Silent Night, Deadly Night (1984)

Horror
79 minuten / 85 minuten (uncut version)

geregisseerd door Charles E. Sellier Jr.
met Lilyan Chauvin, Gilmer McCormick en Toni Nero

Toen Billy een kind was werden zijn ouders rond Kerstmis vermoord door iemand verkleed als de Kerstman. Deze traumatische ervaring leidde hem naar een jeugdinstelling, maar ook daar kon hij deze gebeurtenis niet van zijn netvlies af krijgen. Veel later moet hij, tegen zijn zin, zelf voor Kerstman spelen in een winkel hoewel hij doodsbang is voor de Kerstman en Kerstmis. Plotseling knapt er iets in hem...

avatar van Halcyon
Een kerstman die aan het moorden slaat met een bijl... Het lijkt eerder een komisch idee dan dat het de mensen angst zou moeten aanjagen. Maar de teneur in Silent Night, Deadly Night is desalniettemin doodserieus. En maar goed ook. Zo getuige de harde proloog waarbij een jongetje z'n ouders ten prooi ziet vallen aan een moordende maniak, vermomd in een kerstman. Geheel volgens Pavlov en zijn conditionering zal de jonge Billy voortaan geen enkele kerstman meer vertrouwen.

Het in z'n kindertijd opgelopen trauma roept bij de kijker heel wat sympathie op voor het hoofdpersonage, dat naar b-film normen meer dan uitstekend vertolkt wordt door een jonge blonde adonis. De metamorfose die Billy doormaakt is in die zin ook vrij realistisch te noemen, al is het maar omdat de regie geen moeite spaart om de stoute kerstman van een degelijke karakteruitdieping te voorzien. Erg aannemelijk allemaal.

De moordtrein die er vervolgens op los beukt is best wel heftig, met als kers op de taart de slee-scène. Genoeg originele kills en variatie in slagwapens, dat is waar een slasherfan om vraagt en met deze vrolijke kerstfilm ook geserveerd krijgt.

Conclusie: een belachelijk lage score op moviemeter, al valt dat wellicht te rijmen met de doorgaans aanwezige afkeer voor b-slashers. Je moet er nu eenmaal voor zijn.

wat een zwak horrorfilmpje zeg, zowel qua acteer & filmprestaties. Bovendien lijkt het me ook niet zo realistisch, hoewel veel seriemoordernaars zo worden door trauma's uit hun kindertijd. Maja, volgende week toch beter cult night filmpje hoop ik

Ja dat was pas eens een goede kerstfilm. In ieder geval beter dan al die andere troep (m.u.v. Bad Santa) van kerstfilms die ze ieder jaar uitzenden.

Ik heb deze film destijds in 1985 gezien (kan ook 1 of 2 jaar later zijn geweest) en ik vond het destijds een vrij grove film met veel aparte humor erin.

Het verhaal stelt niet veel voor en van de acteer prestaties moet je ook niet veel van verwachten. Je moet gewoon deze film (typische B film) vlak voor de kerst of met de kerst kijken en dan is hij best leuk om te zien.

Hoe de film afloopt ? Ik heb werkelijk geen idee meer. Het is al meer dan 20 jaar geleden dat ik hem gezien heb en naar mijn weten is hij nooit op de TV geweest (kan ik me wel voorstellen).

avatar van Die Hard,Willis
Silent Night, Deadly Night, een PERFECTE slasher. Kerstmis is de zoveelste feestdag, na Halloween, Friday The 13th en zelfs thanksgiving is ook kerst (weer) aan de beurt. De feestdag is perfect voor wat boomjes en ook bloederige moorden. Zeker als je de uncut versie hebt zit het me die moorden wel goed. De mensen worden op een paar erg originele manieren omgebracht.

Verder zoals we mogen verwachten een paar domme tieners, een moordenaar en een ongelooflijk heerlijk 80's sfeertje.

Silent Night, Deadly Night kan zich met gemak meten met de andere toppers op slashergebied.

Mjah. Iets te veel recente horrors gezien de laatste tijd vrees ik.

