Silent Night, Deadly Night (1984)

Horror
79 minuten / 85 minuten (uncut version)

geregisseerd door Charles E. Sellier Jr.
met Lilyan Chauvin, Gilmer McCormick en Toni Nero

Toen Billy een kind was werden zijn ouders rond Kerstmis vermoord door iemand verkleed als de Kerstman. Deze traumatische ervaring leidde hem naar een jeugdinstelling, maar ook daar kon hij deze gebeurtenis niet van zijn netvlies af krijgen. Veel later moet hij, tegen zijn zin, zelf voor Kerstman spelen in een winkel hoewel hij doodsbang is voor de Kerstman en Kerstmis. Plotseling knapt er iets in hem...

avatar van movie acteurs
Een kerstman die de bijl goed hanteert.

Deze heerlijke horror film zorgde ervoor dat veel mensen zich afvroegen welke seizoen feest killer wij hierna zouden krijgen (easter bunny bijv.). Silent Night, Deadly Night is een goed aangepakte horror met een lekker sfeertje. De film biedt genoeg voor de 85 minuten en is daarmee ook goed uitgewerkt. Deze evil Santa Claus is origineel en het idee is traumatisch voor Amerikaanse kindertjes. 4,0.

avatar van guylopez93
Sfeervol filmpje die nergens echt eng wordt en een climax bereikt. Acteerwerk is matig zoals verwacht maar was niet storend. De korte duur van de film zorgde ervoor dat de film niet verveelde.

btw de kaft ziet er wel mooi uit

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Matig subgenre.

Waarom deze kersthorror zoveel vervolgen kreeg mag Joost weten. Na een vermakelijk begin zakt een en ander behoorlijk in elkaar. Het tempo wordt al trager en ondanks de leuke setting van o.a. een speelgoedwinkel, en een paar aardige kills, herpakt de film zich nergens. De amateuristische acteerprestaties leiden erg af en de score begint ook al snel te irriteren. Binnen het doorgaans matige subgenre valt deze echter nog enigszins goed te doen.

Redelijk.

avatar van jeroentjuhhhhh
Alleraardigst slashertje die ook in deze periode van het jaar werkt. Waarschijnlijk niet echt veel meer of minder dan rondom kerst, want dat Amerikaanse gevoel daarvoor heb ik nooit echt iets van meegekregen. Heel creatief is het wellicht niet meer, maar sfeer kun je de film niet ontnemen. Blijven heerlijke tijden voor het genre en zo'n scene met die pestkoppen en de slee doet me dan ook wel goed, want daardoor lach je tegenwoordig de pis in je broek.

avatar van Filmkriebel
Ook Silent Night Deadly night zit in dit lijstje

THE 10 LEAST SCARY HORROR M...

DThuis
Onderhond schreef:
Tja, iemand's hoofd wordt afgehakt met een bijl. Feit dat hij op een sleetje zit vind ik nu niet echt spectaculair leuk of funverhogend. Misschien als ze het wat beter gebracht hadden.

Zat me al af te vragen of het aan de rip lag. Maar wel erg amateuristisch als het echt zo is.

Dit komt geloof ik doordat ze 2 verschillende prints hadden van de film.

avatar van Drs. DAJA
Op dinsdag 4 december draait Silent Night, Deadly Night samen met Gremlins op groot scherm in Cinema OT 301 in de 'A Gruesome Christmas' double feature avond.

Meer info op: facebook en OT301

avatar van dutchtuga
Hilarische film. Waar SNDN nog verrassend sterk begint, ontaardt het allemaal uiteindelijk in een hoop trashy fun. Punish! Naughty! Geweldig.

avatar van Drs. DAJA
Bespreking van Silent Night, Deadly Night tijdens de 'A Gruesome Christmas' filmavond:

Silent Night, Deadly Night - A Gruesome Christmas

avatar van dutchtuga
dutchtuga schreef:

Langere recensie op Cult Movies Reviewed:

