• 15.805 nieuwsartikelen
  • 178.334 films
  • 12.225 series
  • 34.005 seizoenen
  • 647.550 acteurs
  • 199.097 gebruikers
  • 9.377.328 stemmen
Avatar
 
banner banner

Black Swan (2010)

Horror / Drama | 108 minuten
3,79 4.508 stemmen

Genre: Horror / Drama

Speelduur: 108 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Darren Aronofsky

Met onder meer: Natalie Portman, Vincent Cassel en Mila Kunis

IMDb beoordeling: 8,0 (881.334)

Gesproken taal: Engels, Frans en Italiaans

Releasedatum: 3 februari 2011

Plot Black Swan

"The pressure of perfection."

Balletdanseres Nina (Natalie Portman) maakt deel uit van een balletgezelschap waarbinnen hevige concurrentie heerst. De belangrijkste danseres van dat moment, Beth (Winona Ryder), staat op het punt om te vertrekken en iedereen wil haar plaats innemen, te meer daar zij tot dan toe een hoofdrol vertolkte in het populaire Zwanenmeer-ballet van Tsjaikovski. Volgens artistiek leider Thomas Leroy (Vincent Cassel) heeft ze zeker talent, maar mist ze het één en ander op het mentale vlak. Ook moet ze afrekenen met haar speelzieke rivale Lily (Mila Kunis) wil zij een kans maken om de hoofdrol te gaan vertolken.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Nina Sayers / The Swan Queen

Lily / The Black Swan

Thomas Leroy / The Gentleman

Erica Sayers / The Queen

Beth Macintyre / The Dying Swan

David Moreau / The Prince

Veronica / Little Swan

Galina / Little Swan

Madeline / Little Swan

Andrew / Suitor

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Nakkie13

Nakkie13

  • 970 berichten
  • 265 stemmen

Dit is ( of kan je in ieder geval nog niet weten ) geen cult film.

Dat weet je pas over een tijd.


avatar van Loki87

Loki87

  • 228 berichten
  • 0 stemmen

De Knip schreef:
(quote)


Nou, dat zag iedereen toch hopelijk ook wel? Dat ligt er wel zo dik bovenop....

Er zullen heus wel weer andere theorien te bedenken zijn, maar zoals op IMDB dus stond, da's nogal wiedes.


Heeft ze die Beth niet vermoord? Je zag Beth zelfmoord plegen en daarna had zij het wapen in handen en liet het vallen in de lift.


avatar van 009

009

  • 417 berichten
  • 288 stemmen

Fantastisch!!

Echt geweldige film!

wist mij van de eerste scène al volledig mee te sleuren,

vond het soms op sommige momenten zelfs zeer eng...

echt wel een beetje horror gehalte!

ook freaky elementen waren er aanwezig,

de muziek was fantasatisch,

de acteerprestaties waren top!

regie terug oppermachtig!!

Ik zou zeggen: wereldklasse!!!!

dit is echt cinema op zijn best!!


avatar van otherfool

otherfool

  • 18519 berichten
  • 3403 stemmen

Gaat het ooit nog weer goed komen met Aranofsky?

De man bracht 2 hyperkinetische meesterwerkjes met π en Requiem for a Dream en wist het allemaal te overtreffen met zijn magnum opus The Fountain waarin hij schijnbaar alles heeft gelegd wat hem dierbaar is. Nadien kwam er het doorsnee en middelmatige The Wrestler en, ik zou bijna zeggen, aansluitend deze Black Swan.

De ring is ingeruild voor het podium, het worstelpak voor een tutu en een monsterachtige man voor een lieflijk meisje, maar ook Black Swan gaat over ultieme dedicatie aan de show, de professie, het publiek. Natalie Portman speelt Nina die haar grote kans krijgt in Tsjakovski's 'Zwanenmeer', maar een bemoeizieke moeder, talentvolle rivale, moeilijk te peilen regisseur en vooral de eigen verwachtingen en eisen maken de druk onmenselijk. Half hallucinerend redt Nina het tot op de grote opening, maar het zal het eindstation blijken.

