een film die gewoon slecht is.

avatar van debbietino
Hmmm, klopt . Het cijfer was ingegeven door mijn gevoel terwijl ik 'm rationeel inderdaad slecht vindt. Misschien omdat ik nog slechtere films heb gezien dan deze (Sharknado ofzoiets ) en ik wil deze film dan nu ook weer niet in dat rijtje plaatsen.
Laten we zeggen een 1,5 voor de intentie van de film en enkele mooie scenes en een 0,5 voor de boezem van Doutzen...

mcdaktari schreef:

Hahaha Sharknado!! Nou noem je ook iets op ja

avatar van baspls
Zeker geen meesterwerk, maar voor een Nederlandse film vind ik het nog best te doen. In ieder geval een goede poging om een historische film neer te zetten. Beetje ondergewaardeerd, zeker als je bedenkt dat al die drama's van eigen boden wel voldoendes krijgen, terwijl ze echt niet zoveel beter zijn.

avatar van Decec
Een goede drama/historie film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Veel bekende acteurs...
Super mooi 3D en HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Prima en geen top film...

Wij vonden dit een behoorlijk goeie en interessante film. Deze film was niet echt ons genre waar we zelf zouden voor kiezen maar het heeft ons aangenaam verrast. Het verhaal heeft ons geboeid en laten meeslepen. Wat misschien wel jammer was, was dat er soms een heel deel van de werkelijke tijd werd weggelaten. Waarschijnlijk kwam dit door het feit dat ze natuurlijk niet alles in de film konden weergeven. Dit heeft er wel voor gezorgd dat het soms moeilijk was om je te oriënteren in tijd en je was daardoor ook minder betrokken met de personages zelf. De film was soms ook in momenten nogal langdradig door de weinige gebeurtenissen die werden besproken in de film. Het onderwerp van de film vonden we wel interessant.

Voor een nederlandse produktie een redelijke film.
Zeker af kunnen kijken. Maar geen hoogstandje.
Veel bekende acteurs en een k-1 vechter is ook een plus!

avatar van Pollypeachum1
Zijn er serieus mensen die de hele film gezien hebben? Ik zit nu op 15 minuten, maar ik denk niet dat ik deze marteling nog langer aan kan.

avatar van ratatouille
Wanneer een film slechte resencies krijgt, dan probeer ik me daardoor niet te laten leiden en een eigen mening te vormen.
Maar heb toch zeker een gedeelde negatieve ervaring met deze film.
Slecht geacteerd, scenario's onlogisch, rommelige regie. De openingsscène was tenenkrommend.
Qua taalgebruik was het te 'modern'.
Kostuum en kleur in de film was oke.
Gemiste kans deze film over een belangrijke nederlandse historische gebeurtenis..

De film ‘Nova Zembla’ werd geregisseerd door Reinout Oerlemans. De film duurt 108 minuten. De film wordt in de categorieën avontuur, drama, geschiedenis en romantiek ondergebracht waarvan het laatste niet zo veel vertoond wordt. De hoofdrol Gerrit de veer wordt vertolkt door de acteur Robert de Hoog. Het verhaal is geïnspireerd op de echte ontdekkingsreizen in de 16e eeuw toen ze een zeeroute zochten naar Indië.

Het verhaal start met Catharina en Gerrit die samen een verborgen relatie hebben. De vader van Catharina tevens ook de baas van Gerrit wil niet dat ze samen zijn totdat hij bewijst dat hij een echte man is. Dus plant de Dominee om Gerrit mee te zenden op de ontdekkingsreis. Tijdens de tocht komen ze vast te zitten in het ijs van Nova Zembla. Waar ze uiteindelijk een gehele winter moeten verblijven.

Het verhaal begint met een goede start. Het heeft een goed aanknopingspunt waarom Gerrit mee op de ontdekkingsreizen wil. Vervolgens zwakt de spanning af maar het moment wanneer Klaas iets steelt van Gerrit woekert dat weer op. Omdat Klaas gestolen had van hem moest hij als straf in het ijskoude water springen. Maar het touw waarmee hij vastgebonden was, bleef steken aan het schip waardoor Gerrit hem moest redden. Daarna gebeurt er echter weinig tot op het moment dat ze strandden op Nova Zembla. De bemanning bouwt dus het Behouden Huys om daar te overwinteren. De bemanning geeft echter een nacht te maken meet een ijsbeer. Die is bijna groter dan het Behouden Huys wat het erg onrealistisch maakt. De ijsbeer kan zich ook een weg banen door de schoorsteen en komt terecht in hun zelfgemaakt huis. Uiteindelijk wordt die doodgeschoten. Dat deel vond ik echter niet goed want het was slecht uitgebeeld en onlogisch. Wanneer het licht terug verschijnt op het eiland, gebeurt alles zeer snel. Ze keren terug met de sloepen, ze vonden uiteindelijk een ander schip, en bereikten terug Nederland.

