Bright (2017)

Sciencefiction / Fantasy

geregisseerd door David Ayer
met Will Smith, Joel Edgerton en Noomi Rapace

In een alternatieve versie van ons hedendaagse bestaan leven mensen, orcs, elven en feeën samen. De routine werkavond van twee agenten van verschillende afkomst, de menselijke Ward (Will Smith) en orc Jakoby (Joel Edgerton), verloopt heel anders wanneer zij moeten samenwerken om een jonge vrouwelijke elf en een kostbaar relikwie te beschermen. Wanneer dit in verkeerde handen terechtkomt, zal de toekomst van elke levend wezen niet zeker zijn en dus moeten Ward en Jakoby, zowel hun persoonlijke verschillen als vele vijanden verslaan, om de wereld van de ondergang te redden.

Mikemans schreef:
Goede en leuke film. Knap in elkaar gezet en nog een leuke cast ook. Dit vraagt om meer.
Deze film wist mij meer te vermaken dan The Last Jedi waar ik meer geld aan heb uitgegeven. Go Netflix!

Daar sluit ik me eigenlijk wel bij aan. Heb er toch met vermaak naar zitten kijken. Prima filmpje. Geen hoogvlieger en men moet zeker even uit de comfortzone stappen wat betreft het hele elven en feeëngebeuren, maar het was allemaal prima vermakelijk met fijne soundtrack en degelijke actie.

avatar van mjk87
Niet slecht maar ook niet helemaal gelukt. Wel fijn een wereld ingeworpen te worden zonder verdere uitleg. In het verhaal zelf komen op natuurlijke wijze wel hints naar het verleden, maar het wordt nooit uitleggerig. Ook de sfeer is sterk met veel in neon doordrenkte louche plaatsen dat er allemaal bijzonder fraai uitziet. Als buddy cop echter werkt de film niet echt, vooral door de weinig aanwezige chemie tussen Smith en Edgerton, al doen beide het in hun eigen rol prima. En richting de tweede helft vergaloppeert men zich wel en wordt de film een vreemd magisch geheel dat niet echt lijkt te passen bij het eerste uur. Voor mij een stuk minder interessant. 2,5*.

avatar van Ajax&Litmanen1
Bright is op zijn best een middenmoter in het cop-buddy genre, daarvoor doet de film gewoon niks bijzonders en is de chemie tussen de twee hoofdrolspelers gewoon veel te beperkt. Ik vind Smith nog wel oke, maar vooral op basis van zijn natuurlijke charisma. Hij heeft tig betere rollen in veel betere films gespeeld. Edgerton was ook best te pruimen, maar net als Smith kon het allemaal wel beter. De film heeft ondanks een heel interessant thema gewoon niets verfrissends te bieden en duurt met 2 uur ook aan de lange kant gezien het magere plot. Visueel was het allemaal wel aardig, maar tegenwoordig zijn we ook op dat gebied veel meer gewend, dus onder de indruk was ik ook weer niet. Wel prima dat er een vervolg komt, want er zit potentie zat in dit concept en beide hoofdrolspelers kunnen me ook bekoren, maar schrijf dan wel een veel leuker scenario. Vooral op gebied van humor slaat de film de plank mis, dat is grotendeels gewoon niet gelukt.

Toch wel een kleine voldoende.

avatar van Kooiman
Jezus wat slecht...

Hoe gek kun je het bedenken? Lethal Weapon meets The Lord of the Rings, een ongemakkelijke combinatie van twee totaal verschillende filmgenres waar je echt even aan moet wennen, maar als je jezelf die tijd gunt, dan ga je er in de tweede helft nog in mee ook. Een wereld van foute en goede politiemensen, lieve(de heerlijke Fry) en foute(Rapace als een soort terminator) elfjes, goede(Edgerton, bijna onmerkbaar goed onder die schmink) en foute maar in ieder geval altijd lompe orks. En ze zijn allemaal bijna twee uur lang op zoek naar een toverstafje! Dat deze onzin uiteindelijk nog redelijk werkt, ligt voor een behoorlijk gedeelte aan Will Smith, die serieus en stoïcijns de hoofdrol vertolkt, en zo onze rots in de branding is bij dit twijfelachtig gebeuren. Daarnaast weet Ayer wel hoe hij een spannende achtervolgingsfilm moet maken, en worden we derhalve getrakteerd op goed in elkaar gezette actiescènes, als je er maar niet te veel over gaat nadenken! Een krappe voldoende uiteindelijk, heb me in ieder geval niet verveeld.

avatar van missl
Waar ik woon is een Bright en biertje en dat biertje gaat er een stuk beter in dan deze film.

