• 8.260.856 stemmen

Geregisseerd door: Danny Boyle

Met onder meer: James Franco, Amber Tamblyn en Kate Mara

Releasedatum: 24 februari 2011

Plot 127 Hours

"There is no force more powerful than the will to live."

'127 Hours' vertelt het waargebeurde verhaal van bergbeklimmer Aron Ralston (James Franco). Tijdens een tocht in de woestijnachtige bergen van Moab, in Utah komt zijn arm onder een grote rots terecht waardoor hij klem komt te zitten in een diepe kloof. Aron heeft niemand verteld dat hij de bergen in is gegaan, waardoor er weinig hoop lijkt op een eventuele redding. Voor zijn ongeval ontmoette Aron nog wel twee bergwandelaars (Kate Mara & Amber Tamblyn). Zijn zij de laatste mensen die Aron ontmoette?

imageimageimageimage

Was toch wel behoorlijk wat ik er van verwachtte. Leuk wegkijkfilmpje waarvan ik me niet kan voorstellen dat je er echt door weggeblazen wordt.

Daarvoor is het niet alleen te voorspelbaar maar gaat het vooral ook veel te snel en oppervlakkig.

Het was met name vreemd dat ze vaak de indruk wilden geven dat hij er al weken zat terwijl het pas 2 dagen was..

Boyle weet het verder uiteraard kenmerkend hip te houden qua fotografie, editing en muziek zoals je wel aan hem kunt toevertrouwen. In hoeverre dat mogelijk is dan bij zo'n verhaal.

Wel zwaar respect overigens voor die echte gozer die dit heeft meegemaakt. Zo'n actie als op het einde, het lijkt wellicht een logische stap maar je moet het toch maar even doen.

avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

Het is niet makkelijk voor een regisseur om na een groot succes als 'Slumdog Millionaire' het publiek weer zo te imponeren. Danny Boyle flikt dat (bij mij) wel, met deze 127 Hours. Schitterend.

James Franco mag de Oscar mee naar huis nemen wat mij betreft. Op de ijzersterke en (wederom) frisse regie van Boyle na, is dit een meeslepende, bijzondere en indrukwekkende one-man-show. Echt een geweldige prestatie. Het is wel een tijdje geleden dat een film me zó mee wist te slepen; constant met grote ogen, regelmatig met open mond, rillingen, kippenvel en wat dan ook maar naar het scherm zitten kijken. Wát een beklemmende sfeer in Ralston's persoonlijke hel daar zeg. Vreselijk.

Je zal daar maar klem zitten. Wat te doen? Hoe te reageren? Franco raakt echt bij elke actie de juiste snaar. Van de pijnlijke stilte in het begin wanneer de rots op z'n arm valt, tot de momenten waar-ie regelmatig helemaal doordraait, z'n eigen show opzet (wow!), denkbeeldige vrienden / familie boven water haalt, Scooby Doo, de hevige waterval, de paarden (?) die over de kloof springen en natuurlijk de amputatie zelf. Laatstgenoemde scénes horen bij de meest indrukwekkende momenten die ik in lange tijd heb gezien. Geen gemakkelijke momenten voor veel kijkers en ook ik zat op een gegeven moment wel in een ietwat vreemde houding. En dan te denken dat-ie elk moment z'n arm eraf scheurt en eindelijk weer vrij is. Brrr.

Bijzonder meeslepend en beklemmend gemaakt door Boyle. Je weet wat er gaat gebeuren - je wil echt dat-ie z'n arm eraf snijdt op een gegeven moment, maar het maakt zoveel indruk. Het breken van de arm eerst alleen al. Als je zelf eens iets gebroken hebt komt het nog harder aan en Franco z'n briljante prestatie zorgt nóg eens voor het extra schepje er bovenop. Bijrollen zijn leuk, vooral de momenten dat Ralston terugkijkt op de mooie momenten met de dames zijn erg mooi; sowieso prachtige scénes, wanneer ze tussen die rotsen door in het water vallen. Jep, Danny Boyle tovert weer een visueel imponerend plaatje tevoorschijn. Op cinematografisch vlak briljant, ijzersterke editing, mooie muziek - een flitsende trip.