Het was ook historisch gezien niet altijd correct. Ze vertelden weinig over hoe het vroeger geweest zou zijn. Het gevecht met de ijsberen werd ook niet aangegaan in de film wat vroeger wel gebeurde. Zo werden ook enkele onlogische fouten gemaakt. Een voorbeeld hiervan is wanneer dat Barentsz stierf op het eiland, stonden er struiken naast hem. In zo een koud gebied kun je maar amper enige vegetatie tegen komen. In de film werd er weinig gesitueerd in welke tijd ze waren zodat het moeilijk was om te volgen.

Het verhaal was mooi en zeker niet lelijk hoewel er enkele dingen beter konden. Het begin en einde was goed opgebouwd. De acteurs waren ook goed in hun job. Ik zou de film toch niet direct aanraden. Zeker niet als je een film wil zien over historische feiten.

HOOFDSTUK 1: DE HISTORISCHE FILM

1.1 Korte inhoud

Gerit is een jonge man die heel creatief was en goed kon schrijven. Hij was een koppel met de dochter van de dominee en wou graag mee op ontdekkingsreis naar Indië.
Hij mocht pas mee als hij voor de dominee een brief ging geven aan de kapitein. Gerit heeft de brief zelf dus niet gelezen, maar op de brief stond:’ Maak een man van hem en als dit niet lukt voer hem dan aan de beren’. De dominee vond Gerit maar een aparte man en kwam er niet echt mee overeen.

OP DE BOOT
Gerit ging mee op de boot als schrijver. Hij moest schrijven wat er allemaal gebeurde tijdens de zoektocht naar Indië.
Gerit kwam niet echt overeen met de andere mensen op de boot. Ze hadden meerdere keren ruzies en gingen op de vuist. Hij had bijvoorbeeld ruzie met Claes. Een grote, stevig gebouwde man die Gerit z’n tekening had afgepakt waarop z’n vrouw Catharina werd afgebeeld. Gerit werd heel boos op Claes en hierdoor begon de ruzie. Claes was veel sterker dan Gerit. Hij dompelde Gerit in een emmer vol bloed ( bloed van de ijsbeer) en wou hem laten verdrinken. De kapitein zag dat en wou Claes straffen. Claes moest aan een touw in de ijskoude zee springen maar mocht er natuurlijke wel weer uit. Het touw bleef onderaan vast zitten en daardoor geraakte Claes dus ook vast. (Hij ging dus verdrinken) Gerit was zo goed dat hij in de zee sprong en Claes ging redden. Het was gelukt! Claes en Gerit waren allebei levend terug op de boot. Hierdoor stopte de ruzie tussen Claes en Gerit en schudde ze elkaar de hand.

DE TOCHT NAAR NOVA ZEMBLA
Na een lange tijd varen kwamen ze vast te zitten in allemaal kleine stukjes ijs die rond een eiland lagen. Daardoor moesten ze uit de boot stappen en op het eiland gaan. Het was er koud en niet ongevaarlijk! Daarom maakten ze ‘een huis’ om daar te kunnen overwinteren. Velen van de groep verzwakten er erg door de koude. Naar buiten gaan was ook niet echt een goed plan dit merkten we toen 1 van de mensen naar buiten ging om wat frisse lucht te nemen. Hij werd gebeten door een ijsbeer en opgegeten.

EINDE VAN DE FILM
Gerit had ruzie met Pieter Vos. Een man die dacht dat Gerit voor de Spanjaarden werkte zodat zij Indië eerder konden vinden dan zij. Zij gingen dus ook weer op de vuist, maar dit keer op een berg. Ze rolden van de berg en stopten aan de rand van de kloof. Hier duwde Gerit Pieter Vos van de berg. Pieter Vos stierf dus door in de kloof te vallen.
De ontdekkingsreizigers hebben Indië nooit gevonden en konden mee terug naar Nederland door andere Nederlanders die ze toevallig tegenkwamen met hun boot.
Zo geraakten ze terug thuis. Gerit was superblij dat hij zijn vrouw kon terug zien en de dominee vond Gerit geen aparte man meer. Hij kwam er juist meer mee overeen.

