Treasure Island (1934)

Avontuur

geregisseerd door Victor Fleming
met Wallace Beery, Jackie Cooper en Lionel Barrymore

Het verhaal draait om vaderloze Jim Hawkins en een schat. Zijn argeloze nieuwsgierigheid doet hem, werkend in een herberg, belanden in een groot avontuur. Daardoor ontmoet hij mensen van allerlei snit. Zijn ongedwongen eerlijkheid laat zelfs piraat Long John Silver niet onberoerd.

Wil ik graag zien.

avatar van streeter
Cooper en Beery waren perfekt samen in The Champ. Hier vind ik Beery wat minder - hij is toch een beetje te dik om Long John Silver te spelen - maar Cooper is fantastisch. De meeste mensen zeggen dat Jackie Coogan uit Chaplin's The Kid de beste kinder akteur ooit was. Coogan (die later Uncle Fester in The Addams Family tv serie speelde) was goed, maar ik vond Cooper toch beter.

avatar van BenicioDelToro
Ik vind anders dat hij zich schuldig maakt aan overacting in deze film. Hij lijkt het niet aan te kunnen met acteerlegendes als Beery en Barrymore te spelen...

Die samenvatting klopt trouwens niet helemaal.

avatar van NarcissusBladsp.
"Bless my soul". .. overacting is hier duidelijk een stijlfiguur. Niks mis mee. Gewoon een leuke avonturenfilm. Mijn dvd bevat extra filmpjes die ook de moeite van het bekijken waard zijn. En Coop speelt een alleraardigst ventje. Een kleine 4*.

avatar van Metalfist
There's so much stupidity in here that I can't breathe properly

Lange tijd is Treasure Planet één van mijn favoriete Disney films geweest, de herziening van de film sloeg dankzij de bij vlagen lelijke CGI weliswaar een beetje tegen, maar het jongensverhaal over piraten en een geheime schat bleef na al die jaren nog overeind staan. Een tijd geleden kwam ik deze versie van het verhaal tegen en hier werd ik eigenlijk vooral over de streep getrokken door de aanwezigheid van Victor Fleming als regisseur. Mede verantwoordelijk voor één van mijn favoriete films, Gone with the Wind voor de geïnteresseerden, was ik benieuwd wat hij er van ging maken.

Een vermakelijke film, zoveel is zeker. In hoeverre dat te wijten is aan Fleming zelf laat ik in het midden aangezien het toch vooral het verhaal van Robert Louis Stevenson is dat me nog steeds aanspreekt. Een getrouwe verfilming in ieder geval die nergens echt te lang blijft stilstaan. Hier en daar een vlaagje onnodig patriottisme (onder andere Captain Smollet die met veel emotie de Union Jack salueert en Jim Hawkins die niet veel later met veel gedoe de piratenvlag vervangt door die van Engeland) maar het blijft een film met een erg vermakelijk plot, deze Treasure Island. Ziet er voor zijn tijd trouwens ook nog wel erg goed uit. Hier en daar een goede afwisseling met archiefbeelden, maar het filmen op locatie (onder andere Hawaï) heeft zijn nut gehad.

Ben alleen niet zo'n fan Jackie Cooper. Een naam die je wel vaker tegenkomt als één van de beste kindsterretjes, maar Cooper (mij trouwens vooral bekend als Perry White in de Superman saga) heeft last van hetgeen zoveel kindsterren overkomt, namelijk overacting. Het continue 'Bless my soul' bijvoorbeeld werkt op den duur wel erg hard op de zenuwen. Gelukkig is er nog zo'n klassebak als Wallace Beery om Cooper te doen vergeten. De twee hebben overduidelijk een chemie en Beery is werkelijk geweldig als Long John Silver. Toch ook wel een eervolle vermelding voor Lionel Barrymore die in het begin als Billy Bones ook een indruk achterlaat.

Sfeervolle verfilming die vooral die heerlijke jongenscharme uitstraalt die ik met het verhaal associeer. De regie van Fleming is degelijk, weliswaar ook niets bijzonders, en het is vooral Beery die de show steelt. Cooper heeft zeker zijn momenten, maar ik had het iets interessanter gevonden mocht het meer een volwassenere tiener zijn in plaats de 12-jarige Cooper.

avatar van Phantasm
Leuk voor een keer.