Het einde is - hoe voorspelbaar ook - prachtig. Ralston's ijzersterke wil om te overleven zorgt ervoor dat je hier zó naartoe leeft. Hoe ver kan een mens gaan? Wat gaat er allemaal wel niet in je hoofd rond op die momenten? Wat een vreselijk moeilijke beslissing. Respect voor Ralston. En niet zo'n beetje ook.

avatar van james_cameron

james_cameron

Uitstekende film, 'based on a true story', voorzien van een mooie en gelukkig niet opdringeringe boodschap. Franco is perfect gecast als de egocentrische flierefluiter die geconfronteerd wordt met zichzelf op het letterlijke en figuurlijke dieptepunt van zijn leven. Boyle's regie is wederom energiek en aanstekelijk; het camerawerk van zijn vaste cameraman Anthony Dodd Mantle inventief en zeer fraai. De levendige montage en de goed samengestelde soundtrack zorgen er tenslotte voor dat het beperkte gegeven in ieder geval niet resulteert in een beperkte film. Doet hier en daar denken aan het eveneens indrukwekkende Touching The Void.

stinissen (crew films & series)

Prima film met vele prachtige beelden , prima camerawerk en een uitstekende rol van Franco die ik zo wie zo al hoog heb zitten ook kleine rol van Treat Williams als zijn vader.

avatar van martijn011

martijn011

Prachtfilm! Deze film doet wat met je, of je nu wilt of niet..

De hele film speelt zich zowat af in die diepe kloof en het verveelt geen seconde en dat is vooral te danken aan James Franco.

Wat speelt die geweldig zeg, hij zou het verdienen de oscar mee te nemen!

Ook de geweldige natuurbeelden, de splitscreens en de flasbacks zijn prachtig..

Je gaat op een gegeven moment echt met hem meeleven, Boyle is er in geslaagd de kijker te laten voelen wat Franco ook voelde en je zit echt met de gedachte: Amputeer die arm dan, dan ben je vrij.. Maar om dat ook daadwerkelijk te doen is een ander verhaal natuurlijk..Er is goed toegewerkt naar die scene en het ziet er ook daadwerkelijk echt uit..

Deze film heeft me aangenaam verrast!

avatar van SaNDuTjE

SaNDuTjE

Mijn verwachtingen waren redelijk hoog na alle lovende kritieken hier en dit bleek niet onterecht. Een erg fijne film.

Eigenlijk klopt nagenoeg alles aan 127 Hours. Het waargebeurd verhaal, de prachtige setting, de erg goed gecaste James Franco, de muziekkeuze en bovenal het geweldige camerawerk.

Al deze genoemde punten zorgen gezamenlijk voor een spannend en intrigerend verhaal dat mede door de snelle montage nergens saai wordt, wat een groot pluspunt is voor een film dat zich rondom 1 persoon afspeelt.

De film kent 1 minpunt en dat zijn de flashbacks/dromen. Deze waren wat mij betreft te veel aanwezig waardoor het allemaal wel erg sentimenteel werd en de film even zijn rauwe kant verliest.

Los daarvan kan ik alleen maar concluderen dat ik me kostelijk vermaakt met deze film en ik uitkijk naar Boyle's volgende werk.

avatar van Rianneke_Dan

Rianneke_Dan

Hoge verwachtingen die helemaal niet zijn waargemaakt.

De film begint redelijk, maar zakt gelijk in vanaf het moment dat Aron vast komt te zitten. Toch blijf je als kijker nog wel geboeid, ik was ook wel benieuwd hoe het verder zou gaan en wat hij zou doen in deze situatie. Maar helaas was dat niet veel, de film word vanaf dat moment erg traag. Aron probeert zo af en toe eens iets, maar is voornamelijk aan het klungelen, en de film werd zelfs met momenten lachwekkend. Denkend aan die auto scene in de sneeuw, de beelden van mensen die aan het drinken zijn, en ook Scooby die ineens verschijnt. Dat waren een aantal dingen die het voor mij gewoon niet deden, en het onheilspellende sfeertje die er in het begin wel was, is dan gelijk verdwenen. Ook de flashbacks van Aron vond ik totaal niet boeiend. Dan komt er op een gegeven moment een smerig stuk waarbij hij zijn arm eraf aan het snijden is. Dat zag er toch wel smerig uit, vooral dat momentje met die zenuw, brrr alsof ik het zelf voelde. De audio was daar toch wel een plus bij. Maar de muziekkeuze daarentegen was soms erg treurig en totaal niet passend.

Toch vond ik het wel mooi om aan het einde de 'echte' Aron te zien, en dan ga je toch wel nadenken over wat de beste man allemaal wel niet heeft meegemaakt. Toch een soort impact van het 'waargebeurd verhaal', iets wat ik dan wel vaak mooi vind om te zien.