Ik schrik een beetje van het "controversiële" van deze film. Je moet namelijk al zwaar met de Amerikanen meeleven om hier enige controverse in terug te vinden. Slappe hap.

Al vanaf de "schokkende" moord gaat het eigenlijk fout, aangezien het één en al duffe bedoening is. Originele moorden heb ik ook niet gezien, wel een kerstman die veel voorspelbare dingen met een bijl doet. Zeer beperkt allemaal.

Acteerwerk is ongelofelijk slecht, keuze van de actrices lijkt vooral gebaseerd op wie wel en wie niet haar bovenkledij wou uittrekken en het verhaaltje is redelijk lachwekkend, vooral omdat er gepoogd wordt iets semi-serieus van te maken. Stevige ouch.

Rest ... wat lachen met compleet knudde scenes bijgestaan door een soundtrack waar één of andere nonmuzikant op zoveel mogelijk pianotoetsen tegelijktijd stampt. Na een tijdje is de lol daar ook wel weer vanaf.

1*, wat zijn de tijden toch veranderd.

avatar van Drs. DAJA
Toch wel een erg leuke slasher. Het exploitationgevoel straalt er van af en de daarbijbehorende continuiteitsfouten vliegen je om de oren. Toch leuk. Zo nu en dan een creatieve kill en het hele traumatische verhaaltje wordt erg leuk verteld. Met het oog op de wel heel sterke mise-en-scene is de scene in de speelgoedwinkel bijzonder memorabel. Silent Night, Deadly Night is een met momenten sfeervolle erg vermakelijke kerstslasher.

avatar van Naomi Watts
Weer een feestdag wat uitloopt op een hel. Elke feestdag kan je wel terug vinden in één of andere horror flick. Nu een evil santa, klinkt best leuk. Toch ben ik totaal niet zo blij met het feit dat er zoveel wordt gedaan om de transformatie van de hoofdpersoon zo plausibel te maken. Geef mij maar een ruthless killer zonder die zeikverhalen dat zijn jeugd zo moeilijk was. Suck it up son. Bovendien vond ik zijn jeugdtrauma niet eens zo schokkend, als je dan sympathie voor de killer wil opwekken maak er dan ook een trauma van. Ook snap ik niet waarom je het bloesje uit rukt van die vrouw zonder je te zondigen aan necrofilie. Ziet er een beetje vreemd uit zo.

Het eerste deel was een behoorlijke worstel partij voor mij. Eenmaal aangekomen op dat kerstfeestje op zijn werk begint de fun wel. Hij gaat helemaal los, ontspoort volledig, brabbelt wat over naughtiness en punishment. De kills zijn best leuk, zijn slagwapens zijn gevarieerd maar ik vond de film pas echt interessant worden als hij dat stelletje treft. Die chick wordt inventief gekilled aan dat gewei , absoluut het hoogtepunt van de film. Al vond ik het wel erg braafjes dat ie net dat kind spaarde. Een kid kill had het allemaal veel leuker kunnen maken. Ook wel wat fijne flauwe humor in deze scene. Het was kort maar wel leuk, en dit was wel het hoogte punt wat mij betreft. Dan volgt nog die slee scene, leuke scene maar ook niet meer dan dat. Dan zakt de film weer in, en wordt er gevolgd door zaken wat ik niet zo interessant vond. Finale is ook best triest eigenlijk.

Degelijke amount aan nudity, veel aardige en één coole kill, een iets te lage bodycount, een oninteressant development story wat betreft de killer en het trauma oogt niet zo shocking als ie zou moeten zijn. De basis is er, helaas schiet de film op te veel fronten tekort. Het aardige middenstuk maakt veel goed gelukkig.

avatar van Rianneke_Dan
Eindelijk weer een goede horror uit de jaren 80 (want er zit ook echt behoorlijk veel troep tussen)

Kerst, mijn favoriete feestdag en dus leuk als thema voor een horrorfilm. Had ook grote verwachtingen van deze film en het is me niet tegengevallen. Zat er vanaf het begin gelijk in, gelukkig gezinnetje op weg naar opa, die een totale freak blijkt te zijn, en de sfeer is gelijk aanwezig. Vond het eerste stuk van de film behoorlijk grof en bruut, en snap dan ook wel dat hij op een gegeven moment doorslaat. Je zal het allemaal maar meemaken.

