Silent Night, Deadly Night (1984)

Horror
79 minuten / 85 minuten (uncut version)

geregisseerd door Charles E. Sellier Jr.
met Lilyan Chauvin, Gilmer McCormick en Toni Nero

Toen Billy een kind was werden zijn ouders rond Kerstmis vermoord door iemand verkleed als de Kerstman. Deze traumatische ervaring leidde hem naar een jeugdinstelling, maar ook daar kon hij deze gebeurtenis niet van zijn netvlies af krijgen. Veel later moet hij, tegen zijn zin, zelf voor Kerstman spelen in een winkel hoewel hij doodsbang is voor de Kerstman en Kerstmis. Plotseling knapt er iets in hem...

avatar van AGE-411
Hoe komt het dat ie plotseling veranderde? Wat met de opa? de zuster, hoe komt het dat ze wist waar ie naartoe ging?

Zeer gebrekkige film...

avatar van Halcyon
AGE-411 schreef:

Zeer gebrekkige film...

Behalve dat van die opa wordt alles toch heel duidelijk gekaderd binnen de film?

psycholamp schreef:
Best leuk jaren'80 B-filmpje. Mocht van mij iets explicieter en wreder. Had die hoofdzuster maar in stukken gehakt voor die kinderen ipv. doodgeschoten te worden. Dat Punish!-zinnetje begon een beetje op mijn zenuwen te werken. Net zoals "I want me gold" in Leprechaun en "Thanks for the ride" in Creepshow 2. Maakt het een beetje té lachwekkend.

psycholamp .... i want mi gold is een verwijzing naar ierse gangsters in het san fransisco van de jaren 30 en thanks for the ride verwijst naar de boeken van lapterenius ..de letgaalse fysioloog die een groot voorbeeld was voor stephen king

wat een zwak horrorfilmpje zeg, zowel qua acteer & filmprestaties. Bovendien lijkt het me ook niet zo realistisch, hoewel veel seriemoordernaars zo worden door trauma's uit hun kindertijd. Maja, volgende week toch beter cult night filmpje hoop ik

Jupilerman
Vind het persoonlijk toch wel een voltreffer onder de B-films. Enige minpunt is dat de killer in deze film wel heel makkelijk neerging.Ook handig van die non om niet te zeggen dat er ook nog een andere kerstman in het weeshuis was
Verder,waar kan ik die dames vinden die topless hun deur openen?

Toch 3,5*

Ja dat was pas eens een goede kerstfilm. In ieder geval beter dan al die andere troep (m.u.v. Bad Santa) van kerstfilms die ze ieder jaar uitzenden.

Ik heb deze film destijds in 1985 gezien (kan ook 1 of 2 jaar later zijn geweest) en ik vond het destijds een vrij grove film met veel aparte humor erin.

Het verhaal stelt niet veel voor en van de acteer prestaties moet je ook niet veel van verwachten. Je moet gewoon deze film (typische B film) vlak voor de kerst of met de kerst kijken en dan is hij best leuk om te zien.

Hoe de film afloopt ? Ik heb werkelijk geen idee meer. Het is al meer dan 20 jaar geleden dat ik hem gezien heb en naar mijn weten is hij nooit op de TV geweest (kan ik me wel voorstellen).

Theunissen schreef:
In dat ik hem gezien heb en naar mijn weten is hij nooit op de TV geweest (kan ik me wel voorstellen).

Een tip wat meer tv kijken aub.

Kanaal twee welke zender is dat ? Ik woon in Nederland en het lijkt me sterk dat NED2 deze film heeft uitgezonden (heel misschien BNN ?).

avatar van martinovitch
Kanaal 2 is een Vlaamse zender.
Die deel uit maakt van de VTM.
( Vlaamse media maatschappij)
daarom dat u die zender niet kent.
ma in Nederland zie ik ze eerlijk gezecht zoiets ook niet uitzenden maja,
in België natuurlijk wel.

martinovitch schreef:
Kanaal 2 is een Vlaamse zender.
Die deel uit maakt van de VTM.
( Vlaamse media maatschappij)
daarom dat u die zender niet kent.
ma in Nederland zie ik ze eerlijk gezecht zoiets ook niet uitzenden maja,
in België natuurlijk wel.

Oke dat is dan verklaard. In Nederland zenden ze inderdaad niet zo vaak Horror films uit (in ieder geval geen absurde zoals o.a. deze).

avatar van AGE-411
Theunissen schreef:

In Vlaanderen zenden ze dit normaal ook niet uit hoor
Er is 1 programma op vrijdagavond: CULT NIGHT.
Begint omstreeks 22:30 (na de 'normale film').