Toch viel deze film me erg tegen. Het werd nergens spannend, sfeertje was er alleen in het begin. De film had een aantal lachwekkende scénes, muziek was soms totaal niet passend, en de flashbacks waren niet interessant. Maar ik moet er dan wel bij zeggen dat Franco goed acteert en dat de Canyon er weer prachtig uitzag.

avatar van Spetie

Spetie

Heerlijke film dit, waarbij Boyle me voor het eerst sinds zijn debuutfilm weer eens volledig meekrijgt. Echt een knap gemaakte film dit, die als enige manco heeft dat de afloop natuurlijk uiterst voorspelbaar is, maar de manier waarop hier naartoe wordt gewerkt is erg mooi gedaan.

James Franco is het eerste grote pluspunt van de film. Hij zet echt een prima hoofdrol neer als de charismatische Ralston, die echt een en al avontuur uitstraalt. Zijn enthousiasme zal gedurende de film wat minder worden, maar in al zijn emoties komt hij in ieder geval ontzettend overtuigend over.

Daarnaast zorgt Boyle vaak voor een mooie cinematografie in zijn films en zo ook hier. De montage is snel en vlot en zorgt er samen met de soms erg mooie plaatjes van de Canyon voor, dat de film op dat gebied erg fraai en afwisselend is. De flashbacks en dromen vond ik niet allemaal even geslaagd. Soms zorgde het ervoor dat ik ietwat uit het daadwerkelijke verhaal geraakte.

Wat echter wel geslaagd is, is de geweldige muziekkeuze. Het ene nummer is nog beter dan het andere en vooral de muziek bij de eindscène is echt ontzettend goed gekozen bij de situatie.

Verder is het moment dat hij zijn arm eraf snijdt/trekt/ kraakt/scheurt, behoorlijk scherp in beeld gebracht, waardoor de impact op mij als kijker nog wat groter was, dan als dit buiten beeld zou zijn gehouden.

Ja al met al een hele sterke film dit. En ook ik heb enorm veel respect voor de echte Ralston. Petje af hoor, voor deze indrukwekkende prestatie!!!!

Dikke 4,0*

avatar van Fortune

Fortune

Best goed.

Niet mijn soort film dit maar Boyle weet altijd wel verrassend uit de hoek te komen.

Ook met dit genre weet hij weer een bovengemiddelde film te maken.

Niet mijn soort genre dit, omdat er te weinig ruimte is om er echt iets geweldigs mee te doen en tegelijkertijd realistisch te blijven.

Man zit vast tussen rotsen en probeert te overleven, dit lijkt mij een te hoog 'I shouldnt be alive' gehalte van dat programma op de Discovery Channel. Nu heeft deze film ook een hoog gehalte van die serie maar ook hoogstaande visuele pracht wat het helemaal goed maakt.

Wat de film ook goed maakt is de soundtrack die er geweldig bij past en de sterk acterende James Franco.

Wel een aanrader dit, de film weet goed te vermaken de gehele speelduur.

3.5

avatar van $pecial

$pecial

Boyle

Alweer levert hij een film af waarvan ik er heel veel meer van wil zien; visueel ronduit indrukwekkend !

Strakke regie en van begin tot eind boeiend.

Welliswaar zijn sommige flashbacks ' oftewel' hallucinaties van onze vriend Aron een beetje zoetsappig, maar ach, wie weet zou ik zulke dingen ook wel inbeelden als er een kilo's zware steen op m'n hand ruste. Rol van Franco is ook zeer overtuigend en bezit nog over de nodige humor, ook tijdens dat 'ie vast zit.

4*; mooi begin van 2011.

avatar van wimnoot

wimnoot

Danny Boyle's 127 Hours

Hoe maak je in godsnaam een boeiende film over een man die dagen lang op dezelfde plek vast staat? Dat vroeg ik me af voor ik (in Schotland in een bioscoop!) de film ging kijken. En eigenlijk kreeg ik binnen enkele seconden het antwoord. De prachtige verschillende beelden in een shot en de bijzondere soundtrack wisten me gelijk te boeien. Snel volgden een aantal dingen die ik in de trailer al gezien had, daarna heb ik bijna alleen maar nieuwe beelden gezien. Dus om de trailer een belachelijk spoilerende trailer te noemen is onzin.