Het midden van de film is ook heerlijk om naar te kijken, eigenlijk al vanaf het moment in de winkel, hij had ook best wel een goede kop voor een killer, en de moorden was best hard en origineel, je zag de gore ook meer in beeld, en dat is altijd een pluspunt. En ook al was hij een killer, toch had ik sympathie voor hem, door zijn verleden en dat vond ik wel een goed iets, weer eens iets anders dan een killer zonder verleden die alleen maar mensen vermoord zonder dat je zijn motief weet.

Jammer genoeg zakt het naar het einde weer in, en ik baalde gigantisch dat die non niet afgeslacht werd, met haar zogenaamde goede opvoedt methodes Dat had van mij nog wel wat uitgebreider gemogen. Maar toch heb ik van deze film genoten. Originele kills, veel sfeer, kerst thema erbij, goede psycho killer, en kijken maar!

Dikke 4.0*

avatar van jordandejong
Had hier toch meer van verwacht. De beeld kwaliteit was af en toe bedroevend net zoals het acteerwerk. Vermaak gehalte vond ik ook niet al te hoog. Vond het eigenlijk allemaal bij elkaar maar een saaie bedoeling. Het had ook allemaal veel gorier gemogen.
Zat wel één leuke scene tusssen. dan heb ik het natuurlijk of de sleeonthoofding scene.

Fikse tegenvaller dus, waarvan ik de vieze smaak hopelijk mee kan wegspoelen door nu Inter-Bayern te gaan kijken .

avatar van mrwhite
"Shocking... disturbing... The movie they tried to ban"

Wat Charles E. Sellier Jr. wilde doen was duidelijk een kerst versie maken van Halloween (1978) en ondanks dat het dat niveau nooit haalt is dit best een aardige poging.

De kills zijn bij momenten echt wel leuk gevonden en ook het verhaal mocht er best zijn. Wat ik het leukste vond aan de film is dat er veel personages inzitten die in een horror van deze tijd zeker het einde van de film zouden halen maar dat dat hier het geval niet is, erg leuke personages die je leert kennen worden plots in een paar minuten tijd afgemaakt zoals de medewerkers in de speelgoedwinkel.Wat ik ook goed vond is het feit dat er geen enkel persoon is die echt de held gaat gaan uitgangen om alles en iedereen te redden zoals je dezer dagen wel vaak ziet.

Nee ik heb best wel nog genoten van deze film. eigenlijk is het een must see voor iedere slasher-horror fan er zit behoorlijk wat nudity en gore kills in meer moet dat niet zijn.

avatar van perceived
Op een paar hilarische scenes na kon dit filmpje me (te) weinig boeien.

avatar van movie acteurs
Een kerstman die de bijl goed hanteert.

Deze heerlijke horror film zorgde ervoor dat veel mensen zich afvroegen welke seizoen feest killer wij hierna zouden krijgen (easter bunny bijv.). Silent Night, Deadly Night is een goed aangepakte horror met een lekker sfeertje. De film biedt genoeg voor de 85 minuten en is daarmee ook goed uitgewerkt. Deze evil Santa Claus is origineel en het idee is traumatisch voor Amerikaanse kindertjes. 4,0.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Matig subgenre.

Waarom deze kersthorror zoveel vervolgen kreeg mag Joost weten. Na een vermakelijk begin zakt een en ander behoorlijk in elkaar. Het tempo wordt al trager en ondanks de leuke setting van o.a. een speelgoedwinkel, en een paar aardige kills, herpakt de film zich nergens. De amateuristische acteerprestaties leiden erg af en de score begint ook al snel te irriteren. Binnen het doorgaans matige subgenre valt deze echter nog enigszins goed te doen.

