A Dangerous Method (2011)

Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Canada / Zwitserland
Drama / Thriller

geregisseerd door David Cronenberg
met Michael Fassbender, Viggo Mortensen en Keira Knightley

De Eerste Wereldoorlog staat op het punt uit te breken. Psychiater Carl Jung (Michael Fassbender), zijn mentor Sigmund Freud (Viggo Mortensen) en Sabina Spielrein (Keira Knightley) bevinden zich in een gespannen driehoeksverhouding. Patiënt Otto Gross (Vincent Cassel), die behandeld wordt voor zijn immorele seksuele gedrag, brengt de spanningen tot een kookpunt. Dit alles met grote gevolgen voor de moderne manier van denken van de mens.

avatar van wimnoot
Een nieuwe van Cronenberg die we kennen van Deadzone, Crash en History of Violence. Sowieso een geweldige cast en een pittig verhaal.

avatar van brucecampbell
Ziet er veelbelovend uit!

avatar van anne J
Interessant! Freud en Jung. Dit kan misschien een veelbelovende film worden.

avatar van Rosicky
Gauw op de verlanglijst gezet. De plotomschrijving en het kwartet topacteurs voorspellen veel goeds. Al iets bekend over een release?

avatar van schram101
Interessante acteurs. Ben benieuwd naar de trailer. Drama's zijn over het algemeen niet aan mij besteed.

avatar van Donkerwoud
Lijkt me een nieuwe wending in het oeuvre van Cronenberg. Klinkt echter goed. Hoe staat het eigenlijk met Eastern Promises 2?

avatar van Montorsi
Zie toch liever weer een ouderwetse typische Cronenberg, maar hij komt altijd op de lijst.

avatar van dutchtuga
Cassell in een Cronenberg. Erg interessant, maar toch mis ik zijn horrorfilms een beetje.

avatar van Prudh
Cassel zat reeds in een Cronenberg. Goede rol ook. Geen horror.

avatar van Koert
Alweer Viggo Mortensen... Wordt het na 6 jaar niet eens tijd voor een nieuwe hoofdrolspeler in je films, David?

PhongForce
Koert
Wat is nou het probleem? Ik zie juist graag vertrouwde regie-acteur samenwerking..denk maar eens aan leonardo dicaprio en scorcese.

avatar van Crook
Ja maar nog liever zie ik weer eens een lekkere ranzige freakshow film van Cronenberg. Ook al zijn zijn latere films ook niet verkeerd, ze kunnen in mijn ogen niet tippen aan zijn oudere werk. Go back to your roots David!

avatar van jipt
Zit te popelen om deze te kijken. Ben een beetje Cronenbergs werk aan het kijken en de man is een geweldig regisseur. Plus nog een thema dat aansluit bij mijn interesses en een cast om U tegen te zeggen.
Maar wat de meeste zeggen, ik zou wel een moderne Cronenberg bodyhorror projectje willen zien. Kijk hier igg erg naar uit.

Prudh schreef:
Cassel zat reeds in een Cronenberg. Goede rol ook. Geen horror.

Damn, wat een misser zeg. Als Cronenberg-fan schaam ik me diep. Troost is dat het wel een weinig memorabele rol is

avatar van timmienoelie
Hier heb ik zoo veel zin in!

avatar van sinterklaas
wimnoot schreef:
Een nieuwe van Cronenberg die we kennen van Crash[/i]

Crash is niet door Cronenberg geregiseerd.

avatar van sinterklaas
Dan heb ik niks gezegt.

avatar van dutchtuga
Moet erg aan Jeffrey Combs denken bij dit screenshot.

laundromat
dutchtuga schreef:

Cassel zie je niet zitten bij deze film of zie je hem überhaupt niet graag?

avatar van wimnoot
Ziet er wel ok uit, ben alleen niet weg van de accenten. Wel een geweldige cast.

avatar van BenicioDelToro
Heerlijke cast!

avatar van JohnWilliams
Inderdaad een super Cast, hier verwacht ik veel van!

avatar van flore
Weet iemand of deze film is gebaseerd op het boek Nietzsches tranen van Irvin D. Yalom? beschrijving lijkt er verdacht veel....

avatar van xgogax
Een tegenvaller , minder scherp / confronterend op psychoanalytisch vlak dan de betere psychologische films die ik ken . De uitvoering is nogal aan de magere kant . Bovendien is de film zeer terughoudend voor 'Cronenberg'-begrippen . Jammer , had hier misschien veel meer ingezeten ...

avatar van Xx_se7en_xX
Eindelijk weer een nieuwe Cronenberg! Voor mij een erg onderschat regisseur en ik ben zeer benieuwd naar deze en zijn volgende. Heb hoge verwachtingen.

avatar van Ferdydurke
flore schreef:

Meer voor de hand liggend lijkt me A Most Dangerous Method: The Story of Jung, Freud & Sabina Spielrein van de psycholoog en historicus John Kerr, uit 1994. Mooi boek, trouwens. Wel een behoorlijke pil.