Beyond Skyline (2017)

Singapore / Verenigd Koninkrijk / Indonesië / Canada / Verenigde Staten
Sciencefiction / Actie

geregisseerd door Liam O'Donnell
met Frank Grillo, Bojana Novakovic en Iko Uwais

Vervolg op Skyline (2010), waarbij de gebeurtenissen zich tegelijkertijd afspelen als in die film, maar op een andere locatie. In dit verhaal zet een rechercheur alles op alles om zijn zoon te bevrijden van een oorlogsschip met gewelddadige aliens aan boord. Deze werd, zoals vele anderen, door het schip opgezogen.

avatar van Shinobi
Nu Iko Uwais en Yayan Ruhian meedoen, ben ik toch wel benieuwd geworden. Binnenkort maar eens even het eerste deel bekijken.

avatar van Actarus
Ik kon het eerste deel toch best waarderen ondanks alle kritieken...Kijk hier wel naar uit

Actarus schreef:

Hoe heet het eerste deel dan??

avatar van knusse stoel
De voorloper van deze film is "Skyline" uit 2010. Naar de waarderingen gezien, komt de nieuwste er beter vanaf. "Skyline" Skyline (2010) heeft 2 andere regisseurs dan deze nieuwste, nl. Colin Strause en Greg Strause, bekend van "Aliens vs Predator - Requiem" (2007) AVPR: Aliens vs Predator - Requiem (2007)

avatar van Master Blaster
Film viel me alles mee. Goede aktie.
Frank Grillo is ook leuk om naar te kijken

avatar van mcdaktari
Actie / Thriller? Oke, maar het is toch ook zeker wel sciencefiction dacht ik zo. Ik bedoel, aliens is toch sf.
En het vorige deel was ook een sf film.

avatar van weerwolf79
knusse stoel schreef:

Ik wist niet eens dat er een voorganger was, heb de film wel gezien en inderdaad Beyond Skyline vind ik beter dan Skyline.

Best een vermakelijk vervolg op het eveneens vermakelijke eerste deel, te weten "Skyline (2010)", en dit vervolg gaat min of meer verder waar de vorige film was gebleven, namelijk met de wereldwijde buitenaardse invasie.

In dit vervolg dat wederom begint in Los Angeles, draait het om de aan drank geraakte politieagent Mark Corley (Frank Grillo), vanwege de dood van zijn vrouw Rose, die alles op alles zet om zijn losbandige zoon Trent (Jonny Weston) uit de handen te houden van de aliens, die zowel zijn zoon als hemzelf en ook anderen hebben opgezogen naar hun buitenaards oorlogsschip.

Na een hele korte inleiding (daardoor hoef je eigenlijk niet perse het eerste deel te hebben gezien) waarbij Mark en Trent geïntroduceerd worden, wordt je gelijk getrakteerd op actie en dat eigenlijk tot de laatste minuut (de film duurt circa 100 minuten) van het verhaal. Buiten dat het verhaal behoorlijk actie vol is, weet het verder te vermaken en te boeien, maar echt spannend wordt het helaas nergens.

Het verhaal zit wel leuk in elkaar en speelt zich af op drie verschillende locaties (ook in die volgorde), namelijk Los Angeles (vond ik persoonlijk het leukste gedeelte van het verhaal), het buitenaards oorlogsschip en Laos. De laatste locatie verklaard natuurlijk ook waarom deze film mede geproduceerd is door Aziatische landen en vanaf het gedeelte in Laos (na circa 50 minuten), hebben Aziaten ook een belangrijk aandeel in het verhaal, zoals Pamelyn Chee, Iko Uwais en Yayan Ruhian, die o.a. goed kunnen vechten en vooral de laatste twee.

De film zit zoals gezegd vol met actie (soms ook best hard, want zo worden er bij de mensen hersens uit hun hoofd gezogen/gerukt die de machines, beter gezegd hun slaven, van de aliens aansturen, verder wordt er iemand met een mes in zijn maag en keel doodgestoken, waarbij het bloed eruit spuit en en ook wordt er bij iemand, die overigens goed kan omgaan met messen, zijn armen en benen eraf gerukt) en de special effecten daarbij mochten er best wezen en zeker m.b.t. de aliens en hun wapentuig. Wat ook leuk is gedaan is dat de twee hoofdrolspelers van het vorige deel, te weten Jarrod (wiens hersens geplaatst zijn in een Alien machine) en Elaine, ook weer eventjes te zien zijn in dit vervolg en de laatste baart daarbij zelfs nog even een kind (die snel groeit) in het buitenaards oorlogsschip en dat terwijl ze pas drie maanden zwanger is.