Redelijk.

avatar van jeroentjuhhhhh
Alleraardigst slashertje die ook in deze periode van het jaar werkt. Waarschijnlijk niet echt veel meer of minder dan rondom kerst, want dat Amerikaanse gevoel daarvoor heb ik nooit echt iets van meegekregen. Heel creatief is het wellicht niet meer, maar sfeer kun je de film niet ontnemen. Blijven heerlijke tijden voor het genre en zo'n scene met die pestkoppen en de slee doet me dan ook wel goed, want daardoor lach je tegenwoordig de pis in je broek.

avatar van dutchtuga
Hilarische film. Waar SNDN nog verrassend sterk begint, ontaardt het allemaal uiteindelijk in een hoop trashy fun. Punish! Naughty! Geweldig.

avatar van rep_robert
Ik zie het allemaal niet zo in deze film. De film is niet eng(kon je wel raden naar aanleiding van de reacties hier), maar echt fun heb ik nou ook niet beleeft met deze film. Het blijft allemaal op een constant niveau, niet barslecht en misschien was dat juist wel leuker geweest. Dan had je nog echte lachers gehad zoals bij April Fool's Day (1986)

Nu heb ik niet echt het idee dat de makers er trashy fun van hebben geprobeerd te maken, ondanks wat bloederige pogingen. Daarvoor is de gehele stijl iets te serieus en kent de film eigenlijk ook geen spanningsboog omdat we de dader de hele tijd volgen. Het enige waar deze duidelijker scoort ten opzichte van de remake (Silent Night) is de creepy kerstsfeer.

avatar van FillumGek
De rest van het jaar prober ik kerstfilms te vermijden, maar nu de tijd van het jaar weer aan gebroken is, is dit een ideale gelegenheid om deze eens op te zetten. Eén van de vele Kerst-slashers.

Een thema waarbij ik nog nooit van mijn stoel ben geblazen, maar die vaak wel een kijkbeurt waard zijn. Ook Silent Night, Deadly Night heeft het wiel niet opnieuw uitgevonden, maar levert met een paar goede kills, wat naakt en vooral een hoop trash een leuk filmpje af.

Het intro in het weeshuis duurde me wel te lang. Maar zodra de eerste kill een feit is, wordt de film gelukkig niet meer saai. Make-up is niet van een al te hoog niveau, maar de overall sfeer is genoeg om Kerst met een glimlach in te luiden dit jaar.

avatar van namingway24
Het titelscherm met het spattende bloed was een leuke opener van deze Kerst-slasher.

Als je de perfecte anti-Kerstfilm zoekt, zit je met Silent Night Deadly Night goed; wat een boze film is dit. Arme Billy krijgt het in zijn jeugd zwaar te verduren en dit betaalt zich tijdens zijn strooptocht dubbel en dwars uit met enkele zeer brute moorden. Het bloed vloeit rijkelijk en er is ook genoeg bloot om een paar slashers te vullen. Deze elememnten komen perfect samen in de scène waarin Linnea Quigley aan een hertengewei wordt geregen: een scène die zijn beruchte status zeker verdient. Verder was de soundtrack aan de kwaaie kant, wat goed werkte in contrast met de kerstliedjes.

Er zitten een paar lekker zwartgallige momenten in de film, zoals de dove priester die voor Billy aangezien wordt en zonder pardon wordt afgeknald. Ook de slotscène waarin een horde kinderen wordt getraumatiseerd door de dood van de 'Kerstman' is een leuke, en de laatste kick is lekker en laat de optie voor een vervolg wagenwijd open.

Qua acteerprestaties is de film helaas wat wisselvallig. De jonge versies van Billy zijn niet eens slecht, maar volwassen Billy heeft van acteren weinig kaas gegeten. Hij heeft zijn momenten maar is voor de rest wat apatisch. Misschien was dit de bedoeling maar ik vond hem geen bijster imponerende schurk. Moeder Overste is een regelrechte bitch die je maar al te graag wat aan zou doen, maar de rest van de cast was niet erg memorabel.