Ik verbaasde me ook over hoe snel Aaron in de problemen komt, ik had verwacht dat er eigenlijk minstens 40 minuten van een feestende Aaron te zien zou zijn, maar we zien een verbaasde avonturier die nog niet beseft hoeveel problemen hij eigenlijk heeft. Wat volgt is een relaas van een man die langzaam maar zeker naar dat laatste redmiddel toewerkt alsof hij die tijd nodig heeft om moed te verzamelen voor die daad. De opbouw van zijn wanhoop en zijn nachtmerries zijn werkelijk prachtig in beeld gebracht, vooral dat ene luchtshot waarbij heel duidelijk wordt hoe nietig en klein een mens kan zijn.

Aron Ralston deed me regelmatig denken aan MacGyver met zijn creatieve handigheidjes en sommige momenten lijkt er ook niks aan de hand. Zeker met die vrolijke soundtrack waar ik later ook een serieus nummer van Dido dacht te horen. De climax die later volgt via een paar gruwelijke momenten sloegen in als een bom. Het is niet vaak dat met mijn handen in mijn weinige haar verstijfd naar een film heb zitten kijken, mijn vrouw die naast me zat voelde zich ook gelijk niet zo lekker meer. Het ging bij wijze van spreken door merg en been. En bij de afsluitende scènes had ik de tranen in mijn ogen staan, ook iets wat me niet vaak overkomt.

Danny Boyle staat na het zien nog weer veel sterker in mijn top 5 van favoriete regisseurs, wat een vakman! Ik kan niet anders dan deze film ook de volle 5 punten te geven.

5 punten

avatar van boozebelly

boozebelly

Film was een stuk beter dan ik vooraf had gedacht, want laten we eerlijk wezen, qua verhaallijn valt er op het 1e gezicht niet veel van te maken. Maar wat er van gemaakt kan worden is echt tot het maximale benut. Door de goede muziekkeuze, de goed in beeld gebrachte hallucinaties/flashbacks, mooie plaatjes, visuele speeltjes en goed getimde spanningsopbouw groeit dit vrij simpele verhaal toch nog uit tot een klassefilm van formaat. James Franco speelt zijn rol ook voortreffelijk.

De introductie van hoofdpersoon 'Aron' duurt gelukkig niet te lang. Het geouwehoer met die meiden is hierdoor een nuttige toevoeging geworden die gelukkig niet gaat vervelen.

Als kijker kroop ik ook helemaal in de huid van de hoofdpersoon en voelde ik zelf de frustratie. Op het moment waarop hij zichzelf wel moest bevrijden zat ik ook echt hardop te zeggen: "Kom op! Snij die klotearm eraf g*dver*mme!" Die daadwerkelijke scene was ook tenenkrommend goed in beeld gebracht.

Wat ik wel een nadeel vind van dit soort films is ondanks hoe goed ze soms zijn, je ze na 1x wel hebt gezien.

3,5* - 4,0*. Erg goed

avatar van 606

Bij vlagen shocking en verders voel je op sommige momenten de spanning.

Mooie beelden van de natuur tot en met het noodlot dat toeslaat.

Zeer sterk geacteerd door Franco.

Dat deze man het overleeft heeft is toch wel een wonder te noemen en hij had wel super conditie al zeg ik het zelf.

3,5 ster

avatar van synec

synec

Wat een mooie aangrijpende film! Verhaal is er niet veel maar de leuke visuele uitwerking van Danny Boyle maakt er echt wel iets geweldigs van. Beelden, montage, camerawerk zijn gewoon indrukwekkend. En lang geleden dat ik nog eens een film heb gezien dat zijn definitie ten goede doet. 127Hours verteld zijn hele verhaal echt bijna enkel door beelden. Niet dat hij dialoog vrij is, maar je zou bij wijze van spreken deze film op mute kunnen zetten en nog perfect kunnen volgen. De kracht van een goed scenario. Maar zou wel jammer zijn want een groot pluspunt was dan ook wel de prachtige soundtrack van A.R. Rahman. Verder dus allemaal heel fascinerend om te volgen en op een bepaalde manier ook spannend. Ik ergerde me totaal niet aan de flashbacks/hallucinaties, vond ze juist mooi en dromerig en gaven de film iets uniek en de nodige variatie. James Franco speelt heel sterk hier, doet het echt goed met emoties en draagt ook de hele film zonder probleem in zijn eentje.

