Silent Night, Deadly Night (1984)

Horror
79 minuten / 85 minuten (uncut version)

geregisseerd door Charles E. Sellier Jr.
met Lilyan Chauvin, Gilmer McCormick en Toni Nero

Toen Billy een kind was werden zijn ouders rond Kerstmis vermoord door iemand verkleed als de Kerstman. Deze traumatische ervaring leidde hem naar een jeugdinstelling, maar ook daar kon hij deze gebeurtenis niet van zijn netvlies af krijgen. Veel later moet hij, tegen zijn zin, zelf voor Kerstman spelen in een winkel hoewel hij doodsbang is voor de Kerstman en Kerstmis. Plotseling knapt er iets in hem...

avatar van Halcyon
Ik had het over die vrolijke kerstfilm . Heb blijkbaar iets te snel over het topic heen gelezen...

avatar van Halcyon
Home Sweet Home is voor 1,82 pond te koop op play.com.

avatar van BlueJudaskiss
M'n vader heeft nu naar play.com twee keer een brandbrief gestuurd omdat we een aantal dvd's in september besteld hebben maar nog steeds niet gekregen...die vertrouw ik dus niet meer.

avatar van Die Hard,Willis
dutchtuga schreef:
Waar heb je die van jou gekocht Willis? Vind de DVD bij Play.com nog iets te duur.
Bol.com. Ik had hem binnen een week binnen.

Mjah. Iets te veel recente horrors gezien de laatste tijd vrees ik.

Ik schrik een beetje van het "controversiële" van deze film. Je moet namelijk al zwaar met de Amerikanen meeleven om hier enige controverse in terug te vinden. Slappe hap.

Al vanaf de "schokkende" moord gaat het eigenlijk fout, aangezien het één en al duffe bedoening is. Originele moorden heb ik ook niet gezien, wel een kerstman die veel voorspelbare dingen met een bijl doet. Zeer beperkt allemaal.

Acteerwerk is ongelofelijk slecht, keuze van de actrices lijkt vooral gebaseerd op wie wel en wie niet haar bovenkledij wou uittrekken en het verhaaltje is redelijk lachwekkend, vooral omdat er gepoogd wordt iets semi-serieus van te maken. Stevige ouch.

Rest ... wat lachen met compleet knudde scenes bijgestaan door een soundtrack waar één of andere nonmuzikant op zoveel mogelijk pianotoetsen tegelijktijd stampt. Na een tijdje is de lol daar ook wel weer vanaf.

1*, wat zijn de tijden toch veranderd.

Onderhond schreef:
Originele moorden heb ik ook niet gezien

De slee-scène is nochtans origineel in de letterlijke betekenis van het woord.

Tja, iemand's hoofd wordt afgehakt met een bijl. Feit dat hij op een sleetje zit vind ik nu niet echt spectaculair leuk of funverhogend. Misschien als ze het wat beter gebracht hadden.

IcU schreef:
Ook was er een duidelijk kwaliteits verschil tussen camera's, wat enorm knullig overkwam.

Zat me al af te vragen of het aan de rip lag. Maar wel erg amateuristisch als het echt zo is.

avatar van Die Hard,Willis
Deze moord scene is ook zeker origineel te noemen: Meisje wordt doorboort door de hoorns van een hert

avatar van Vascago
Perfecte film voor een saaie kerstmorgen.
Heerlijke sfeer, een boel dom slachtvee, veel bloot, een stel leuke en originele kills en redelijk goed acteerwerk.
Alles in huis dus voor een goede slasher en dat was het .

Redelijke slasher voor iedereen die de zoetsappige kerstfilms beu is. Film opent overigens erg sterk, zakt daarna ietwat in en komt uit op de 13 in een dozijn slasher, ideaal voor de zaterdagochtend. Acteerprestaties in slashers is sowieso al altijd laag maar bij Silent Night doet het soms zelfs pijn aan de ogen. Desalniettemin goed voor anderhalf uur slashplezier.

avatar van Drs. DAJA
Toch wel een erg leuke slasher. Het exploitationgevoel straalt er van af en de daarbijbehorende continuiteitsfouten vliegen je om de oren. Toch leuk. Zo nu en dan een creatieve kill en het hele traumatische verhaaltje wordt erg leuk verteld. Met het oog op de wel heel sterke mise-en-scene is de scene in de speelgoedwinkel bijzonder memorabel. Silent Night, Deadly Night is een met momenten sfeervolle erg vermakelijke kerstslasher.

avatar van Biglia
cheesy 80's slashers, je bent er voor of je bent er tegen.
Ik mag dit graag zien.