Hoewel deze film vooral een pure Sciencefiction / Actie film is en zich ook daarop richt, zitten er een paar luchtige scènes in zoals de scène waarbij Trent en de zekere vrouw Audrey (Bojana Novakovic), die de bestuurster is van een metro in Los Angeles waarin ook Mark en Trent zitten, letterlijk en figuurlijk hangen in het buitenaards oorlogsschip en er dan het volgende gezegd wordt.

Trent: Heb je een lampje ? Ik hoop het van harte.
Audrey: Ja, er zit een vuurpijl in mijn achterzak. Maar ik kan mijn armen niet bewegen.
Trent: Laat mij maar.
Audrey: Andere achterzak, gladjanus.
Trent: Sorry

Ook moest ik even glimlachen toen men terecht kwam in Laos (doordat het buitenaards oorlogsschip neerstort) en ze daar te maken krijgen met drugshandelaars, waaronder de zekere Amerikaan Harper (Callan Mulvey), die het snel groeiende kind moet onderzoeken, en er dan op een gegeven moment gezegd wordt:

Harper: Ik ben eigenlijk een wetenschapper.
Mark: Omgeschoold tot apotheker, gok ik zo

Na het actievolle en best spectaculaire einde, volgen er verder nog wat bloopers en grappige momenten.

De cast bestaat eigenlijk allemaal uit dertien in een dozijn acteurs en actrices, maar desondanks deden ze het nog best verdienstelijk en vooral natuurlijk hoofdrolspeler Frank Grillo. Bojana Novakovic vond ik overigens wel een leuke verschijning om naar te kijken. Verder was het leuk om Antonio Fargas (in de rol van de blinde bedelende Vietnamveteraan Sarge) weer eens terug te zien in een film en hij is vooral bekend vanwege een aantal blaxploitation films uit de jaren 70, zoals "Shaft (1971)", "Cleopatra Jones (1973)" en "Foxy Brown (1974)".

Al met al is dit een vermakelijke Sciencefiction / Actie film die zich lekker wegkijkt en het is tevens een geslaagd vervolg op de eerste film. Gezien de laatste minuut van het verhaal (die tevens de eerste minuut van het verhaal verklaard), kan er eventueel nog een vervolg komen.

avatar van Actarus
Nee jongens, dit was het toch echt niet hé! Dit was te ver 'beyond'...het feit men eindigd met bloopers is echt zo teenkrommend en neemt het woord 'serieus' zwaar op de korrel. De eerste film boezemde nog angst in, alsof wat zou je doen in zo'n situatie. Hier maken ze er echt een soepje van, om dan die 2 uit The Raid nog te laten meespelen om lekker wat karate te zien tegen aliens??? komaan ség! Misschien ben ik dan de enigste die Skyline stukken beter vind, so what...dit was een hoop troep in overacting...

Niet mijn ding.

Ik vond deze film eigenlijk best wel leuk. De film word nergens saai, er is genoeg actie en zelfs nog een beetje gore. Het acteer werk was zelfs ook nog gewoon goed. Ik hou eigenlijk helemaal niet van futuristische robot films maar dit was net ff wat anders. Ik twijfel tussen 2,5 en 3.

avatar van Melvyn Scheepmaker
Actaris. Je klinkt lekker negatief terwijl het allemaal best meevalt. Eindelijk weer een goed scifi film. En ja wat dan heb je liever dat ze straatvechten? Dat je bij de end credits klaagt over bloobers is mijn een raadsel. Film eindigt met vechten tegen de aliens in de ruimte. Een goed vervolg wat eigen geen vervolg is. Speelt zich namelijk tijdens het eerste deel af.

