Black Swan (2010)

3,80

Drama / Thriller

geregisseerd door Darren Aronofsky
met Natalie Portman, Mila Kunis en Vincent Cassel

Balletdanseres Nina (Natalie Portman) maakt deel uit van een balletgezelschap waarbinnen hevige concurrentie heerst. De belangrijkste danseres van dat moment, Beth (Winona Ryder), staat op het punt om te vertrekken en iedereen wil haar plaats innemen, te meer daar zij tot dan toe een hoofdrol vertolkte in het populaire Zwanenmeer-ballet van Tsjaikovski. Volgens artistiek leider Thomas Leroy (Vincent Cassel) heeft ze zeker talent, maar mist ze het één en ander op het mentale vlak. Ook moet ze afrekenen met haar speelzieke rivale Lily (Mila Kunis) wil zij een kans maken om de hoofdrol te gaan vertolken.

2066 BERICHTEN 151 MENINGEN
avatar van merin_b
geplaatst: 2 januari 2013, 16:38 uur [permalink]
Ik snap niet wat sommige mensen bedoelen, keek de film voor de 1e keer en ik snapte het verhaal gelijk..
Een prachtige film waarin een vrouw ver gaat voor haar verlangens. Dit wordt op een extreme manier uitgewerkt. Boeiende film, goed geacteerd en goed gefilmd.

avatar van Justinvdk
geplaatst: 9 januari 2013, 15:54 uur [permalink]
Wat een prachtige film zeg. Werkelijk waar elk shot is een genot om naar te kijken. Aan het begin moest ik er even inkomen, maar dat veranderde al snel. Het verhaal neemt al snel een ijzingwekkend vervolg en we krijgen geweldige acteer prestaties te zien van Portman, Kunis en Cassel. Ook de constante dreiging was voelbaar, wat soms huiverend spannende scènes opleverde.

Hoewel ik niks met ballet heb, was het een prachtige manier om het verhaal te begeleiden. Deze film heeft me absoluut omver geblazen en krijgt dan ook een welverdiende 4,5*

avatar van Glacius
geplaatst: 10 januari 2013, 01:12 uur [permalink]
Mooi hoe het concept van Dionysische en het Apollinische van Nietzsche in deze film naar voren komt.

avatar van NYSe
geplaatst: 10 januari 2013, 09:33 uur [permalink]
Tja, of het Id en het Superego van Freud. Zo bijzonder vind ik die concepten eerlijk gezegd niet neergezet. Vraag me af of Aronofsky zich daar bewust mee bezig hield, eigenlijk.

avatar van Glacius
geplaatst: 10 januari 2013, 21:30 uur [permalink]
Ik snap niet hoe je die concepten niet bijzonder vindt neergezet in deze film. De hele film draait om de innerlijke strijd van waarden en de lusten (gevangen ik vs vrije ik). Het idee van Freud komt praktisch op hetzelfde neer, alhoewel Freud de nadruk legt op het wetenschappelijke (individuele psychologie van het brein en processen) en er toch een hiërarchische structuur in aanbrengt, alleen al in de benamingen. Nietzsches (meer sociologisch, en gaat dieper in op het ontstaan van moraal en het subjectieve ervan) beschrijvingen spreken me meer aan 😉

Dh PING
geplaatst: 14 januari 2013, 14:49 uur [permalink]
Behoorlijk artistiek drama.

Qua suspense doet het veel denken aan de sfeer die de films van Roman Polanski bevatten, maar als je toch weer kijkt naar het verhaal en de karakters merk je toch wel dat dit een echte Darren Aronofsky-film is. De thema's zoals perfectie, hetgeen wat Natalie Portman's personage drijft, worden echt briljant neergezet. We zien hoe deze gedrevenheid langzaam het personage kapot maakt. Daarbij te zeggen dat Natalie Portman echt een geweldige rol neerzet, alleen jammer om te zien dat ze deze ambitie niet doorzet en zich leent voor die flauwe komedie troep.

Verder is Black Swan ook op cinematografisch vlak echt geweldig. De naargeestige soundtrack voor de psychologische sfeer in combinatie met de schitterende ballet-optredens. De choreografie van deze balletkunst wordt echt geweldig neergezet. Verder vind ik dat de personages, vooral Vincent Cassels personage als de ballet-lerares, een eigenaardige uitstraling neerzetten, eigenlijk heeft sowieso de hele film een erg naargeestig sfeertje. Darren Aronofsky weet sowieso de drama van personages eng neer te zetten.

Toch wel een sterk naargeestig stukje arthouse cinema.
Vooral van de laatste drie jaar.
4,5 sterren!

avatar van Zeus.
geplaatst: 31 januari 2013, 01:13 uur [permalink]
Prachtig, sentimenteel drama.

Meermaals gezien, maar hij blijft goed. Het verhaal, de cinematografie, de soundtrack en de acteerprestaties. Het klopt allemaal. Met name Natalie Portman speelt een verbluffende rol. De manier waarop zij haar personage neerzet is briljant.

