• 15.839 nieuwsartikelen
  • 178.537 films
  • 12.249 series
  • 34.035 seizoenen
  • 648.279 acteurs
  • 199.150 gebruikers
  • 9.381.135 stemmen
Avatar
 
banner banner

Schindler's List (1993)

Oorlog / Drama | 195 minuten
4,24 8.078 stemmen

Genre: Oorlog / Drama

Speelduur: 195 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Steven Spielberg

Met onder meer: Liam Neeson, Ralph Fiennes en Ben Kingsley

IMDb beoordeling: 9,0 (1.572.153)

Gesproken taal: Duits, Pools, Hebreeuws en Engels

Releasedatum: 3 maart 1994

Plot Schindler's List

"Whoever saves one life, saves the world entire."

Oskar Schindler is een ijdele en hebberige Duitse zakenman die echter tijdens het Nazi-regime zeer menselijke trekjes begint te vertonen wanneer hij besluit om zijn fabriek te gaan gebruiken als vluchtplaats voor Joden. Gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Schindler, die op deze manier ongeveer 1100 Joden van de gaskamers van Auschwitz heeft weten te redden.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Oskar Schindler

Itzhak Stern

Emilie Schindler

Poldek Pfefferberg

Helen Hirsch

Viktoria Klonowska

Wilek Chilowicz

Marcel Goldberg

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Flipman

Flipman

  • 7115 berichten
  • 1145 stemmen

Snap ik, was ook maar een geintje . Hoewel, ik KEN je niet, dus...


avatar van BBarbie

BBarbie

  • 12893 berichten
  • 7675 stemmen

In werkelijk alle opzichten een indrukwekkende film over gitzwarte bladzijden uit onze recente geschiedenis. Een geweldig scenario, magnifiek camerawerk en dito regie. Veel aangrijpender kun je volgens mij een film niet maken.

Ik heb 'm nu voor de derde keer gezien en dat zal zeker niet voor het laatst zijn.

Een meesterwerk van grootmeester Spielberg.


avatar van Dh PING

Dh PING

  • 304 berichten
  • 0 stemmen

Ik hoor net dat er, buiten de soundtrack van John Williams, ook muziek in zit van Iztak Perlman en Yo Yo Mama.


avatar van ankiepankie1

ankiepankie1

  • 48 berichten
  • 147 stemmen

Dh PING schreef:

Ik hoor net dat er, buiten de soundtrack van John Williams, ook muziek in zit van Iztak Perlman en Yo Yo Mama.

Uhm, ik denk dat Itzhak Perlman de muziek van John Williams speelt...


avatar van woutorrmusic

woutorrmusic

  • 18 berichten
  • 73 stemmen

Mooie film, dat moge duidelijk zijn. Bedankt RTL(8), voor het uitzenden van deze film zonder reclame om de tien minuten.


avatar van blablabla89

blablabla89

  • 140 berichten
  • 206 stemmen

Geen woorden voor. Wat een held die man.


avatar van 93.9

93.9

  • 3124 berichten
  • 4209 stemmen

woutorrmusic schreef:

Mooie film, dat moge duidelijk zijn. Bedankt RTL(8), voor het uitzenden van deze film zonder reclame om de tien minuten.

Idd, alleen noodzakelijk om het op het scherm te krijgen. Niet om er aan te verdienen.

Vandaar 2 reclameblokjes.

De film, goed.

