Genre: Biografie / Drama
Speelduur: 120 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: David Fincher
Met onder meer: Jesse Eisenberg, Andrew Garfield en Justin Timberlake
IMDb beoordeling:
7,8 (812.682)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 28 oktober 2010
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via meJane
Bekijk via HBO Max
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot The Social Network
"You don't get to 500 million friends without making a few enemies."
Herfst, 2003. Na een pijnlijke beëindiging van de relatie met zijn vriendin Erica besluit Harvard student Mark Zuckerberg zijn frustraties te uiten door erover te bloggen op zijn computer. Na een aantal drankjes krijgt hij samen met zijn kamergenoot Eduardo Saverin het geweldige idee om foto’s op internet te zetten van de vrouwelijke medestudenten en ze door te sturen naar andere universiteiten, om ze vervolgens te laten beoordelen op uiterlijk. Ondanks dat Mark hierdoor in de problemen raakt met het Harvard bestuur, is het de start van een idee dat begint in zijn studentenkamer, maar al snel een wereldwijd sociaal netwerk wordt en een revolutie in communicatie. Maar 500 miljoen vrienden en een status als de jongste miljardair ter wereld krijg je niet zonder een paar tegenstoten.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,8 / 812682)
- Trailer (YouTube)
- The Social Network: Original Screenplay (BoekMeter)
- The Accidental Billionaires (BoekMeter)
- The Social Network (MusicMeter)
- Kijk op Netflix
- Pathé Thuis: vanaf € 7,99 / huur € 2,99
- Kijk op meJane
- Kijk op HBO Max
Social Media
Acteurs en actrices
Mark Zuckerberg
Eduardo Saverin
Cameron Winklevoss / Tyler Winklevoss
Tyler Winklevoss (Body Double)
Sean Parker
Divya Narendra
Christy Ling
Marylin Delpy
Sy
Gage
Reviews & comments
Skycrawler
-
- 741 berichten
- 0 stemmen
Spreek voor jezelf Reinbo.
Een loze kreet van een nieuwkomer kan mij niet interesseren. Alleen een goed onderbouwde mening, liefst wat trollerig, is leuk om op in te gaan.
Zoiets als jouw mening bij deze film? Je schrijft dat soort dingen dus om ook een reactie uit te lokken?
Een goede onderbouwing wil overigens niet zeggen dat het voor waarheid moet worden aangenomen en anderen het niet als klinklare onzin kunnen beschouwen.
Lord Flashheart
-
- 6454 berichten
- 2375 stemmen
Ik kan me overigens nergens voor de geest halen dat Zuckerberg mee heeft gewerkt aan TSN hoor LF. Volgens mij was hij juist tegen een aantal zaken die in de film zitten.
Ik hoop ook dat het jou vraag beantwoord, Wim. 
Skycrawler
-
- 741 berichten
- 0 stemmen
Ook vind ik dat Fincher helemaal geen slijmerige reclame film gemaakt heeft over facebook, als het iets doet is het juist laten zien, dat Mark de Winklevosses een maand lang aan het lijntje gehouden heeft om zelf eerst The Facebook te maken. En als Zuckerberg iets met de film te maken had gehad, dan had hij die blog die hij schreef over zijn ex ook wel een beetje aangepast .Denk je ook niet?
Zuckerberg wordt inderdaad vrij negatief neergezet in de film en de film focust zich niet direct op Facebook maar de mensen achter Facebook en de intriges. Hoe dat gezien kan worden als een veredelde reclamecampagne voor Facebook is mij een compleet raadsel. Mensen hebben wat betreft Social Network sites hun mening al lang en breed opgemaakt.
Ik hoop ook dat het jou vraag beantwoord, Wim.
Maar jij neemt dat wantrouwen mee in je beoordeling van de film en dat is niet correct. Het heeft tenslotte helemaal niks met de film van doen.
Lord Flashheart
-
- 6454 berichten
- 2375 stemmen
Zoiets als jouw mening bij deze film? Je schrijft dat soort dingen dus om ook een reactie uit te lokken?
Je zal het nog zwaar krijgen, newbie. Ik hoop niet dat je van klassiekers houdt, want als ziet wat sommigen daar neerpennen...
Skycrawler
-
- 741 berichten
- 0 stemmen
Dat ik nieuw ben op Movie Meter wil natuurlijk niet zeggen dat ik geen enkele ervaring heb met andere fora en hun users. 