Ik heb me geen moment verveeld ook al zien we hier slechts 1 personage in 1 decor. De hele film blijft boeien en blijft altijd wel goed... tot op het einde. Dan gaat de film een niveau hoger. Eerst de nu al legendarische amputeer scène, die me meer pijn deed om naar te kijken dan eender welke 'gore' scène die ik in jaren heb gezien. Heel realistisch en sterk in zijn opbouw. En dan komen we bij het stuk waar zijn wilskracht wordt beloond... dat hij mentaal en fysisch nog leeft... en hij dat water vind en gered wordt ... genietend van die zon... en dan met die muziek daar bij...Ik weet niet echt wat het was maar die scènes hadden een onkenbare kracht en ik vond het zo ontzettend aangrijpend en mooi! Het sterkste einde die ik in 2010 heb gezien. Nee, in jaren! En dan als zijn voorspelling/droom uitkomt en toch nog een zoontje krijgt deed me bijna een traantje wegpinken. Het feit dat hij nog een mooi leven gaat verder leiden en leven creëert terwijl hij zo zo dicht bij de dood zat... Een man om naar op te kijken! Echt een pracht film en ik vind het dan ook zo jammer dat ik al wist hoe die ging eindigen. Misschien had die nog wel een grotere indruk op me kunnen achterlaten.

avatar van Justinw

Justinw

127 Hours

Toen ik de lijst met films doorkeek die genomineerd waren voor de komende Academy Awards, stuitte ik op 127 Hours waar ik totaal niet het bestaan van afwist. Wat gek is want Danny Boyle wel een regisseur die ik na Trainspotting en Sunshine als uitschieters toch wel in de gaten hou. Toen ik de trailer doorkeek vond ik dat de film eigenlijk best wel op Into The Wild lijkt, die vergelijking valt niet te ontkennen. En dat hoeft ook niet als hij net zo goed is. Ik vind 127 Hours wel wat minder als de eerder genoemde maar Boyle heeft toch weer een verdomd goede film neergezet. Art Direction, montage en editting, en weer een geweldige soundtrack.

Ja het was weer genieten, en dat komt natuurlijk evenzo door James Franco. Wat steelt hij de show in deze film. Hij weet een vrijwel compleet alleen te dragen. En geweldig gedaan door zowel Franco als Boyle om de film toch een dikke vaart mee te geven. Wat best moeilijk is als iemand 127 uur vast zit, en je het einde al weet en ziet aankomen. Maar door flitsende montage, dromen en wat humor lukt dit erg goed.

Ik kom me misschien iets minder goed inleven dan bij(daar is hij weer) Into The Wild. Dus daarom geen meesterlijke score. Maar Boyle bewijst toch maar weer dat hij het zeker kan.

Wat betreft de Oscars, erg moeilijk. Vond Eisenberg meesterlijk, maar Franco evengoed en ik moet True Grit nog zien

* * * *

avatar van Ceeda7

Ceeda7

De concurrentie is zwaar dit jaar. Heel zwaar.

Net de oscargenomineerde film 127 Hours gezien en wederom een verrassend en aangrijpende film.

Je weet op voorhand wat er gaat gebeuren, maar het blijft fantastisch om de mens te aanschouwen in een doodvermoeiende levensstrijd. Het psychologisch aspect in deze film is wederom mooi weergeven, zoals we van Danny Boyle wel gewoon worden.

James Franco neemt de rol voor zich en doet dit voortreffelijk, z'n starmeter en z'n aaibaarheidsfactor zal zowaar met 100% toenemen neem ik aan.

The Social Network blijft nog echter steeds de voorkeur hebben.

Gisteren The Kings Speech gezien, ook sterk.

Toy Story 3 gezien, subliem maar oscar voor beste film is te hoog gegrepen.

The Kids Are Allright gezien, niet slecht meer geen kans.

Nu nog True Grit, Black Swan, The Fighter, Winter's Bone.

4 sterren

avatar van rep_robert

rep_robert

Erg sterke film dat ondanks het minimalistische uitgangspunt ruim anderhalf uur doordendert en je flabbergasted achterlaat.

Wat helpt in de film zijn de vele randzaken, waaronder de twee leuke meisjes aan het begin van de film. Na de lange eenzaamheid raakt Franco's personage toch behoorlijk de weg kwijt. Dit resulteert in mooie en vooral ook aangrijpende flashbacks. Maar bovenal ook spijt van de dingen die hij heeft gedaan en anders zou willen doen.

Franco moet hier een one man show opvoeren, dat lukt hem met verve. Zijn gezichtsuitdrukkingen zijn goed en zijn doen en laten nadat hij vast komt te zitten zijn ook zoals je het wilt zien: realistisch en logisch.