De film ziet er behoorlijk goedkoop uit en de geloofwaardigheid en acteerprestaties zijn ook al zeker niet om over naar huis te schrijven. Maar toch, de sfeer zit goed en dat is ook belangrijk bij een horrorfilm. Ondanks het feit dat het allemaal niet heel goed in elkaar zit was er iets dat me aantrok zodat ik toch bleef kijken. (2,5)

avatar van yeyo
Typische 80's horrorfilm die tevens een overduidelijke rip off van Halloween is (een krankzinnige maakt op een feestdag de straten van een typisch Amerikaans dorpje onveilig en de enige die hem mogelijks kan helpen is een persoon die hem tijdens zijn jeugd heeft geobserveerd). Op zich is Silent Night, Deadly Night een behoorlijk waardeloze film: het acteerwerk is verschrikkelijk, het verhaal is voorspelbaar, sommige scènes zijn nodeloos lang uitgerokken, de bijna constante cheesy synthesizer muziek is ondragelijk en hetgene wat mij waarschijnlijk nog het meest stoorde was de belichting: de voortdurende afwisseling tussen overbelicht en veel te donker is gewoonweg spuuglelijk.

Toch zijn er ook een paar positieve punten te noemen: de hele opzet van de film is erg goed gevonden en kan zelfs innovatief genoemd worden. De psychologische afdaling van de door de kerstman getraumatiseerde Billy zorgt voor een paar leuke momenten. De manier waarop hij ineens als een complete maniak terreur begint te zaaien, vond ik redelijk treffend en levert zelfs enkele dreigende momenten op (zoals waar de moordenaar verkleed als kerstman aan een klein meisje vraagt of ze wel braaf is geweest). Toch is de film grotendeels als komedie bedoeld. Vaak moest ik hard lachen met de duidelijk opzettelijke humor (It's finally seven 'o clock, let's get shitfaced! ). Ook qua moorden is Silent Night, Deadly Night best amusant: ik denk dan voornamelijk aan de slee scène en de scène met het gewei. Bovendien gaan deze moorden keer op keer gepaard met de hilarische catch phrase "punish!", die de moordenaar steeds op monotone wijze uitroept, alvorens hij zijn slachtoffer een kopje kleiner maakt.

Het hoofdpersonage Billy is eigenlijk een soort anti-held en een uniek gegeven aan deze film is dat de protagonist (met wie we medelijden hebben) en de moordenaar (wie we verafschuwen) dezelfde persoon is. An sich biedt zo een formule potentieel, maar dan niet in een film waarvan de algemene toon zo ontzettend luchtig is. Voorts gaat de film ook nog eens in de fout door nevenpersonages nooit langer dan tien minuten te laten meegaan. Billy's collega's in de speelgoedwinkel bijvoorbeeld: ze worden voorgesteld, je leert ze als kijker kennen en dan worden ze plots in nog geen vijf minuten tijd allemaal uitgemoord. Nochtans waren sommigen van hen interessant genoeg om de hele film mee te vullen. Op deze manier ontaardt de film in een totaal gratuite slachtpartij zonder leidraad en zonder personages waar je empathie voor kunt opbrengen, aangezien ze allemaal totaal willekeurig en oppervlakkig zijn.

Het idee achter Silent Night, Deadly Night is gewaagd voor zijn tijd en ik kan mij voorstellen dat veel Christelijke, republikeinse moeders aanstoot nemen aan moordende kerstmannen. Er werd toen als het ware een kruistocht tegen de release van de film gevoerd, waar critici Roger Ebert en Gene Siskel het voortouw van namen. Zij spraken destijds hun grootste walging uit over deze film.

avatar van niethie
''Naughty..Punisssh!!''

