• 10.927 nieuwsartikelen

• Videoland Bekijk via Videoland
  • Viaplay Bekijk via Viaplay

Plot Colombiana

"Revenge is beautiful."

Op haar 10de zag Cataleya Restrepo hoe haar ouders in Colombia werden afgeslacht door drugsbaron Don Luis. Ze groeit op als keiharde huurmoordenaar voor haar oom Emilio in Chicago. Maar in haar vrije tijd is ze op zoek naar het enige dat haar drijft: het vinden van de moordenaars van haar ouders.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van IH88

IH88

“I want to be a killer. Can you help me?”

Lekkere actieknaller. Vooral het begin met de jonge Cataleya is erg sterk. Ook het gedeelte in de gevangenis is nog goed, maar daarna wordt het wel erg ongeloofwaardig. Het romantisch subplotje had van mij ook niet gehoeven.

Zoe Saldana is wel sterk en regisseur Megaton (what’s in a name?) heeft veel oog voor het visuele aspect. Chicago is over het algemeen een winderige en grauwe stad, maar door de kleurenfilter die Megaton gebruikt lijkt het wel Haïti. Niks mis mee. Net zoals een aantal erg sterk gechoreografeerde vechtscènes.

avatar van Movsin

Movsin

Stevige misdaad- en wraakfilm met vele fantasievolle actiescenes.

Dat een gedecideerde jonge vrouw instaat voor het avontuur maakt het misschien wat pittiger, maar de gedoodvefde clichés zijn er niet minder door aanwezig, waarbij deze actiefilm niet boven de middelmaat komt.

avatar van AJK

AJK

Tja,een meesterwerk is het niet.

Maar om het echt slecht te noemen ook

niet.Ik had er niet veel van verwacht en ben

mede daarom zeer verrast nadat ik de film

had gezien.Maar omdat ik vindt dat er eigenlijk

geen 1 acteur of actrice er echt uitspringt geef ik

het een 2.5.Als een hele goeie actrice de hoofdrol had gespeelt dan was het cijfer veel hoger geweest.Mooie vrouw, hoor maar zij kon de film niet dragen.

Wel leuk om een keer te zien.

avatar van Velazques

Velazques

Compleet ongeloofwaardig

avatar van Capablanca

Capablanca

Velazques schreef:

Compleet ongeloofwaardig

Dat mag zo zijn, maar wat een benen!

avatar van eRCee

eRCee

• 1927 stemmen

Theunissen schreef:

P.S. wel grappig die onzin met het geheugenkaartje in het begin, anno 1992 bestond dat helemaal niet (toen had je nog 5¼ en 3½ inch floppy's). Men pakte het ook op en stopte het daarna gewoon in een floppy-drive Maar ja voor de film was het natuurlijk handiger om een geheugenkaartje in te slikken dan een floppy-disk (probeer dat maar eens door te slikken).

Haha, inderdaad ja. Ik dacht ook, waar duwt hij dat nu in?

Verder mag men eens ophouden met killscenes met dieren. Of het nu honden zijn, krokodillen, varkens, haaien, het blijft allemaal even infantiel.

avatar van kleez

kleez

Volgens mij was er relatief veel geld beschikbaar want de Graphics zijn goed.

Maar de personages zijn zó verschrikkelijk nep en slecht (onrealistisch)... 2*

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

Een aardige observatie van Monica Meijer in Cinemagazine : "Cataleya is een betere Catwoman dan Catwoman" (hoewel dat personage op film met de vertolkingen van Julie Newmar, Michelle Pfeiffer en Anne Hathaway trouwens bepaald niet slecht voorzien is). Maar naast Catwoman is ook Jason Bourne wel een goede referentie, een associatie die nog eens versterkt wordt doordat Cataleya's gevecht met Marco dezelfde verknipte montage heeft als Bourne's vechtpartij met Desh in The Bourne ultimatum. En zo smaakt Colombiana me bij herziening een stuk beter dan de eerste keer, aangezien ik nu minder op de plot let en meer op de vaart, het vuurwerk en vooral de superbe vertolking van Zoe Saldana. Sterretje erbij.

avatar van PCTERN

PCTERN

Mooie pakkende film met een leuke en prettige hoofdrol van Zoe Saldana, en ook weer eens wat anders dan Avatar. Ook leuk en origineel gevonden een ''lone wolf'' aktiefilm met een vrouw in de hoofdrol, beetje de vrouwelijke Bourne.

Verhaal is leuk bedacht en kijkt lekker weg, aktie is goed gefilmd. Alleen jammer van de laatste 25 minuten die een beetje over the top waren a la Commando en Rambo in een shooting gallery. Jammer, einde is wat te kort en afgeraffeld daardoor, had veel meer ingezeten.