Cult Movies Reviewed: Silent Night Deadly Night (1984, Charles E. Seller Jr.) - recensie - cultmoviesreviewed.com

avatar van rep_robert
Ik zie het allemaal niet zo in deze film. De film is niet eng(kon je wel raden naar aanleiding van de reacties hier), maar echt fun heb ik nou ook niet beleeft met deze film. Het blijft allemaal op een constant niveau, niet barslecht en misschien was dat juist wel leuker geweest. Dan had je nog echte lachers gehad zoals bij April Fool's Day (1986)

Nu heb ik niet echt het idee dat de makers er trashy fun van hebben geprobeerd te maken, ondanks wat bloederige pogingen. Daarvoor is de gehele stijl iets te serieus en kent de film eigenlijk ook geen spanningsboog omdat we de dader de hele tijd volgen. Het enige waar deze duidelijker scoort ten opzichte van de remake (Silent Night) is de creepy kerstsfeer.

avatar van FillumGek
De rest van het jaar prober ik kerstfilms te vermijden, maar nu de tijd van het jaar weer aan gebroken is, is dit een ideale gelegenheid om deze eens op te zetten. Eén van de vele Kerst-slashers.

Een thema waarbij ik nog nooit van mijn stoel ben geblazen, maar die vaak wel een kijkbeurt waard zijn. Ook Silent Night, Deadly Night heeft het wiel niet opnieuw uitgevonden, maar levert met een paar goede kills, wat naakt en vooral een hoop trash een leuk filmpje af.

Het intro in het weeshuis duurde me wel te lang. Maar zodra de eerste kill een feit is, wordt de film gelukkig niet meer saai. Make-up is niet van een al te hoog niveau, maar de overall sfeer is genoeg om Kerst met een glimlach in te luiden dit jaar.

avatar van namingway24
Het titelscherm met het spattende bloed was een leuke opener van deze Kerst-slasher.

Als je de perfecte anti-Kerstfilm zoekt, zit je met Silent Night Deadly Night goed; wat een boze film is dit. Arme Billy krijgt het in zijn jeugd zwaar te verduren en dit betaalt zich tijdens zijn strooptocht dubbel en dwars uit met enkele zeer brute moorden. Het bloed vloeit rijkelijk en er is ook genoeg bloot om een paar slashers te vullen. Deze elememnten komen perfect samen in de scène waarin Linnea Quigley aan een hertengewei wordt geregen: een scène die zijn beruchte status zeker verdient. Verder was de soundtrack aan de kwaaie kant, wat goed werkte in contrast met de kerstliedjes.

Er zitten een paar lekker zwartgallige momenten in de film, zoals de dove priester die voor Billy aangezien wordt en zonder pardon wordt afgeknald. Ook de slotscène waarin een horde kinderen wordt getraumatiseerd door de dood van de 'Kerstman' is een leuke, en de laatste kick is lekker en laat de optie voor een vervolg wagenwijd open.

Qua acteerprestaties is de film helaas wat wisselvallig. De jonge versies van Billy zijn niet eens slecht, maar volwassen Billy heeft van acteren weinig kaas gegeten. Hij heeft zijn momenten maar is voor de rest wat apatisch. Misschien was dit de bedoeling maar ik vond hem geen bijster imponerende schurk. Moeder Overste is een regelrechte bitch die je maar al te graag wat aan zou doen, maar de rest van de cast was niet erg memorabel.

Al met al een indrukwekkend staaltje slasher-trash voor de donkere Kerstdagen!

avatar van Insignificance
Punish! Ho ho ho horror die nog best hardvochtig opent met de moord op z'n ouders. Wanneer het kerstcomplex vorm krijgt, blijft daar echter al snel niets meer van over. Cast, scenario, en muziek; het is allemaal zo theatraal en onbeholpen dat het een komische noot meekrijgt. Gek genoeg is dat nog vrij lang best een beetje lachen geblazen. Kerstkadootjes zijn er in de vorm van dames die al dan niet liefdevol worden uitgepakt, terwijl Mad Santa er maar eens een bijl bij pakt. En meer. De grappige kills houden het filmpje nog redelijk overeind. Naughty!

