Skyline (2010)

Sciencefiction

geregisseerd door Colin Strause en Greg Strause
met Eric Balfour, Scottie Thompson en David Zayas

Na een feestje wordt een groep vrienden midden in de nacht gewekt door geheimzinnig blauw licht dat door het raam naar binnen schijnt. Als motten aangetrokken door een vlam lokt het licht mensen naar buiten, waar ze plotseling in het niets verdwijnen. Snel ontdekken ze dat buitenaardse wezens proberen de gehele mensheid te vernietigen. De mensheid vecht tot het uiterste om te overleven.

JA jeetje.. wat moet ik hier nou van zeggen....ik vond het niet geweldig eigenlijk
Het verhaal kan je eigenlijk in 3 zinnen vertellen:

Een groepje rijke vrienden zitten in een penthouse aan de rand van de stad.
De eerste ochtend dat ze wakker worden, worden ze gewekt door dodelijke blauwe lichtstralen afkomstig van aliens. Deze aliens zal de mensheid uitroeien.

Eenvoudig verhaal matig acteerwerk wel met grappige sp. effecten ertussen..

avatar van knusse stoel
Lennert schreef:
Het is bijna onmogelijk om Skyline niet met het superieure Battle: Lost Angeles te vergelijken. .

Voor mensen die de laatstgenoemde film zoeken: Battle Los Angeles.
Je kan zoeken op MM wat je wilt maar de dubbele punt moet eruit. Voor de rest een prima recensie!

avatar van arno74
Deze film had ik destijds in de bioscoop maar overgeslagen (na het zien van de trailer), ook al hou ik van (goede) SF. Nu heb ik deze film thuis gezien en het overslaan ervan blijkt toch een goede actie te zijn geweest. Het verhaal is zo plat als een dubbeltje, en behoorlijk voorspelbaar. Het had wat weg van een slechte televisiefilm, maar dan in de SF-genre.

Het is een leuk verstand op nul SF-filmpje voor wie van veel explosies zonder al te veel verhaal houdt, maar daar val ik niet (meer) onder. 1.5* van mij.

HALVE TAMME.
Skyline (2010) zal bij mij niet lang blijven hangen,maar om nou
te zeggen dat ik een slechte filmavond achter de rug heb : Nee.

Kijkvoer. Na een uur ben je het zat.

avatar van mcdaktari
Het viel me net pas op dat die hoofdrolspeler, Eric Balfour, verdacht veel op Fabian Cancellara lijkt, of meen ik dat maar?

avatar van nadrin
2e maal bekeken en mijn stem verhoogd naar 3. Was onnodig streng na de 1e maal. Had vooral met het laatste shot te maken. Ik vreesde voor een vervolg als Alien e.d.

avatar van AC1
AC1
Middelmatige maar bekijkbare B-film dat aanvoelt als een remake van War The The Worlds.

avatar van RuudC
Visueel best mooi hoor, maar in de flats zelf, op bezoek bij onze feestbeesten is het droefenis troef. De film is vrij saai en de vergelijking met Battle Los Angeles snap ik niet echt. Behalve de alien invasion komt werkelijk niets overeen. Verder sluit ik me bij bovenbuurman AC1 aan.

avatar van ambrosini
Acteerwerk minder maar effects zijn zeker niet slecht

Confusie
Ojee het is die grappige negert uit Scrubs.

Kop van die andere gast kan ik ook moeilijk serieus nemen.

Maar misschien laat ik me verrassen.

avatar van Pelagatti
Aardig SF wegkijkertje... weliswaar op B-niveau. Acteerwerk niet barslecht, maar wel van soap niveau hier en daar. Special effects zijn wel in orde, maar film wordt nergens echt heel spannend. Nogmaals gewoon een popcorn wegkijkertje voor liefhebbers van SF genre.

avatar van jmadejoode2008
De film is voor een appel en een ei gemaakt en daar heb ik veel respect voor. Helaas is het acteren tergend slecht anders had ik het een half punt meer gegeven.