Hoewel stijlvol en vlekkeloos in beeld gebracht deed het me allemaal niet zo veel. Het is gewoon ontzettend jammer dat Aranofsky zich, nu ja verlaagd is niet het goede woord, maar simpelweg bezig houdt met dit soort projecten. Zijn unieke stiel is ingeruild voor een veel veiliger type filmmaken die het ongetwijfeld weer goed gaat doen bij de Oscars, maar ik herken mijn favoriete regisseur zo niet terug. Black Swan zit goed in elkaar, met een sterke cast en mooie muziek, maar echt pakken deed het me pas in het laatste half uur.

3*.


avatar van Davidus

Davidus

  • 648 berichten
  • 947 stemmen

Film is eigenlijk precies als die Nina is: perfect maar geen passie.

Zag er mooi uit, werd goed geacteerd, soundtrack is goed maar kon me totaal niet boeien.


avatar van Olaf K.

Olaf K.

  • 1132 berichten
  • 513 stemmen

Ik ben zo’n Aronofsky-hater, die vindt dat hij met The wrestler, feitelijk een heel gewone, brave film, eigenlijk zijn beste film maakte. In zijn laatste is Aronofsky echter weer zijn groteske zelf. En surprise surprise, het bevalt me ditmaal prima. Black swan, die met Requiem for a dream en The wrestler een drieluik over lichamelijk verval vormt, gaat over de wereld van ballet. In de eerste helft passeren alle clichés die we kennen van All about Eve tot en met Showgirls doelbewust de revue, en in de tweede helft gaat het loos. De eerste helft is zo intens gefilmd dat het haast horror is, de tweede helft is horror. Waarom het ditmaal wel werkt voor mij? Misschien omdat de clichés als zodanig te herkennen zijn, omdat hij ermee speelt, waardoor er wat te lachen valt en Aronofsky opeens veel zelfverzekerder en zelfrelativerender opereert dan die streberige, drammerige regisseur van weleer.


avatar van Mr_White

Mr_White

  • 2067 berichten
  • 0 stemmen

Aronofsky maakte met Requiem For A Dream zijn liefde voor de anime film Perfect Blue al duidelijk door de rechten te kopen om slechts één enkele scene te repliceren, maar Black Swan is daadwerkeljk zijn Perfect Blue geworden. Waar die film ging over een pop zangeres die stopte met zingen om te gaan acteren, daarop doelwit werd van een gestoorde fan en door de stress en paranoia dingen begon in te beelden (of toch niet?), zien we hier een balletdanseres die met het oog op een grote rol het doelwit wordt van jaloezie en door de stress en paranoia dingen begint in te beelden (of toch niet?). Inderdaad, ja.

En kijkend naar de opbouw van de film, had ik hier hetzelfde probleem als ik had met Perfect Blue. De mengeling van wat echt is en wat fantasie blijkt ook hier niet veel meer te zijn dan een manier om de bestaande dreiging nog dreigender te laten voelen en wat verwarring te zaaien. Pure stijl-gimmick dacht ik dus ogenschijnlijk, maar gelukkig kent Aronofsky zijn vak en vallen die elementen in de laatste acte een stuk beter op hun plaats dan dat het geval was bij Perfect Blue.

