I Know What You Did Last Summer (1997)

Horror / Mystery

geregisseerd door Jim Gillespie
met Jennifer Love Hewitt, Sarah Michelle Gellar en Ryan Phillippe

Twee jongens en twee meisjes zijn net klaar met hun middelbare school. Ze hebben net gefeest en gaan nog even naar het strand. Op weg naar huis rijden de vier met de auto per ongeluk iemand aan. Ze dumpen het lijk en maken de afspraak het er nooit meer over te hebben. Een jaar later, terwijl iedereen is verder gegaan met zijn of haar leven, beginnen de jongeren één voor één berichten te krijgen van iemand die zegt te weten wat er zich de vorige zomer allemaal heeft afgespeeld. En dan beginnen er doden te vallen...

avatar van MNV2
Niet bepaald een enge horror, de intro waarbij ze die visser omver rijden is opzich wel origineel maar de rest van het verhaal is tenenkrommend saai en voorspelbaar zoals ik dat onderhand gewoon ben van dit soort Hollywoodfilms en (hoe origineel ) ook hier bestaan de hoofdrolspelers uit het selectieve groepje jongeren dat je in elke horror/thriller tegenkomt. Verder vond ik het acteerwerk ook maar net acceptabel te noemen en was de soundtrack verschrikkelijk standaard.

avatar van Noodless
Wel in de gedachte houden dat deze toch wel weer 12 jaar oud is. En inderdaad als je deze film nu pas ziet , hebt je het zeker allemaal al eens gezien na de invasie van deze soortgelijke films van de laatste tien jaar.

avatar van horrorfreak23
Ik heb hem uitgekeken maar dat was het ook dan.

ik vond het wel een goeie spannende film. en de tweede ook wel.maar de derde vond ik niet zo.

K@i
Somige dingen vallen me nu teveel op zoalsdat bijvoorbeeld overduidelijk dat de beste man nog springlevend was toen ze hem in het water dumpte
ziet er nu ook erg lachwekend uit dat doodsbangs masaal op vlucht gaan slaan vor een sloom ventje met een haak
maargoed mijn voldoende blijft staan mede en mss vooral dankzij de lekkere Miss Lovehewitt

Noodless schreef:
Inderdaad, ben het helemaal eens met je!

Belachelijk voorspelbare horrorfilm. Er gebeurt weinig in. De spanning is er niet! En zoals ik al noemde, is de film ook nog eens ontzettend voorspelbaar. Gelukkig dat er nog wel leuke acteurs in meededen, maar toch valt er het een en ander op te merken aan het acteerwerk. Ontzettend succes geweest, maar viel hartstikke tegen! Weer zo'n typische tienerhorrorfilm. Ik kijk liever "The Shining" van Stanley Kubrick en "Alien" van Ridley Scott. Dat zijn pas goede horrorfilms!

2.0 sterren.

juhnzun
Ziet er natuurlijk wel erg dom en lachwekend uit vergeleken met andere hardere films van dit soort
een hele groep die dom weg op de loop gaat voor 1 slome miezerige mannetje met een haakhand
maar ik blijf dit een uiters vermakelijke film vinden

typische teener slasher die zeker vermakelijk was. Af en toe een schrik momentje en opzich wel een grappig verhaal. De kills mochten alleen wel wat bruter van mij --> 3,5*

avatar van dinhus
Eerste horrorfilm die ik helemaal heb gevolgt, toen was die geniaal.
Alleen is 't wel erg weggezakt moet ik eerlijk zeggen, misschien had ik deze film moeten kijken, voordat ik 'the descent' keek. Verhaal was redelijk en 't acteerwerk was niet slecht, maar gewoon niet eng. Een horror/thriller classificatie is nog wel te doen. Maar een stuk enger had die wel gemogen, totaal geen impact gehad op mij deze film. Niets speciaals wat mij betreft.

avatar van Smooth@thriller
super saai alleen het einde viel nog wel mee

avatar van DonOswaldo
Staat voor mij nog steeds als een huis. Dit en de Scream en Chucky delen waren toch de horrorfilms voor mij vroeger.

