Bright (2017)

Sciencefiction / Fantasy

geregisseerd door David Ayer
met Will Smith, Joel Edgerton en Noomi Rapace

In een alternatieve versie van ons hedendaagse bestaan leven mensen, orcs, elven en feeën samen. De routine werkavond van twee agenten van verschillende afkomst, de menselijke Ward (Will Smith) en orc Jakoby (Joel Edgerton), verloopt heel anders wanneer zij moeten samenwerken om een jonge vrouwelijke elf en een kostbaar relikwie te beschermen. Wanneer dit in verkeerde handen terechtkomt, zal de toekomst van elke levend wezen niet zeker zijn en dus moeten Ward en Jakoby, zowel hun persoonlijke verschillen als vele vijanden verslaan, om de wereld van de ondergang te redden.

avatar van jippie2010
Geforceerd stukje fantasie die nergens body krijgt.
Voor het oog allemaal prima, maar zonder al teveel inhoud.
Helaas. *2.0

avatar van feyenoord126
Kooiman schreef:
Jezus wat slecht...

Goed onderbouwd!

Lang geen slechte film maar had er toch wat meer van verwacht.
Prima cast, met een van mijn favoriete actrices, Noomi Rapace, al vond ik haar rol toch wel een beetje té klein.
Maar de prent is leuk, voldoende actie, maar had een beetje meer inhoud mogen hebben.
Toch blij dat ik hem heb gezien, en twijfel of ik hem zou aanschaffen of niet... wie weet..

avatar van Warning
The Lord of the Rings 'ghetto style’.

avatar van Thomas83
Een gedurfde mix van genres. Op zich kan ik het wel waarderen als filmmakers dit soort risico's durven te nemen. Maar als deze mengelmoes al ooit had kunnen werken doet het inspiratieloze verhaal alle goede intenties wel teniet. De zeer geforceerde politieke boodschap wordt wel op een erg kinderachtige manier behandeld. Ook wil die hele fantasiewereld maar niet tot leven komen. Bright is gewoon een rommelige film, vol luidruchtige actiescènes die amper te volgen zijn.

Een wat luchtigere benadering had de film nog kunnen helpen. Spijtig genoeg is de humor vrij schaars, al helemaal voor een Will Smith-film. Met het uitgangspunt van de film verwacht je toch wat meer een Men in Black met fantasiewezens in plaats van de aliens. Verder is er ook niet echt een klik tussen Smith en Edgerton, wat toch essentieel is voor dit soort buddy-films. 1.5*.

Heerlijke fantasy film waar will smith samen met de orcs een goed duo vormen.
Voor mij een geslaagde film

avatar van Sergio Leone
Slecht.

Ik heb geen idee wat men juist trachtte te bereiken: Bright is een kakofonie van alles en nog wat. Gedurfd voor de ene, voor mij vooral chaotisch. Een warboel van ideeën en invloeden. Wat eerst een wat grauwere/ cynische film lijkt te worden over rassenclassificatie (in een fantasy-setting), ontaardt al snel in een Mummy-achtige queeste om een toverstaf.

Het script is een rommeltje. Ik kon tijdens het kijken geen lijn ontdekken in het verhaal. Will Smith bakt er bovendien niets van. Met een onherkenbare Joel Edgerton , Noomi Rapace en Edgar Ramirez lopen er nog een aantal bekende namen bij, zij het voor spek en bonen.

avatar van Mickey b
Film viel beter mee dan verwacht voor een Netflix-productie. Elfen, Orks en mensen gecombineerd met een politiewereld. Originele invalshoek. Enigste minder geslaagde was de poging om wat typische humor aan toe te voegen genre Lethal Weapon ea. Voor de rest film ok.

avatar van macrobody
Geen wonder dat ik deze nog niet gezien had. Slecht. Zo'n film waarin de schurken een heel SWAT team plat legt in 5 seconden, maar 2 agenten maar niet te pakken kunnen krijgen.
Het was ook meer een aaneenschakeling van alles moet kapot zonder lijn in het verhaal. En dan staan ze ineens in een orc discotheek, dan weer in een titty bar. Dialogen waren ook bar en boos. Gemaakt voor een hersenloos publiek.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Fairy lives don't matter today.

In het begin leek het wel een film te zijn met dubbele boodschap. De vooroordelen tegenover zwarten zijn hier vooroordelen tegenover orks. Misschien wil het achterliggend wel een sneer geven, maar het gaat er niet dieper op in. Dit lijkt me ook de film niet om zo'n thema aan te snijden.

Bright is op de eerste plaats een buddycop film, alleen dan met een hoop magie erbij. Dat magische gedoe is niet zo bijzonder. Het deed wat denken aan Hellboy II, waar het dan wel beter uitgewerkt is. De entertainment zit vooral bij de actie en de achtervolgingen. Niets echt bijzonder, maar wel aangename popcorn.

Met de juiste centen werd een mooie cast & crew aangetrokken en het is dan ook de intentie geweest om een afgeborstelde actiefilm te maken voor Netflix. Missie geslaagd op dat vlak, het was qua kijkers dan ook een succes. Helaas is het weinig creatief, povere dialogen en standaard actie en effecten. Daardoor blijft het ook in die middenmoot hangen. Enjoy met een beker popcorn en op naar de volgende film.