Sterke film, beste van 2010.

avatar van Laila001
geplaatst: 16 februari 2013, 12:29 uur [permalink]
Vanavond op TV op RTL5!
Ben benieuwd of ik na herziening mijn waardering moet aanpassen!

avatar van mjk87
geplaatst: 16 februari 2013, 14:06 uur [permalink]
Kijk die dan niet op rtl met al die pleurisreclames maar via dvd (of hoe dan ook) en goed geluid, Komt je stem ongetwijfeld ten goede.

avatar van qwertzu
geplaatst: 16 februari 2013, 14:19 uur [permalink]
huh vanavond dus niet naar RTL5 kijken!

avatar van Laila001
geplaatst: 16 februari 2013, 17:31 uur [permalink]
Die reclame is idd vervelend, maar ik neem hem op en kan de reclame dus doorspoelen.

avatar van Kippie.
geplaatst: 16 februari 2013, 19:42 uur [permalink]
Inderdaad niet aan te raden om 'm op rtl 5 kijken met reclame er tussendoor, reclame onderbreekt de spanningsopbouw en sfeer van het verhaal.

yorgos.dalman
geplaatst: 16 februari 2013, 20:35 uur [permalink]
Kan dit schier eindeloze gemier over storende reclameblokken niet linea-recta een off-topic ban krijgen??

avatar van Kippie.
geplaatst: 16 februari 2013, 20:41 uur [permalink]
Kun jij je tenen dan laten inkorten? Bij voorbaat dank.

Ontopic: Binnenkort deze maar weer eens herzien trouwens, is al een tijd geleden dat ik deze voor het laatst gezien heb.

avatar van mjk87
geplaatst: 16 februari 2013, 20:47 uur [permalink]
Kippie. schreef:
Kun jij je tenen dan laten inkorten? Bij voorbaat dank.

😂

Buiten dat is die discussie on-topic. Sommige films zijn best in stukjes te bekijken zonder dat deze beter of slechter worden. Black Swan moet je in één ruk kijken, zoals hierboven gezegd, ook wegens de spanningsboog en de manier hoe de film op je werkt. OT dus.

avatar van Naomi Watts
geplaatst: 16 februari 2013, 20:56 uur [permalink]
yorgos.dalman schreef:

Vrij vermoeiend inderdaad, misschien net als het top 250 discussies ook die reclameblok discussies maar neutraliseren.

avatar van qwertzu
geplaatst: 16 februari 2013, 21:54 uur [permalink]
tja met of zonder reclame, deze film is en blijft bagger hahaha

avatar van Billy-Pilgrim
geplaatst: 16 februari 2013, 22:36 uur [permalink]
Ook met reclame kan ik hier goed van genieten. Een echte Aronofsky in de stijl van Pi en Requiem. Films die onder je huid kruipen. Je beleeft de ondergang van de hoofdpersonage zo intens. De vervaging van realiteit en fantasie wordt grandioos in beeld gebracht. Zoals altijd in zijn films valt de snelle montage en het dynamische camerawerk op. De gehele film bouwt op indringende wijze op tot de uitvoering van het zwanenmeer. Portman verliest gaandeweg steeds meer de grip op de realiteit. Met name de slotscene is echt fantastische cinema.

avatar van jumpstylemovie
geplaatst: 16 februari 2013, 22:54 uur [permalink]
Geniale film maar dat had ik van te voren ook verwacht. Nina is duidelijk in strijd met zichzelf en leeft op de rand van schizofrenie. Dit soort chaotische, paranoïde ideeën zorgen voor briljante cinema. De film maakt erg goed gebruik van spiegels en er zitten kleine details in. Soms mis je iets of weet je niet zeker of je iets goed gezien hebt. De scéne waarin ze in die lange tunnel op een vrouw afloopt is een gegarandeerd kippenvel moment. De film brengt de kijker telkens weer in verwarring. Verfrissend en beangstigend.

avatar van frodok
geplaatst: 16 februari 2013, 23:05 uur [permalink]
Knappe film, zit goed in elkaar! Wel naargeestige sfeer, maar zeer doeltreffend neergezet. Mooie symboliek die doorgevoerd wordt in veel details. Laag over laag over laag, zeg maar.
Chapeau!

avatar van mikey
geplaatst: 16 februari 2013, 23:28 uur [permalink]
De helft herzien. Gelukkig kwam saterday night fever op tv. Geweldige dansscenes. En de cinematografie, om van te smullen. Helaas is portman geen travolta en mist deze film een goede cameraman. De freudiaanse toestanden gelardeerd met desades justine&juliette motiefjes kunnen de film niet redden. Body horror was wel leuk. Punt eraf!