Will Smith en zijn partner (een ork) zijn politiemannen en de hele wereld haat orks. Zij hebben echt een hele slechte avond/nacht omdat iemand zijn toverstafje kwijt is. Een uur en 3 kwartier later ben ik zelf wel toe aan 26 Brights.

Ik heb me prima vermaakt met deze cop-buddy.

Zeker de combinatie van genres werkt in Bright enorm goed. In een alternatieve realiteit vol mythische wezen heeft een menselijke politieagent (Smith) met grote tegenzin een ork als partner (Edgerton).

Qua script is het niet echt een hoogvlieger. Het verhaal wordt behoorlijk fragmentarisch gebracht en dat is af en toe vervelend. Daarbij word je met een minimale inleiding in het verhaal gegooid. Gedurende de rest van de film volg je de twee mannen terwijl ze een meisje met een toverstok beschermen. Dat gaat vooral gepaard met veel ontploffingen en schietpartijen. Dat levert veel (hersenloos) visueel vermaak op.

Smith en Edgerton spelen erg fijn. Zeker Edgertom komt af en toe hilarisch uit de hoek met wat droge opmerkingen. Vond de antagonisten wat minder overtuigend spelen.

Vond Bright een zeer vermakelijke fantasie/actie !
In een nieuwe hedendaagse wereld waarin Orks elfjes en mensen door elkaar samen leefden.
Maar waarin de orks nog altijd gehaat worden. En Smith hier als politieagent samen met een Ork op pad moet.

Helaas vond ik het einde echt te snel afgeraffeld maar desondanks de 3 sterren meer dan waard!

Begon tijdens de optiteling al tamelijk vreselijk en bleef dat helaas 2 uur volhouden.

Will Smith doet precies hetzelfde als hij in elke film doet en dat dan binnen een absurd quasi-maatschappij kritisch verhaaltje (DONT JUDGE A BOOK BY ITS COVER!!1) .
Zonde van de tijd voor iedereen, niet in het bijzonder de kijker.

Pfoe.

Ergens heb ik wel bewondering voor een film als Bright. Ayer gooit je in een onbekende wereld, bestaande uit bekende elmenten maar zo door elkaar gehusseld dat je als kijker toch weinig houvast hebt. Heel veel wordt er niet uitgelegd, de kijker mag het vooral zelf ontdekken. De hele film lang worden er ook nieuwe elementen toegevoegd, het is dus ook niet dat je na een half uur al je informatie hebt en de rest zich gewoon ontspint.

Qua regie is het redelijk, enkel de actiescenes zien er niet blits genoeg uit. Tegenwoordig liggen de standaarden toch net wat hoger, zeker met films als Hardcore Henry achter de kiezen. Maar verder zit de fim best oké in elkaar, dus ook daar niet zoveel kritiek.

Maar wtf ... orcs en elfjes en een magische staf. Alsof de schrijvers van Frozen, Lord of the Rings en Lethal Weapon samen geschreven hebben aan één film. Het wordt ook echt ridiculer met de minuut en geen acteur of regisseur die wat weet te redden. Met dit materiaal was er eigenlijk maar één optie en da's er een compleet ridicule film van maken, maar die weg slaat Ayer dus niet in. Wel wat comedy links en rechts, maar die is dan vaak nog compleet mislukt (zoals het eindinterview op het bed).

Dus tjah ... complete onnozelheid, véél te veel plotelementen en een veel te serieuze benadering. Jammer want verder wel oké, maar in deze vorm lastig uit te zitten.

avatar van Vdk_Movie
Toch wel een lekker filmpje, zit goed inelkaar. Jammer dat ie hier zo onderschat word.

avatar van filmkul
Gemiddeld actie/fantasy film. Het verhaal is origineel, maar slaat op een of andere manier niet echt aan. Zeker het tweede deel van het verhaal is erg zwak. Ayer weet het er nog wel iets raad mee, maar richting het eind weet hij van het onnozele verhaal ook weinig meer te maken. Sommige momenten zijn best spannend en de actiescènes zien er redelijk uit met goede special effects. Visueel ziet de film er ook goed en hij kijkt verder best aardig weg. Jammer dat het verhaal zo waardeloos is. 2,0.