Ik vond deze film ook 3 keer niks , de gevechten in het ruimteschip zagen er allemaal wat rommelig en donker uit en een groot ruimteschip wat door schade haast helemaal uit elkaar ligt en zich daarna weer in elkaar kan (lijmen) , ik vind het allemaal wat ver gezocht , en de effecten waren wel aardig , maar zeker niet top

avatar van GGG
GGG
Niet nadenken en lekker kijken film. Eigenlijk, ondanks wat slechte elementen, best genoten.

avatar van ser pentus
een brilliante vervolg die niet 10 jaar later is maar aanhaakt tijdens gebeurtenissen gedurende de eerste film en moeiteloos erop verder gaat zonder afbreuk te doen aan het verhaal of het orgineel.
het mooiste aan de film is voor mij het feit dat de 'helden' niet allemaal een schone achtergrond hebben maar toch hun best doen wanneer het telt. de characters komen écht over, niet een 1dimensionale persiflage van een persoon.
na gronde verkrachting van goede verhalen zoals star wars, cobra of transformers is dit echt een verademing dat een vervolg niet altijd veel slechter/zwakker moet zijn

avatar van Jurgen1407
Vond het wel een leuke film, lekker geniet van de leuke special effect's die erin zitten.
Verhaal ook wel leuk, in elk geval niet te moeilijk, dus... relaxed kijken

avatar van steventje
Film begon nog krachtig en opbouwend maar naar het einde toe leek het compleet om te slaan naar een soort kungfu tegen aliens met een wonder woman accent. WTF?

avatar van eigenwijzedrol
Tja.....
Toen ik er aan begon dacht ik, Mowha goede film.
Spannend en pakkend.
Ik moest denken aan een Daylight Aliens en dokter Jones Gehalte.
Ik zag wat ongeloofwaardige dingen zoals een baby die geen voeding kreeg, maar dat buiten kijf.
Na de Crash van het ruimteschip nam mijn interesse af.
De film bouwde wat mij betreft geen spanning op.
En werd slechter naar mate het einde naderde.

Over het algemeen vond ik het geen topper.
Verhaal was niet echt top.
Van mij 2 sterretjes.
Had er meer van verwacht.

avatar van Noodless
Sluit goed aan bij zijn voorganger en vertelt eigenlijk het verhaal dat ook op dat moment gebeurt, maar op een andere locatie en andere personages. Leuk is het om te zien dat beide verhalen mooi in elkaar passen. Veel toffe actiescènes en de robots/ruimteschepen zien er cool uit. Helaas naar het einde iets te veel van die martial gevechten waardoor het allemaal wat minder oogde. Maar wat betreft actie, avontuur kom je hier toch wel aan je trekken. Leuke SF-film ! 7/10

avatar van ikkegoemikke
“What the hell you think that was, man...terrorists or what, huh?
ISIS doesn't have a fuckin' spaceship!”

Zonder twijfel hoort “Beyond skyline” bij één van de betere low budget SF-films die ik gezien heb de laatste jaren. Op visueel vlak dan toch. Qua inhoud vond ik het maar half geslaagd. Tot aan het gedeelte dat zich in Laos afspeelt, is het aanvaardbaar. Van daaraf begint het verhaaltechnisch redelijk onzinnig te lijken. Zo gauw Mark (Frank Grillo), een op onbepaald verlof gestuurde politieagent, en zijn zoon Trent (Jonny Weston) terecht zijn gekomen in een netelige situatie waarbij de aarde alweer belaagd wordt door vijandige buitenaardse wezens, is het entertainmentgehalte van deze actierijke SF enorm hoog. Aardbewoners die massaal de lucht in worden gezogen. Een futuristisch ruimteschip waar de slachtoffers bedekt met slijm terug bij bewustzijn komen en dan willekeurig gegrepen worden door tentakels die hun hersenen eruit rukken. Gepantserde Predator-achtige aliens die gestuurd worden dankzij de ingeplante menselijke hersenen. Dat krijg je allemaal voorgeschoteld in het eerste half uur.

De film heeft veel weg van “War of the Worlds” met buitenaardsen die hetzelfde einddoel voor ogen hebben als in “Independence Day”. En weer een wereldbevolking die zich tracht te verdedigen tegen een schijnbaar onoverwinnelijke buitenaards ras. Niet dat het niveau hetzelfde is vergeleken met deze twee kaskrakers. Maar toch alle lof voor de CGI afdeling want het ziet er soms wel best grandioos uit. Misschien hadden ze het interieur van het ruimteschip wat minder duister kunnen maken. En er waren toch wel enkele mankementen als het over speciale effecten gaat. Maar de reusachtige creaturen waarmee ze zich voortbewogen waren schitterend ontworpen. Het leken wel de monsters die in “Pacific Rim” het leven op aarde verstoorden.