avatar van Rickmans
Geinig... Niet meer dan dat!

avatar van Beertje45
zopas na zo'n twintig jaar nog eens herbekeken op betaalzender Rio. Belabberd acteerwerk, slecht beeldmateriaal, maar wel aardige kills, het naakt dat nodig bleek te zijn in een jaren 80 slasher en een niet spannend, maar vlot wegkijkend vertier voor wie er van houdt tenminste. Er zijn zwakkere genrefilms uitgepoept in die jaren en ook later.

avatar van danny61
een echte klunzige film , echte niks speciaal , ik had er veel van verwacht maar dat viel tegen.

ja zeer klunzige film en slecht acteerwerk.
en de soundtrack van dat de film (beter gezecht dat gejengel) is echt vreselijk

had hem vroeger ook gezien maar kon me er niks meer van herinneren nu weet ik ook weer waarom.

avatar van Woland
Redelijke geinige slasher-light. Heel verrassend is het allemaal niet wat er gebeurt: na een kwartiertje heb je wel door hoe de vork in de steel zit en weet je dat de film bestaat uit de getraumatiseerde jongen die als Kerstman verkleed iedereen die stout is of seks heeft af gaat lopen slachten. De kills volgen elkaar in gestaag tempo op en zijn weliswaar niet heel spectaculair, maar alsnog wel leuk. De spietsing op een gewei aan de muur vond ik bijvoorbeeld een aardige. En de scene waarbij de politieman voor de ogen van schoolkinderen een andere nepsinterklaas neerschiet, ook een goeie. Al voel ik me enigszins een dubieus figuur dat ik zoiets zo hilarisch vond. Einde van het verhaal was een beetje meh. Eng of spannend wordt het niet, maar als popcornslasher heb ik me hier prima vermaakt.

avatar van Metalfist
Naughty

Ik heb lang getwijfeld of ik deze Silent Night, Deadly Night zou meepakken op een DVD beurs waar ik een paar maanden geleden was. De titel zei me ergens wel iets, maar mijn gebruikelijke aanspreekpunt wanneer het over horror gaat kende de film ook niet. Ik vermoed dat ik ergens in de war ben geraakt met Black Christmas die als alternatieve titel Silent Night, Evil Night heeft. Soit, de DVD was vrij goedkoop en bovendien stond het tweede deel ook nog op het schijfje dus dan uiteindelijk toch de gok gewaagd.

Wou dit oorspronkelijk houden tot ergens met Kerstmis, maar ik had gisteravond nog wel eens zin in zo'n ouderwetse slasher en dan heb ik deze maar uit de kast gehaald. Een film die blijkbaar indertijd serieus wat controverse heeft veroorzaakt, maar vandaag de dag eerder wat aan de tamme kant lijkt. De film steunt vooral op het beeld van de kerstman als moordenaar en dan is het blijkbaar genoeg wanneer je hem wat met een bijl laat rondzwaaien. Toch zitten hier best nog wel vermakelijke kills in (Denise die eventjes wordt opgehangen aan het gewei onder andere) en is dit voor de rest gewoon een fout filmpje dat alles uit de kast haalt om de gestoorde toestand waar onze killer zich in bevind te verantwoorden. Zijn opa is een beetje doorgeslagen (geweldige scène vond ik dat trouwens), hij ziet zijn ouders voor zijn ogen vermoord worden, hij wordt mishandeld door de nonnen van het weeshuis waar hij gestationeerd is, hij ziet het meisje dat hij wel ziet zitten aangerand worden door zijn irritante collega, ... Ik ken films die met één van deze gebeurtenissen al voldoende zouden hebben en dit dat opzicht is dit wel een erg leuk filmpje geworden. In dat nog geen anderhalf uur gebeurt er ook gewoon veel.