Die laatste acte is dan ook echt fenomenaal en vernietigde grotendeels de minpunten die ik op dat moment nog had bij de opbouw (allemaal wat te safe, te clichématig, etc.) naar het alles. De geweldige climax is dan ook de metamorfose van Nina die na de 'moord' het podium op gaat en écht de zwarte zwaan wordt, om zelfs na het podium afgestapt te zijn nog vol met vuur en lust te loeren. Kippenvelmoment! Alleen een beetje jammer dat het zo lang opgebouwd moest worden.


avatar van juliasanne

juliasanne

  • 50 berichten
  • 51 stemmen

requiem for a dream, was goed gemaakt maar deed mij helemaal niets. Eigenlijk gewoon een afschuwelijke film . En dan komt Aronofsky met Swan Lake, in een woord een geweldige mooie film. Van het begin tot het einde spanning ten top.


avatar van stinissen

stinissen (crew films & series)

  • 23444 berichten
  • 76937 stemmen

Na de film moest de film eerst op me inwerken en ik moet zeggen een hele dikke voldoende , de film is kil en afstandelijk en roept weinig emotie op, ondanks dit gegeven wat misschien wel het sterke punt van de film is . Natalie Portman heeft een mooie kop maar geen mooi lichaam of je moet natuurlijk van deze visgraten houden daar in tegen was Mila Kunis heet en erg sexy ( meer mijn keus dus). Ook nog kleine rollen van Barbara Hershey en

Winona Ryder


avatar van Thomas83

Thomas83

  • 4028 berichten
  • 3633 stemmen

2010 is in mijn ogen niet het beste filmjaar geweest, maar op de valreep, een dag voor ik mijn top-10 van 2010 ga insturen, heb ik met Black Swan gelukkig nog een overdonderende film kunnen zien. Het moet heel gek lopen als ik er nog eentje beter ga vinden dan deze. Mijn verwachtingen waren door de zeer goede naam van Aronofsky, de cast en de posters en trailer zeer hooggespannen, en de film heeft geen moeite om aan de verwachtingen te voldoen. Misschien deels ook wel omdat de plotomschrijving me niet zo aanstond. Verwachte een soort van Aronofsky-versie van Verhoevens Showgirls, maar de overeenkomsten blijven nogal beperkt. Ik herkende trouwens wel echt wat van Aronofsky's vorige films in zijn nieuwste.

Het eerste wat je bij deze regisseur kunt verwachten is visuele pracht natuurlijk, en die is zeker aanwezig. Mansell heeft ook weer voor een fantastische score gezorgd, en het resultaat is een enorm sfeervolle film. De dreiging heel de tijd is echt fantastisch. Heel de film door zijn ook continu allerlei enge geluidseffecten te horen, en het laatste half uur of zo lijkt het wel een thriller of horrorfilm. Had ik totaal niet verwacht en dat beviel me erg. Het verhaal is in de kern weliswaar erg simpel, het is allemaal erg slim uitgewerkt, vol leuke details en symboliek, soms lekker opzichtig, andere keren iets subtieler.

Een ander cruciaal sterk punt van Black Swan is de uitmuntende cast. De acteurs zijn allemaal ook heel goed uitgekozen qua uitstraling en acteertalent. Mila Kunis is geen groots actrice maar wel uitermate geschikt voor een rol als deze. Heel bijzonder doet ze het ook weer niet, maar ze is gewoon overtuigend. Oude rot Winona Ryder heeft een piepklein maar aangenaam duister en goed rolletje, Vincent Cassel is niet fantastisch maar goed genoeg als de dansleider, Barbara Hershey speelt de rol van hoofdpersoon Nina's moeder, tussen wie een weliswaar weinig vernieuwende maar wel complexe band bestaat, gewoon echt goed.

Natalie Portman is ongetwijfeld de blikvanger. Vind haar al een zeer goed actrice, en hier haalt ze misschien haar beste niveau. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat ze dat continu weet te behalen. Hoewel ze qua uitstraling heel overtuigend is als breekbaar moederskindje en op dat gebied een paar erg sterke momentjes heeft vond ik haar hier af en toe ook wat minder, zonder overigens slecht genoemd te kunnen worden. Haar duistere kant vind ik dan weer een stuk constanter en ongelofelijk goed. Die kwaadaardige blik in haar ogen tegen het einde van de film, wauw.