Hehe wat een leuk principe! Het is immers de grootste nachtmerrie van ieder kind natuurlijk, zo'n evil santa. Verhaalopbouw was opzich verrasend te noemen, heerlijk dat ze dat dan ook nog combineren met zo'n streng tehuis vol gemene nonnen.
Soms lekker fout, maar niet altijd op een genietbare manier. Wel een paar leuke kills, vooral die bully's in hun slee en die scenes in dat warenhuis, veel zelfspot en hier en daar wat kerstsymboliek. Dit alles leid naar een tamenlijk belachelijke finale maar dat kan je natuurlijk wel verwachten bij dit soort niemendalletjes, heb me er dus ook niet aan geergerd. Wel grappig dat hier destijds zo'n comotie over was, hoe serieus wil je mensen nemen die hier tegen protesteren? Alsof het seriues bedoeld was ofzo.

2,5 sterren

yorgos.dalman
Meesterlijke trash. Wansmaak met allure.
Zo iets maken ze niet meer.

(Nou ja, Silent night, deadly night part 2 dan...)

leuke slasher, nice kills!

avatar van Naomi Watts
Weer een feestdag wat uitloopt op een hel. Elke feestdag kan je wel terug vinden in één of andere horror flick. Nu een evil santa, klinkt best leuk. Toch ben ik totaal niet zo blij met het feit dat er zoveel wordt gedaan om de transformatie van de hoofdpersoon zo plausibel te maken. Geef mij maar een ruthless killer zonder die zeikverhalen dat zijn jeugd zo moeilijk was. Suck it up son. Bovendien vond ik zijn jeugdtrauma niet eens zo schokkend, als je dan sympathie voor de killer wil opwekken maak er dan ook een trauma van. Ook snap ik niet waarom je het bloesje uit rukt van die vrouw zonder je te zondigen aan necrofilie. Ziet er een beetje vreemd uit zo.

Het eerste deel was een behoorlijke worstel partij voor mij. Eenmaal aangekomen op dat kerstfeestje op zijn werk begint de fun wel. Hij gaat helemaal los, ontspoort volledig, brabbelt wat over naughtiness en punishment. De kills zijn best leuk, zijn slagwapens zijn gevarieerd maar ik vond de film pas echt interessant worden als hij dat stelletje treft. Die chick wordt inventief gekilled aan dat gewei , absoluut het hoogtepunt van de film. Al vond ik het wel erg braafjes dat ie net dat kind spaarde. Een kid kill had het allemaal veel leuker kunnen maken. Ook wel wat fijne flauwe humor in deze scene. Het was kort maar wel leuk, en dit was wel het hoogte punt wat mij betreft. Dan volgt nog die slee scene, leuke scene maar ook niet meer dan dat. Dan zakt de film weer in, en wordt er gevolgd door zaken wat ik niet zo interessant vond. Finale is ook best triest eigenlijk.

Degelijke amount aan nudity, veel aardige en één coole kill, een iets te lage bodycount, een oninteressant development story wat betreft de killer en het trauma oogt niet zo shocking als ie zou moeten zijn. De basis is er, helaas schiet de film op te veel fronten tekort. Het aardige middenstuk maakt veel goed gelukkig.

avatar van Rianneke_Dan
Eindelijk weer een goede horror uit de jaren 80 (want er zit ook echt behoorlijk veel troep tussen)

Kerst, mijn favoriete feestdag en dus leuk als thema voor een horrorfilm. Had ook grote verwachtingen van deze film en het is me niet tegengevallen. Zat er vanaf het begin gelijk in, gelukkig gezinnetje op weg naar opa, die een totale freak blijkt te zijn, en de sfeer is gelijk aanwezig. Vond het eerste stuk van de film behoorlijk grof en bruut, en snap dan ook wel dat hij op een gegeven moment doorslaat. Je zal het allemaal maar meemaken.

