Briefgeheim (2010)

Nederland
Familie / Thriller

geregisseerd door Simone van Dusseldorp
met Hanna Obbeek, Daan Schuurmans en Isabelle Stokkel

De 11-jarige Eva heeft genoeg van de spanningen thuis. Ze wil haar ouders laten merken hoe ze zich voelt, en besluit om weg te lopen. Ze verstopt zich op de zolder van haar beste vrienden Jackie en Thomas. Maar als ze een geheime brief vindt en betrapt wordt in de tuin van buurman Brandsema, het hoofd van een criminele organisatie, neemt haar plan een onverwachte wending. Gebaseerd op het gelijknamige boek van Jan Terlouw.

avatar van John Lee Hooker
Va-der Ja-cob, slaapt gij nog? Tijdens deze film in ieder geval wel. Sjezus wat wordt je hier moe van. Er gebeurt echt helemaal niks en het lijkt wel of regisseur Simone indruk probeert te maken met camerawerk en een paar mooie boten. Acteerwerk is echt vreemd, het kwam totaal niet overtuigend over, eerder irritant. Zitten een paar mooie composities bij maar het verhaal zelf is erg mager en totaal niet interessant. Net zoals de badguy worden veel personages niet goed voorgesteld. Ze begonnen maar meteen met filmen, zonder in de gaten te hebben wat ze nou werkelijk hebben vastgelegd. Zo komt het op me neer.

Zwak, in de prullenbak.

neo (crew)
Bij sommige films kun je als kijker met moeite meegaan in de spannende avonturen van een groep kinderen en komt het al snel niet geloofwaardig over. Briefgeheim heeft daar geen last van en weet gedurende de spannende Hitchcockiaanse 85 minuten volledig te overtuigen. Alles is tot in de puntjes verzorgd: een prima cast, het mooie camerawerk, de uitstekende muziek van Melcher Meirmans, Merlijn Snitker, & Chrisnanne Wiegel.... Tevens hebben de scenarioschrijvers het boek op een goede wijze vertaald naar het moderne nu waarin die braafheid niet meer goed past.

Geslaagde jeugd/familiefilm naar het gelijknamige boek van Jan Terlouw , goede kinderrollen en zoals altijd een hele goede Daan Schuurmans .

Bijzonder onboeiende kinderthriller. De film wil maar niet spannend worden, hoe nadrukkelijk de zeurderige soundtrack dat ook probeert te bewerkstelligen. Geen van de kindacteurs komen uit de verf. Schuurmans was wel aardig, maar verder kon ik hier helaas niet zo veel mee. 1,5 sterren.

avatar van blurp194
Het boek herinner ik me wel als spannend - verder is het wel een beetje verdwenen uit m'n geheugen, maar dat ik het spannend vond weet ik nog wel. Maar dat is de film niet. En zulke gaten in het plot zullen er toch in het boek wel niet gezeten hebben.

Voor het acteren ook al geen punten. Eva - Hanna Obbeek doet het nog niet onaardig, maar de rest veroorzaakt best kromme tenen af en toe.

avatar van Fran
Voor dochterlief opgezet maar uiteindelijk zat zij te spelen en ik heb hem alleen af zitten kijken. Stiekem vond ik het net iets te spannend om hem af te zetten. Er wordt aangegeven dat de film voor 9 jaar en ouder is maar ik vind hem toch meer geschikt voor nog wat ouderen kinderen. Ik denk zo vanaf een jaar of 12. Vooral de scene waarin de buurman die man in pak neerschiet vind ik toch ook voor 9 jaar oude kinderen te spannend. Gelukkig was mijn dochter toen al uitgekeken.

Het acteerwerk vond ik redelijk. Het blijven toch kinderen dus daar kan je niet van verwachten dat ze al een superspanning of hoogstaand drama over kunnen brengen. En ook Daan Schuurmans viel me wel mee. Al had hij wel iets stoerder of mysterieuzer gemogen aangezien hij het toch aandurfde om met de politie samen te werken om een criminele organisatie op te rollen. Daar kwam hij dan toch niet echt overtuigend genoeg voor over.

Verder is het een prima film. Zeker voor de oudere kinderen die voor het eerst naar een thriller achtige film gaan kijken is deze wel geschikt. En ik als ouder heb hem dus ook helemaal af gekeken.

gauke schreef:
Niet onaardige, lekkere en spannende Nederlandse jeugdfilm met goed camerawerk + cinematografie en een uitstekende cast.

Een efficiënt verfilmd verhaal over drie kinderen die het opnemen tegen een maffiabaas, gemaakt voor de doelgroep tien tot dertien jarigen. Het script, naar het bekende boek van Jan Terlouw, is gemoderniseerd. Het speur- en sluipwerk is spannend; jammer van de te houterige dialogen. De regisseuse haalde het beste uit de drie jonge hoofdrolspelers naar boven en het goede camerawerk zat ze dicht op de huid.

avatar van K. V.
'k vond het nog geen misse film, zelfs voor volwassenen. Het was nog een goed verhaal die me wel wist te boeien. De cast deed het prima en verder zag het er nog goed uit, zeker voor een jeugdfilm.
'k heb het me zeker niet beklaagd en 'k vond het de moeite om eens gezien te hebben.

avatar van arno74
Nogal een lage waardering hier op MM voor deze jeugdfilm van Nederlandse bodem. Moet eerlijk zeggen dat ik juist sta te kijken van het (hoge) niveau van de Nederlandse jeugdfilms van tegenwoordig. Dit is na Oorlogsgeheimen en Achtste-groepers Huilen Niet de derde die ik zie, en ze hebben me allen positief verrast. Briefgeheim doet qua spanning en scenario niet onder voor films voor volwassenen. Ook het acteerwerk is uitstekend. Prima jeugdfilm. 3,5*