Maar Duitsers die Engels praten....


avatar van GrobbekuikenXL

GrobbekuikenXL

  • 590 berichten
  • 1234 stemmen

Muziek is prachtig. Film voor vierde keer gezien,was wel tien jaar terug. Bij vlagen meeslepend maar ook stukken die mij helemaal niet raken. Het einde is voor mij te sentimenteel. Zou het echt zo zijn dat Schindler zo emotioneel was omdat hij nog een mens had kunnen redden? Kwam erg overdreven over maar misschien is het gewoon de waarheid. En was het echt zo makkelijk om Stern uit de trein te krijgen? Kwam ongeloofwaardig over maar is misschien ook gewoon waar. In de tv serie Holocaust volg je een familie van het begin tot het eind van de oorlog en ook de holocaust zelf komt daar veel duidelijker in tot uiting ( serie duurt wel 8 uur of zo) en daar ben je meer bij betrokken dan bij de personen in Spielberg's film. Maar nog steeds indrukwekkend document.


avatar van kos

kos

  • 46702 berichten
  • 8857 stemmen

93.9 schreef:

(quote)

Idd, alleen noodzakelijk om het op het scherm te krijgen. Niet om er aan te verdienen.

Vandaar 2 reclameblokjes.

...

Komop zeg, deze film op commerciele zender kijken.. met een roze rtl 8 logo over de expres zwartwit gefilmde beelden. Afschuwelijk gewoon..


avatar van 93.9

93.9

  • 3124 berichten
  • 4209 stemmen

kos schreef:

(quote)

Komop zeg, deze film op commerciele zender kijken.. met een roze rtl 8 logo over de expres zwartwit gefilmde beelden. Afschuwelijk gewoon..

Kom op zeg, dit is een commerciele film dus prima dat ie op een commerciele zender uitgezonden wordt.

Bovendien iedere zender die dit uitzendt is er een.


avatar van woutorrmusic

woutorrmusic

  • 18 berichten
  • 73 stemmen

kos schreef:

(quote)

Komop zeg, deze film op commerciele zender kijken.. met een roze rtl 8 logo over de expres zwartwit gefilmde beelden. Afschuwelijk gewoon..

Ach, kom op. Voor een student, met kenmerkend klein budget, is het fijn als je een film niet hoeft te kopen, omdat-ie, wellicht met een miniem roze logo in de hoek, uitgezonden wordt. 'Commerciele zender', alsjeblieft zeg.


avatar van Nomak

Nomak

  • 11634 berichten
  • 0 stemmen

Klagen over een klein roze logo in de hoek van het beeldscherm, typisch eerste wereldprobleem.


avatar van Flipman

Flipman

  • 7115 berichten
  • 1145 stemmen

Ik kan me enigszins voorstellen dat het stoort maar ik kijk sowieso nauwelijks ooit een film op TV.


avatar van woutorrmusic

woutorrmusic

  • 18 berichten
  • 73 stemmen

Nomak schreef:

Klagen over een klein roze logo in de hoek van het beeldscherm, typisch eerste wereldprobleem.

Ik ben het helemaal met je eens, maar het punt dat je deze film geeft laat me aan mezelf twijfelen...


avatar van Stephan

Stephan

  • 7892 berichten
  • 1387 stemmen

Dat is volgens mij ook een protest stem. Die hebben veel mensen zo hier en daar.


avatar van kos

kos

  • 46702 berichten
  • 8857 stemmen

Nomak schreef:

Klagen over een klein roze logo in de hoek van het beeldscherm, typisch eerste wereldprobleem.

Uiteraard. Zoals elk geneuzel over films.


avatar van LeveninLiefde

LeveninLiefde

  • 21 berichten
  • 16 stemmen

Akron777 schreef:

En een van de belangrijkste dingen ben ik nog vergeten: deze film toont aan dat lang niet alle Duitsers en zelfs niet alle nazi's zo wreed zijn als vaak wordt veronderstelt.

Dit wordt nog wel eens vergeten. Wij zien graag alle duitsers als ''monsters'' in de oorlog, maar deze film laat inderdaad ook zien dat niet alles zo zwart/wit was.


avatar van Dk2008

Dk2008

  • 11166 berichten
  • 788 stemmen

LeveninLiefde schreef:

Dit wordt nog wel eens vergeten. Wij zien graag alle duitsers als ''monsters'' in de oorlog, maar deze film laat inderdaad ook zien dat niet alles zo zwart/wit was.