Eerst is er wat uitleg over vanalles en nog wat. Vervolgens de film.
Vroeger waren er grote marathons waarbij er op een avond tijd 3 films werden uitgezonden

allemaal zulke films: Braindead, blair witch, giant spider invasion (belachelijkste film ooit: moet je zien), ...

voorbeeldje van commentaar voor de film
Voorbeeld 2

avatar van martinovitch
Normaal gezien niet maar toch zenden ze het uit.
aja der zitten ook wel goede films in het programma.
zoals : Halloween, Pirhana, en nog een hele hoop goede films.

avatar van psycholamp

Een tip wat meer tv kijken aub.

En op zone horror, wel te bekijken als je digitale televisie hebt.

psycholamp schreef:

En op zone horror, wel te bekijken als je digitale televisie hebt.

Ik heb digitale televisie bij @Home, maar die zenden deze zender jammer genoeg niet uit.

avatar van psycholamp
Theunissen schreef:

Zo veel mis je nu ook weer niet.

psycholamp schreef:

Zo veel mis je nu ook weer niet.

Kan wel zijn maar toch mis ik zo'n kanalen bij @Home net zoals dat Science Fiction kanaal. Bij het @Home moet je het doen met veel publieke thema kanalen en dat is eigenlijk allemaal bagger. Ik mis daarom entertainment kanalen zoals zone horror en dat Science Fiction kanaal. Nu moet ik het doen met de Film1 kanalen, MGM (sinds ze een half jaar geleden de europese versie hebben gekozen vind ik dat best een goede zender), TCM, Action now, Hallmark en de Adult zenders (lol) als entertainment kanalen.

avatar van Friday the 13 th
Film met een 0,5 verhoogd, gewoon al om het feit dat het Amerika shoqueerde en uitgeroepen is tot één van de beste Christmas horror movies ooit.

Deze ga ik mij aanschaffen om dan bij Kerstmis opnieuw te kijken.

Ongelofelijk slechte film, overgebruik van muziek, het verhaal komt veel te langzaam op gang en bovenal is de film moeilijk serieus te nemen als echte horror. Veel te saai. 1.5

avatar van IcU
IcU
Ik vind dit een zeer vermakelijke film. Enorm slecht gedaan allemaal maar dat heeft zo zijn charmes. De gore was best ok. Ook was er een duidelijk kwaliteits verschil tussen camera's, wat enorm knullig overkwam. Vermakelijk, thats it.

avatar van Die Hard,Willis
Silent Night, Deadly Night, een PERFECTE slasher. Kerstmis is de zoveelste feestdag, na Halloween, Friday The 13th en zelfs thanksgiving is ook kerst (weer) aan de beurt. De feestdag is perfect voor wat boomjes en ook bloederige moorden. Zeker als je de uncut versie hebt zit het me die moorden wel goed. De mensen worden op een paar erg originele manieren omgebracht.

Verder zoals we mogen verwachten een paar domme tieners, een moordenaar en een ongelooflijk heerlijk 80's sfeertje.

Silent Night, Deadly Night kan zich met gemak meten met de andere toppers op slashergebied.

Die Hard,Willis schreef:

Welke horrorfilm speelt zich op Thanksgiving af? Ik ken mij niet direct een titel voor de geest halen.

Hou van holiday themed slashers

Friday the 13 th schreef:

Hou van holiday themed slashers
Home Sweet Home

Home Sweet Home

Aaah ken ik niet, had ik nog nooit van gehoord. Maar aan de poster te zien, ziet hij er wel goed uit.

Binnenkort eens opzoeken.

Friday the 13 th schreef:

Binnenkort eens opzoeken.
Verwacht niet al te veel, hij is slecht maar o zo leuk.

avatar van dutchtuga
Lang geleden gezien en niet al te positieve herinneringen eraan maar je bericht is hoopgevend Willis! Misschien toch weer eens een kansje geven.

dutchtuga schreef:
Zeker doen, vooral de uncut versie is geweldig. Je kan deel 1 en 2 kopen op een NL Regio 2 double disc voor €7,99. Vooral de moorden zijn een lust voor het oog.

Die Hard,Willis schreef:

Inderdaad de moorden zijn hier echt origineel en geven mij nog meer een kerstgevoel, zo Christmas geïnspireerd allemaal.

Ben benieuwd of de moorden in deel 2 ook nog leuk zijn. Buiten de moorden vond ik dat er wel weinig spanning te bespeuren was in deze film, dus hou een beetje mijn hart vast voor deel 2.

En die double disc heb ik ook al in de onlineshop van oddworld in België zien liggen. Misschien een vroegtijdig kerstcadeautje?

avatar van dutchtuga
Waar heb je die van jou gekocht Willis? Vind de DVD bij Play.com nog iets te duur.

avatar van Halcyon
Bij dvdpacific voor 9,5 dollar. Z'n geld dubbel en dwars waard.

avatar van BlueJudaskiss
Hebben we het nu over Home Sweet Home of over de twee Silent Night Deadly Nightfilms?