Silent Night, Deadly Night (1984)

Horror
79 minuten / 85 minuten (uncut version)

geregisseerd door Charles E. Sellier Jr.
met Lilyan Chauvin, Gilmer McCormick en Toni Nero

Toen Billy een kind was werden zijn ouders rond Kerstmis vermoord door iemand verkleed als de Kerstman. Deze traumatische ervaring leidde hem naar een jeugdinstelling, maar ook daar kon hij deze gebeurtenis niet van zijn netvlies af krijgen. Veel later moet hij, tegen zijn zin, zelf voor Kerstman spelen in een winkel hoewel hij doodsbang is voor de Kerstman en Kerstmis. Plotseling knapt er iets in hem...

Uit de categorie 'Hoe komt het toch dat onze kinderen zo fucked up zijn geworden van films kijken?'

damon
vermakelijke kerst horror film, met een paar leuke bloedige scenes
alleen hebben ze weer (voor de zoveelste keer) slechte acteurs gevonden, maar dat mag de pret niet drukken
ho-ho-hoooo!

Derkje
Een film, die bij zijn release behoorlijk wat tegenwerking kreeg. Er stonden mensen bij de bioscopen tegen deze film te protesteren, onder het mom "what's next? A Rabid easterbunny?" Leuke pulp met wat echte enge momenten, met name als het kleine jongetje zijn grootvader bezoekt. PUNISH! Een kleine 2

Best wel goeie slasherfilm. Het is verhaal is redelijk goed en geloofwaardig opgebouwd voor dit soort film. Ik bedoel: er steekt nog een verhaal achter. Wanneer Billy totaal flipt, kon ik het wel begrijpen na al wat hij had meegemaakt (niet dat ik het goedkeur natuurlijk...). Er zitten ook wel nog enkele goeie bloedige scenes tussen. De beste scene was degene waar de killing santa met een bijl de kop afhakt van een voorbijglijdende tiener op een slee, en dit terwijl hij 'NAUGHTY!' uitroept.
Ik vond de film bv. beter dan veel Friday the 13th films, waarvan alle scores op deze site hoger liggen dan deze film.

3/5

waar kan je deze kopen??

Diesel
Hier

Regio 1

nergens anders?

avatar van kungfuzombie
Hehe, heerlijk zo'n film die gewoon zo opzichtig mogelijk controversieel probeert te zijn. Geen wonder dat die brave Amerikanen hier niet tegen konden, kerstmis is daar heilig en deze film schopt daar behoorlijk tegenaan.

Best een aardige slasher!

avatar van BlueJudaskiss
Grappig! Voor slasherfilm-begrippen een goed verhaal, met een paar aardige scenes, en redelijk sympathieke personages, zelfs de moordenaar. 3 sterren.

djelle
Voor een deel ga ik mee met kungfuzombie. Het controversiele aspect had wel iets, daarnaast was het verhaal op zich erg origineel als uitgangspunt. Met momenten vond ik het vrij goed, maar over het algemeen kon de algemene uitwerking toch nog véél beter geweest zijn, met dit leuke concept vol potentieel. Spijtig... 1,5*

Dramatisch geacteerd. Kan geloof ik niet echt iets positiefs vertellen over deze film.

avatar van Fangs
Fangs (crew)
++ : onthoofdingsscène
+ : controversieel
+ : bloederig

- : acteerwerk
- : dialogen
- : verhaaluitwerking (het verhaal vliegt alle kanten op)

+/- : gehele uitwerking >> 1.5*

Voor de verandering eens geen kleffe kerstfilm, maar alsnog geen aanrader.

DThuis
Heb deze net met deel 2 op een schijf gekocht. Verheug me er nu al op.

avatar van BlueJudaskiss
Dit eerste deel is leuk, deel 2 is een doffe ellende!

avatar van Nephilim
Leuke Slasher. Tieten, b-acteurs, Kerstman met bijl, Ik heb me bijzonder goed vermaakt.

avatar van BwuceLi
Silent Night Deadly Night 2/5

Toen ik deze film voor het eerst zag, geloofde ik al enkele jaren niet meer in de kerstman. Deze film heeft dit geloof toch weer een beetje aangewakkerd want ik kan niks dan respect opbrengen voor een een kerstman die b-acteurs in stukken hakt.
"Silent Night Deadly Night" is iets goorder (en oneindig onnozeler) dan de gemiddelde slasher en werd bijgevolg zwaar aangevallen door de censuur in zijn tijd want kerstmannetjes vallen nu eenmaal geen weeshuizen binnen om dood en verderf te zaaien. Enfin, zo dachten ze er toch in de US of A over en na een gigantische polemiek en mediastorm bleek "Silent Night Deadly Night" een ultra populaire film aan de box office.
Echter... "some movies do not age well" en deze film is daar een goed voorbeeld van. Ben je echter te vinden voor een avondje lachen met onbekenden, ga dan voor deze film. Wil je nooit meer naar saaie kerstdiners gaan, schenk dan deze film aan je tante.
Tracht hem wel op 1 of andere manier eens te bekijken, verstand op 0 en genieten maar...

