Kill the Irishman (2011)

Alternatieve titel: Bulletproof Gangster

Misdaad / Biografie

geregisseerd door Jonathan Hensleigh
met Ray Stevenson, Vincent D'Onofrio en Christopher Walken

Het waargebeurde verhaal over de opkomst en ondergang van de Ierse vakbondsleider Danny Greene (Ray Stevenson), die in de jaren 70 bekendheid kreeg door zijn gedurfde bereidheid om de Italiaanse maffia te trotseren. Opgegroeid in de straten van Cleveland raakt Greene in contact met de lokale maffia, maar na het vormen van een alliantie met de beruchte gangster John Nardi (Vincent D'Onofrio) en de gevreesde Shondor Birns (Christopher Walken), begint Greene te ontdekken dat hij de potentie heeft om zelf zo machtig te worden als zijn tegenstanders. Na het overleven van aanslagen op zijn leven krijgt hij de reputatie onaantastbaar te zijn.

avatar van komerad
Deftige film, iets te "geromantiseerd" naar mijn zin voor een true story.

Kleine dingen zijn te makkelijk. Zo vind hij de aftrekker met zijn ogen dicht op het tafeltje naast de frigo op een plaatst waar hij voor het eerst komt. Even later, net als hij buitenstapt komen zijn buddies toevallig om de hoek gereden.
Ja ik weet het, het zijn van die kleine dingetjes maar ze volgen elkaar snel op. Voeg hier een gebrek aan diepgang. Die eerste bondskerel laat zich zomaar buiten zetten? En eens buiten is 's anderendaags alles in kannen en kruiken? Niemand die zich vragen stelt? Plots is zijn vrouw weg en is hij gescheiden. En dat einde met die jongetjes op hun fiets dan.. bah.

Dit soort dingetjes maken mij even wakker, ze duwen mij even buiten de beleving, buiten het idee dat dit echt gebeurd zou zijn en dan raak ik toch de voeling wat kwijt.

Niet slecht maar hier viel vast meer mee te doen.

avatar van popcorn en cola
Prima film, maar zoals vaker met waargebeurde films is de afloop van tevoren al bekend. De grootste spanning is er dus al van af. Lone Survivor (2013) is daar ook een voorbeeld van.

avatar van Brabants
mr_erp schreef:
Redelijk vermakelijk filmpje.
De film duurt vrij lang en valt ook in herhaling met alle liquidaties.
Pluspuntje is de sfeer die wordt neergezet.
Maar verder is deze film gewoon geen hoogvlieger..

Vrij lang? Standaard speellengte lijkt mij!

avatar van Brabants
Heerlijke gangsterfilm met het bekende scenario van de opkomt en teloorgang van een gangster. Op het eerste oog lijkt het niet serieus te zijn, aangezien de cast ieder op hun beurt de laatste tijd qua films niet echt met trots in de schijnwerpers hebben gestaan. Toch is dit waargebeurde verhaal prima neergezet en zou je haast denken dat de regisseur leentjebuur heeft gespeeld bij Scorsese. Echter komt deze film realistisch over en valt het prima samen met het baseren op waargebeurde feiten.

avatar van schram101
Ongekend hoog gemiddelde voor deze opvallend saaie misdaadfilm. Nu zijn films uit dit genre sowieso nooit de snelste, echter zo flauw als Kill the Irishman zie je ze zelden. Stevenson heeft het charisma van een aardappel wat natuurlijk ook al niet meehelpt. De aankleding mag er zijn maar dat is dan ook een van de lichtpuntjes.

avatar van ILDIB
Film die boeit. Dikke 3.5. Vanwege soms te snel van a naar b en te weinig achtergrond geen 4. Jammer dat ze niet wat meer echte oude beelden hadden van de hoofdrolspelers. Zoals nu in narcos wel is met escobar.
Stevenson mist echt wel personality. Hij lijkt misschien op de echte danny maar zijn meanface komt er niet uit. Wel knap hoe hij totaal niet lijkt op een van zijn andere rollen waar ie overigens wel veel stoerder overkomt. En kilmer is vet

avatar van 606
doeshnormal schreef:
Binnen een minuut afgezet.
geweldig

Prima film met een uitstekende Ray Stevenson ('Rome') in de hoofdrol.
Ook Val Kilmer, in een wat kleine rol doet het hier goed, wat tegenwoordig wel een zeldzaamheid is geworden.
Gebaseerd op ware feiten deze film, altijd een pluspunt vind ik, en toch wel een indrukwekkend verhaal.
De prent heeft me kunnen boeien van begin tot eind.

Sterke film met veel spanning.
Stevenson is bij uitstek de perfecte acteur voor deze Ierse rol, echte Ierse uitstraling.

Op en top maffiafilm met juiste opbouw van spanning.

avatar van Antonev
Degelijke misdaadfilm, die van begin tot het eind boeiend blijft. Het tempo is perfect en er gebeurt voldoende. Stevenson doet het goed als harde Ierse gangster.

avatar van Night's Watch
De combinatie van misdaad en actie gaat hier erg goed samen. De personages zijn geen actiehelden maar 'normale' gangster inclusief de harde dialogen die je vaak ziet in gangsterfilms. De gevolgen van de spanning met de Italiaanse maffia wordt op een actiefilm waardige manier weergegeven. Vooral de vele bommen die ontploffen. Het feit dat het is gebaseerd op een waargebeurd verhaal maakt dit alleen maar beter.