De opbouw van Black Swan is uitstekend, en de climax tegen het einde vond ik echt subliem, net als eerder al die nachtmerrie-achtige scènes. Alleen zorgt het nét iets mindere spel van Portman in haar witte zwaan-rol ervoor dat het lekker opgeblazen en dramatische einde de emotionele impact voor me een beetje mist. Nina's dood kwam niet bij een mokerslag bij me aan, zoals tragiek in eerdere werk van de regisseur wel bij me voor elkaar wist te krijgen. Wat mij betreft is men wat te bescheiden geweest en had gerust een half uur extra mogen uittrekken om vooral Nina's personage wat meer uit te diepen. Het past ook wel bij een groots en dramatische aangepakte film als deze om de twee uur-grens te overschrijden.

De special-effects zijn vaak trouwens geweldig, al vond ik het tegen het einde een beetje too much worden, en daardoor ook duidelijker gefabriceerd. Het camerawerk beviel me heel goed. Aan het begin van de film vreesde ik dat er teveel met de handcamera zou worden gewerkt, maar dat bleek reuze mee te vallen. De montage is trouwens van zeer hoog niveau. De masturbatiescènes vond ik qua uitwerking wat minder en zou ik in deze vorm gewoon weg hebben gelaten. Daar tegenover staan dan weer fantastische hypnotiserende scènes zoals in de nachtclub of de nachtmerrie-achtige stukjes. Met wat meer uitdieping van Portman en beter spel van haar witte zwaan-kant en wat van de kleine minpuntjes die ik noemde weggewerkt had de film denk ik echt een meesterwerkje kunnen worden. Nu hou ik het "slechts" op een zeer goede film, de beste van het jaar onder voorbehoud, en 4 dikverdiende sterren.


avatar van sylphil

sylphil

  • 77 berichten
  • 76 stemmen

Zwaar overgewaardeerd deze film,

van vrouwelijke stemmers zal hij wel een hoge score krijgen vanwege de manier waarop Yevna Nina probeert te stimuleren.

En van de mannelijke stemmers vanwege de lesbische scene....als dat nu alles is waarop je deze film kunt waarderen..

Enig hoogtepuntje was de uiteindelijke opvoering op het slot na...

Dit is al totaal niet mijn genre, maar was toch benieuwd vanwege de hoge score.

Helaas heeft de film de hoge verwachting niet waar kunnen maken.


avatar van Bubblez

Bubblez

  • 2060 berichten
  • 2503 stemmen

sylphil schreef:

Zwaar overgewaardeerd deze film,

van vrouwelijke stemmers zal hij wel een hoge score krijgen vanwege de manier waarop Yevna Nina probeert te stimuleren.

En van de mannelijke stemmers vanwege de lesbische scene....als dat nu alles is waarop je deze film kunt waarderen..

Dit is al totaal niet mijn genre, maar was toch benieuwd vanwege de hoge score.

Wat een onzin zeg, je geeft gewoon toe dat dit jouw genre niet is. Dan is dát toch de reden dat jij hem overgewaardeerd vindt?! Anderen genieten wél van uitmuntend acteerwerk en een visuele trip. Die kijken verder dan waardering om seksscènes.


avatar van cordiacovens

cordiacovens

  • 1526 berichten
  • 1447 stemmen

Visueel prachtig, hele goede acteerprestaties en daarbij dit ongebruikelijke , enge toch goede verhaal maakt dit tot een zeer goede film


avatar van gauke

gauke

  • 9852 berichten
  • 13069 stemmen

Een sexy psychothriller met griezelige hororelementen en een prachtige seksscène; een duistere en pijnlijke film over het 'lijden' van een perfectioniste. De cast benadert de kunst van het acteren tot in de perfectie. Een ijzersterke film die wel eens met diverse oscars bekroond zou kunnen worden.