Best leuk verhaal, heerlijke cast en gewoon lekker vermaak. Nergens eng, maar daardoor niet minder vermakelijk.

avatar van maxo922
TragieStar.* schreef:
Ik vind wel 1 nadeeltje. De film duurt zo kort.
Van mij mag wel 3uur duren.

Te Kort! ik vraag me af hoe slecht deze film zou zijn als hij werkelijk 3 uur zou duren. Het duurt al vreselijk lang voordat er wat gebeurt, laat staan als hij drie uur duurt.

Natuurlijk volkomen jou mening verder

Hier toch wel:

avatar van TragieStar.*
maxo922 schreef:

Natuurlijk volkomen jou mening verder

Ja, ik vind het verder een hele leuke film.
Ik denk zelf dat ze veel meer in de film hebben kunnen steken dan dat het geworden is.

Mocca
Een geweldige spannende film, meer thriller dan horror. Personages en camerawerk zijn goed passend bij dit goede sterke verhaal.

Ik heb me prima vermaakt toen ik deze film de 1e keer zag meer dan 10 jaar geleden.

avatar van Koetje-2006
Vond de film nogal tegenvallen. Het verhaal leek mij nog best aardig maar de uitwerking en voorspelbare plotwendingen, blehg.
In het begin had ik gelijk het idee dat de man die 'verdronk' ook de gemene briefjes stuurder was. Dit werd ontkracht toen het meisje zei dat de politie een lichaam had gevonden. Helaas bleek de politie nogal amateuristisch te zijn en was het lichaam van iemand anders zucht.

Wel een leuke grap dat het vervolg 'I still know what you did last summer' heet ^^

avatar van TragieStar.*
Jaa dat is idd zeker leuk. Want het is namelijk een goede film met goed vervolg. Ongeacht of je al weet wie de moordenaar is of niet want daar gaat het niet om.

vermakelijk!

avatar van Aapje81
Van de jaren negentig horrorfilms vind ik dit met afstand de sterkste. Een charismatische killer, mooi opgebouwde scenes, een aardig scenario en vooral twee schitterende vrouwen in de hoofdrol.
Wat kan ik nog meer verlangen van een horrorfilm?

Een speciale vermelding verdiend ook Anne Heche die hier een hele overtuigende bijrol neerzet.

Nog steeds is dit een van mijn favoriete films in zijn genre.

Vermakelijk en goed

orbit
Zelfs al waren de jaren 90 mager op het gebied van horror.. maar dit de sterkste?? Ga je mond spoelen met terpentine, nu!!

avatar van DonOswaldo
Ik kan me daar ook nog wel in vinden hoor alhoewel Scream een goede concurrentie vormt.

pumpking
Wist hem te waarderen, zeker door de scène waar ze de man aanrijden..

Two.5 stars.

orbit schreef:

Haha, toch meen ik het serieus. Ik vond dat deze in vergelijking met met Urban Legand of Scream heel behoorlijk in elkaar zat. Vooral Scream vond ik qua einde gewoon waardeloos. Heb jij een goede horrortitel uit de jaren 90 paraat?

avatar van jeroentjuhhhhh
Blade, BWP en from dusk till dawn maar die heb je sowieso wel gezien lijkt me .

avatar van Aapje81
Ik doelde meer op een slasher in de stijl van Scream of I know what you did last summer. Maar inderdaad. From Dusk til dawn is prima, BWP ben ik in de bioscoop in slaap gevallen en Blade zie ik als een actiefilm.

avatar van Elineloves
Ik blijf dit een lekker genre filmpje vinden. Leuke acteurs en actrices, een prima verhaallijntje en over de sfeer valt ook niet te klagen. Zeker voor die tijd was het goed te doen, en nog steeds koester ik fijne gevoelens bij deze film. Nee, eng is het nergens en helaas kun je deze film ook niet meer kijken zonder aan Scary Movie te denken.

Leuk teenslashertje die zeker niet mag ontbreken in mijn collectie. Hij krijgt een ere plekje naast de Scream trilogie en de Scary Movies.

avatar van Fonzie
Ten tijde van Scream was dit zeker the next best thing. Erg vermakelijke films, ook deel 2.