Het midden van de film is ook heerlijk om naar te kijken, eigenlijk al vanaf het moment in de winkel, hij had ook best wel een goede kop voor een killer, en de moorden was best hard en origineel, je zag de gore ook meer in beeld, en dat is altijd een pluspunt. En ook al was hij een killer, toch had ik sympathie voor hem, door zijn verleden en dat vond ik wel een goed iets, weer eens iets anders dan een killer zonder verleden die alleen maar mensen vermoord zonder dat je zijn motief weet.

Jammer genoeg zakt het naar het einde weer in, en ik baalde gigantisch dat die non niet afgeslacht werd, met haar zogenaamde goede opvoedt methodes Dat had van mij nog wel wat uitgebreider gemogen. Maar toch heb ik van deze film genoten. Originele kills, veel sfeer, kerst thema erbij, goede psycho killer, en kijken maar!

Dikke 4.0*

avatar van Butchers
Waarom zo'n laag gemiddelde? Vind deze film echt goed

avatar van Drs. DAJA
Silent Night, Deadly Night van Charles E. Sellier Jr. is op de nummer 23 van de Top 25 met de beste kerstfilms ooit terecht gekomen. Dit is na de Top 25 met beste horror films van de nieuwe jaren '00 mijn 2e lijst waarin dagelijks wordt afgeteld naar de nummer 1 positie. De nummer 1 wordt op kerstavond bekent gemaakt en tot die tijd wordt er dagelijks een videoreview online gezet. Check it out: Kerst Top 25: nummer 23 | MovieSense - Online filmmagazine

avatar van Vascago
Ik heb weer genoten vandaag van deze geweldige film

avatar van jordandejong
Had hier toch meer van verwacht. De beeld kwaliteit was af en toe bedroevend net zoals het acteerwerk. Vermaak gehalte vond ik ook niet al te hoog. Vond het eigenlijk allemaal bij elkaar maar een saaie bedoeling. Het had ook allemaal veel gorier gemogen.
Zat wel één leuke scene tusssen. dan heb ik het natuurlijk of de sleeonthoofding scene.

Fikse tegenvaller dus, waarvan ik de vieze smaak hopelijk mee kan wegspoelen door nu Inter-Bayern te gaan kijken .

avatar van mrwhite
"Shocking... disturbing... The movie they tried to ban"

Wat Charles E. Sellier Jr. wilde doen was duidelijk een kerst versie maken van Halloween (1978) en ondanks dat het dat niveau nooit haalt is dit best een aardige poging.

De kills zijn bij momenten echt wel leuk gevonden en ook het verhaal mocht er best zijn. Wat ik het leukste vond aan de film is dat er veel personages inzitten die in een horror van deze tijd zeker het einde van de film zouden halen maar dat dat hier het geval niet is, erg leuke personages die je leert kennen worden plots in een paar minuten tijd afgemaakt zoals de medewerkers in de speelgoedwinkel.Wat ik ook goed vond is het feit dat er geen enkel persoon is die echt de held gaat gaan uitgangen om alles en iedereen te redden zoals je dezer dagen wel vaak ziet.

Nee ik heb best wel nog genoten van deze film. eigenlijk is het een must see voor iedere slasher-horror fan er zit behoorlijk wat nudity en gore kills in meer moet dat niet zijn.

avatar van perceived
Op een paar hilarische scenes na kon dit filmpje me (te) weinig boeien.

perceived schreef:
Op een paar hilarische scenes na kon dit filmpje me (te) weinig boeien.

Waarom kijk je in godsnaam een film als dit als de lente net begonnen is. Dit hoor je met kerstmis te kijken. De hele film draait om de sfeer en het is een kerstfilm dus rond die tijd werkt de film veel beter.

Vascago schreef:

Heb je gelijk in en ik heb 'm dus ook rond kerst gekeken... Dat ik nu een beoordeling toevoeg hoeft natuurlijk niet te betekenen dat ik hem gisteren bekeken heb

avatar van Vascago
Nee, maar daar lijkt het dan wel op he

avatar van perceived
Ja, met een stralende zon en geen wolkje in de lucht Ik heb er nog zo'n 50-tal te gaan, dus mocht je nog een (op 't oog) seizoensgebonden reactie van me tegenkomen, dan ben je bij deze voorbereid