Al met al een indrukwekkend staaltje slasher-trash voor de donkere Kerstdagen!

avatar van Insignificance
Punish! Ho ho ho horror die nog best hardvochtig opent met de moord op z'n ouders. Wanneer het kerstcomplex vorm krijgt, blijft daar echter al snel niets meer van over. Cast, scenario, en muziek; het is allemaal zo theatraal en onbeholpen dat het een komische noot meekrijgt. Gek genoeg is dat nog vrij lang best een beetje lachen geblazen. Kerstkadootjes zijn er in de vorm van dames die al dan niet liefdevol worden uitgepakt, terwijl Mad Santa er maar eens een bijl bij pakt. En meer. De grappige kills houden het filmpje nog redelijk overeind. Naughty!

avatar van Metalfist
Naughty

Ik heb lang getwijfeld of ik deze Silent Night, Deadly Night zou meepakken op een DVD beurs waar ik een paar maanden geleden was. De titel zei me ergens wel iets, maar mijn gebruikelijke aanspreekpunt wanneer het over horror gaat kende de film ook niet. Ik vermoed dat ik ergens in de war ben geraakt met Black Christmas die als alternatieve titel Silent Night, Evil Night heeft. Soit, de DVD was vrij goedkoop en bovendien stond het tweede deel ook nog op het schijfje dus dan uiteindelijk toch de gok gewaagd.

Wou dit oorspronkelijk houden tot ergens met Kerstmis, maar ik had gisteravond nog wel eens zin in zo'n ouderwetse slasher en dan heb ik deze maar uit de kast gehaald. Een film die blijkbaar indertijd serieus wat controverse heeft veroorzaakt, maar vandaag de dag eerder wat aan de tamme kant lijkt. De film steunt vooral op het beeld van de kerstman als moordenaar en dan is het blijkbaar genoeg wanneer je hem wat met een bijl laat rondzwaaien. Toch zitten hier best nog wel vermakelijke kills in (Denise die eventjes wordt opgehangen aan het gewei onder andere) en is dit voor de rest gewoon een fout filmpje dat alles uit de kast haalt om de gestoorde toestand waar onze killer zich in bevind te verantwoorden. Zijn opa is een beetje doorgeslagen (geweldige scène vond ik dat trouwens), hij ziet zijn ouders voor zijn ogen vermoord worden, hij wordt mishandeld door de nonnen van het weeshuis waar hij gestationeerd is, hij ziet het meisje dat hij wel ziet zitten aangerand worden door zijn irritante collega, ... Ik ken films die met één van deze gebeurtenissen al voldoende zouden hebben en dit dat opzicht is dit wel een erg leuk filmpje geworden. In dat nog geen anderhalf uur gebeurt er ook gewoon veel.

En afgaande op het einde is de opvolging alweer verzekerd. Ben benieuwd wat dat gaat geven in ieder geval. Soit, het zal dan wel met een nieuwe cast moeten gaan worden, want veel volk overleeft het hier niet. Voor het hoofdpersonage Billy zijn er 3 acteurs gecast, namelijk Jonathan Best (als 5-jarige), Danny Wagner (als 8-jarige) en Robert Brian Wilson (als 18-jarige). Die doen het alledrie redelijk, al is de apathische Wilson wel het leukst en is de film voor de rest vooral gevuld met vrouwen die voor een paar dollar extra hun topje uitdoen. Toch nog wel een vermelding trouwens voor Lilyan Chauvin die een heerlijke klassieke Moeder Overste neerzet.

Sfeervol filmpje in ieder geval met een paar geweldige scènes. Gewoon al het feit dat één of andere bange flik een 50-jarige dove kerstman neerschiet omdat hij niet reageerde toen hij vroeg om te stoppen is toch hilarisch. Behoort tot één van de beteren in het genre als je het mij vraagt, benieuwd wat de sequel gaat brengen.

avatar van Left4Dead
Tja...... traag en krakkemikkig op beeldplaat gezet. Typisch jaren 80 style met niet al te goed acteerwerk.
Het verhaal is simpel, kind met trauma en geen liefde tijdens zijn jeugd draait door. Daar kun je best wel wat mee, dat gegeven. Saillant is het feit dat de protagonist tijdens de kerstdagen doordraait, vrede op aarde.

Halverwege gaat het dan eindelijk los, na een goed begin sloeg de klad er een beetje in. Maar sterk wil het niet worden, de soundtrack was als enig onderdeel mans genoeg om te laten merken dat het hier zich echt wel om een horrorprent handelt. In ieder geval wordt het christelijk feest verstoort door een maniac op rampage die klaarblijkelijk niet veel meer kan zeggen dan "punish". Huiverend lachwekkend hoe dit geuit wordt.

