The Tragedy of Macbeth (1971)

Alternatieve titel: Macbeth

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

geregisseerd door Roman Polanski
met Jon Finch, Francesca Annis en Martin Shaw

Roman Polanski's versie van Shakespeare's tragedie over een Schotse lord die de koning vermoordt en de troon opeist. Zijn vrouw begint te hallucineren als resultaat van haar schuldgevoel en de zoon van de dode koning is van plan om Macbeth aan te vallen.

avatar van as
as
Erg lang en een beetje gedateerd. Maar erg mooi gefilmd. Wel moeilijk te volgen zonder onderti(e)tleling (sorry) Ga hem nog eens kijken maar dan met ondertiteling. denk dat mijn stem dan nog wel eens hoger zou kunnen uitvallen.

avatar van Phoenix
Ik vond het maar lachwekkend. Vooral het laatste gevecht. Ze schieten met kiezelsteentjes, dartpijltjes, kloppen op de deur met een tak, er word opengedaan, ze gaan naar binnen, staan met z'n 100en om Macbeth, laten Macduff het tegen hem opnemen, als 2 dronkelappen botsen ze tegen elkaar aan, na 10 minuten word dan eindelijk het hoofd afgehakt en KLAAR!.

En de rest was niet veel beter. Wat een belachelijke film. 1,5*

avatar van The Eye
Ooit es moeten zien bij Engelse les op de middelbare school, dat waren de meest boeiende lessen bij een bastard van een docent.

avatar van Dopke
Een vermakelijke, maar naar mijn smaak te getrouwe bewerking van het bekende verhaal. Ik zie mijn Shakespears liever als in Buhrmann’s Romeo & Juliet, Titus of de bekendere Macbeth bewerking van Kurosawa (Throne of Blood), al heeft het gebruik van oud Engels wel mijn voorkeur.

kappeuter (moderator)
Niet al te duur bij Play, en met NL ondertiteling:
Play.com - Macbeth

avatar van Querelle
Dit vind ik de beste macbeth verfilming en de beste film van Polanski, de rouwe middeleeuwse sfeer, de 3 heksen, de prachtige beelden en locaties en de strakke regie, elke scene is een genot voor het oog.
Jon Finch laat heel doeltreffend het geestelijk verval zien waar Macbeth onder lijdt en Francesca Annis geeft een zeer subtiele interpretatie van Lady Macbeth, haar gewetenloosheid en haar ziekelijke berouw speelt ze bijzonder geloofwaardig.

We moesten dit kijken voor Engels..ik snapte er niks van (ook niet van het boek trouwens). t Was langdradig en de vechtscenes waren best lachwekkend. Misschien als ik t ook werkelijk zou begrijpen, zou ik het een hogere waardering hebben gegeven.

avatar van Querelle
Nog een opmerking over de gevechten in deze film. Die zijn volgens mij heel realistisch. De harnassen die ze in die tijd droegen en de zwaarden waren zo zwaar en onhandelbaar dat ze er onmogelijk de balletachtige choreografie van de populairdere ridderfilms mee voor elkaar konden krijgen. Misschien zien de gevechten er daardoor wat lomper uit, maar het draagt voor mij wel bij aan een authentieke sfeer. In excalibur en in lancelot du lac zien de gevechten er ook zo uit trouwens.
geweldige ridderfilms!

avatar van Mc
Mc
Prima geacteerde en geregiseerde verfilming van Shakespeare's Macbeth, eigenlijk alles ziet er prima uit. De film had een voldoende gescoord ware het niet dat het één hele grote 'flaw' heeft, de muziek. Hier en daar om aan te horen, maar doorgaans oerlelijk, jammer...

Maaltje
Ik weet niet goed wat voor punt te geven, want het is gewoon echt een slechte film, maar dat maakt het zo ongelofelijk grappig! Ik lag dubbel.. ondanks/dankzij de rotmuziek, bagger gevechtsscènes, belabberde visuele effecten, het aparte taalgebruik, de vreemde vieze heksen en MacBeth die gewoon zo ongelofelijk dom is.. Haha!

avatar van The One Ring
Ik zal wel nooit een Shakespeare-fan worden. Zijn verhalen zijn op zich niet verkeerd, maar worden totaal om zeep geholpen door het vreselijke taalgebruik. Shakespeareliefhebbers zullen me wel een heiden of zo, maar ik kan het gewoon niet aanhoren. Nooit, maar dan ook nooit wordt een zin fatsoenlijk uitgesproken en alles lijkt zo omslachtig mogelijk te moeten klinken. Dat er dubbele betekenissen achter de dialogen zitten maakt het niet interessanter. Deze dialogen zorgen ervoor dat ik nooit of te nimmer in de film kan komen. Ze zorgen voor een grote afstand tussen mij en de personages die hierdoor zo kunstmatig overkomen dat ze nauwelijks nog mensen lijken. Zelfs als ze grappen maken of een kind aanspreken lijken de personages verplicht te zijn omslachtig te spreken. Vreselijk, vreselijk.

Dat Macbeth gespeelt wordt door de charismaloze Finch maakt het niet beter. Ook de andere acteurs zijn ongeïnspireert. Het ergste zijn nog wel de heksen. Deze lijken rechtstreeks uit Monty Python and the Holy Grail te komen. Daarmee kom ik op een volgend punt: ik ben bijna zeker dat de Python's deze film zagen voor ze The Holy Grail maakten. De gelijkenis is treffend, maar duidelijk in het nadeel van Macbeth. Dit zorgde er ook voor dat ik de film nergens serieus kon nemen.