Ik heb eigenlijk alleen positieve dingen om te zeggen. Het jaren '70 sfeertje wordt fijn weergegeven inclusief de mooie auto's van die tijd en de soundtrack is lekker. Het niveau bijvoorbeeld 'Godfather' of 'the Departed' haalt Kill the Irirshman niet maar vier sterren is het zeker waard.

avatar van Vdk_Movie
Night's Watch schreef:

I agree! Ik geef deze film alleen puur op basis van gevoel een 4,5 omdat ik alleen al stapel ben op de jaren 70' sfeer en de Ierse muziek. Ook de de bomaanslagen zijn zeer pakkend en realistisch waardoor je echt je gevoel stopt in deze film. Heb lang gewacht tot ik hem ging kijken, maar Netflix bood mij aan het toch maar is te bekijken. En uiteraard kan deze film natuurlijk niet tippen aan kaskraker ala Godfather of Departed. Ook wel fijn om filmsterren als Paul Sorvino (Goodfellas) en Christopher Walken (The Deer Hunter) aan het werk te zien. Al met al een sterke film!

avatar van fappie
Leuke gangsterfilm. Goed gedaan en verdiende 4,0*.

avatar van SmackItUp
Deze film zou beduidend lager scoren als Ray Stevenson niet zo'n enorm goede prestatie neerzet. Verder is het een aardig doorsnee gangsterfilmpje met weliswaar weer een net andere touch, maar met hetzelfde concept.

Kleine 3,5*.

Zwaar tegenvallend. Stevenson speelt vreselijk. Uitstraling is niet van een gangster. Vlakke prestatie.
Verhaal rammelt aan alle kanten. Teveel toevalligheden en zaken die niet uitgelegd worden.
Relatie met zijn vrouw in de film is ook zeer vlak.
Nee deze film doet me 0.0 terwijl ik van het genre houdt. The Departed en Goodfellas zijn 100x beter.

avatar van martijn011
Eindelijk weer eens een misdaadfilm die de moeite van het bekijken waard is. Weliswaar kan deze film niet in de schaduw staan van klassiekers als 'Goodfellas, Casino of the Godfather, maar het vertoont wel zeker kenmerken van de net genoemde films. Ook een voice-over, veel aanslagen en je weet dat je niemand kunt vertrouwen.

Ray Stevenson doet het gewoonweg geweldig, hij laat zien dat hij een rol als deze prima aan kan. Hij overtuigt de hele film lang. Verder zijn de overige castleden ook prima, veel bekende gezichten passeren de revue.
De aankleding van de film is ook erg goed, een mooi realistisch jaren '70 beeld. Enige minpuntje zijn de branden die na de explosies ontstaan, deze zagen er niet mooi uit.
Verder weinig te klagen, de film kijkt makkelijk weg en het heeft me van begin tot eind geboeid.

avatar van jippie2010
Uitstekende misdaadfilm die grotendeels weet te overtuigen.
Hier en daar was het wellicht iets te cliché-matig.
Tegelijkertijd houd ik van de gekozen eenvoud,
die helaas ook terug te zien was in sommige SFX.
*3,5

avatar van knusse stoel
Een prima film met een mooie opbouw van het verhaal. Voldoende spanning en actie en ook nog eens waargebeurd. Gelukkig dat onze vakbondsmannen die tijd niet meer mee hoeven te maken.
Een 7,5 voor deze film.

avatar van Phantasm
Prima gangsterfilm, blijft tot het einde boeien.

avatar van Elchapo
Zo ongeveer toch wel mijn favoriete onderwerp in films: De mafia.Deze film is best wel goed daar niet van maar het is geen Casino,Goodfellas of Donnie Brasco.Toch een voldoende ondanks wat gaatjes in het scenario.....3 stars.

avatar van Pim1993
Tof hoor! Hangt wel een heel gelikt romantisch sfeertje, zelfs terug te merken in de stijl van de gebruikte special effects. Desalniettemin topvermaak! Best gewaagd gecast ook met Ray Stevenson in mijn optiek. Ik vond hem tot dusver nooit echt overtuigend genoeg om zo'n leidende rol te vervullen, maar hier draagt hij de film best aardig. Lekker wegkijkertje met flink wat allure. Zien!

Interessante film.
Grappig om te zien dat de Italiaanse mafia baas uit Cleveland om een gunst moest vragen aan Fat Tony Salerno uit New York om hulp.
Alhoewel je natuurlijk nooit weet wat nou echt is en wat er voor het leuke verhaaltje bij verzonnen is.

Wat vlak en snel neergezet allemaal maar 3 sterren is deze film wel waard.

avatar van Basto
Ik kom er nu achter dat ik m eerder heb gezien. Kon me er niks van herinneren. Maar goed, het is dan ook best wel een kleurloze gangstervertelling. Ben bang dat ik ‘m ook zeer binnenkort weer vergeten ben.