Onze PTSS-kerstman slaat als een razende roeland om zich heen, een slasher is opgestaan. Maar overtuigend wordt het nooit, eerder lachwekkend. Het past wel in het tijdsbeeld, heb het niet zo hoog met de horror rond die tijd uitkwam. Het script loopt gewoon niet lekker soepel en de acteurs kunnen er maar weinig mee. De pogingen tot humor gaan als stervende zwanen ten onder, erg serieuze karakters kon ik niet snel ontdekken.

Ach je moet van dit genre houden, al zeker van de wat oudere slasher om deze te kunnen omarmen. Als de soundtrack er niet was geweest dan was er niks overgebleven van dit werkje. Te doen met een leeg hoofd en totaal geen verwachting vooraf. Hersenloos klein vermaak met een flinterdun verhaal.

Memorabel einde .

avatar van Kondoro0614
Tof! Deze ‘Silent Night, Deadly Night’ stond al een langere tijd op mijn lijstje maar elk jaar vergat ik hem weer. Tot vandaag eigenlijk, gelijk aan geslingerd op ‘kerstavond’ en best genoten naar een leuke slasher film die qua details en visueel best hoog weet te scoren maar wat achter blijft op spanning en acteerwerk. Ik ben dan ook uitermate verrast wat deze film heeft laten zien en ik heb de korte tijdsduur best genoten. Maar toch, de kerstsfeer was er deels wel aanwezig maar over het algemeen hoef je dat ook niet te verwachten bij een film als dit, waarbij er een berg mensen afgeslacht worden.

“Can you believe this? It's Christmas Eve and we got orders to bring in Santa Claus.”

De film begint eigenlijk al best aardig. We volgen een vrij jonge familie die op pad gaan naar opa. Opa is psychisch ziek en zit vast in een verzorgingstehuis. Eenmaal aangekomen blijkt het verslechterd te zijn met opa en de familie word bij één geroepen om even de zaken bij te praten alleen Billy over die word aangesproken door opa en bang word gemaakt door hem. Opa verteld hem namelijk dat hij stout is geweest en dat de kerstman hem komt straffen. Na die aanspreking raakte Billy in een angst situatie maar bleef voor de rest aardig kalm. Op de weg terug komen ze echter een auto tegen die pech lijkt te hebben en de bestuurder was een kerstman. Na gestopt te hebben en te vragen of ze wat konden doen waarna de kerstman een wapen te voorschijn haalt. De familie probeert te vluchten maar de vader word al gauw neer geschoten. Hier na sleurt hij de moeder uit de auto, trekt onnodig haar blousje los en snijd haar keel door. Deze actie geven Billy nog aardig wat trauma’s in de toekomst.

Ik moet zeggen dat ik de film op dat moment nog aardig rap en hard vond gaan, werd nergens saai en was best makkelijk om te blijven volgen, best leuk om te zien. Toch koos ‘Charles E. Sellier Jr.’ om het hierna toch wel geruime dertig minuten rustig aan te doen, geen spectaculaire scenes of echt iets leuks om op te noemen. Toch was het wel belangrijk om het verhaal een beetje te snappen. We volgen Billy en zijn broertje namelijk in hun tijd bij het weeshuis die gerund word door nonnen. Billy was nogal een moeilijk kind die uiteraard niet tegen kerst kan, en alles wat er mee te maken had verafschuwde of bang van was. Ook werd hem duidelijk gemaakt dat straffen goed was, en stoute jongens gestraft werden. Vooral de laatste zin werd hem veel ingepraat en bleef hem nog lang bij.

Als we dan zo’n dertig minuten (en misschien nog wel langer) verder zijn en Billy in de speelgoedwinkel terecht komt pakt de film de draad weer op en word het weer wat heftiger in zijn scénes, maar het word niet spannend. In de speelgoedwinkel gaat het namelijk fout met Billy en dan vooral wanneer hij omgetoverd word als kerstman. Hij gaat dan al snel alle stoute mensen langs om deze te vermoorden.