1.2 Objectiviteit

Het onderwerp zelf wordt eerder negatief voorgesteld. Er is niet echt iets positiefs in de film. Alleen koude, ziek worden, soms zelfs sterven en het missen van je familie.
Het personage (Gerit) wordt in het begin van de film eerder negatief voorgesteld. Maar later in de film werd het beter. Hij was meer geliefd door de mensen op de boot. Hij hielp hen,…

1.3 Boodschap

Boodschappen in de film: Ik denk dat ze vooral willen aantonen hoe moeilijk het leven als ontdekkingsreiziger was en dat het eigenlijk niet echt leuk was. Onder andere het missen van je familie maar ook de koude en pijn die je onderweg meemaakt moet heel erg geweest zijn.

1.4 Patriottisme

Ja, er was sprake van patriottisme. Vooral door Pieter Vos. Je ziet dat hij alleen maar mensen waardeert die voor Nederland zijn. Hij kwam niet overeen met Gerit omdat hij dacht dat Gerit niet voor Nederland was maar voor Spanje.

1.5 Visueel oordeel

Wij vonden de film vooral heel erg leerrijk. We beseffen zelf ook hoe erg het moet geweest zijn en dat het niet allemaal van zelfsprekend ging. De film was heel erg interessant om naar te kijken. Ik zelf had het me niet zo voorgesteld. Ik dacht dat ze beter gingen voorbereid zijn op vlak van eten en kledij, maar dit was dus niet zo.
Sommige delen uit de film waren ook wel erg droevig. Vooral in het begin van de film had ik wat medelijden met Gerit omdat hij werd uitgesloten door de anderen op de boot.

De auteur : Reinout Oerlemans

Belangrijkste personages : Gerit de Veer, Jacob van Heemskerck (kapitein van de boot) , Petrus Plancius (dominee), Willem Barentsz (aanvoerder van de ontdekkingsreizigers),
Doutzen Kroes(Catharina Plancius), Semmy Schilt(Claes)

Genre van de film: Het genre van de film is AVONTUUR. Ze maken natuurlijk dus ook een echt avontuur mee! Het 2e genre van de film is DRAMA. Er komen veel dingen in voor die droevig zijn en dit zorgt dus voor die drama.

Waarover gaat het verhaal in het kort: Het verhaal gaat over een ontdekkingsreis om Indië te bereiken. Onderweg komen heel wat erge dingen aan te pas. Uiteindelijk sterven er veel mensen en ontdekken zie Indië niet.

Wanneer verscheen het verhaal: In België verscheen de film voor de eerste keer op 23 november 2011. In Nederland verscheen de film 24 november 2011.

Wat zijn de sterke punten van het verhaal: Persoonlijk vind ik dat de gevoelens van de reizigers heel erg goed/mooi zijn uitgedrukt. Samen met de muziek werd het heel erg aangrijpend. Ook sommige beelden zijn heel erg pakkend.

Wat zijn de zwakke punten van het verhaal: Soms is het niet zo goed te verstaan wat ze zeggen. (Hollands) Ik zou het wel kunnen begrijpen als sommige mensen zouden zeggen dat het een beetje langdurig is.

Eindoordeel: Wij raden iedereen deze film aan! Hierdoor begrijp je veel sneller wat er bedoeld wordt met ‘een ontdekkingreis’. Het is echt een interessante film! Sommige delen uit de film zijn wel niet echt geschikt voor gevoelige kijkers.

avatar van Brandt
Met Nova Zembla is de ondergrens van wat je als kijker aan kan toch wel zo'n beetje bereikt. Doutzen Kroes op een schommel, veel spannender gaat het echt niet worden. Lachwekkend als het niet zo treurig zou zijn.

Net de film gekeken, en ook de reactie’s hier. Mensen moeten eens wat dieper naar een film kijken. Wij vonden deze film wel goed. Eens wat anders dan altijd maar het zelfde.

Het acteren van Nederlanders komt vaak slordig en overgeacteerd over, maar dat vinden Amerikanen ook over hun eigen films. Dat komt omdat de film in eigen taal is.

Verder viel mij op dat de soundtrack score van hoog niveau is. Sommige stukken geven echt kippenvel en emotie mee. (Misschien helpt ook de setting waar wij in kijken mee☺️)

avatar van Tzus Frivøl
Weet je waar Nederlanders het beste in zijn. Is zeuren en zeiken. Beter doen we dat niet. stel verwaande kwasten. Niet meer en niet minder. Denk daar maar even over naar.

avatar van Tzus Frivøl
En de rest mag naar avater kijken.

avatar van PEN15
Novaya Zemlya

Ze zeggen wel eens dat we te laat zijn geboren om de wereld te verkennen en te vroeg voor de ruimte. De grote eeuw van ontdekkingsreizen vond ik altijd enorm boeiend waaronder het noodlot van Barentsz. Een poging die er veel van weg heeft zijn onder meer John Franklin die hetzelfde overkwam in het poolgebied van Canada en de Zweed Salomon August Andrée en die met een gasballon regelrecht over de noordpool heen wilde vliegen. Tot mijn verbazing blijkt hier al in 1982 een film over te zijn gemaakt: Flight of the Eagle / Ingenjör Andrées Luftfärd. Alhoewel, meer een adaptatie van het geromantiseerde boek van 1967.