Het is allemaal boeiend en het verveelde niet, totdat het reusachtige ruimteschip neerstort in Laos en Mark zich samen met metrobestuurster Audrey (Bojana Novakovic) aansluit bij een soort rebellenleger. Deze vrijheidsstrijders verschuilen zich in de onderaardse ruimtes van boeddhistisch uitziende Vietnamese tempels die de bombardementen van de Vietnam oorlog hebben weerstaan. Uiteindelijk is het blijkbaar niet meer dan een ordinaire drugsbende en loopt er ook nog een Amerikaanse wetenschapper rond (die zo lijkt weggelopen te zijn uit “Apocalypse now”). Samen met deze wetenschapper en de verbazingwekkend snel groeiende baby die Mark en Audrey gered hebben op het buitenaards ruimteschip, tracht men een reddingsmiddel te creëren om de vijandige aliens te bestrijden en alzo de mensheid te redden. Het absurdisme overstijgt hier je stoutste vermoedens.

Vanaf hier ben je getuige van een zichzelf terug opbouwend ruimteschip. En hoe deze schijnbaar onverslaanbare en onkwetsbaar uitziende ruimtefiguren worden overwonnen door enkele rondfladderende Aziatische martial-arts fanaten die met behulp van enkele Hong Kong Phooey bewegingen deze gepantserde Predator-figuren elimineren. Als je in de eerste helft zag hoe destructief en onverslaanbaar deze buitenaardsen waren, dan komt dit redelijk belachelijk over. Echt perfect is het dus allemaal niet. En een echte verklaring over de reden van deze invasie, krijg je ook niet echt. En toch was het allemaal wel genietbaar en bewonderenswaardig wat de makers hier presteerden. Met zo’n beperkt budget toch zulke soms adembenemende fragmenten creëren, is al een applaus waardig. Voor de fervente SF liefhebbers is dit zeker de moeite waard om eens te bekijken.

avatar van Jazzthieve
Dit is domme pulp van de bovenste plank. De eerste 20 min is een beetje zoals de eerste film maar dan gaat alles volledig van de rails en wordt alles nogal wat dwaas en ongeloofwaardig (binnen the context van de film).

avatar van Rodger
pfff.... lange zit dit.
Geen aanrader... of je moet echte SF fan zijn.

En dan op het laatst dat ze alle bloopers van de film laten zien.. jammer.
1.0 *

avatar van horizons
Vermakelijke SF onzin zoals het hoort.

avatar van Phantasm
Hier moet je van houden, niet echt mijn ding.

avatar van mcdaktari
Vergeleken met Skyline vind ik deze toch een stuk minder. Het acteren is nou ook niet bepaald van hoog niveau. Nee, geen sterke sciencefiction dit. De eerste deed mij in ieder geval toch meer.

Het genot waarmee je naar een film kijkt is deels afhankelijk van wat je er van te voren van verwacht. Een bekend voorbeeld daarvan was de 1e Terminator in 1984, destijds gemaakt met een budget van 'slechts' 6 miljoen, die ondanks lage verwachtingen een wereldwijd succes werd. Met dat idee ben ik ook deze Skyline 'part 2' gaan kijken, een B-film met wat elementen uit bijvoorbeeld Transformers, Independance Day en Alien.

Tegenwoordig zijn special effects niet meer zo moeilijk, waardoor je ook low budget dit soort films kan maken. Dus geef ik dit soort films altijd wel een kans als het gaat om visuele beleving in combinatie met het verhaaltje. Maar dan moet het allemaal wel te pruimen zijn.

Ik vond het allemaal niet zo boeiend, veel van hetzelfde ook. Kostuumwerk ook vaker gezien. Verhaal is saai en voorspelbaar ook, afgewisseld met wat vechtscenes zonder enige diepgang in de conversaties.

