127 Hours (2010)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Avontuur

geregisseerd door Danny Boyle
met James Franco, Amber Tamblyn en Kate Mara

'127 Hours' vertelt het waargebeurde verhaal van bergbeklimmer Aron Ralston (James Franco). Tijdens een tocht in de woestijnachtige bergen van Moab, in Utah komt zijn arm onder een grote rots terecht waardoor hij klem komt te zitten in een diepe kloof. Aron heeft niemand verteld dat hij de bergen in is gegaan, waardoor er weinig hoop lijkt op een eventuele redding. Voor zijn ongeval ontmoette Aron nog wel twee bergwandelaars (Kate Mara & Amber Tamblyn). Zijn zij de laatste mensen die Aron ontmoette?

avatar van umbra
Wat mensen hieraan goed vinden is me een raadsel, puur omdat het waargebeurd is? Want eerlijk, dit is oersaaie troep, anderhalfu kijken nr iemand die vast zit in een kloof En omdat het waargebeurd is weet je het einde ook al, dus daarvoor hoef je ook al niet te kijken. Goedkoop en blijkbaar een geslaagd iets vr velen, niet vr mij...ik snap de mensheid vaak niet...en dat vind ik mr fijn zo

avatar van BlueJudaskiss
umbra schreef:

Nee hoor. Vanwege de dynamiek die Danny Boyle in het verhaal brengt. Het feit dat ik op het einde een brok in mijn keel had. De gigantisch opzwepende muziek van A.R. Rahman. Het monnikenwerk van James Franco in zijn acteerwerk. Die kleuren in het camerawerk. Dat soort dingen.

avatar van umbra
BlueJudaskiss schreef:

Oké die amputatie is nog beetje leuk...mr al de rest, zoals krop in de keel nzo, voelde ik niet, ik had ook nul sympathie vr die gast, eerder iets van eigen schuld dikke bult en ik heb redelijke hekel aan happy endings, in films/series welteverstaan...zeker als er terloops weinig boeiends gebeurt. Maar ieder z'n beleving. Geef wel toe dat m'n 0.5* echt wel streng is, zou ook een 1 à 1.5 ofzo kunnen zijn, maar is eerder om te benadrukken dat deze me bitter weinig deed, los vd filmtechnische zaken.

avatar van Black Math
Goed! De intro met de split screens zet alvast de toon voor een film die visueel erg interessant is. De canyon oogt erg fraai en de ontdekkingsreis van de hoofdpersoon is dan ook een waar genot, waar natuurlijk op hardhandige wijze een einde aan komt. Doordat we dan op een enkele locatie vastzitten, is het dan onvermijdelijk dat de film visueel een stapje terug moet nemen, maar toch zijn er nog steeds interessante momenten, bijvoorbeeld door close ups van mieren.

Het plot is verder niet diepgaand en hoewel er op het verleden van de hoofdpersoon ingegaan wordt, wordt zijn karakter maar weinig uitgediept. Niettemin weet Franco zijn rol goed in te vullen, toont de nodige humor waardoor het allemaal aangenaam om te volgen blijft. 3,5*.