I Know What You Did Last Summer (1997)

Horror / Mystery

geregisseerd door Jim Gillespie
met Jennifer Love Hewitt, Sarah Michelle Gellar en Ryan Phillippe

Twee jongens en twee meisjes zijn net klaar met hun middelbare school. Ze hebben net gefeest en gaan nog even naar het strand. Op weg naar huis rijden de vier met de auto per ongeluk iemand aan. Ze dumpen het lijk en maken de afspraak het er nooit meer over te hebben. Een jaar later, terwijl iedereen is verder gegaan met zijn of haar leven, beginnen de jongeren één voor één berichten te krijgen van iemand die zegt te weten wat er zich de vorige zomer allemaal heeft afgespeeld. En dan beginnen er doden te vallen...

avatar van Drs. DAJA
Helemaal geen slechte horrorfilm en vond hem duidelijk beter dan het enigzins vergelijkbare Scream. Deze film zet een iconische killer neer en bevat verscheidene creatieve en effectieve moordscenes. Moet ook bekennen behoorlijk gecharmeerd en geboeid te zijn door de spanning. Uiteraard geen hoogvlieger in het slashergenre (cliché's) maar toch zeer zeker vermakelijk en noemenswaardig. I Know What You Did Last Summer is een degelijke slasher.

Goede film, typische Hollywood horror.

GuyB
Dit vind ik een B-productie ( i love ! ), opmerkelijk dat ik ook D-Tox weet te waarderen, van dezelfde regisseur. Ik dacht oorspronkelijk dat dit door Wes Craven uit de grond werd gestampt, echt iets voor hem.
Het is allemaal wel voorspelbaar, maar toch weet de film je in de ban te houden, nice movie.

avatar van Beloki
Een wel heel erg voorspelbare horrorfilm. Toch was de opzet aardig en het acteerwerk, op dat van Ray na, redelijk.

B.

avatar van MyOwnStyle
Inderdaad redelijk voorspelbare thriller.
Maar helemaal geen slechte film, best vermakelijk als je van thriller/horror houdt en weet je toch in spanning te houden de hele film door.

avatar van maerk
I Know What You Did Last Summer blinkt nergens in uit. De personages zijn zo stereotiep als wat en echt acteertalent valt er niet te bekennen. Alles is redelijk voorspelbaar en is precies volgens het tienerslasher-boekje. Visueel wel aardig, niets meer niets minder. Maar toch heb ik me hier uitstekend mee vermaakt.
Ja, soms erger je je een beetje aan de clichés en de voorspelbaarheid en de finale is veel te lang, maar toch bleef dit leuk. Het concept werkte wel en mijn aandacht bleef erbij.

Niet bijzonder, maar wel leuk. Kleine 3,5*

avatar van John Lee Hooker
Leuk sfeertje heeft deze film van Gillespie en eigenlijk werd het nooit saai, ondanks de eerder aangehaalde standaard types.
Niets mis mee om een keertje gezien te hebben.

- 3,5 -

GuyB
Och, gewoon 4 sterren, wat hou ik van deze film!

avatar van lizzy123
De film was leuk om te zien, niks spannends aan, maar toch werd het niet saai. De cast speelde het ook goed.

dominion
het is wel een leuke thriller lekker spannend maar alleen beetje standaard mocht wel een betere plot in

Quotering zal dalen met de jaren, maar in mijn herinnering was deze nog leuk.

dominion
Na een herziening vond ik hem toch wel wat beter.
De kills waren ook nooit echt bloederig en origineel maar toch waren ze wel leuk.
Vond de moordenaar ook heel gaaf met die jas en die vleeshaak.
In het begin zaten wel een paar leuke schrikeffecten.
En dze film heeft toch een cult status opgebouwd net als Scream.
Dus hij krijgt er een halfje bij.

avatar van dutchtuga
Na lange tijd weer herzien en is me prima bevallen. Deze neo-slasher die netjes de succesformule van Scream volgt brengt niets nieuws, maar is enerverend genoeg om de fan voor anderhalf uur zoet te houden. Vooral de setting werkt hier. Zo'n vissersdorpje heeft iets pittoresque wat de sfeer veel goed doet, maar ook het script biedt genoeg basis voor een fijne slasher. Wat Gillespie echter niet heeft begrepen is dat een goede slasher ook memorabele kills nodig heeft en daarin slaat I Know What you did Last Summer de plank mis. Ten eerste moeten we lang wachten op de eerste kill en ten tweede stellen de kills, die je overigens op een hand kan tellen, weinig voor. Gelukkig wordt er nog wel een vorm van mysterie rond de killer gecreëerd, waardoor in ieder geval dat (belangrijke) aspect in orde is. Verder doet de cast het naar behoren en is de soundtrack typisch jaren '90, wat van de film een leuke 'time piece' maakt.

avatar van Fran
Het verhaal is zeker spannend maar de sfeer komt niet helemaal over op mij. Ik vond het nergens echt eng want sommige scene's kwamen toch neppig over zoals hoe hij af en toe met zijn vleeshaak achter hen aangaat. Verder vond ik het acteerwerk van de hoofdpersonen allemaal wel goed. Vooral Sarah Michelle Gellar kwam wel sterk over. Maar die figuren er om heen vond ik behoorlijk slecht eerlijk gezegd. Over het algemeen gezien kijkt deze film wel lekker weg maar helemaal onder de indruk ben ik niet.

avatar van Minotaures
Niet echt een horror waar ik van houd.