De film gaat verder met aardig wat goede moorden, die vrijwel standaard in elkaar worden gezet maar er toch best heftig uit zagen. Vooral de gene waarbij dat joch onder de scherven zitten van de gebroken ramen, dat vond ik er nog aardig knap uit zien. Ik zelf was best fan van het moment dat de twee pestkoppen gingen sleeën waarna eentje zonder hoofd beneden kwam en achter zijn karkas kwam zijn hoofd aan rollen, dat vond ik een zeer mooi moment. Toch ben ik er wel van overtuigd dat dit allemaal nét iets te laat aan kwam zetten, dat had gerust ook tien tot vijftien minuten eerder gemogen om wat tijd te creëren tussen de moorden, nu was het vrij snel hak op te tak achter elkaar aan waardoor het misschien wat eentonig kan ogen.

Achja, en de kleine b-dingetjes nam ik dan maar graag voor lief. Vooral het acteerwerk was soms niet al te fantastisch maar echt storend kon ik het niet gaan noemen. En het dunne verhaal verteld geen spektakel, concept is daar in tegen wel erg leuk en het was een aardig leuke zit voor op kerstavond. Einde was prima maar aardig cliché, en zo heb ik de film al snel besproken want héél veel kun je verder niet meer opnoemen voor deze film. Een zeer geslaagde en verrassende zit die me zeker op het begin en op het einde wist te boeien.

avatar van Collins
Objectief gezien is de film niet heel goed. Er is niet veel dat enthousiast maakt. Eerder het tegendeel is waar. Toch zijn er vreemd genoeg ook in een matige film als deze altijd wel dingetjes te vinden die de film nog redelijk kijkbaar maken.
Het verhaal deugt op zich wel. Het begin is zelfs gewoon leuk. Het begint tamelijk veilig maar dat verandert snel als de volgende zinsnede voorbij komt: You scared, ain't ya? You should be! Christmas Eve is the scariest damn night of the year! You see Santa Claus tonight you better run boy, you better run for ya life! En het gaat los. Een foute kerstman gaat vervolgens flink tekeer. Het is een alleraardigst begin.
Daarna stort de amusementswaarde met het inbrengen van wat traumaverwerking en sfeerwerking op een kostschool behoorlijk in. Een sadistische moeder overste die van de clichés aaneen hangt, verandert daar weinig aan. Het boeit matig.
Om nu te zeggen dat de film na de schitterende opening compleet inzakt, zou onwaar zijn. De film suddert inderdaad zonder veel opwinding voort maar heeft in het vervolg nog wel enkele spectaculaire kills in het verschiet, die echt de moeite waard zijn. Om de kills heen is de amusementswaarde echter niet hoog en is de zit lang.
De killer wordt erg gemakzuchtig gestalte gegeven. De psychologische motivering voor zijn gruweldaden speelt een belangrijke rol, maar wordt erg oppervlakkig behandeld. De woorden naughty en punish kwamen in dit opzicht vaak langs. Ook hier weinig uitstraling. Het werkte allemaal erg op mijn lachspieren. Funest voor de beleving.
Het acteerwerk is hopeloos. De setting ziet er goedkoop uit en heeft geen aandeel in het creëren van een horrorsfeer. De aankleding deed erg denken aan die van een brave jaren 70 tv serie waarvan ik ooit eens een aflevering bekeek. The Brady Bunch heette dat. Vertaal die serie naar deze film en je hebt een aardig beeld van sfeer, setting en personages.
Bij elke slecht uitgewerkte film die met charme en enthousiasme en liefde in elkaar is gedraaid (zoals deze), heb ik altijd de neiging om de mantel der liefde tevoorschijn te halen. Helemaal als het om slasherfilms uit de jaren 80 gaat. Toch wel een favoriet genre van me. Ik gebruik de mantel af en toe, maar zeker niet altijd. Dat laatste zou immers betekenen dat alles maar kritiekloos door mijn strot gedouwd kan worden en de objectieve waarneming als gevolg daarvan vertroebelt. Ik probeer dat altijd te voorkomen. Met wisselend succes. Dat wel. Aan deze film kwam geen mantel te pas. De film biedt simpelweg te weinig.
Silent Night is gewoon een matige film.

avatar van Shadowed
Geinige slasher.

