A Dangerous Method (2011)

Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Canada / Zwitserland
Drama / Thriller

geregisseerd door David Cronenberg
met Michael Fassbender, Viggo Mortensen en Keira Knightley

De Eerste Wereldoorlog staat op het punt uit te breken. Psychiater Carl Jung (Michael Fassbender), zijn mentor Sigmund Freud (Viggo Mortensen) en Sabina Spielrein (Keira Knightley) bevinden zich in een gespannen driehoeksverhouding. Patiënt Otto Gross (Vincent Cassel), die behandeld wordt voor zijn immorele seksuele gedrag, brengt de spanningen tot een kookpunt. Dit alles met grote gevolgen voor de moderne manier van denken van de mens.

avatar van edwin1205

avatar van jacobine_rodijk
edwin1205 schreef:

Bedankt voor de info.

edwin1205 schreef:
ik ga deze film zo kijken dan geef ik pas punten

En, hoeveel punten worden 't?

avatar van david bohm
Het boeiende onderwerp, de relatie tussen Das Jung en Siegmund Freud wordt helaas vooral vertelt vanuit de verhouding tussen Jung en Frau Spielrein. Aan het acteren van Ms Knightley heb ik aan het begin van de film wat moeten wennen, nogal van dik-hout-zaagt-men-planken. Maar over het geheel genomen is het acteerwerk prima.
Een aantal dialogen zijn fraai en interessant, maar de botsing van zienswijzen -de zuivere academische weg van Dr Freud versus de mystieke weg van Dr Jung die termen als synchroniciteit (interessant!) hebben opgeleverd- komt te weinig uit de verf.

avatar van gondwana
Ongeveer op alle vlakken een teleurstelling
Saai acteerwerk, geen enkele dynamiek, amper humor (was nochtans van pas gekomen) oppervlakkige dialogen (en niets anders)

Vreemd, komende van cronenberg...

avatar van M.Goodkat
Ik vond het best een goeie film, vind de onderwerp zelf zeer boeiend, heb altijd bewonderd het werk van Freud van Psychoanalyse.
Ik vind het opzich een love it or hate it film .

Ach Cronenberg.

Qua thematiek valt het misschien nog wel enigszins terug te brengen, en ik apprecieer dat een regisseur eens wat andere (sub)genres probeert, maar het resultaat is een aardig droge en levensloze boel geworden.

Fassbender (de man die ik nooit herken) en Mortensen acteren aardig, Knightley en haar vreselijk Russisch accent zijn bijna niet uit te staan. Het zijn dan ook de conversaties tussen Jung en Freud die deze film nog een beetje opvrolijken, al heeft de briefwisseling af en toe wat weg van een random discussiethread op een internetforum.

Verder weinig boeiende ontwikkelingen, vooral de romance tussen Fassbender en Knightley is troosteloos en saai. Het moet de kern van de film vormen, maar het verveelt vooral. Ik was uiteindelijk vooral de stempel van Cronenberg kwijt in deze film, toch wel gek voor een regisseur die al meer dan 40 jaar bezig is.

Dat Cosmopolis weer beter mag zijn, alhoewel Robert Pattinson in de hoofdrol mij niet al te veel vertrouwen schenkt.

avatar van Julie
Scherpe drama, die het moet hebben van een zekere constante spanning tussen de personages. Acteurs spelen aardig en Fassbender is tegenwoordig ongebroken op het doek te zien, en ik weet waarom. Ik ga deze week 'shame' kijken, eens zien wat hij dan opnieuw heeft neergezet met zijn vriend Steve McQueen.

Op zich helemaal geen slechte film. Wat vooral zoek was, was het zien van de echte feitelijke methodes die freud en Jung hanteren. Bij Jung zie je dat misschien wel nog, maar Freud lijkt eerder commentaar te geven zonder zijn handen vuil te maken. Zo komt het toch over voor mij.

Niet slecht, maar zoals velen hier zeggen: hier zat meer in, en ik had er meer van verwacht.

Reinbo
Sterke film, met een fantastische Keira Knightley die natuurlijk hiervoor een oscar zou moeten krijgen, maar niet eens genomineerd is. Doet me erg denken aan Dead Ringers, waar Jeremy Irons het zelfde lot beschoren was. Dikke 4*

avatar van Naomi Watts
En Fassbender? Fijn om te horen dat Knightley weer een geweldige rol speelt.

Reinbo
Ik doel op vrouwelijke rollen. Fassbinder is de volgende blunder van sde academy, al moet ik dat met eigen ogen nog zien.

avatar van Naomi Watts
Ik bedoel hoe is Fassbender hier .

Fassbender voor Shame is wel een enorme blunder ja.

Reinbo
Beide rollen zullen wel te sexueel zijn voor de bejaarden van de academy.

avatar van Prudh
Vond Knightly ver-schrikkelijk schmieren, veel te ver over de top, veel te dik er bovenop "kijk mij eens gek doen". Fassbender is totaal inwisselbaar, overigens net als Mortensen. Ligt grotendeels ook aan het matte script.

avatar van dutchtuga
Reinbo schreef:

Dit geeft me weer het volste vertrouwen in deze nieuwe Cronenberg Was het al even kwijt na een paar slechte reacties hier.