PUNISHMENT PUNISHMENT PUNISHMENT

kaydegreef
Vrijdag op kanaaltwee!
Ga er zeker naar kijken...

avatar van lucdecoster
kaydegreef schreef:
Vrijdag op kanaaltwee!
Ga er zeker naar kijken...

Inderdaad, Ik hoop alleen maar dat het geen seed of chucky wordt.

Deze film is natuurlijk geen hoogvlieger. Maar opzich wel origineel in zijn genre. 2,5*

Feeder
Ik heb er nog redelijk van genoten, absoluut geen film die je twee keer gaat bekijken maar het viel allemaal wel mee. Beetje teveel naakt om goed te zijn maar laten we niet klagen.

avatar van Halcyon
Een kerstman die aan het moorden slaat met een bijl... Het lijkt eerder een komisch idee dan dat het de mensen angst zou moeten aanjagen. Maar de teneur in Silent Night, Deadly Night is desalniettemin doodserieus. En maar goed ook. Zo getuige de harde proloog waarbij een jongetje z'n ouders ten prooi ziet vallen aan een moordende maniak, vermomd in een kerstman. Geheel volgens Pavlov en zijn conditionering zal de jonge Billy voortaan geen enkele kerstman meer vertrouwen.

Het in z'n kindertijd opgelopen trauma roept bij de kijker heel wat sympathie op voor het hoofdpersonage, dat naar b-film normen meer dan uitstekend vertolkt wordt door een jonge blonde adonis. De metamorfose die Billy doormaakt is in die zin ook vrij realistisch te noemen, al is het maar omdat de regie geen moeite spaart om de stoute kerstman van een degelijke karakteruitdieping te voorzien. Erg aannemelijk allemaal.

De moordtrein die er vervolgens op los beukt is best wel heftig, met als kers op de taart de slee-scène. Genoeg originele kills en variatie in slagwapens, dat is waar een slasherfan om vraagt en met deze vrolijke kerstfilm ook geserveerd krijgt.

Conclusie: een belachelijk lage score op moviemeter, al valt dat wellicht te rijmen met de doorgaans aanwezige afkeer voor b-slashers. Je moet er nu eenmaal voor zijn.

Kaffeefiltjer
PUNISH... PUNISH...

Te weinig van deze film gezien om te oordelen,
maar het leek me een perfect 70's B-filmpje.

avatar van Halcyon
Behalve dan dat ie uit '84 is

Kaffeefiltjer
Halcyon schreef:
Behalve dan dat ie uit '84 is

. Nou, verwarring door die vele blote torso's en tieten in combinatie met het typrische behang.

avatar van Friday the 13 th
redelijk goede slasher met toch wel erg orginele moorden de herten-moord en slee -scene

wat wel erg stoorde was de hoeveelheid naakt, is dat nu echt altijd nodig??? was bij halloween 2007 ook al het geval, erg jammer !!

voor de rest redelijke film, moet je eens gezien hebben, this eens iets anders dan de kerstfilms waar de "we are family shit" je d eoren uitpuilt

Friday the 13 th schreef:

Dat hoort zo! Lekkere cheesy jaren tachtig horror, met veel bloed en veel bloot, prachtig!

avatar van *kelly*
Redelijk aanvaardbare film, alleen jammer dat hij zo voorspelbaar was. Wel een begrijpelijk verhaal en dat is dan ook de reden waarom hij toch nog 2,5 sterren van mij krijgt.

avatar van xenne
ik heb me er wel mee vermaakt met deze film, kijkt lekker weg. maar echt hoge score kan ik niet geven daarvoor was het acteerwerk toch te zwak, en de muziek vervelend. redelijk controversieel, alleen jammer dat moeder-overste op het eind niet onthoofd werd. film begon sterk (oa met de opa-scene), maar zakte geleidelijk weg, de moorden vond ik niet echt boeiend/interessant. aan iedereen die dit leest nog een merry fucking christmas gewenst!

avatar van martinovitch
Gisteren avond op kanaal 2 gekeken ik vond deze film toch wel redelijk tegenvallen vooral het verhaal was nogal raar alle een moordende kerstman hoe komen ze erbij maar over het algemeen keek deze film wel goed voor mij toch nog 2.5*

avatar van psycholamp
Best leuk jaren'80 B-filmpje. Mocht van mij iets explicieter en wreder. Had die hoofdzuster maar in stukken gehakt voor die kinderen ipv. doodgeschoten te worden. Dat Punish!-zinnetje begon een beetje op mijn zenuwen te werken. Net zoals "I want me gold" in Leprechaun en "Thanks for the ride" in Creepshow 2. Maakt het een beetje té lachwekkend.