• 10.559 nieuwsartikelen

Met onder meer: James Franco, Amber Tamblyn en Kate Mara

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 24 februari 2011

Plot 127 Hours

"There is no force more powerful than the will to live."

'127 Hours' vertelt het waargebeurde verhaal van bergbeklimmer Aron Ralston (James Franco). Tijdens een tocht in de woestijnachtige bergen van Moab, in Utah komt zijn arm onder een grote rots terecht waardoor hij klem komt te zitten in een diepe kloof. Aron heeft niemand verteld dat hij de bergen in is gegaan, waardoor er weinig hoop lijkt op een eventuele redding. Voor zijn ongeval ontmoette Aron nog wel twee bergwandelaars (Kate Mara & Amber Tamblyn). Zijn zij de laatste mensen die Aron ontmoette?

avatar van Lestat

Lestat

ik vond t een beresterke film, de manier waarop een eigenlijk onbeweeglijke situatie vlot en boeiend verfilmd is, verveelt geen seconde en de muziek is meer dan uitstekend gekozen. prachtig !

avatar van Zandkuiken

Zandkuiken

Knappe film weer van Boyle, maar niets verrassends. Jammer genoeg wist ik al hoe het verhaal zou aflopen, waardoor ik nooit helemaal werd meegesleurd in Arons avontuur. Maar verder etaleert good ol' Danny weer zijn vakmanschap en 127 Hours is dan ook vlotte cinema. Visueel opnieuw een erg kleurrijke boel, die naadloos aansluit bij Slumdog Millionaire. En dat doet ook de energieke soundtrack. Leuk, maar soms allemaal net wat te gelikt om echt te imponeren. Ten slotte een prima Franco en fijn om de mooie Clémence Poésy uit In Bruges nog eens te mogen bewonderen.

Goed dus, maar niet echt enorm bijzonder. 3,5*

avatar van tal1b

tal1b

zeer goeie film, mooie beelden van omgeving, flashbacks mooi gedaan.

Muziek keuze apart gekozen, zeker een meerwaarde te noemen!

Hoofdrol is ook perfect gespeeld. Zien deze film

dikke 4,5*

avatar van bakatje

bakatje

skipy05 schreef:

Goede film. En zeker omdat het waargebeurd is. Ik had mss toch iets meer gezien van familie die hem zouden zoeken. James Franco zet hier een zeer sterke rol neer.

Dat is juist het mooie aan deze film: de eenzaamheid, en vooral hulpeloosheid, wordt sterker uitgedrukt juist omdat we niet een zoektocht te zien krijgen e.d.

Theunissen

Best wel een aardig drama met een goed spelende James Franco. De eerste 30 minuten vond ik goed, daarna begon het eigenlijk wat saai te worden maar op het einde (best heftig en eigenlijk ook best goor) werd het weer boeiend. Ik vond het knap dat Aron Ralston eigenlijk nooit echt in paniek raakte en er steeds zijn hoofd bijhield.

avatar van rep_robert

rep_robert

Komt denk ik vooral door zijn ervaring in dit soort gebieden. Zonder die ervaring zou het anders zijn afgelopen.

avatar van otherfool

otherfool

Joie de vivre op z'n Boyle's.

Door een mix van enthousiasme, onbezonnenheid en pech komt de onfortuinlijke Aron vast te zitten in het grote niets, of zoals hij zelf in één van de grappiger segmenten stelt; Loser Canyon, Utah. Vrijwel zonder water en voedsel lijkt een dodelijke afloop slechts een kwestie van tijd...

Een fraaie ode aan zowel de natuur als de menselijke overlevingsdrang, lange tijd gewoon goed maar Boyle zet aan het eind de joker in met Sigur Ros' Festival, en dan kun je me dus gewoon opvegen. Het ziet er allemaal weer prachtig uit en Aron is een aanstekelijk hoofdfiguur.

3,5*.

avatar van Saaaarrtje

Saaaarrtje

Indrukwekkende film. De rol die James Franco neer zet is naar mijn mening bijzonder sterk

avatar van emke3

emke3

Wauw! Vond hem werkelijk prachtig. Wat een geweldige acteur is James Franco hier!

avatar van emke3

emke3

Picastar schreef:

Ik denk - en dat meen ik terecht - dat mensen die deze film gewoon maar "goed" vinden, eigenlijk geen enkel benul hebben, noch van deze film, noch meer in het algemeen van de "realiteit".

100 % mee eens!

avatar van movie acteurs

movie acteurs

Voordat ik mijn mening over de film geef wil ik het ergens anders over hebben.

Het verhaal van 127 Hours is wat sommige al weten waargebeurd. Eric en Monique Meijer zijn bekenden van ons. Vorige maand kregen mijn ouders een mail met een uitnodiging voor de voorpremiere in Den Haag.
(wazige foto van uitnodiging)
Er waren te weinig plaatsen dus kon ik toen niet mee en moest ik de film anders bekijken.
Monique en Eric waren beide bij de première in Den Haag (behalve hun zoon Andy, die zit nu voor een jaar in Australië).