Van Polanski ben ik gewend dat zijn films er op zijn minst mooit uitzien, maar ook dat blijkt hier niet het geval. Op een bijzondere spiegelscène na valt er visueel niks te beleven. Sterker nog: ik had nooit echt het gevoel dat de film in de echte Middeleeuwen speelde. Ik had constant het gevoel naar iets neps te kijken.

Waardeloze rommel die ik nooit meer hoef te zien. Laat regisseurs maar vooral eens het lef krijgen om de dialogen van Shakespeare wat te updaten. Komt er misschien nog eens iets moois uit. 1,5*

avatar van Figo
Het blijft een heikel punt om een film te waarderen die gebaseerd is op een klassiek verhaal. Meestal doet een regisseur er goed aan om het alom bekende verhaal op de achtergrond te zetten en meer nadruk te leggen op de esthetische punten. Polanski is hier half in geslaagd.

Mooi, sfeervol maar langdradig.

Helemaal met The One Ring eens, film was even goed als het boek/toneelstuk; niet dus. Het acteren was matig, de sets zagen er belabberd uit en de finale was lachwekkend en ongelovelijk slecht. Echt waardeloos.

1.0

avatar van Pieter Montana
Voorlopig de beste Shakespeare-adaptatie vind ik:
Macbeth(The Scottish Play!) is natuurlijk qua verhaal één van Shakespeare's beste met dat heerlijk bloederige thema: hoogmoed komt voor de val.

Jon Finch speelt zijn rol van machtswellustige Macbeth zo goed, dat ik mij afvraag of de Academy deze film wel in 1971 gezien heeft. Hij houdt het theatrale achterwege en zet overtuigend neer. Ook Polanski's regie nam het idee weg dat het allemaal gebaseerd was op een toneelstuk. Een aantal prachtige sets en camerabewegingen zorgden ervoor dat ik niet naar een stuk op een podium aan het zien was.
Dikke 3.5*

klute89
Wederom een prachtige film van Polanski.

De grauwe en troosteloze middeleeuwen komt in deze film goed uit de verf.
Vanaf ongeveer halverwege de film, is de film op zijn sterkst. Het verhaal wordt grimmiger, en Macbeth en zijn vrouw gaan ten onder in paranoia en woede/ agressie. Prachtig hoe dat verbeeld is door Polanski!
De acteerprestaties zijn sterk.

Zeker 4*

avatar van Zavo
Op zich een goede MacBeth-verfilming, cinematographisch zeer sterk, maar toch heb ik er wat problemen mee. Aan de ene kant kiest Polanski voor een hele realistisch verfilming, aan de andere kant houdt hij wel de theatrale dialogen in stand. Dat stoorde me, het past niet bij elkaar. Throne of Blood van Kurosawa vind ik toch een stuk geslaagder.

avatar van maerk
Knullig.

Polanski heeft de tragedie van Shakespeare heel getrouw verfilmd. Het verhaal is bijna identiek aan het stuk. Alleen is er iets mis met de verfilming. Visueel soms erg goed, qua regie ook en de muziek, decors en kostuums zijn allemaal best mooi. Maar de film heeft geen ziel, het heeft geen leven in zich. Macbeth is leeg.
Ik was niet zo weg van de cast en alles kabbelt maar langzaam voort. Daarnaast doet Macbeth ook erg gedateerd aan. Er komen erg neppe en vooral klungelige dingen in voor. Acties en emoties van de acteurs werken eerder op de lachspieren dan dat ze je ontroeren.
Vooral de gevechten zijn een struikelpunt. Het eerste gevecht met Banquo was erg goed, heel realistisch. Mijn complimenten voor Polanski. Maar het eindgevecht was veel te slecht. Aan het wegrollen en wachten met slaan zie je te duidelijk dat het geacteerd is. Daarnaast vallen ze constant over elkaar heen en dat is gewoon belachelijk.
Visueel nog best goed, op de vale kleuren na dan. Vooral de spieglscène was mooi.

avatar van wyatt earp
Viel me een beetje tegen voor een Polanski film. De film kacheld maar verder zonder dat het me eigenlijk boeide. Personages waren niet interessant. Cinematografisch zag het er wel aardig uit, maar het laatste gevecht was gewoon te belachelijk voor woorden. Het was allemaal zo nep en klungelig. Ze rollen maar over elkaar heen, en de rest staat er maar bij te kijken en uit hun neus te vreten. Nee veel bijzonders was dat laatste gevecht niet. Voor de rest is het een magere verfilming van Macbeth, die te saai en niet interessant genoeg is.

avatar van dionj
Het gevecht aan het einde was juist erg realistisch, je zou eens moeten weten hoe zwaar een zwaard en een harnas zijn. De spiegel-scéne is geniaal. Ik ben zelf ook niet zo'n fan van Shakespeare. Maar Polanski weet er zoals altijd een boeiende film van de maken. Eén van de minste Polanski films.

avatar van de grunt
Waanzinnige score hier op moviemeter. Beste Shakespeare verfilming ooit.