avatar van Lyonesse

Lyonesse

  • 32 berichten
  • 26 stemmen

Black Swan is een film die me absoluut heeft geboeid. Zeer goed geacteerd en prachtig in beeld gebracht. Alleen wel een wat voorspelbaar plot wat mij betreft. Meer kan en zal ik er niet over zeggen omdat ik iedereen toch aanraadt om deze film te gaan zien.


avatar van Glacius

Glacius

  • 4297 berichten
  • 3032 stemmen

Toch wel een klein meesterwerkje naar mijn mening. Van begin tot eind geboeid blijven kijken. Over hoe haar zoektocht naar perfectie en haar strijd met haar angsten haar paranoïde maken, doen hallucineren en haar uiteindelijk tot waanzin drijven. Het eind is geweldig waarbij het muziek van Swan Lake ongelofelijk krachtig wordt toegepast. Ik kon de angst gewoon voelen, toen ze eenmal voor het eerst het podium opstapte. Briliant hoe de druk op een (komend) ster wordt weergegeven, wat je moet doen om te voldoen aan de eisen en wat dat met een persoon doet.
Verder ongelofelijk sterk geacteerd door Natalie Portman. Ben nooit onder de indruk van haar geweest, maar dit is zeker een noemenswaardig prestatie die ze hier aflevert.

En voor de duidelijkheid voor iedereen die een Horror of Thriller verwacht. Dit is een drama-film met sterke aanwezigheid van een psychologische thriller.


avatar van Glacius

Glacius

  • 4297 berichten
  • 3032 stemmen

Ik overweeg deze zelfs nog met een half puntje te verhogen.


stinissen schreef:

Na de film moest de film eerst op me inwerken en ik moet zeggen een hele dikke voldoende , de film is kil en afstandelijk en roept weinig emotie op, ondanks dit gegeven wat misschien wel het sterke punt van de film is . Natalie Portman heeft een mooie kop maar geen mooi lichaam of je moet natuurlijk van deze visgraten houden daar in tegen was Mila Kunis heet en erg sexy ( meer mijn keus dus). Ook nog kleine rollen van Barbara Hershey en

Winona Ryder

Dit meen je toch niet serieus? Kijk naar wat voor een acteerprestaties ze neerzetten niet naar hun lichaam oppervlakkige wijsneus.

Naar mijn mening zette Natalie Portman haar 'performance of a lifetime' neer. Echt ontzettend knap. Vind een oscarnominatie ook echt terecht in dit geval. Zeker als je bedenkt dat ze al die emotie en de transformatie ook moest kunnen neerzetten tijdens het dansen!

Mila kunis was ook wel ok, maar zij is niet echt een heel bijzonder goede actrice.


Mr_White schreef:
En kijkend naar de opbouw van de film, had ik hier hetzelfde probleem als ik had met Perfect Blue. De mengeling van wat echt is en wat fantasie blijkt ook hier niet veel meer te zijn dan een manier om de bestaande dreiging nog dreigender te laten voelen en wat verwarring te zaaien. Pure stijl-gimmick dacht ik dus ogenschijnlijk, maar gelukkig kent Aronofsky zijn vak en vallen die elementen in de laatste acte een stuk beter op hun plaats dan dat het geval was bij Perfect Blue.

Die laatste acte is dan ook echt fenomenaal en vernietigde grotendeels de minpunten die ik op dat moment nog had bij de opbouw (allemaal wat te safe, te clichématig, etc.) naar het alles. De geweldige climax is dan ook de metamorfose van Nina die na de 'moord' het podium op gaat en écht de zwarte zwaan wordt, om zelfs na het podium afgestapt te zijn nog vol met vuur en lust te loeren. Kippenvelmoment! Alleen een beetje jammer dat het zo lang opgebouwd moest worden.


Dit is precies hoe ik me voelde! Had tijdens de film wel wat minpunten maar langzaamaan zwakten die af en bij de eindscene heb ik ze allemaal vergeven. Prachtig.


avatar van mcdaktari

mcdaktari

  • 7302 berichten
  • 0 stemmen

Prima film wat mij betreft, maar ik zie Vincent Cassel zowiezo graag acteren.