Ik was toch wel benieuwd naar deze film. Ik had de verhalen van hun al gehoord over hoe het allemaal echt was gebeurd. Overigens is er ook een documentaire hierover bij Discovery. Nu is er een film gemaakt en laat het allemaal zien op zijn Hollywoods. Ik was eigenlijk van plan om deze film gewoon in bios te gaan zien, maar omdat ik zo nieuwsgierig was heb ik 'm gedownload. Het zag er goed uit alleen was het geluid wat schel.

Mijn persoonlijke mening over de casting van de film. Ik had het met mijn ouders al eens daarover gehad (de foto van de cast stond ook op de uitnodiging). Ik vind dat ze Eric slecht hebben neergezet. Maar ook Andy met zo'n brilletje en dan zo'n klein figuur. Hij was toen 10 a 11 jaar en zag er echt niet zo uit. Monique komt er echt het beste vanaf (wat m'n ouders al tegen haar zeiden). Ik bekritiseer meer de casting van de familie Meijer en niet dat van Aron etc. Maar aangezien het bekenden zijn is het toch wel iets bijzonders.

Over de scene's. Boyle toont behoorlijk mooie beelden van de Canyon. Hij laat je als kijker helemaal meegaan in de canyons.. Dit ware verhaal zet hij geloofwaardig neer. De scene wanneer Aron zijn arm eraf snijd/hakt vond ik toch behoorlijk . Het wordt versterkt door de heftige muziek die steeds harder wordt i.p.v Aron die de pijn eruit schreeuwt. Het is wel goedgemaakt want je ziet Aron dan niet echt zijn arm eraf hakken, het lijkt wel zo. De rol van Aron is goed gespeeld. James Franco overtuigt en doet het zeker niet slecht, maar een Oscar waardige rol?

De film heeft me een beetje teleurgesteld maar is uiteindelijk toch wel goed geworden. Vind deze film sowieso vele malen beter dan Slumdog Millionaire.
De film krijgt van mij een 3,5. Hier heb ik trouwens nog een foto van Eric en Monique Meijer naast Arons moeder en Aron zelf.

avatar van charrie-1994

charrie-1994

Ik heb hem net gezien, vond hem eigenlijk best wel heel erg goed. Absoluut geen moment verveelt en vond het goed uitgewerkt. Ik miste eigenlijk wel iets, precies kan ik niet helemaal zeggen en het klinkt misschien een beetje vaag. Maar nog iets meer over zijn familie op dat moment ofzo. Ik miste er iets om heen.

Hij krijgt van mij een 3.5!

avatar van otherfool

otherfool

movie acteurs schreef:
Voordat ik mijn mening over de film geef wil ik het ergens anders over hebben

Is Aron uiteindelijk gered/geholpen door Nederlanders? Nou Hup Holland Hup dan maar

avatar van movie acteurs

movie acteurs

Aron heeft eigenlijk zichzelf gered, maar de Meijer's hebben hem verder geholpen. Laten we het zo maar zeggen.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Puike prent.

Boyle weet met zijn visuele flair van niets iets te maken. Niet dat het verhaal zwak is, maar wel flinterdun. Zoals gebruikelijk heeft de regisseur ook hier een eigenzinnige blik op de zaken, die vrij vaak werkt. Soms ook niet, wanneer men iets te veel vervalt in de familiesfeer. Over het algemeen genomen is dit een meer dan puike prent, inclusief de prima Franco en een leuke soundtrack.

Zeer goed.

avatar van rep_robert

rep_robert

otherfool schreef:

Waren het maar Duitsers he...

avatar van NotJustAnOpinion

NotJustAnOpinion

Gelukkig duurde deze film geen 127 uur (zou wel een stunt zijn trouwens) maar 1,5 en zelfs dat was al teveel.

Hij begon erg sterk maar na 20 min ging de vaart uit de film en begon mijn lijden n.l. de verveling, dus op dat gebied kon ik wel goed meeleven met het hoofdpersonage.

Naar het einde toe begon er weer wat leven in de brouwerij te komen maar echt verrast of geboeid heb ik niet kunnen worden.

Deze film is zeker niet slecht maar mist gewoon spanning en kon mij niet 90 min lang aan de buis gekluisterd houden.

avatar van vph1272qm

vph1272qm

zoals ik al dacht (boek gelezen) kan deze film mij niet tegenvallen.

prachtig verteld, mooie shots allemaal.

"Deze film is zeker niet slecht maar mist gewoon spanning"

jij hebt zeker ergens anders naar zitten kijken? ik vond het retespannend. wat ga je doen in zo'n situatie? en hoe?

goed verfilmt, lekkere muziek. top.

avatar van mipha

helemaal mee eens!

avatar van Anatolia

Anatolia

Heerlijk.