Reinbo
Het is een puur drama, maar wel met een duister randje. Snap ook al die lage scores niet, schijnbaar hoopte die kijkers op horror of zo, maar dit werk sluit veel meer aan op zijn sexueel duistere werk als Dead Ringers en Crash. Maar dan wel veel minder disturbing. Ik zou het misschien het best kunnen omschrijven als een film van Merchant/Ivory, maar dan gemaakt door Cronenberg.

Ik vond de discussies tussen Jung en Freud erg boeiend dn de cast enorm overtuigend. Film had niet misstaan tussen de Oscarnominaties voor film en cast.

Naomi Watts schreef:
Ik bedoel hoe is Fassbender hier .

Fassbender voor Shame is wel een enorme blunder ja.

Hier was hij ook enorm goed.

Prudh schreef:

Mat script? Zat juist enorm sterk in elkaar. Prachtig hoe de relaties tussen de hoofdpersonen constant verschoven en ze verstrikt zaten in elkaar web. Maar veel actie is er niet. En dat 'schmieren', als je het al zo wilt noemen, is na de opening snel voorbij, paste verder ook prima bij het personage op dat moment.

Het verhaal is gebaseerd op een briefwisseling tussen Carl Jung eb Sigmund Freud. Gedetailleerd, zwaar, stemmig en door het historische aspect interessant, al had de film (die meer in je kop dan in je hart gaat zitten), meer diepte kunnen hebben. Nu blijft het toch wat kollegebankenstof. De hartstochtelijke liefdesverhouding tussen Jung en Spielrein lijkt opgezet om de film meer 'schwung' te geven. Door de decors waan je inderdaad in het Zürich van de jaren twintig. Over de cast: voor mij is Viggo Mortensen 'de ster' van deze film en valt Keira Knightley (overacterend en karikaturaal) tegen.

avatar van james_cameron
Saai, praterig drama, één van de minste films van Cronenberg ooit, wat mij betreft. Het akteerwerk van Fassbender en Mortensen is degelijk, maar de dik aangezette rol (en accent) van Knightley is behoorlijk misplaatst. Het heen en weer slingeren van allerlei theoriëen en het voorlezen van brieven resulteert in ieder geval niet in opwindende cinema.

Prudh schreef:

HA ! Ik kwam niet eens door de eerste minuten heen met Keira. Ga het van de week nog een keer proberen.

avatar van Prudh
Die gekke bekken die ze trekt, dat accent... Brrrr. Veel te dik.

Reinbo
Ik heb een paar keer zo'n 'geval' (dat iemand zo'n angst attack had) meegemaakt. Het is eerder underacted. Vond het juist erg overtuigend.

avatar van martijn011
Cronenberg en ik liggen elkaar niet volgens mij. Bijna elke film eindigt steevast in een teleurstelling en ook met deze is het niet anders. Toch zie ik, vreemd genoeg, wel uit naar z'n volgende film en hopelijk wordt dat de eerste film die met een voldoende beoordeeld kan worden.

Deze film kon me geen enkel moment ook maar iets boeien. Het opgezette liefdesspel tussen Jung en Spielrein voelde geen enkel moment geloofwaardig aan en, ook al loopt die relatie als een rode draad door de film, werd geen enkel moment interessant.
Ook de lange en vele conversaties tussen vooral Freud en Jung verveelden me op den duur vreselijk en een zucht van verlichting kon ik slaken toen na ruim anderhalf uur de ondertiteling voorbij kwam.

Het acteerwerk is het enige pluspunt aan de film. Knightley had in mijn ogen wel een oscarnominatie mogen krijgen voor haar uitstekende rol die ze neerzet. Haar zo gek zien doen doet vreemd aan, maar ze speelt het overtuigend in mijn ogen. Ook Fassbender en Mortensen (die bijna in elke film van Cronenberg lijkt te spelen) maken nog iets van de film die anders wel heel erg troosteloos was gebleven.

avatar van Yugnav
Vond het een goede film, met goed acteerwerk en geweldige dialogen. Had toch wel andere verwachtingen van de film, vooral omdat hierboven drama/thriller staat en de trailer niet gekeken had. Er zit namelijk geen thriller aspect in de film. Maar los daarvan, vond ik het een erg sterk film. Het enig waar ik me mateloos aan gestoord heb, is het accent van Keira. Als je de film dan toch in het engels maakt, laat dan iedereen normaal praten en niet zo belachelijk. Haalt een groot deel van de geloofwaardigheid van de film weg voor mij.

avatar van ayko7
Film bevat alein maar van bla bla...saai

Reinbo
Een film over Freud en Jung. Wat verwacht je dan? Lightsaber gevechten?

avatar van erpunited
Damn er zitten echt alleen maar dialogen in de film. Op een gegeven moment erg vervelend. Waardoor de film saai en langdradig wordt. Het acteerwerk is wel goed, daarvoor het ene punt.

avatar van 606
Het acteerwerk is de enige pluspunt aan de film.
Rest is vrij langdradig en niet heel erg interessant.

2,5 ster