Wij? wie zijn wij.

Er zijn overigens wel meer films over goede Duitsers, bijvoorbeeld Stauffenberg (2004)


avatar van Stephan

Stephan

  • 7892 berichten
  • 1387 stemmen

Die ligt voor de hand.

Wat een veel helderdere uitspraak is, is van de Joodse kamp secretaris van Amon Goeth, die ooit in een interview vertelde dat er relatief weinig SS-'beulen' waren, maar die stonden wel bij elk klusje met hun snufferd vooraan, terwijl hun maten om de hoek tegen de muur stonden te kotsen.


avatar van Dk2008

Dk2008

  • 11166 berichten
  • 788 stemmen

Stephan schreef:

Die ligt voor de hand.

Dat mag je hopen. Wij, is anno 2013 erg ruim.


avatar van tomzorz

tomzorz

  • 67 berichten
  • 322 stemmen

Schindlers verhaal is zonder twijfel hartverscheurend. Alle respect voor Spielberg en alsmede de film om dit waargebeurde verhaal aan de wereld te tonen. Heroïek als deze toont menselijke schoonheid waarvan we wel eens zouden kunnen vergeten dat ze nog bestaat, zeker in smartelijke toestanden als deze.

Dat de film in zwart-wit getoond wordt vind ik een goeie keuze, fotografisch valt er weinig of niets te verwijten. Edoch vind ik iets in de uitvoering tekortschieten aan het verhaal; het einde van de film bracht mij totaal niet de ontroering die ik bij zulk een verhaal zou willen en eigenlijk verwachtte. Ik heb het gevoel dat de focus te weinig op de innerlijke dramatiek ligt, en te viel de richting in gaat van het sentimentele en flauw humoristische. Regelmatig vond ik zelfs dat er een soort 'Disney-gehalte' aanwezig was...

Een mooie film, maar net te veel van het commerciële meegkregen.


avatar van Sabuna

Sabuna

  • 4 berichten
  • 4 stemmen

93.9 schreef:

De film, goed.

Maar Duitsers die Engels praten....

Dat vindt ik nou ook.... Klopt niet helemaal


avatar van Nomak

Nomak

  • 11634 berichten
  • 0 stemmen

Sabuna schreef:

Dat vindt ik nou ook.... Klopt niet helemaal

En toch 5 sterren.


avatar van Stephan

Stephan

  • 7892 berichten
  • 1387 stemmen

Ach... soms is een film op andere plekken zo overweldigend dat dit geen "echt" issue is. Een 4,8 ipv een 5. Blijft nóg 5.


avatar van Flipman

Flipman

  • 7115 berichten
  • 1145 stemmen

Het kan toch gewoon je ding niet zijn? Neem Nomak. Ik ken hem niet, maar ik ga er bij voorhand niet vanuit dat hij, ondanks dat hij blijkbaar Schindler's List enorm slecht vindt, het bniet afschuwelijk vindt wat er in de jaren veertig allemaal is gebeurd. Sterker nog:

Nomak schreef:

Ik kom hier ook met plezier een woordje uitleg geven over mijn 0,5 voor Schindler's List. Het sprak me totaal niet aan. 2 keer geprobeerd en ik kreeg er echt geen gevoel bij. Het liet me totaal koud. En in zo een geval ben ik verplicht om er de laagste score aan te geven omdat ik gewoon geen pluspunten heb gevonden. Het is natuurlijk gewoon een persoonlijke mening. Maar ik baseer me heel vaak op het gevoel dat ik bij het kijken van een film ervaar.

Ik begrijp hieruit dat de film Nomak helemaal niet mee wist te slepen. Dat heb ik bijvoorbeeld bij die Transformers meuk. En hoewel ik het absoluut niet met hem eens ben, beargumenteert hij tenminste nog waarom hij dit vindt. Blader maar terug, zoek maar op.