avatar van K. V.
Deze was op tv en me er toch eens aan gewaagd. Prima popcornvertier waar je niet te veel moet bij nadenken.
De film deed me wel aan War of the Worlds denken, maar dan de mindere versie.
Visueel ziet hij er wel hip uit, maar echt memorabel is de film toch niet.
Gelukkig duurt de film maar ander half uur, dus het tempo zat wel goed.
Verder is de cast ook niet erg bijzonder, er springt niet echt iemand uit.
Goh ja, leuk om eens mee te pikken als hij op tv passeert, maar 'k zou deze niet direct op dvd of zo kopen, daarvoor is hij niet speciaal genoeg.

avatar van filmofiel
Beetje slappe hap, redelijke effecten. Vond overeenkomsten met District 9 maar die vond ik toch stukken beter.

avatar van Velazques
Eric Balfour, de slechste acteur die ik ooit heb gezien, geen sterke film.

erg jammer dit. ik vind de special effects erg goed zoals het hoort, hier zit erg veel potentie in, alleen het gebrek aan achtergrond informatie en uberhaupt een verhaal is heel erg zonde. dit had een goede film kunnen worden maar helaas. dit is een 2 voor de moeite.

avatar van Capablanca
Hij wilde maar niet spannend worden.

Ik snap de lage score niet zo want ik vond het wel een spannend filmpje. Nu voor de tweede keer gekeken en nog steeds leuk, dus ik geef hem 3.5 sterren.

op zich geen slechte film , alleen het einde vond ik niet zo goed , tenzij er een vervolg komt

Leuk.

Een vergeten filmpje, rond z'n release had ik hier wel zin in maar daarna complete uit het oog verloren. Klein beetje jammer want ondertussen is de film alweer 5 jaar oud en voor iets wat sterk steunt op special effects is dat toch altijd een extra horde.

Ik ben de laatse om te zeggen dat het verhaal hoogstaand is, maar moet toch ook wel even m'n wenkbrouwen fronsen als ik al het geklaag hoor over dome beslissingen van de personages. Ten eerste lijkt me dat een moeilijke inschatting, zo vanuit je zeteltje en zonder ooit in een vergelijkbare situatie te hebben gezeten, ten tweede vond ik het verder nog wel meevallen ook.

Deze Skyline moet het verder vooral hebben van de invasie en het smakelijke design van de aliens. Ziet er erg cool uit allemaal, wel links en rechts wat jatwerk maar toch heeft het iets extras. Effecten zijn nog steeds oké, vooral omdat ze ook esthetische waarde hebben, op technisch vlak zijn er toch al wat scheurtjes te zien.

Het grote probleem van deze film is de desastreuze acteurs. Niet dat je een geweldige cast nodig hebt voor een film als deze, maar wat basiskwaliteit is toch meegenomen. Beetje zoals Cloverfield. Dat haalt deze film jammer genoeg niet, waardoor zowat elke conversatie een pijnpunt wordt.

Verder simpel verhaaltje dat gelukkig niet al te veel uitgediept wordt. Aliens! En dan maar zien te overleven, wat dan ook nog eens betrekkelijk slecht lukt.

Vermakelijk, jammer van de wel érg slechte cast.

avatar van jippie2010
Eén van de weinige films die op IMDb een slechtere waardering krijgt dan op MM.
En hoewel dit geen hoogvlieger is, kijkt het toch prima weg. De SFX hebben de film enigszins kunnen redden. *2,5

avatar van thoyouknow1980
Toch wel een hele goede sci-fi invasiefilm.
De aliens stelen de show,en ik vind ze echt mooi gemaakt en overtuigend overkomen.
Als die gasten in het echt landen is het afgelopen met de mensheid.
Het verhaal vind ik best vernieuwend en het word al snel spannend.
Hou je van alien invasie films dan kan ik deze zeker aanraden

avatar van horizons
Wel heel erg leuk alien filmpje. Vooral de aliens zelf zijn mooi ontworpen (alleen dat rubber alien wat pak slaag krijgt ziet er wat knullig uit).
Zelfs dat de acteurs nog heel wat lessen moeten volgens, natuurtalenten zijn ze niet, doet de film niet zo heel erg deren. Ach. Misschien werkt de onbeholpenheid misschien nog wel het meest naturel in een alien invasie film als dit.