En ondanks dat de film niet vol met aktie zit kon ik mijn ogen niet van het scherm afwenden.


avatar van sylphil

sylphil

  • 77 berichten
  • 76 stemmen

Wat een onzin zeg, je geeft gewoon toe dat dit jouw genre niet is. Dan is dát toch de reden dat jij hem overgewaardeerd vindt?! Anderen genieten wél van uitmuntend acteerwerk en een visuele trip. Die kijken verder dan waardering om seksscènes.

Jaja, lees de commentaren eens goed en laat je hersens eens werken...

Stelletje visueel ingestelde natuurbarbaren ja,

als je dit uitmuntend acteerwerk noemt en een visuele trip, steek nog een jointje op dan zie je hetzelfde..


avatar van whoizerwin

whoizerwin

  • 54 berichten
  • 46 stemmen

sylphil schreef:

Zwaar overgewaardeerd deze film,

van vrouwelijke stemmers zal hij wel een hoge score krijgen vanwege de manier waarop Yevna Nina probeert te stimuleren.

En van de mannelijke stemmers vanwege de lesbische scene....als dat nu alles is waarop je deze film kunt waarderen..

Enig hoogtepuntje was de uiteindelijke opvoering op het slot na...

Dit is al totaal niet mijn genre, maar was toch benieuwd vanwege de hoge score.

Helaas heeft de film de hoge verwachting niet waar kunnen maken.

Ik ben blij dat jij inziet waarom mensen dit zo'n mooie film vinden!

Die Lesbische scene heeft mij inderdaad overdonderd, prachtig visueel en sterk overgebracht.

Daarom heb ik deze film ook 5*en gegeven.

Tss...


avatar van Sjoerdow

Sjoerdow

  • 1006 berichten
  • 1304 stemmen

sylphil schreef:

En van de mannelijke stemmers vanwege de lesbische scene....als dat nu alles is waarop je deze film kunt waarderen..

Enig hoogtepuntje was de uiteindelijke opvoering op het slot na...

En op basis waarvan krijgt deze film 2 sterren dan? Ben jij één van die oppervlakkige neanderthalers die voor de lesbische scene een film kijkt, of waardeerde je de uitvoering zowaar?

Het is wel heel naïef om te denken dat wij mannen 4, of 5 sterren uitdelen voor slechts een lesbische scene tussen Portman en Kunis.

Daar koop ik een film niet voor.


avatar van Spetie

Spetie

  • 38871 berichten
  • 8160 stemmen

sylphil schreef:

En van de mannelijke stemmers vanwege de lesbische scene....als dat nu alles is waarop je deze film kunt waarderen..

Nee hoor genoeg punten, lees sommige meningen nog maar eens goed zou ik zeggen, in plaats van iedereen over een kam te scheren. Maar goed het is blijkbaar moeilijk voor sommige mensen om te accepteren, dat anderen de film wel goed vinden.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4085 stemmen

Je ziet geen tieten in de film, dus 5 sterren vanwege een lesbische scene zou ik het sowieso al niet geven


avatar van Elineloves

Elineloves

  • 24071 berichten
  • 3631 stemmen

'' You're stiff! Stiff like a dead corpse! ''

Black Swan. Mijn eerste gedachte was: '' Oh boy, geen film over een of ander onschuldig, balletdansend miepje wiens ambitie is om de absolute top te behalen. '' Maar toch werd mijn nieuwsgierigheid gewekt, met name door de cast. Natalie Portman, Mila Kunis en Vincent Cassel waren wel een kans waard. Al dacht ik In eerste instantie wel dat Keira Knightley in de hoofdrol was. Hoe ik daar bij kwam is me nog steeds een raadsel. De regisseur schept ook hoge verwachtingen, dus ik ging er toch met goede moed in. Zeker omdat een vent als hij het lef heeft om een film over ballet te maken. Chapeau.