Typisch zo'n filmpje dat gewoon vakkundig en hip is gemaakt, ondanks het minimale uitgangspunt. Grootste minpunt is eigenlijk dat hij al een behoorlijk lange tijd te downloaden is, waardoor de film niet heel speciaal aanvoelde op het PAC festival. Maar dat doet natuurlijk niets af aan de kwaliteit van deze goede Boyle film.

avatar van nognooit

nognooit

127 Hours was goed.

Ik zag 'm op het IFFR afgelopen vrijdag in een goed gevulde zaal (sterker nog, de voorstelling was uitverkocht).

De film heeft wat gelijkenissen met Into the Wild. Echter heeft deze film veel meer stijl en een sympathieke... acteur die de hoofdrol vertolkt. James Franco (die iedereen zou moeten kennen van de fantastische TV-serie Freaks and Geeks) doet het echt heel goed. De montage is wederom flitsend, zoals Danny Boyle dat wel vaker in zijn films heeft.

Hoe het verhaal is om gezet naar film vond ik heel inspirerend. Goeie soundtrack ook.

Wel heb ik twee punten, voor alle geïnteresseerden:

1. Lees zo min mogelijk over de film, snoer mensen de mond die over de inhoud van de film willen praten.

2. James Franco's gezicht bleef behoorlijk schoon gedurende het avontuur. Dat vond ik toch wel een beetje vreemd.

Verder, een sterke film. Een terechte plek in de IMDb Top 250 aller beste films ooit? Dat misschien niet, maar het is zeker een aanrader.

avatar van LOTR-lover

LOTR-lover

Ben het er volledig mee eens dat het zaak is om zo min mogelijk van het daadwerkelijke verhaal te weten te komen voordat je aan deze film begint. Ik had namelijk alleen de ophef rondom die ene scène meegekregen, verder niets over het verhaal. Dat maakte de film net nog even wat spannender.

Je gaat ontzettend meeleven met de hoofdpersoon (voortreffelijk neergezet door James Franco) en daardoor komen bepaalde kleine dingen als de raaf die opeens niet meer over komt vliegen net even iets harder aan. De beruchte scène vond ik overigens persoonlijk wel meevallen. Geen wegkijk materiaal in ieder geval.. Prima film.

avatar van Jessen0wnt

Jessen0wnt

Mom, I love you. I wish I'd returned all of your calls, ever.

Hele bijzondere ontroerende film. Kreeg mijn interesse wanneer ik meerdere keren de vergelijking met ''Into the Wild'' hoorde voorbij gaan, sowieso al een reden om te kijken. Daarnaast sprak het plot mij zeer aan en Danny Boyle doet het altijd wel aardig in mijn stem gedrag. Genoeg redenen om te kijken dus.

Hoewel ik de vergelijking met Into the Wild snap, vind ik hem niet geheel terecht. De films heb ik, nu, beide heel hoog zitten maar de verschillen zijn prima te overzien. Mocht into the wild je dus totaal niet aanspreken, geef deze film dan alsjeblieft nog wel een kans. Ik merk gelijk al dat ik iedereen wil vertellen over deze film. Hij maakt je enthousiast, en dat is goed. Ik ga niet moeilijk doen over technische dingen en ook qua verhaal was alles dik in orde. Wat bij mij de film zo goed maakte was dat het karakter, Aron, zo verschrikkelijk goed was. Echt een mooi mens als je het zo mag noemen. Geeft fouten toe, probeert dingen op rijtjes te zetten, prachtig om hier een glimp van mee te krijgen. Ook het mooie van deze film is dat de film verder gaat dan het vrij heftige ongeluk. We krijgen meerdere kanten te zien, maar toch allemaal via Arons perspectief. Daarnaast heeft deze film mij ontroert, iets wat niet zo snel gebeurd en zeker niet de laatste tijd. Kreeg echt even tranen in mijn ogen het laatste kwartiertje (mede dankzij de prachtige muziek!) en stond er eigenlijk zelf van te kijken. Werkelijk waar een pracht staaltje film, iets om in je eentje te kijken om je helemaal in 127 hours te verliezen. Jammer van de korte speelduur maar je had wel een zelfvoldoening wanneer de film stopte, ik had er vrede mee. 4,5 ster en een enorme aanrader voor mooi avontuur wat je hart vast grijpt, en voorlopig niet los laat.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Een arm voor een leven

Boyle weet hoe hij een simpel "Readers Digest" gegeven boeiend moet uitwerken. De film flitst zo voorbij en verhaalt over de ijzersterke wil van Aron Ralston, die voor de keuze tussen leven en dood stond. Het camerawerk is weer gekruid met kleine visuele extravaganties, typisch voor Boyle. Prachtige ideeën zijn bvb die montage van frisdranken wanneer hij zit af te zien van de dorst of de TV-show simulatie . Ook niks dan lof voor de soundtrack. Daar keek ik evenveel naar uit als de film zelf. Verder zijn de natuurshots een genot voor het oog. 127 Hours is een ode aan het leven, die je bij de maag neemt; Ik zou niet kunnen wat Ralston gedaan heeft... Dit roept werkelijk respect op; wie de film minder dan 2,5 geeft zou zich diep moeten schamen.