Leuke film, wel in mijn optiek "typische Netflix" productie. Waar ik mee bedoel Eenvoudige decors / set up waar zich de film dat in afspeelt. Je ziet het vaker in de Netflix films. De special effecten waren prima. Aardige film met voldoende tempo en actie.

avatar van El ralpho
Wtf did I just watch?!?

Het is op zijn minst opzienbarend te noemen dat er op het finaal geflopte Skyline uit 2010 een vervolg is gekomen. Ik verwachtte het zelf dan ook totaal niet, totdat ik Beyond Skyline op Netflix voorbij zag komen. In dit ''vervolg'' eigenen de makers zichzelf als het ware een tweede kans toe omdat ook dit verhaal zich tijdens hetzelfde moment afspeelt, alleen dan op andere locaties.

Zelf behoorde ik tot een van de weinigen die wel te spreken was over het origineel en het lage gemiddelde schrok mij dan ook niet af. Toch kan ik me in dit lage gemiddelde helaas wel een stuk beter vinden, dan dat bij het origineel het geval was. Dit vervolg heeft een aantal toffe ideeën en momenten, maar hier tegenover staan helaas ook een groot aantal missers en scenes die totaal niet uit de verf komen. Ook de special effects hielpen niet bepaald mee, en ik had dan ook vaak het idee dat deze slechter waren dan bij het origineel.

Soms had ik niks op de effecten aan te merken, dit ging dan met name om de close up shots. Met name de shots van veraf van -met name- instortende gebouwen en neerstortende ruimteschepen waren niet om aan te zien en haalde me regelmatig uit het verhaal. Sowieso moest ik wel even moeite doen om in te komen omdat ik tijdens de introductie die enorm cliché was, moeite had om de film niet gelijk af te zetten. Naarmate ik doorzette werden er wel een aantal leuke ideeën geïntroduceerd en het hoge camp gehalte pakte op sommige momenten ook positief uit, zoals een karate gevecht met een Alien. Zo slecht, dat het weer leuk werd. Ik wil wel de nadruk op sommige momenten blijven leggen want vaker niet dan wel zat ik hoofdschuddend naar het scherm te kijken. De film zat ook vol met oneffenheden zoals Rose die eerst in een rap tempo ouder word, en die in de laatste scène opeens wel op een normale manier ouder lijkt te worden.

Mits je geen hoge eisen aan Sci-Fi stelt, soms belabberde effecten en een plot met al net zoveel gaten als een gatenkaas op de koop toe kunt nemen, dan kun je Beyond Skyline gerust een kans geven. Persoonlijk vond ik het wel gaaf om de potentie zo nu en dan door te zien schemeren, al wordt het niveau van het eerste deel -op het moment van schrijven vreemd genoeg nog steeds een 4,3 op IMDB- bij lange na niet behaald.

Niet best.

Probeert een Cloverfieldje te doen. Zelfde tijdlijn, ander verhaaltje. Al hadden ze met dit "verhaaltje" wel 10 films kunnen maken. Het gaat echt alle kanten uit, jammer genoeg geen enkele interessante kant op. Het resultaat is er dan ook naar.

Budget zal er volgens mij wel geweest zijn. Geen blockbuster-nummers, maar de effecten zagen er best oké uit. Zag dat er ook Chinese geldschieters tussenzaten, blijft toch verbazen op welke films zij inzetten. Dat helpt in ieder geval tijdens het eerste half uur, tijdens de start van de invasie.

Zo heel cool zijn de ruimtetuigen en aliens jammer genoeg niet, ook hun spaceship is eerder kitsch dan gaaf. Verder is de actie belabberd (met toch wel enkele interessante Aziatische namen, die jammer genoeg niet goed gebruikt worden) en was het verhaaltje zo slecht dat het na een half uur gewoon vervelend werd. Als laatste pijnpunt is er dan nog de cast, met als dieptepunt Grillo.

Mnee, deel 1 was beter dan dit. Goedkope pulp, maar op een niet-leuke manier. Best jammer, want het zijn dit soort filmpjes die ik een beetje mis in de huidige scifi craze.

avatar van james_cameron
Belabberd vervolg op het reeds niet al te beste origineel. De special effects kunnen er overwegend mee door, maar plot en personages zijn werkelijk om te janken zo slecht. De rol van Iko Uwais, hoofdrolspeler van The Raid, slaat ook helemaal nergens op. Kortom, vermijden die hap.