Gelukkig was het alles behalve het goodiegoodie zoetsappig verhaaltje dat ik verwacht had. Black Swan gaat veel dieper dan dat. Het heeft een interessant gegeven en laat de kijker meedenken: is Lily een geestesverschijning, een waanvoorstelling? Nathalie zet hiermee een fantastisch personage neer. Letterlijk heel fragiel en breekbaar, maar de transformatie die ze doormaakt is schitterend in beeld gebracht. Wat een knap talent is zij en geweldig hoe zij deze rol, en dit verhaal weet te dragen. Mila Kunis is prachtig in haar bijrol. Sexy, overtuigend en mysterieus. Fijn dat zij eindelijk een beetje van het 70's show imago af kan komen op deze manier. Ze heeft laten zien dat ze ook klaar is voor de serieuzere rollen.

Er zitten een flink aantal memorabele en indrukwekkende scènes in deze film. Denk aan de scène waarbij Nathalie's moeder haar uit aan het kleden is alsof ze een 6 jarig meisje is, en hoe knap ze zich daar, beschaamd als ze is, doorheen slaat. Erg fijn dat het nergens lachwekkend wordt, eerder tragisch. De prachtige soundtrack helpt ontzettend goed bij dit soort momenten. Mansell, right?

Veel dingen in deze film, zijn volgens mij multi-interpretabel. Over de rol van de moeder bestaan nogal wat misverstanden, volgens mij. De een ziet haar als een monster die haar dochter gek heeft gemaakt, door altijd maar veel van haar te eisen en haar perfectionistisch te willen maken. Zo heb ik het niet geïnterpreteerd. In mijn ogen was ze juist overbeschermend, ze had tenslotte ook een dochter die geestelijk niet gezond was. Ze knipt haar dochter haar nagels af zodat ze zichzelf niet kan verwonden. Moeder is geen pushend monster, ze wil haar dochter beschermen. Nina ziet dit helemaal anders door haar psychose, waanbeelden, whatever. Ze heeft ontiegelijk veel warmte en moederliefde, en voor mij kwam dat ook goed uit de verf. Een andere theorie is dan weer, dat de moeder er nooit geweest is.

Lily was echt maar vormde geen enkele bedreiging voor Nina's rol. Ze hadden geen sex, zaten niet in dezelfde taxi, had geen sex met Vincent en ze was ook niet the Black Swan. Dit waren allemaal fantasieën van Nina. Ik zie zelden acteurs of actrices die zo hun hart en ziel in een rol weten te leggen, maar wat Portman hier doet is fenomenaal. Zij kan er niks aan doen dat de makers besloten om Nina niet meer 'achtergrond' of 'diepgang' te geven.

Vincent Cassel was fascinerend en bizarre. Op een gegeven moment begin je aan alles te twijfelen (Is hij ook wel 'echt?'), aan wat je ziet, wat je hoort, wat er wel gebeurde of wat er juist helemaal niet gebeurde. Cassel is perfect gecast. Hij weet als geen ander de vreemde, enge maar toch sexy ballet director te zijn, en hij heeft overduidelijk chemie met Nina.

Daarnaast is het ook een film over seksuele ontwikkeling, en de oneliners liegen er niet om. "I just like my pussy licked. And you like to lick." en '' Oh my god! Was I good?'' zijn uitspraken die veel mensen zich zullen herinneren wanneer ze aan deze film denken.

Mijn favoriete moment is wanneer Nina veranderde in een Zwaan: Die benen! Wauw. Schitterend. Even zat ik met open mond naar het beeld te staren. Eigenlijk is het lastig om een favoriete scène te kiezen, het zijn erg gewoon teveel die grote indruk op me maakten.