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

Flauw verhaaltje vol onwaarschijnlijkheden: als jong meisje weet Cataleya al van daken te springen achtervolgd door zwaarbewapende mannen en te ontsnappen, haar oom schiet zomaar midden op straat naar een voorbij rijdende auto en wacht totdat enkele politie-auto's ter plaatse aankomen, waarna hij doodgewoon naar huis wandelt...

Het gebruik van een gele (en later in de film ook een blauwe) kleurenfilter vind ik eerder storend dan mooi, omdat het teveel opvalt. Sommige acteurs lijken wel aan de geelzucht te lijden.

De actie valt verder wel mee, hoewel het gevecht tegen het einde van de film tussen Zoe en het hulpje van de gangsterbaas wel heel snel gemonteerd is, je ziet bijna niet wat er gebeurt. Jammer dat zoveel actie-scènes in veel films op die manier compleet verpest worden.

Zoe Saldana is natuurlijk een mooie verschijning (en laat soms ook haar tepels bewonderen doorheen haar strakke pakjes). En het lied "Hurt" van Johnny Cash vind ik ook mooi (hoewel niet echt passend bij deze film). Dit is echt zo'n oppervlakkig actie-filmpje voor als je eens geen zin hebt in een film met diepgang of enige logica.

avatar van Boneka

Boneka

Vijf jaar geleden voor het eerst gezien. 3,5 punt blijft staan. Over de geloofwaardigheid hoeven we het niet te hebben, maar daar is het genre ook niet naar. Zag hiervoor Walking with the Enemy (2017) en daar vond ik het wel een probleem, omdat ze daar er juist een serieuze film van wilde maken. Colombiana is gewoon een leuke actiefilm met vooral in het begin een hoog jump gehalte. Cat woman. Zelfs als klein meisje. Wat wel opvalt is dat ze uitstekend Engels spreekt voor een Colombiaanse. Na haar move to America okay, maar in eigen land merkwaardig als kleine meid. Vond de acties prima en zeker bij een eerste kijkbeurt verassend. De verassing was er nu wel een beetje af, maar hij blijft leuk om naar te kijken. Een beetje in de stijl van Leon.

Wat betreft het beeldmateriaal vond 'm ook iets te geelachtig. Geel en later ook blauw waren kennelijk belangrijk in deze film Geel vanwege haar afkomst en ja blauw ik weet het niet, maar de tandenborstels sprongen er wel heel fel uit. Vond ook dat de film aardig wat ruis had. Opvallend voor een vrij recente blu ray versie. Verder ziet ie er gelikt uit. Zoe Saldana is bij mij niet echt bekend, (wellicht omdat ik niet zo houd van teveel fratsen, maar ik zag wel dat ze ook in Avatar had gespeeld. Hoe dan ook Colombiana kijkt leuk weg.

Film 3.5

Beeld 4

Geluid 4

Extra's 3.5 (Geen Ned)

avatar van Davido

Davido

Zeer goede film. Mooie opbouw. Was verrast. Twijfelde een 4,5 te geven.... Net niet. Heerlijke actie film. Goed spel van Zie Saldana. lekkere muziek.

avatar van Eric001

Eric001

Kwartier verspild aan deze onzinfilm.

avatar van MSJ_msj

MSJ_msj

Een SD kaart in een computer waar floppy's in gaan....

Hoop dat de rest iets geloofwaardiger is....

avatar van MSJ_msj

MSJ_msj

Pfff nog een half uur. Wat een klets.

avatar van Xastur

Xastur

Davido schreef:

Zelfde

avatar van Astenhutte

Astenhutte

Gewoon een lekkeke film. Vond Saldana gewoon prima en geloofwaardig... ik ben gek op wraakfilms en had gehoopt dat ze en passant ook nog wat familieleden van die bad guys mee zou nemen... de ultieme wraak @

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Een film waar Besson vooral in gedachten had mee verder te gaan nadat Mathilda weer naar school terug raakte. In dit geval een beeld van een jongedame die eveneens haar ouders kwijt raakt, wraak en huurmoordenaar wil worden en dat bewerkstelligd onder de vleugels van een oom. Achtergrond praktisch identiek, tijdsframe iets later als soort van vervolg.

Het is overigens dat daar de vergelijking met Leon ophoudt. Alles dat Leon vervolgens zo goed en intrigerend maakt mist Colombiana volledig. Zelfs de term 'Leon-Light' is te optimistisch. De film valt daarna op als te vlot, glad, karakterologisch oppervlakkig, in sommige gevallen weinig subtiel, overdreven en vooral ongeloofwaardig hoe ze haar plotseling traceren. Niettemin heeft de film nog een paar hele aardige scenes en vooral knokpartijen, en is het vooral de adembenemende Zoe Saldana die de rol en film naar zich toetrekt. Zij is voor mij persoonlijk ook de grootste reden om te gaan kijken, dat strakke lijf in dat strakke spandex. Bad ass chick to love.