Onderhond

Goed maar niet geweldig.

Doorheen de jaren is Boyle een vaste waarde geworden. Zijn z'n films zelf niet al te interessant dan zorgt hij er met moderne montage en een uitmuntende soundtrack meestal wel voor dat het allemaal best behapbaar wordt. Zo ook bij deze film.

Erg boeiend is het uitgangspunt niet. De pogingen in het script (ontmoeting vooraf, de flashbacks en dromen) ten spijt blijft het gegeven nogal karig. Daar tegenover zet Boyle dan de erg leuke 3-split montage, sterk gebruik van geluidseffecten (bijv tijdens de beruchte scene) en wat leuke visuele trickery.

Het "realistische" visuele karakter van de film zorgt er wel voor dat er niet voluit aan mooifilmerij wordt gedaan, een beetje jammer wat echt veel spanning zat er nu ook weer niet in de film (dat heb je als je met je titel het einde al verklapt.

Franco is best goed bezig, visueel veel leuke details en een sterke soundtrack aangevuld met coole geluidseffecten. Een meer dan degelijk tussendoortje voor Boyle, maar wel de minste van z'n 3 laatste films.

avatar van Linn

Linn

Vraagt niemand zich af of iemand zonder pijnstillers en zonder ergens op te bijten (anders kun je je tong afbijten) zijn arm wel kan amputeren zonder knock-out te gaan maar in plaats daarvan nog eens een berg af te dalen? Ik heb daar een beetje mijn twijfels bij.

Maar voor de rest was het een vermakelijke film. Franco is een erg aangenaam acteur, maar dat wist ik allang. En Boyle heeft door middel van een aantal aardige trucjes de film boeiend kunnen houden. Al heb ik wel al beter gezien van Boyle.

avatar van evdb27

evdb27

Ik zat eigenlijk al een tijdje te wachten op deze film omdat ik me nog kon herinneren toen het echte bericht over Aron in de media verscheen in 2003. En ik denk vele met mij. Daarom vind ik het zo raar dat iedereen het heeft over dat je het einde al weet. Het gaat ook niet om het einde maar de weg er naar toe. En die weg vond ik best goed. Je krijgt best een goed idee van wat Aron heeft beleeft. Waarom ik vind dat Danny Boyle het goed gedaan heeft is vanwege de sprekende muziek, leuke montage en creatieve cameraposities (vanuit een Camelbag..).

Daarbij houdt Boyle de sfeer relatief prettig, maar dat komt ook vooral door James Franco.

Het grote risico voor dit soort 'single actor' films is dat het risico loopt dat het gaat vervelen. En deze film verveeld niet. Dat op zich is al knap. De film Phoneboot bijvoorbeeld is ook niet saai maar dat is fictie.

Al met al dus een goede film, maar of het oscarmateriaal is weet ik niet.

avatar van Zandkuiken

Zandkuiken

Knappe film weer van Boyle, maar niets verrassends. Jammer genoeg wist ik al hoe het verhaal zou aflopen, waardoor ik nooit helemaal werd meegesleurd in Arons avontuur. Maar verder etaleert good ol' Danny weer zijn vakmanschap en 127 Hours is dan ook vlotte cinema. Visueel opnieuw een erg kleurrijke boel, die naadloos aansluit bij Slumdog Millionaire. En dat doet ook de energieke soundtrack. Leuk, maar soms allemaal net wat te gelikt om echt te imponeren. Ten slotte een prima Franco en fijn om de mooie Clémence Poésy uit In Bruges nog eens te mogen bewonderen.

Goed dus, maar niet echt enorm bijzonder. 3,5*

Theunissen

Best wel een aardig drama met een goed spelende James Franco. De eerste 30 minuten vond ik goed, daarna begon het eigenlijk wat saai te worden maar op het einde (best heftig en eigenlijk ook best goor) werd het weer boeiend. Ik vond het knap dat Aron Ralston eigenlijk nooit echt in paniek raakte en er steeds zijn hoofd bijhield.

avatar van otherfool

otherfool

Joie de vivre op z'n Boyle's.