Verhaaltechnisch gezien weet je natuurlijk exact wat je kunt verwachten - ik had je het gehele scenario van tevoren op een presenteerblaadje kunnen geven, maar dat mag natuurlijk allang niet meer de aantrekkingskracht van deze regisseur zijn. Daarom is de enige geldige vraag bij dit verhaal: wat doet Boyle ermee?

Boyle doet er veel mee. Warme kleuren, lekker snelle, effectieve montage (achtergebleven flesje frisdrank in de auto!) en kamerawerk, zoals altijd een uitstekende soundtrack en de perfecte cinematografische keuze bij de climaxscène. Bovendien weet Franco, toch wel één van mijn favorieten bij de jongere generatie acteurs, erg te overtuigen.

Het verhaal is te beperkt voor Boyle om er een meesterwerk uit te creëren, maar de score van 4,5* is (wederom) dik verdiend.

avatar van GeronimoX

GeronimoX

Goede film maar geen waardig opvolger voor Slumdog Millionaire...

Ging kijken omdat ik me afvroeg hoe je 127 uur vastzitten in een greppel interessant kan maken, verwachtte niks en was daardoor aangenaam verrast.

Buried met een soortgelijke opzet was beter.

avatar van Raffael77

Raffael77

GeronimoX schreef:

Goede film maar geen waardig opvolger voor Slumdog Millionaire...

Buried met een soortgelijke opzet was beter.

Als je Burried al leuk vind dan weet ik al genoeg over deze film. Is niets voor mij. Het schijnt ook meer docu te zijn dan film omdat hij alles gefilmd heeft van zichzelf

avatar van SaNDuTjE

SaNDuTjE

Dan wel een docu in een erg mooi jasje met een sterke score.

Ik zou zeggen, gewoon kijken. Je zult niet teleurgesteld zijn

avatar van Mr_White

Mr_White

• 2067 berichten

Redelijk drama dat goed begint, goed eindigt en in het midden iets teveel rond sukkelt omdat het toch allemaal volgens het bekende weggetje van de survival film gaat (water/eten raakt op, vermoeidheid en wanhoop slaat toe, hallucinaties, etc). Tja, het is natuurlijk echt gebeurd dus daar valt weinig aan te veranderen, maar het neemt niet weg dat ik toch wel een beetje zat te kijken met zo'n "been there, done that" gevoel. Boyle's hyperactieve regie was wat dat betreft voor mij niet genoeg om dat probleem op te vangen.

avatar van Uier

Uier

• 1915 berichten

Wat is die Boyle toch een fantastische regisseur, om van zo'n 'saai' uitgangspunt nog zo'n boeiende film te kunnen maken. Iets waar de makers van 'Buried' een voorbeeld aan kunnen nemen.

Zoals verwacht een fantastische score en puik visueel werk.

avatar van wimnoot

wimnoot

Buried mag nog niet eens de schoenveters vast maken van deze film. Staat er mijlen ver boven.

avatar van gijsvogel

gijsvogel

Goed,

Na de opening die leuk de sfeer en het karakter van Aron uittekent voltrekt eigenlijk al vrij snel waar het plot op gebaseerd is.
Mijn eerste gedachte op dat moment is eigenlijk... gaan we dan de rest van de film hiermee vullen...? nee toch.... jawel....
Hmmm, na het zien van Buried (die ik niet bijster goed vond) was ik bang dat het weer een lange saaie zit zou worden met een hoop open deuren en voorspelbaar einde.

Dat viel me alles mee uiteindelijk.
De manier van verfilming van deze film is redelijk verfrissend gedaan eigenlijk.
Soms zelfs grappig, zoals de scene dat Aron de talkshow host en zichzelf als geïntervieuwde doet.
Ook als je als kijker op het verkeerde been wordt gezet kwam redelijk naturel en passend op me over.

Uiteraard moeten er in dit soort verhalen enige onvermijdelijke clichés, maar ook die zijn redelijk vernieuwend gedaan en passen prima in het verhaal.

Vooraf geen plot of verhaal gelezen, en was eigenlijk verrast dat het een waargebeurd verhaal was, had me wel bedacht dat dit kon uiteraard maar dus gekeken met de 'film bril' op, en niet met de 'waargebeurd verhaal-bril'.
Voor mij een teken dat het dus gewoon een prima film was.

Edit: haha, wat toevallig dat er meerderen zijn die overeenkomsten met Buried leggen.
(Ik plaats altijd eerst mijn eigen reactie en ga dan terugkijken wat er nog meer over geschreven is)

avatar van the new guy

the new guy

Is 94 minuten niet heel lang voor een film als dit?

avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

Nee, ik snap je vraag want het is natuurlijk een concept wat niet te lang moet duren maar Boyle weet de aandacht goed vast te houden.

avatar van Hectometerpaal

Hectometerpaal

Zou wel grappig zijn geweest als íe net uitgezaagd was en er dan iemand naar beneden schreeuwde, "Hey buddy, need any help?"