avatar van Rico120
het was pas echt spannend toen die aliens even de stad van mensen weg vaagde
en het einde alien vs alien de rest was bagger

avatar van Gang_Star
Maar weer eens een keer opnieuw gekeken en het blijft een vermakelijke film. Heeft met de verhaallijn wel een standaardgegeven, maar dit wordt vooral goed gemaakt tijdens de invasie. De invasie, die na een korte opbouw begint, komt met een blauw licht, waarna de film redelijk spectaculair wordt. Een degelijke confrontatie tussen mens en het buitenaardse die ook nog vrij spannend is. De aliens en ufo's zijn erg sterk ontworpen en behoren tot het hoogtepunt van de film.

Nu ben ik ook wel erg benieuwd naar de opvolger Beyond Skyline, die zich eveneens tijdens deze gebeurtenissen afspelen.

avatar van Metalfist
They're not dead. They're just really, really pissed off

Er zijn zo van die films waar je je in de verste verte niet meer van kunt herinneren waarom je ze ooit hebt opgenomen. Nu laat ik me bij een televisie-uitzending of iets dergelijks wel eens gemakkelijker verrassen dan bij een cinemabezoek of een bewuste aanschaf, maar bij Skyline wist ik echt niet meer wat me hier interessant aan leek. Dit zag er echter wel uit als een vermakelijk alien filmpje dus gisteren maar eens voor gaan zitten.

Vooral omdat dit lekker hersenloos leek en zowaar, dat is het ook. Is dat erg? Neen, je weet namelijk wat je bij dit soort films kunt verwachten en het is al leuk dat er nog eens af en toe een verrassend momentje in zit. Sowieso wel fijn dat er effectief een aantal 'belangrijke' doden vallen, altijd hatelijk wanneer echt alle hoofdpersonen de ene na de andere gevaarlijke situatie overleven. Soit, verder dus een redelijk standaard film die vooral de mosterd lijkt te zijn gaan halen bij Cloverfield, District 9 en zoveel meer van deze gelijkaardige films. Skyline maakt gebruik van een gemakkelijke opbouw met een aanval, even een flashback naar hoe iedereen op dat punt is gekomen en dan hoe ze het gaan overleven. Redelijk voorspelbaar dus en toch blijft dit op een zekere manier wel boeien. Beetje verbaasd dan ook dat dit hier zo'n slechte kritieken krijgt.

Misschien omdat de cast echt wel redelijk slecht is? Het zou zomaar kunnen, want de broertjes Colin en Greg Strause kiezen niet meteen voor grote namen. Veel acteurs die het vooral in series hebben gemaakt (David Zayas in Dexter, Donald Faison in Scrubs, Eric Balfour in 24, ...) maar hier acteren alsof ze nog nooit eerder voor een camera hebben gestaan. Zeker Faison is als de rijke Terry lachwekkend slecht bij vlagen en Zayas geraakt ook nooit verder dan zijn typische uitstraling. Balfour probeert er nog het meest van te maken maar de chemie met Scottie Thompson is redelijk onbestaande. Waarom dan toch nog 3* uitdelen? Omdat dit qua effecten veel beter in elkaar zat dan ik in eerste instantie had verwacht. Tof design in ieder geval (ben altijd wel fan van dit soort aliens die niet naar de mens zijn gemodelleerd) en het blijft allemaal eigenlijk al bij al nog redelijk goed overeind staan.

Naar het schijnt is er vorig jaar nog een sequel uitgekomen, Beyond Skyline. Hoewel, je kunt het niet echt een sequel noemen aangezien het gewoon een apart verhaal is dat zich afspeelt tijdens de gebeurtenissen van deze film. Niet meer met regie van de Stause broers maar wel van Liam O'Donnell, de (mede-)schrijver van deze Skyline. Misschien ook wel eens oppikken als ik het ergens tegenkom.