Er schijnt een manga tekenfilm die als voorbeeld is gebruikt voor deze. Heel gek eigenlijk maar dat zag er een stuk beter uit dan dit.

avatar van moviemafketel
geplaatst: 17 februari 2013, 01:44 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het is dat deze op tv kwam, want anders had ik hem waarschijnlijk nooit zelf aangeschaft.
Ik heb helemaal niks met ballet, vind het ronduit saai. Uiteraard wel erg knap, want je moet onmenselijke capriolen met je lichaam en dan vooral je voeten uithalen. Erg knap van Portman dus, daar zal wat maandjes training in hebben gezeten.
Ik wilde de film op de helft wegzappen, want het was echt niet om doorheen te komen. Gelukkig is het 2e deel iets spannender en zijn de schizofrene gedachtes van Portman goed in beeld gebracht. Alles wel redelijk voorspelbaar. Ze heeft haar zwarte zwaan in zichzelf gevonden en kan nu met de gedachte dat ze perfectie heeft bereikt met een gerust hart sterven. Gaaaap ! Nee, dat ballet mag van mij morgen nog worden afgeschaft. Hoe goed het acteerwerk ook mag zijn, er is met dit onderwerp haast niks te beginnen voor een regisseur.
Gezien en ook al weer vergeten.

avatar van Aazhyd
geplaatst: 17 februari 2013, 07:13 uur [permalink]
Eerste helft was erg traag, ik heb overwogen hem af te zetten. Toch niet gedaan, maar de tweede helft maakt veel goed. In feite is dit een coming-of-age film. Hier moet een meisje zich losworstelen van haar overcontrolerende moeder en eindelijk volwassen worden door de strijd met haar duistere zijde aan te gaan. Heel aardig uitgewerkt, met qua beeld veel sobere zwart-wit contrasten, wat natuurlijk past bij het thema van de film. Film ademt vaak ook een claustrofobische sfeer.

Er wordt wel veel psychologische diepgang gesuggereerd, maar op de keper beschouwd is het eigenlijk een eenvoudig verhaal, dat ik dus niet nog een keer hoef te zien. Al met al een film die goed te kijken is (zelfs met die irritante reclames), al vond ik het einde wel een beetje te perfect en te mooi.

avatar van horizons
geplaatst: 17 februari 2013, 07:42 uur [permalink]
Wat een goede film. Perfect geacteerd (niet alleen door Portman), creepy, spannend, goed verhaal. Deed mee sterk aan Stanley Kubrick denken, alleen met vlotter tempo.

Reinbo
geplaatst: 17 februari 2013, 07:55 uur [permalink]
Naomi Watts schreef:

Dat reclame bij een groot aantal fims (films die het vooral van sfeer en flow moeten hebben) vreselijk is kan niet vaak genoeg gezegd worden. Essentieel onderdeel van de opvoeding en vorming van de (potentieel) filmliefhebber.

avatar van Billy-Pilgrim
geplaatst: 17 februari 2013, 08:05 uur [permalink]
moviemafketel schreef:
er is met dit onderwerp haast niks te beginnen voor een regisseur.

Juist wel dunkt me. De enorme druk die op de schouders van de danseressen rust, de onderlinge drama en de manier waarop ze elkaar het leven zuur maken. De toewijding die nodig is om tot de top te komen en de geslotenheid van het wereldje. Het zou alleen al voor een sterke drama kunnen zorgen. Aronofsky gaat nog een stapje verder en maakt er een thriller van die echt koude rillingen bezorgd op momenten.

Reinbo
geplaatst: 17 februari 2013, 08:09 uur [permalink]
Sowieso raar dat mensen zo angstig staan tegenover ballet. Dat is er in tal van vormen en verschilt in wezen niet zo heel veel van acrobatiek, oosterse vechtkunst of dans. Erg beperkte houding.

Denk dat er ook maar hel weinig zijn die de zwarte zwaandans op het eind geen geweldig stuk film vinden, terwijl juist dat ballet pur sang is.

avatar van hdehoon
geplaatst: 17 februari 2013, 10:03 uur [permalink]
Psychologisch, maar vooral ook filmisch een formidabele film. Hij werd steeds beter naar het slot toe. Ik heb hem net geen 5 sterren gegeven, omdat ik het thema net iets te beperkt vond en veel van horroreffecten afhing. Maar 4,5 is hij absoluut waard.

avatar van mikey
geplaatst: 17 februari 2013, 10:20 uur [permalink]
moviemafketel schreef:
Uiteraard wel erg knap, want je moet onmenselijke capriolen met je lichaam en dan vooral je voeten uithalen. Erg knap van Portman dus......
ik vond het dansen erg matig vergeleken met professionals. Echte ballerinas ipv kunis en portman hadden deze rollen veel beter gedaan. En je hoeft je als kijker niet te storen aan portman natuurlijk.

geplaatst: 17 februari 2013, 11:27 uur [permalink]
Ik heb deze film gekeken, dacht dat het niets voor me zou zijn, want ik heb niets met ballet, maar wat een geniale film zeg, ik heb geboeid zitten kijken, prima sfeer en goed verhaal, ik heb hem de volle 5 punten gegeven, erg onder de indruk van deze film