De performances, soundtrack, de cinematography.. Intens en indrukwekkend zijn de juiste woorden om deze film te beschrijven. Terecht dat deze film oscarnominaties kreeg. I just loved it. Ik ga dan ook geen 4.0* geven, wat ik in eerste instantie van plan was, maar een mooie, solide 4.5* want dat verdient deze film.

Gaat dat zien, laat je meeslepen en wordt betoverd door het prachtige verhaal, de muziek, de settings, de overweldigende acteerprestaties en de constant boeiende sfeer. God, ik blijf maar vol lof over deze film spreken. Wellicht omdat ik zulke verwrongen verwachtingen er van had. Ik ben heel blij te hebben gezien en ervaren dat deze volledig misplaatst waren. Laat je niet afschrikken door het 'ballet gebeuren', het is zoveel meer dan dat.

WAUW WAUW WAUW!


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4085 stemmen

Elineloves schreef:

. Al dacht ik In eerste instantie wel dat Keira Knightley in de hoofdrol was. Hoe ik daar bij kwam is me nog steeds een raadsel. .

Is niet zo'n groot raadsel hoor

De eerste bioscoopfilm waarin ze te zien was, is Star Wars: Episode I: The Phantom Menace. Hierin speelde ze Sabé, de dubbelganger van Padmé Amidala (Natalie Portman). Haar gelijkenis met Portman was destijds dusdanig, dat haar meespelen gedurende het promoten van de film geheim werd gehouden. Naar buiten toe werd volgehouden dat Portman zowel Amidala als Sabé speelde.

Keira Knightley - Wikipedia - nl.wikipedia.org


avatar van Elineloves

Elineloves

  • 24071 berichten
  • 3631 stemmen

Ha, kijk aan. Dat zal het zijn.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4085 stemmen

Heb ze in het verleden ook wel is met elkaar verward en had het allemaal een keer opgezocht.

http://static.skynetblogs.be/media/107544/dyn004_original_400_400_jpeg_2608177_d45618bdbba14702360890c8ac73c8b7.jpg


avatar van hydraulix

hydraulix

  • 123 berichten
  • 535 stemmen

Mr_White schreef:
Aronofsky maakte met Requiem For A Dream zijn liefde voor de anime film Perfect Blue al duidelijk door de rechten te kopen om slechts één enkele scene te repliceren, maar Black Swan is daadwerkeljk zijn Perfect Blue geworden. Waar die film ging over een pop zangeres die stopte met zingen om te gaan acteren, daarop doelwit werd van een gestoorde fan en door de stress en paranoia dingen begon in te beelden (of toch niet?), zien we hier een balletdanseres die met het oog op een grote rol het doelwit wordt van jaloezie en door de stress en paranoia dingen begint in te beelden (of toch niet?). Inderdaad, ja.

En kijkend naar de opbouw van de film, had ik hier hetzelfde probleem als ik had met Perfect Blue. De mengeling van wat echt is en wat fantasie blijkt ook hier niet veel meer te zijn dan een manier om de bestaande dreiging nog dreigender te laten voelen en wat verwarring te zaaien. Pure stijl-gimmick dacht ik dus ogenschijnlijk, maar gelukkig kent Aronofsky zijn vak en vallen die elementen in de laatste acte een stuk beter op hun plaats dan dat het geval was bij Perfect Blue.

Die laatste acte is dan ook echt fenomenaal en vernietigde grotendeels de minpunten die ik op dat moment nog had bij de opbouw (allemaal wat te safe, te clichématig, etc.) naar het alles. De geweldige climax is dan ook de metamorfose van Nina die na de 'moord' het podium op gaat en écht de zwarte zwaan wordt, om zelfs na het podium afgestapt te zijn nog vol met vuur en lust te loeren. Kippenvelmoment! Alleen een beetje jammer dat het zo lang opgebouwd moest worden.

Aan de trailer te zien moest ik ook hier gelijk aan denken. Ben benieuwd!