Briefgeheim (2010)

Nederland
Familie / Thriller

geregisseerd door Simone van Dusseldorp
met Hanna Obbeek, Daan Schuurmans en Isabelle Stokkel

De 11-jarige Eva heeft genoeg van de spanningen thuis. Ze wil haar ouders laten merken hoe ze zich voelt, en besluit om weg te lopen. Ze verstopt zich op de zolder van haar beste vrienden Jackie en Thomas. Maar als ze een geheime brief vindt en betrapt wordt in de tuin van buurman Brandsema, het hoofd van een criminele organisatie, neemt haar plan een onverwachte wending. Gebaseerd op het gelijknamige boek van Jan Terlouw.

Wat was er typisch Nederlands aan?

Het slechte acteren

Wat een onzin.

avatar van SnakeDoc
Nou vond die kinderen echt dramatisch. Te gemaakt. Vooral het jongetje.
Vond alleen Daan Schuurmans echt overtuigend over komen. Maar dat zie je wel vaker bij die familie films. Begint een beetje gewoon te worden. Echt zo'n Zapp Bios gevalletje.

avatar van lars-pixar
SnakeDoc schreef:
Nou vond die kinderen echt dramatisch. Te gemaakt. Vooral het jongetje.

Het acteer wel vond ik nog wel goed voor zulke kinderen, het slechtste acteer van kinderen in een Nederlandse film vondt ik die toch in Mijn Vader Is Een Defectief dat was heel erg slecht.

avatar van lars-pixar
Prima verhaal, er simpel maar spannend.De casting vindt ik ook erg goed, en het acteer werk ook.De spanning en actie begon al snel gelijk bij de eerste 5minnuten al, ik dacht gelijk dat wordt niks maar het verliep goed.Het eind vond ik wel erg snel gaan, opeens was de film de film voorbij en toen duurde die dus maar 75 minuten? Veder zaten er een paar klijne foutjes en mooie scène’s. 3,0*

avatar van chiel
Is er nou echt in geknipt voor de tv-versie? Die duurde toch echt maar 75 minuten?

casualjaantje
Leuke, vermakelijke jeugdthriller. Goede cast, vooral Schuurmans vond ik erg sterk spelen.

Geslaagd.

avatar van henkula
het blijven natuurlijk kinderen en het is voor kinderen. als ze nu Daan Schuurmans hadden vervangen door een echte acteur?
ik ken de serie niet, ga dus uit van wat ik zag als film en dat was in zijn geheel niet slecht.

avatar van BlueJudaskiss
henkula schreef:

Pardon?!?! Daan Schuurmans heeft zich de afgelopen jaren méér dan bewezen met uitstekende rollen op het toneel en prima werk in Bellicher, Het Geheim en vooral niet te vergeten Bernhard: Schavuit van Oranje.

avatar van chiel
Onzin inderdaad.

avatar van SnakeDoc
Ik vond Daan Schuurman juist de film een beetje redden!

robertus65
Vrij standaard kinderfilm, af en toe even spannend, maar echt hoogdravend vond ik het allemaal niet. De kinderen waren mij te jong, waardoor het gemaakt leek voor kinderen.

avatar van boermetkiespijn
robertus65 schreef:

Hahaha, laat me raden: meneer was te lui het boek te lezen? Het boek gaat nu eenmaal over kinderen rond de 12 jaar...

avatar van daxclusive
Vermakelijke film en zeker voor een Nederlandse film. De meeste Nederlandse films zijn saai, langdradig of hebben een slap verhaal. Briefgeheim daar in tegen, was van begin tot aan het eind spannend met een goede verhaallijn. Dat er kinderen in mee spelen, maakt het voor mij geen kinderfilm. Een aanrader, met 3,5 sterren waard.

de enige onderhoudende telefilm van 2011, hoewel er nog wel de nodige kritiek valt te geven op de consistentie in het verhaal, maar ja, kniesoor...

Niet onaardige, lekkere en spannende Nederlandse jeugdfilm met goed camerawerk + cinematografie en een uitstekende cast.

avatar van mnrk
Leuke film van Nederlandse bodem...

Vroeger het boek meerdere malen gelezen en daarom nu de film gekeken...de film kijkt lekker weg en volgt het boek prima.

Het acteerwerk is prima van de kinderen en natuurlijk is Daan Schuurman ook goed op dreef.

Wat een slechte film zeg. Zonde van me geld!

Spannende jeugdfilm. Weliswaar met de nodige onwaarschijnlijkheden, maar hij bouwt lekker op en blijft van begin tot einde boeiend.

robertus65 schreef:

Ja hij is leuk !! Een kinderfilm die gemaakt is voor kinderen. Je moet er maar opkomen !

avatar van 606
Robi schreef:

Inderdaad dat wel soms onwaarschijnlijk maar het blijft ook wel spannend.

3 sterren

Schitterend gedraaid weer door Hillege, maar de plot is veel te dun en zelfs met 74 minuten is Briefgeheim af en toe wat aan de lange kant.

avatar van adso
Onvoorstelbaar slecht acterende hyperactieve kinderen
die waarschijnlijk een (best wel...) spannend boek om zeep helpen…

rayman
Aardig kinderfilmpje

avatar van Phantasm
Aardige in elkaar gezette film die lekker wegkijkt, ook goed geacteerd.

avatar van BlueJudaskiss
Heb me vermaakt! Prima kinderfilm, af en toe een (te) laag tempo maar ik vond de film nog af en toe behoorlijk spannend. Goed geacteerd over de hele linie, fijn!

avatar van blurp194
Het boek herinner ik me wel als spannend - verder is het wel een beetje verdwenen uit m'n geheugen, maar dat ik het spannend vond weet ik nog wel. Maar dat is de film niet. En zulke gaten in het plot zullen er toch in het boek wel niet gezeten hebben.

Voor het acteren ook al geen punten. Eva - Hanna Obbeek doet het nog niet onaardig, maar de rest veroorzaakt best kromme tenen af en toe.

Voor kinderen een prima film. Mijn beoordeling is daarom 3*, kijk ik als volwassene dan zou ik niet verder komen dan 1* (Acteerwerk etc)

Geef dan een 1.