Door een mix van enthousiasme, onbezonnenheid en pech komt de onfortuinlijke Aron vast te zitten in het grote niets, of zoals hij zelf in één van de grappiger segmenten stelt; Loser Canyon, Utah. Vrijwel zonder water en voedsel lijkt een dodelijke afloop slechts een kwestie van tijd...

Een fraaie ode aan zowel de natuur als de menselijke overlevingsdrang, lange tijd gewoon goed maar Boyle zet aan het eind de joker in met Sigur Ros' Festival, en dan kun je me dus gewoon opvegen. Het ziet er allemaal weer prachtig uit en Aron is een aanstekelijk hoofdfiguur.

3,5*.

avatar van movie acteurs

movie acteurs

Voordat ik mijn mening over de film geef wil ik het ergens anders over hebben.

Het verhaal van 127 Hours is wat sommige al weten waargebeurd. Eric en Monique Meijer zijn bekenden van ons. Vorige maand kregen mijn ouders een mail met een uitnodiging voor de voorpremiere in Den Haag.

(wazige foto van uitnodiging)

Er waren te weinig plaatsen dus kon ik toen niet mee en moest ik de film anders bekijken.

Monique en Eric waren beide bij de première in Den Haag (behalve hun zoon Andy, die zit nu voor een jaar in Australië).

Ik was toch wel benieuwd naar deze film. Ik had de verhalen van hun al gehoord over hoe het allemaal echt was gebeurd. Overigens is er ook een documentaire hierover bij Discovery. Nu is er een film gemaakt en laat het allemaal zien op zijn Hollywoods. Ik was eigenlijk van plan om deze film gewoon in bios te gaan zien, maar omdat ik zo nieuwsgierig was heb ik 'm gedownload. Het zag er goed uit alleen was het geluid wat schel.

Mijn persoonlijke mening over de casting van de film. Ik had het met mijn ouders al eens daarover gehad (de foto van de cast stond ook op de uitnodiging). Ik vind dat ze Eric slecht hebben neergezet. Maar ook Andy met zo'n brilletje en dan zo'n klein figuur. Hij was toen 10 a 11 jaar en zag er echt niet zo uit. Monique komt er echt het beste vanaf (wat m'n ouders al tegen haar zeiden). Ik bekritiseer meer de casting van de familie Meijer en niet dat van Aron etc. Maar aangezien het bekenden zijn is het toch wel iets bijzonders.

Over de scene's. Boyle toont behoorlijk mooie beelden van de Canyon. Hij laat je als kijker helemaal meegaan in de canyons.. Dit ware verhaal zet hij geloofwaardig neer. De scene wanneer Aron zijn arm eraf snijd/hakt vond ik toch behoorlijk . Het wordt versterkt door de heftige muziek die steeds harder wordt i.p.v Aron die de pijn eruit schreeuwt. Het is wel goedgemaakt want je ziet Aron dan niet echt zijn arm eraf hakken, het lijkt wel zo. De rol van Aron is goed gespeeld. James Franco overtuigt en doet het zeker niet slecht, maar een Oscar waardige rol?

De film heeft me een beetje teleurgesteld maar is uiteindelijk toch wel goed geworden. Vind deze film sowieso vele malen beter dan Slumdog Millionaire.

De film krijgt van mij een 3,5. Hier heb ik trouwens nog een foto van Eric en Monique Meijer naast Arons moeder en Aron zelf.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Puike prent.

Boyle weet met zijn visuele flair van niets iets te maken. Niet dat het verhaal zwak is, maar wel flinterdun. Zoals gebruikelijk heeft de regisseur ook hier een eigenzinnige blik op de zaken, die vrij vaak werkt. Soms ook niet, wanneer men iets te veel vervalt in de familiesfeer. Over het algemeen genomen is dit een meer dan puike prent, inclusief de prima Franco en een leuke soundtrack.

Zeer goed.

avatar van NotJustAnOpinion

NotJustAnOpinion

Gelukkig duurde deze film geen 127 uur (zou wel een stunt zijn trouwens) maar 1,5 en zelfs dat was al teveel.

Hij begon erg sterk maar na 20 min ging de vaart uit de film en begon mijn lijden n.l. de verveling, dus op dat gebied kon ik wel goed meeleven met het hoofdpersonage.

Naar het einde toe begon er weer wat leven in de brouwerij te komen maar echt verrast of geboeid heb ik niet kunnen worden.

Deze film is zeker niet slecht maar mist gewoon spanning en kon mij niet 90 min lang aan de buis gekluisterd houden.