En afgaande op het einde is de opvolging alweer verzekerd. Ben benieuwd wat dat gaat geven in ieder geval. Soit, het zal dan wel met een nieuwe cast moeten gaan worden, want veel volk overleeft het hier niet. Voor het hoofdpersonage Billy zijn er 3 acteurs gecast, namelijk Jonathan Best (als 5-jarige), Danny Wagner (als 8-jarige) en Robert Brian Wilson (als 18-jarige). Die doen het alledrie redelijk, al is de apathische Wilson wel het leukst en is de film voor de rest vooral gevuld met vrouwen die voor een paar dollar extra hun topje uitdoen. Toch nog wel een vermelding trouwens voor Lilyan Chauvin die een heerlijke klassieke Moeder Overste neerzet.

Sfeervol filmpje in ieder geval met een paar geweldige scènes. Gewoon al het feit dat één of andere bange flik een 50-jarige dove kerstman neerschiet omdat hij niet reageerde toen hij vroeg om te stoppen is toch hilarisch. Behoort tot één van de beteren in het genre als je het mij vraagt, benieuwd wat de sequel gaat brengen.

Bélon
Seven o'clock... it's over! Time to get shit-faced!

Vroeger -in de jaren '80- aantal keer op VHS gezien en eigenlijk nog steeds leuk mits je er niet teveel van verwacht. Leuke momenten zijn de über creepy grandpa, de kerstman die door een ventje van 8 of zo wordt neergehoekt, de "gewei scene", de creepy Mother Superior, de onthoofding op de slee (beetje matig qua SFX maar dat mag de pret niet drukken).

3,5* fijn slashervermaak voor de feestdagen

Zou deze best nog eens rond de kerst op groot doek willen zien (looking @ you KINO)

avatar van Left4Dead
Tja...... traag en krakkemikkig op beeldplaat gezet. Typisch jaren 80 style met niet al te goed acteerwerk.
Het verhaal is simpel, kind met trauma en geen liefde tijdens zijn jeugd draait door. Daar kun je best wel wat mee, dat gegeven. Saillant is het feit dat de protagonist tijdens de kerstdagen doordraait, vrede op aarde.

Halverwege gaat het dan eindelijk los, na een goed begin sloeg de klad er een beetje in. Maar sterk wil het niet worden, de soundtrack was als enig onderdeel mans genoeg om te laten merken dat het hier zich echt wel om een horrorprent handelt. In ieder geval wordt het christelijk feest verstoort door een maniac op rampage die klaarblijkelijk niet veel meer kan zeggen dan "punish". Huiverend lachwekkend hoe dit geuit wordt.

Onze PTSS-kerstman slaat als een razende roeland om zich heen, een slasher is opgestaan. Maar overtuigend wordt het nooit, eerder lachwekkend. Het past wel in het tijdsbeeld, heb het niet zo hoog met de horror rond die tijd uitkwam. Het script loopt gewoon niet lekker soepel en de acteurs kunnen er maar weinig mee. De pogingen tot humor gaan als stervende zwanen ten onder, erg serieuze karakters kon ik niet snel ontdekken.

Ach je moet van dit genre houden, al zeker van de wat oudere slasher om deze te kunnen omarmen. Als de soundtrack er niet was geweest dan was er niks overgebleven van dit werkje. Te doen met een leeg hoofd en totaal geen verwachting vooraf. Hersenloos klein vermaak met een flinterdun verhaal.

Memorabel einde .

avatar van alexspyforever
Nu ben ik niet zo gek op kersthorror of kerstfilms in het algemeen maar deze heeft toch een kleine klassiekerstatus binnen het genre. Het was maar eens tijd om deze op te zetten. En het is mij allesbehalve tegen gevallen! Neen het verhaaltje is niet geweldig, acteerwerk matig maar dat is in deze film niet van belang. Het gaat hier vooral om de kills en die zijn dik in orde. het maakt mij eigenlijk nostalgisch naar de 80s waar gratuit naakt niet zo een probleem was. Tegenwoordig wordt daar altijd zo moeilijk gedaan zelfs in die odes/tributes waar men zogezegd de 80s sfeer wil laten herleven maar eigenlijk zo tam en braaf zijn als de pest en enkel de nostalgiekaart willen trekken (en wat mij betreft daar grandioos in falen). Weg met The Final Girls, House of the Devil, Summer of 1984 en andere slappe ongein. Dit is the real shit I want.