Dit soort slashers doen het in het algemeen wat beter bij me. Gewoon een hele simpele slasher die ook nog weet te vermaken. Dat het tijdens kerst afspeelt heeft ook wel een soort van meerwaarde, maar beslist geen meerwaarde aan het verhaal.

Eerste 15 minuten eindigen verrassend hard. Niet meteen verwacht van zo'n slasher als deze, maar daardoor wel beter. Alles wat daarna komt overstijgt deze harde toon echter niet en is dan eigenlijk gewoon een simpele slasher.

De film lijkt een bepaalde lijn te volgen van "wie goed is krijgt lekkers wie stout is de roe" (dan laten we Sinterklaas even erbuiten) maar volgt deze redelijk amateuristisch. Regelmatig worden er namelijk gewoon random mensen omgebracht waarvan je niet direct ziet of ze stout of goed zijn.

Acteerwerk is niet al te best, zoals verwacht. De killer is eigenlijk een beetje een sulletje en het maakt niet bepaald een dreigende indruk. Wel een komische indruk wanneer hij dreigend probeert te zijn. Zo zit de film wel vaker vol met (waarschijnlijk onbedoeld) hilarische momenten.

De kills zijn vaak wel leuk en duren lang genoeg om het allemaal interessant te houden. Over-the-top nou net niet, en daarom weet deze film zich uiteindelijk niet bepaald te onderscheiden van andere standaard Amerikaanse slashers.

Wel is deze gewoon vermakelijk en vlot. Dat kan niet iedere slasherfilm zeggen. Lekker simpel en niet met al te veel drama tussendoor. Dat de film een verhaal probeert te vertellen in de eerste 30 minuten heeft niet bepaald een meerwaarde.

Ik was er vlot doorheen, goed is het niet, maar vermakelijk zeker wel.

avatar van joolstein
PUNISH! PUNISH!

Toen deze kerst-slasher in 1984, groots werd uitgebracht in de VS, was er nogal wat protest. Desondanks dat het idee toen al niet eens nieuw meer was, (Tales from the Crypt (1972) en You Better Watch Out 1980) liepen ouders protestcampagnes (vooral bezorgd over de reclame voor de film) en critici boorde de film de grond in met de braveriken Gene Siskel en Roger Ebert voorop! (zij waren zelfs van mening dat alle betrokkenen zich voor de film moesten schamen) Dit resulteerde erin dat de film na ongeveer zes dagen weer uit de theaters werd gehaald.

Echter is het nu jaren later en veel van de controverse over deze film is er niet meer over! Afgezien dat de film wat te vrouwonvriendelijk overkomt is het verder ook behoorlijk amateuristisch. En na de opening is het nog best lang wachten voordat het voor de horrorfans genieten wordt. Het heeft verder alle typische 80's slasher-film elementen; een moordenaar in een kostuum / vermomming, tieners die voorhuwelijkse seks hebben en er de ultieme prijs voor betalen, verschillende Continuïteitsfouten en een cliffhanger-einde. En natuurlijk zou geen kerst-horrorfilm compleet zijn zonder een paar kerstliedjes. Wel heeft het een aantal fatsoenlijke dood-scènes waarvan de ' gewei scene ', waarin horrorkoningin Linnea Quigley wordt gespietst op een hertengewei, de leukste was. Niet de beste slasher wel een erg vermakelijke!

avatar van knusse stoel
Jammer dat de film niet al te overtuigend overkomt, het acteerwerk is door sommigen te stijf uitgevoerd, de hoofdrolspeler Robert Brian Wilson die Billy op zijn 18e jaar moest voorstellen leek nu en dan wel op een robot en dan steeds dat woordje "naughty" als hij in een soort van roes de straffende kerstman werd. Iemand met een trauma vertoont dit gedrag niet op deze manier maar....alla, het is een film.
Toch kost dit waardering en omdat het verhaal ook niet al te goed in elkaar zat en het einde belachelijk was, een 5+.