Goeie film. Kijkt lekker weg. De soundtrack is minimaal even goed!

avatar van IH88
“This is like a nuclear weapon that grants wishes.”

De slechtste film van 2017 is Bright zeker niet, maar er had wel veel meer ingezeten. Elven, Orcs, een magische toverstaf, stoere politieagenten etc. Het klinkt allemaal als een kleurrijke wereld waarin heel veel gebeurd. Maar in Bright voelt het allemaal leeg aan, en de film is een soort van The Lord of the Rings 'ghetto style’, met in plaats van schitterende Nieuw Zeelandse landschappen grauwe achterbuurten en een wel heel mager verhaal. Edgerton acteert wel ijzersterk en sommige actiescènes zitten goed in elkaar. Smith doet het ook goed, maar zelfs hij komt niet weg met sommige dialogen en een mager uitgewerkte rol.

avatar van Fast Eddy
Goeie film, heeft me zeker niet verveeld.
Alhoewel het één al al cliché is heb ik me toch wel vermaakt.
Zo kan je al vanaf het begin raden dat Ward (Will Smith) een 'Bright' is
Goed voor een avondje ontspanning

avatar van Kliko_Green
Ach... echt super was het niet maar wel vermakelijk. Wel een mooie acteerprestatie van Edgerton!

avatar van john mcclane 2
Tot mijn verbazing een onvoldoende hier,maar dat is vast niet voor niks.
Vond deze onderbouwende kritiek op YouTube van lindsey ellis.
Ze neemt erg de tijd om het te onderbouwen , maar slaat de plank niet mis.
Bright: The Apotheosis of Lazy Worldbuilding | Video Essay - YouTube

avatar van Onceuponanytime
Welkom voor wat betreft de actie en de dialogen tussen de twee agenten. De rest, zijnde de geloofwaardigheid, de toevalligheden en het geluk dat de 'good guys' hebben, moet je serieus links laten liggen.

'Bright' oogt niet slecht, maar het verhaal is te vergezocht.

avatar van tattoobob
Leuke wegkijker en een originele kijk op het''Lord of the Rings''wereldje.
De film ziet er fantastisch uit en kwa humor en actie zitten we ook prima.......het verhaal is wat simpeltjes maar dat hoort nou eenmaal bij een film uit dit genre.
Acteerwerk niet op aan te merken......laat deel 2 maar komen.

avatar van Basto
Gaaf filmpje. Soort They live (thema) meets Strange Days (Look & feel).

Het ziet er allemaal fantastisch uit, de set up is goed, evenals de actie. Stuk beter dan al die Marvel en DC spektakelfilms die wel een bios rekease krijgen. Bravo Netflix

Dikke 4

avatar van vlerk00
Prima filmpje hoor, ziet er allemaal goed uit. Smith wordt oud!

wat een enorme kutfilm was dit zeg, geef een kind van 6 een potlood en kladblok en laat hem in een weekje een lulverhaal opschrijven. Gooi en wat sarcastische humor in en een ontiegelijk slecht acteerwerk en je avond is gegarandeerd verneukt.
Bespaar de tijd van je leven en zoek een ander film uit.

avatar van Mike Lee Toris
Goed vermaakt met deze film. Ik kan me echt niet in een hoop kritische reviews vinden. Nee natuurlijk moet je het niet al te serieus nemen. Orcs en Elven in een modern Los Angeles, tja wat verwacht je dan, een groots meeslepend epos met veel diepgang en geraffineerde karakterontwikkelingen?

Nee, gewoon leuke actie met een knipoog, hier en daar wat over de top, al met al gewoon prima entertainment.

Mag van mij best een deel 2 van komen.

avatar van Noodless
Beter dan de trailer en verhaal deed vermoeden. Best vermakelijk met een paar leuke scènes. Sta je open voor actie met een misdaad gegeven gekruid met boordevol fantasie, dan is de film een aanrader. 6/10

Goede film even wennen de eerste paar minuten maar daarna geloofwaardig hoe de verschillende rassen met elkaar omgaan. De film zit goed in elkaar en de vraagtekens worden gaandeweg duidelijk zonder dat het overdreven verteld wordt.