avatar van Friday the 13 th
Herzien en gestegen in achting! Zeer goede cultfilm met een ijzige soundtrack, enkele memorabele kills en een goed op dreef zijnde kerstman. De cast en hele sfeer in deze film klopt gewoonweg. De enge dementerende opa, de dominerende mother superior, de creepy bewegende poppen in de speelgoedwinkel,.....alles klopt en werkt! Cultstatus verdient!

avatar van Kondoro0614
Tof! Deze ‘Silent Night, Deadly Night’ stond al een langere tijd op mijn lijstje maar elk jaar vergat ik hem weer. Tot vandaag eigenlijk, gelijk aan geslingerd op ‘kerstavond’ en best genoten naar een leuke slasher film die qua details en visueel best hoog weet te scoren maar wat achter blijft op spanning en acteerwerk. Ik ben dan ook uitermate verrast wat deze film heeft laten zien en ik heb de korte tijdsduur best genoten. Maar toch, de kerstsfeer was er deels wel aanwezig maar over het algemeen hoef je dat ook niet te verwachten bij een film als dit, waarbij er een berg mensen afgeslacht worden.

“Can you believe this? It's Christmas Eve and we got orders to bring in Santa Claus.”

De film begint eigenlijk al best aardig. We volgen een vrij jonge familie die op pad gaan naar opa. Opa is psychisch ziek en zit vast in een verzorgingstehuis. Eenmaal aangekomen blijkt het verslechterd te zijn met opa en de familie word bij één geroepen om even de zaken bij te praten alleen Billy over die word aangesproken door opa en bang word gemaakt door hem. Opa verteld hem namelijk dat hij stout is geweest en dat de kerstman hem komt straffen. Na die aanspreking raakte Billy in een angst situatie maar bleef voor de rest aardig kalm. Op de weg terug komen ze echter een auto tegen die pech lijkt te hebben en de bestuurder was een kerstman. Na gestopt te hebben en te vragen of ze wat konden doen waarna de kerstman een wapen te voorschijn haalt. De familie probeert te vluchten maar de vader word al gauw neer geschoten. Hier na sleurt hij de moeder uit de auto, trekt onnodig haar blousje los en snijd haar keel door. Deze actie geven Billy nog aardig wat trauma’s in de toekomst.

Ik moet zeggen dat ik de film op dat moment nog aardig rap en hard vond gaan, werd nergens saai en was best makkelijk om te blijven volgen, best leuk om te zien. Toch koos ‘Charles E. Sellier Jr.’ om het hierna toch wel geruime dertig minuten rustig aan te doen, geen spectaculaire scenes of echt iets leuks om op te noemen. Toch was het wel belangrijk om het verhaal een beetje te snappen. We volgen Billy en zijn broertje namelijk in hun tijd bij het weeshuis die gerund word door nonnen. Billy was nogal een moeilijk kind die uiteraard niet tegen kerst kan, en alles wat er mee te maken had verafschuwde of bang van was. Ook werd hem duidelijk gemaakt dat straffen goed was, en stoute jongens gestraft werden. Vooral de laatste zin werd hem veel ingepraat en bleef hem nog lang bij.

Als we dan zo’n dertig minuten (en misschien nog wel langer) verder zijn en Billy in de speelgoedwinkel terecht komt pakt de film de draad weer op en word het weer wat heftiger in zijn scénes, maar het word niet spannend. In de speelgoedwinkel gaat het namelijk fout met Billy en dan vooral wanneer hij omgetoverd word als kerstman. Hij gaat dan al snel alle stoute mensen langs om deze te vermoorden.

