Briefgeheim (2010)

Nederland
Familie / Thriller

geregisseerd door Simone van Dusseldorp
met Hanna Obbeek, Daan Schuurmans en Isabelle Stokkel

De 11-jarige Eva heeft genoeg van de spanningen thuis. Ze wil haar ouders laten merken hoe ze zich voelt, en besluit om weg te lopen. Ze verstopt zich op de zolder van haar beste vrienden Jackie en Thomas. Maar als ze een geheime brief vindt en betrapt wordt in de tuin van buurman Brandsema, het hoofd van een criminele organisatie, neemt haar plan een onverwachte wending. Gebaseerd op het gelijknamige boek van Jan Terlouw.

avatar van Fran
Voor dochterlief opgezet maar uiteindelijk zat zij te spelen en ik heb hem alleen af zitten kijken. Stiekem vond ik het net iets te spannend om hem af te zetten. Er wordt aangegeven dat de film voor 9 jaar en ouder is maar ik vind hem toch meer geschikt voor nog wat ouderen kinderen. Ik denk zo vanaf een jaar of 12. Vooral de scene waarin de buurman die man in pak neerschiet vind ik toch ook voor 9 jaar oude kinderen te spannend. Gelukkig was mijn dochter toen al uitgekeken.

Het acteerwerk vond ik redelijk. Het blijven toch kinderen dus daar kan je niet van verwachten dat ze al een superspanning of hoogstaand drama over kunnen brengen. En ook Daan Schuurmans viel me wel mee. Al had hij wel iets stoerder of mysterieuzer gemogen aangezien hij het toch aandurfde om met de politie samen te werken om een criminele organisatie op te rollen. Daar kwam hij dan toch niet echt overtuigend genoeg voor over.

Verder is het een prima film. Zeker voor de oudere kinderen die voor het eerst naar een thriller achtige film gaan kijken is deze wel geschikt. En ik als ouder heb hem dus ook helemaal af gekeken.

gauke schreef:
Niet onaardige, lekkere en spannende Nederlandse jeugdfilm met goed camerawerk + cinematografie en een uitstekende cast.

Een efficiënt verfilmd verhaal over drie kinderen die het opnemen tegen een maffiabaas, gemaakt voor de doelgroep tien tot dertien jarigen. Het script, naar het bekende boek van Jan Terlouw, is gemoderniseerd. Het speur- en sluipwerk is spannend; jammer van de te houterige dialogen. De regisseuse haalde het beste uit de drie jonge hoofdrolspelers naar boven en het goede camerawerk zat ze dicht op de huid.

Als je deze film puur bekijkt als een jeugdfilm dat is hij wel goed.
Maar hij is iets te simpel om hem als volwassene 'spannend' te vinden.
In de cast zit de Belgische acteur Filip Peeters, voor wie hem graag bezig ziet, maar een echt grote rol heeft hij niet al is zijn personage wel belangrijk in het verhaal.

avatar van K. V.
'k vond het nog geen misse film, zelfs voor volwassenen. Het was nog een goed verhaal die me wel wist te boeien. De cast deed het prima en verder zag het er nog goed uit, zeker voor een jeugdfilm.
'k heb het me zeker niet beklaagd en 'k vond het de moeite om eens gezien te hebben.

avatar van missl
Mijn kleine nichtje vond deze film best spannend en ik daardoor ook. Een klein meisje denkt dat haar vader een crimineel is en gaat dan op onderzoek uit. Het is wel een duidelijke kinderfilm maar toch steekt deze prima in elkaar, jammer van de soms slechte dialogen.

masterton
Super leuk en best spannend hoor !

masterton
Supergoed, is ook echt gebeurd deze film !

avatar van arno74
Nogal een lage waardering hier op MM voor deze jeugdfilm van Nederlandse bodem. Moet eerlijk zeggen dat ik juist sta te kijken van het (hoge) niveau van de Nederlandse jeugdfilms van tegenwoordig. Dit is na Oorlogsgeheimen en Achtste-groepers Huilen Niet de derde die ik zie, en ze hebben me allen positief verrast. Briefgeheim doet qua spanning en scenario niet onder voor films voor volwassenen. Ook het acteerwerk is uitstekend. Prima jeugdfilm. 3,5*

MaartenTuinstra
Helemaal niets.

Saai, slecht geacteerd, voorspelbaar, irritant en waardeloze dialogen. Duidelijk een kinderfilm, maar ik had gehoopt toch een beetje vermaakt te worden. Dat is helaas niet gebeurd, ik hoop dat de jeugd het wel oké vindt.