Wat de doorvaart van Barentsz betreft vraag ik me af of die route überhaupt mogelijk was geweest, de zee rondom Bolsjewiekeiland lijkt me het hele jaar door bevroren ook Oost-Siberische- en Tsjoektsjenzee zijn te uitgestrekt om daar omheen te varen. Van alle oceanen waaruit de aarde bestaat daar had Barentsz de pech mee dat het landmassa precies daar in de weg zat. In die tijd namen ze vast nog geen rekening met warme golfstromen, maar daar zal ik het bij laten voordat er toch weer info opduikt dat het allemaal niet zo is.

De film Nova Zembla vind ik niet veel meer dan hoe de schoolmeester het vroeger vertelde. Wat zou je er eigenlijk anders van kunnen maken? Dat ben ik met de meesten eens al heb ik me niet zo zeer verveeld zodat ik een heel voorzichtig krap drietje kan geven. Als we ons moeten buigen over feitelijke onjuistheden dan vielen deze drie zaken mij het eerst op: Er vertrokken twee schepen onder leiding van JC Rijp die na een stop op Bereneiland elkaar uit het oog verloren en voor aankomst bij Nova Zembla zou terugvaren. In Amsterdam is Heemskerck niet bepaald met warme terugkomst begroet, omdat zijn concurrenten Hudson, De Houtman en Olivier van Noort wel succesvol waren geweest, Van Noort maakte met een reis om de wereld het onmogelijke waar en Abel Tasman ontdekte Oceanië. Het was me verder ook niet duidelijk of het eerste licht dat ze zagen het Nova Zembla-verschijnsel was, een optisch effect dat ze op 27 januari zouden hebben waargenomen. En als dat niet zo was, dan had dit niet mogen ontbreken.

avatar van FILA33
Nova Zembla vertelt het verhaal van de onverschrokken expeditie van Willem Barentsz en de overwintering in Het Behouden Huys.

Eind zestiende eeuw trachtte men een route naar de rijke handelsgebieden in het oosten te vinden. Wegens de belemmeringen op de zuidelijke route besloot men een weg om Rusland heen te proberen, dwars door de Noordelijke IJszee. In 1596 begon ontdekkingsreiziger Willem Barentsz de missie. Hij nam de meeste beslissingen, hoewel Jacob van Heemskerck officieel de leiding in handen had. De droom van Gerrit De Veer kwam uit: hij mocht als schrijver mee om deze expeditie beroemd te maken. Daarbij kon hij zo aan dominee Petrus Plancius zijn liefde voor diens prachtige dochter Catharina bewijzen.
Van Heemskerck prefereerde de zuidelijke route om het eiland Nova Zembla maar op het aanraden van Barentsz koos men voor de noordelijke route. Nadien liep het helemaal mis. Met een barre winter voor de deur kwamen ze vast te zitten in het ijs. Er zat niets anders op dan naar een nieuwe oplossing te zoeken. Men bouwde met wrakhout een huis: ‘Het Behouden Huys’ om de harde periode het hoofd te bieden. Ze kwamen echter in het gedrang: voedselgebrek, onderlinge spanningen, aanvallen van ijsberen en natuurlijk de verbazingwekkende kou. Niet meer dan de helft van de bemanning zou het vaderland terugzien.

Het merendeel van de filmrecensenten zijn positief over Nova Zembla en geven de film van regisseur Reinout Oerlemans drie sterren. Saai kun je de film niet noemen, maar soms is hij wel een beetje langdradig. Door Derek de Lint (als Barentsz) en Robert de Hoog (als De Veer) wordt er behoorlijk geacteerd maar de dialogen zijn te onbewogen om de acteurs echt te laten uitblinken. Men heeft de landschappen knap in beeld gebracht, het schip is mooi, het in elkaar steken van het huis is een aangrijpend moment en er wordt zelfs een ijsbeer vertoond. Men laat ook zien hoe ‘kielhalen’ in zijn werk zit. Jammer genoeg is het scenario het zwakke punt. Het is verbrokkeld en daardoor geeft het einde een haastige, afgerammelde indruk.