De film gaat verder met aardig wat goede moorden, die vrijwel standaard in elkaar worden gezet maar er toch best heftig uit zagen. Vooral de gene waarbij dat joch onder de scherven zitten van de gebroken ramen, dat vond ik er nog aardig knap uit zien. Ik zelf was best fan van het moment dat de twee pestkoppen gingen sleeën waarna eentje zonder hoofd beneden kwam en achter zijn karkas kwam zijn hoofd aan rollen, dat vond ik een zeer mooi moment. Toch ben ik er wel van overtuigd dat dit allemaal nét iets te laat aan kwam zetten, dat had gerust ook tien tot vijftien minuten eerder gemogen om wat tijd te creëren tussen de moorden, nu was het vrij snel hak op te tak achter elkaar aan waardoor het misschien wat eentonig kan ogen.

Achja, en de kleine b-dingetjes nam ik dan maar graag voor lief. Vooral het acteerwerk was soms niet al te fantastisch maar echt storend kon ik het niet gaan noemen. En het dunne verhaal verteld geen spektakel, concept is daar in tegen wel erg leuk en het was een aardig leuke zit voor op kerstavond. Einde was prima maar aardig cliché, en zo heb ik de film al snel besproken want héél veel kun je verder niet meer opnoemen voor deze film. Een zeer geslaagde en verrassende zit die me zeker op het begin en op het einde wist te boeien.

avatar van Collins
Objectief gezien is de film niet heel goed. Er is niet veel dat enthousiast maakt. Eerder het tegendeel is waar. Toch zijn er vreemd genoeg ook in een matige film als deze altijd wel dingetjes te vinden die de film nog redelijk kijkbaar maken.
Het verhaal deugt op zich wel. Het begin is zelfs gewoon leuk. Het begint tamelijk veilig maar dat verandert snel als de volgende zinsnede voorbij komt: You scared, ain't ya? You should be! Christmas Eve is the scariest damn night of the year! You see Santa Claus tonight you better run boy, you better run for ya life! En het gaat los. Een foute kerstman gaat vervolgens flink tekeer. Het is een alleraardigst begin.
Daarna stort de amusementswaarde met het inbrengen van wat traumaverwerking en sfeerwerking op een kostschool behoorlijk in. Een sadistische moeder overste die van de clichés aaneen hangt, verandert daar weinig aan. Het boeit matig.
Om nu te zeggen dat de film na de schitterende opening compleet inzakt, zou onwaar zijn. De film suddert inderdaad zonder veel opwinding voort maar heeft in het vervolg nog wel enkele spectaculaire kills in het verschiet, die echt de moeite waard zijn. Om de kills heen is de amusementswaarde echter niet hoog en is de zit lang.
De killer wordt erg gemakzuchtig gestalte gegeven. De psychologische motivering voor zijn gruweldaden speelt een belangrijke rol, maar wordt erg oppervlakkig behandeld. De woorden naughty en punish kwamen in dit opzicht vaak langs. Ook hier weinig uitstraling. Het werkte allemaal erg op mijn lachspieren. Funest voor de beleving.
Het acteerwerk is hopeloos. De setting ziet er goedkoop uit en heeft geen aandeel in het creëren van een horrorsfeer. De aankleding deed erg denken aan die van een brave jaren 70 tv serie waarvan ik ooit eens een aflevering bekeek. The Brady Bunch heette dat. Vertaal die serie naar deze film en je hebt een aardig beeld van sfeer, setting en personages.
Bij elke slecht uitgewerkte film die met charme en enthousiasme en liefde in elkaar is gedraaid (zoals deze), heb ik altijd de neiging om de mantel der liefde tevoorschijn te halen. Helemaal als het om slasherfilms uit de jaren 80 gaat. Toch wel een favoriet genre van me. Ik gebruik de mantel af en toe, maar zeker niet altijd. Dat laatste zou immers betekenen dat alles maar kritiekloos door mijn strot gedouwd kan worden en de objectieve waarneming als gevolg daarvan vertroebelt. Ik probeer dat altijd te voorkomen. Met wisselend succes. Dat wel. Aan deze film kwam geen mantel te pas. De film biedt simpelweg te weinig.
Silent Night is gewoon een matige film.