En ik neem hem als voorbeeld omdat hij zijn mening staaft en bovendien recent gereageerd heeft, mede op de argumentatie van Revengeyo. Als je nou wil dat iemand zich om zijn of haar waardering, die jij onbegrijpelijk vindt, verantwoordt, soit. Maar ga mensen niet op voorhand voor randdebiel uitmaken.

Om bovendien te reageren op het feit dat 'Duitsers Engels praten'; aanvankelijk had ik daar vrede mee maar het liefst had ik dat ook anders gezien. Ook al zitten er in Saving Private Ryan bijvoorbeeld veel meer Amerikaanse personages, de talen die ze spreken kloppen weer wel. Tevens in Inglourious Basterds; een zeer goeie vriendin die ik redelijk recentelijk heb leren kennen was aangenaam verrast dat laatstgenoemde meertalig was, in plaats van alleen Engels.

En ja, ook hier zou dat voor mij toegevoegde waarde hebben. Had eventueel de cast hetzelfde gelaten maar de acteurs klaargestoomd om vloeiend Duits, Pools en/of Yiddisch/Hebreeuws te spreken. Dan was het geheel nóg beter uit de verf gekomen. En anders recasten met spelers die de specifieke talen beheersen. Ik ga er bijvoorbeeld niet vanuit dat Tarantino vloeiend is in zowel Spaans, Japans, Duits en Frans, welke in Kill Bill: Vol. 1 & 2 en Inglourious Basterds gesproken worden.


avatar van BBarbie

BBarbie

  • 12893 berichten
  • 7675 stemmen

Dat doe ik toch niet. Hij komt zelf met een mogelijke typering van zichzelf.


avatar van Flipman

Flipman

  • 7115 berichten
  • 1145 stemmen

Ik heb het niet over jou, BBarbie . Los van de reden van Nomak's vraagstelling heb je daar namelijk wel gelijk in, ook met betrekking tot mezelf, uiteraard .


avatar van BBarbie

BBarbie

  • 12893 berichten
  • 7675 stemmen

Oké, Flip. En veel plezier met je recente vriendin.


avatar van Flipman

Flipman

  • 7115 berichten
  • 1145 stemmen

Hahaha, dank je !!


avatar van Flipman

Flipman

  • 7115 berichten
  • 1145 stemmen

Ja, zoiets weet je mee te krijgen of niet, het kan alleen al aan het genre liggen of wat ik al eerder zei -'t heeft niet veel zin om in herhaling te vallen .

Hoewel ik toegeef dat, als jouw lage waardering voor Schindler's List een reden zou zijn voor mij om je Top-10 te onderzoeken, ik wellicht ook effe heel raar tegen Flodder aan zou kijken, maar ik zou je er niet om veroordelen. Zeker niet openlijk.

En nee, ik speel geen politie over mensen door de Top-10 te onderzoeken van mensen met wie ik het niet eens ben, maar het helpt mij wel soms om een beetje extra inzicht te krijgen in de bevindingen van zo iemand .

Terug naar de film zelf. Het is één van die weinige waarin deze niet zozeer door de hoofdpersoon wordt gedragen, naar mijn mening; ook al draait ie bij en zet ie zich in voor 'zijn' Joden, als persoon bevindt hij zich in een grijs gebied. Als in, amicaal maar doortrapt, oprecht maar niet onbaatzuchtig. Kortom, hij wordt niet al teveel verheerlijkt; tegen het slot wel, zo heb ik uit meerdere bronnen vernomen. Wat ik maar wil zeggen is dat ik het fantastisch vind wat ie heeft gedaan, maar dat het wel een soort anti-held was. En dat vind ik wel de kracht van de film, het is het lot va de joden dat Schindler's List draagt voor mij, niet de primaire figuur. Daar moest iets aan gedaan worden en dat gebeurde ook, door een zeer onwaarschijnlijk figuur. Punt.