Colombiana mislukt, vergeleken met het niveau en de status van Leon, volledig. Toch kan enig vermaak de film niet ontzegt worden, dus dat is het dan ook wel. Aardig en vermakelijk voor een keer.

avatar van notsub

notsub

Actiefilm uit het boekje. Colombiana bevat natuurlijk genoeg scenes die het ongelofelijke te boven gaan, maar daar kijk je dit genre niet voor. Nee, het wraakthema wordt weer eens van stal gehaald als kapstok voor verschillende actieshots, met deze keer een slanke dame in de hoofdrol. Het kijkt gewoon lekker weg en op zijn tijd is dit gewoon een fijn soort entertainment.

avatar van Forrest001

Forrest001

MSJ_msj schreef:

Een SD kaart in een computer waar floppy's in gaan....

Hoop dat de rest iets geloofwaardiger is....

Bij IMDB vond ik het volgende:

The memory card being used at the beginning of the movie, which the young Colombiana swallows then vomits up, is a SmartMedia card, manufactured by Toshiba in 1995. When the agent is wiping it off, you can see the silver circle under his thumb. This was the write protect sticker. He then puts it in a floppy adapter which made it readable by any PC with a 3.5" floppy drive

Ik was ook verbaasd dat ze al in 1995 zijn uitgevonden. Als je even googlet vind je de bevestiging.

avatar van Shadowed

Shadowed

Megaton actie.

Altijd een regisseur geweest die qua stilering best in mijn straatje past, maar de verhalen die hij vervolgens uitkiest liggen me dan weer totaal niet. Cijfers zijn er dan ook herhaaldelijk hetzelfde naar, en Colombiana is daar niet anders in, ondanks dat het op MovieMeter een van zijn hoogst beoordeelde actiefilms is geworden.

Wat mij betreft is Saldana het grootste probleem van de film, aangezien ik haar uitstraling niet in deze rol vind passen. Belachelijke keuze ook om haar als nepdronkaard te introduceren. Leuk voor de humor, maar slecht voor haar personage die juist een stoere en koude moordmachine voor moet stellen. Ik denk dat dit een klassiek voorbeeld is van hoe je een cool personage niet introduceert.

Viel me dit keer ook echt op hoe snel Megaton zijn film knipt. Soms creëert dat een gevoel van adrenaline, maar ik vond het hier niet altijd even voordelig. Er komen wat aardige actiemomenten tot stand, maar die zijn vooral het gevolg van lekkere cinematografie en aparte filtering. Leuk hoe er altijd voor frisse en heldere kleurtjes wordt gekozen. Geeft enkele stukjes wel wat extra flair.

Verder vond ik de film vooral echt coole actiemomenten missen. Er zit genoeg in, maar de finale is erg snel voorbij en scenes die uitstekend worden opgebouwd houden er uiteindelijk vooral mee op. Zo kent de film voortdurend onbevredigende stukjes, en aangezien ik ook nog eens niks heb met Saldana krijg ik toch weinig te zien dat het allemaal nog wat extra naar een voldoende trekt.

Leuk omdat het er visueel fris, fruitig en helder uitziet, maar als je het gaat beoordelen op het gebied van actie best matig. Het verhaal is dun genoeg om een lekkere knaller tot stand te brengen, maar Megaton focust zich toch te weinig op actie. De volstrekt oninteressante personages hadden het namelijk niet verdiend om die extra focus te krijgen.

avatar van Brabants

Brabants

• 2028 stemmen

Colombiana een film die ik nu twee keer heb gezien. Dacht na de eerste kijkbeurt van enkele jaren terug dat het wel een hele goede film was. Zag dat ik hem nog geen beoordeling had gegeven. Na hem een tweede keer te hebben gezien viel de film me toch enigszins tegen. Ondanks dat de film alle ingrediënten kent vind ik het verhaal toch wat te oppervlakkig uiteengezet. Het blijft vaak hangen in oninteressante plotdelen/scenes. Dat werkt bij mij erg vertragend en de actie kan het daarmee voor mij niet recht zetten.

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

Prima vermaak als je even wat zoekt wat niet al te lastig is om te bekijken na een lange werkdag. Colombiana doet niks bijzonders, maar is wel lekker vlot en goed gevuld met actie. De mooie en talentvolle Zoe Saldana is een prima hoofdrolspeelster die er op los beukt en schiet, al moet je wel de nodige fantasie hebben om te geloven dat zij kan wat ze hier laat zien. Tof begin met de ontsnapping en na een rommelige tussenfase volgt wel een vermakelijke slotfase. Veel meer is het niet, maar willen ze denk ik ook niet zijn met deze film.