Wel een originele moordenaar, tieners als hoofdrol (vrij standaard slachtpersonages) en een bekende film van de prachtige Hewitt.

Verhaal was prima (er worden nog horrorfilms gemaakt die een beetje hier wat van hebben; Sorority Row, bijv.), de moorden waren niet al te bloederig, dus deze moet het niet van zijn gore hebben. Zitten wel een aantal spannende stukjes in. De achtervolginsscène van Gellar of de confrontatie met Hewitt.

Helaas zitten er zat clichés en voorspelbaarheid in.

Niettemin me een beetje mee vermaakt.

avatar van TragieStar.*
En je cijfer is?

avatar van Minotaures

avatar van Vascago
Zo zie je maar waar een herziening (na 14 jaar) al dan niet goed voor is
Toen ik de film vlak na het uitkomen zag was ik nog lang niet zo met films bezig als nu. Zag de film toen vooral als een extreem goedkope Scream Rip-Off. Maar nu, 14 jaar en vele (slasher)-films later, heb ik hem gekeken als een op zichzelf staand project. En dat is maar goed ook.
De film is lekker sfeervol en best spannend. De killer is en zal ook nooit een iconisch figuur worden, maar zag er wel aardig uit. De soundtrack is ook fijn.
Het acteerwerk is (uiteraard) zeer matig en de film barst van de cliche's maar dat vind ik niet erg. Zeker niet in slashers. Wat ik wel een groot minpunt vind zijn de moorden. Niet bruut genoeg, niet bloederig genoeg en met veel te weinig variatie gebracht. Vaak zelfs buiten beeld. Erg jammer, maar de film is buiten dat feit goed genoeg voor een ruime voldoende. Iets wat ik na die 1ste en enige kijkbeurt 14 jaar geleden, nooit verwacht had.

Persoonlijk vind ik de, Last Summer films wel minder dan veel films die rond de zelfde tijd zijn uitgekomen (scream, urban legends)

Deze films hoeven het eigenlijk ook niet van hun originaliteit te hebben omdat dit vaak bij deze films ver te zoeken zijn.

Je pakt wat lekker uitziende acteurs en actrices van rond de leeftijd 20 of in de 20 jaar oud en laat ze een paar tieners spelen, voeg daar toe een klein hecht gemeenschapje (waar men vaak maar 1 politie agent heeft) en een dubieuze moordenaar en je hebt een standaard horror film.

Dit recept is al zo vaak gebruikt alleen had het dan nog een beetje gore of inhoud en dit miste deze films toch echt.

Af en toe waren er wat schrik momenten en dit maakt de film dan nog een beetje goed net zoals Jennifer Love Hewitt die er in deze film wel erg lekker uitzag

Weinig hoogstaand vermaak. 2.ster

avatar van daxclusive
Uitstekende film, prima voor een avondje vermaak.
Met meteen 4 goede acteurs in de hoofdrol, maakt het de film perfect af met 3 sterren.

juhnzun
Jennifer Love Hewitt

avatar van TragieStar.*
Sarah Michelle Gellar is in deze film aangenamer hoor

avatar van Number23
Mooi feitje dat de twee actrices deze film zelf ''I Know What Your Breasts Did Last Summer'' noemden, vanwege het feit dat ze constant push-up BH's moesten dragen

avatar van Sid-the-gekste
Oh ja deze horrorfilm bestaat ook nog ja XD
Goede horrorfilm was een van de eerste horrorfilms die ik keek op video XD
3.00 waard!!

3 1/2 sterren!

Waardeloze tiener-horror. Nooit eng en super voorspelbaar. Dertien in een dozijn filmpje.

avatar van psycholamp
Ik hou best wel van horrorfilms, maar dit vind ik echt drie keer niks. Stomme moordenaar, 0,0 spanning, karakters waar je geen binding mee krijgt, totaal geen sfeer en slap verhaal.

juhnzun
Number23 schreef:

Feitje van de Tv gids zeker

avatar van bollepeer
beter dan 'i always know', maar nog is het niet veel. weinig spanning, weinig kills, weinig gore, een moordenaar die verre van spannend is. acteerwerk houd ook niet over en originaliteit is ver te zoeken. pluspunten? hmmm jennifer love hewitt? ja. ik zie dat mijn stem op 2,5 ster staat, maar als ik zo nog even nadenk? nee doe maar 1.5*

avatar van juliegirlxoxo
Niet echt een enge film maar wel een klasieker die bijnna elke horrorfanaat eens heeft moeten zien

Omdat het niet eng is is het nog niet een slechte film,het is gewoon een standaart slasher film met alle elementen er in die in een horror film horen maar zijn niet overdreven uitgewerkt.