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4086 stemmen
Maar komt voornamelijk op het neerbashen van Zuckerberg hoor LF, in elk bericht stroopt het door dat je die mensen en Facebook verwerpelijk vindt. Over de film zelf heb ik weinig negatieve klanken gehoord van jou.
wimnoot
-
- 3963 berichten
- 3923 stemmen
Als je mijn onderbouwde mening hebt gelezen (die je af doet als onzin), dan zie je dat er meerdere aspecten zijn waarop ik de film afreken. Die ga ik nu niet meer allemaal herhalen.
Sinds Fight Club is er niet veel meer bijzonders uit de handen van Fincher gekomen en ook The Social Network gaat dat niet veranderen.
Het hele Facebook gebeuren kan me werkelijk geen ene moer interesseren; ben zelfs nog nooit op de site geweest. Het is niets meer dan een treurige populariteitscontest, die naadloos aansluit bij de Amerikaanse High School en college cultuur. Naast McDonals's, Burgerking of Starbucks het zoveelste Amerikaanse product waar ik niet op zit te wachten. En zoals deze ketens kwalitatief waardeloos voedsel en slappe koffie produceren, produceert Facebook soortgelijke schijn vriendschappen. Voor beide is blijkbaar een grote markt, maar dat weerhoudt mij er niet van om het af te keuren.
Dan de film zelf. Zuckerberg wordt neergezet als een vreselijk arrogant, onsympathiek ventje dat ik gedurende de film steeds meer begon te haten. Een knappe prestatie van Eisenberg. Natuurlijk is het de vraag in hoeverre alle verwikkelingen op waarheid berusten, maar de film is zo opgebouwd dat je het einde toch graag wilt zien. Opnieuw een prestatie, want eigenlijk is het verhaal niet meer dan een lange aflevering van The O.C.: een groepje richkids en hun onbeduidende probleempjes. Want vergis u niet: Zuckerberg is met een gouden lepeltje in zijn mond geboren, evenals de meeste andere personages.
Doet dat af aan zijn prestatie? Ja, nogal. Veel MM leden worden misleid en denken dat hier sprake is van een from rags to riches story. Absoluut niet waar. Een film als The Pursuit of Happyness is daarom honderdduizend keer beter dan deze soapie. Ook waargebeurd, maar deze man heeft er echt voor moeten vechten. Zuckerberg daarentegen zat in z'n luie stoel te zuipen, kwam met een leuk ideetje en schakelde z'n rijke Harvard connecties in om alles te regelen. Zelfs Justin Bieber is nog minder gemaakt!
Maar waar ik helemaal een vieze smaak van krijg is de afwikkeling van de film: Zuckerberg mag dan misschien fouten hebben gemaakt, maar eigenlijk is het toch wel een sympathieke jongen, krijgen we aan het einde nog even mee. Zogenaamd hebben de makers van de film 'onafhankelijk' geopereerd; als je het mij vraagt is The Social Network niets meer dan een verkapte reclamecampagne voor Facebook. Wie dat niet door heeft is ziende blind. 1*
Kan iedereen het weer even lezen.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4086 stemmen
Eerste zin lijkt ook wel raar als je na Fight Club ook maar 1 film hebt gezien van Fincher na Fight Club(afgaande op stemlijst en TSN ook niet meegerekend).
wimnoot
-
- 3963 berichten
- 3923 stemmen
Goed gezien rep_robert. Eigenlijk kunnen we deze mening nu helemaal niet meer serieus nemen. Ik zie het gewoon als een troll bericht.
Lord Flashheart
-
- 6454 berichten
- 2375 stemmen
Pardon? ik heb alle films van de man gezien, op 2 na. Panic Room was waardeloos en wat ik over die andere 2 gelezen heb is het niet veel beter. In ieder geval bij lange na niet het niveau van Seven of Fightclub.
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8173 stemmen
Veel MM leden worden misleid en denken dat hier sprake is van een from rags to riches story. Absoluut niet waar.
Valt wel mee toch? Volgens mij is er maar eentje die hier misleid wordt. 
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4086 stemmen
Panic Room is dan Fincher's minst gewaardeerde film sinds Alien³ op MovieMeter. En tsjah, ik vind het wel 2 fantastische films en de gemiddeldes zijn ook niet misselijk(bij Zodiac's 54 meningen zit 1 onvoldoende, 2,5* van Onderhond. Dus waar heb je het over?)Laat je je mening zo afhankelijk zijn van anderen overigens?
Lord Flashheart
-
- 6454 berichten
- 2375 stemmen
Ja, ik ben een discipel van Onderhond.

Ik zal de films t.z.t. wel gaan zien, maar ik krijg de indruk dat Fincher over-the-hill is.
wimnoot
-
- 3963 berichten
- 3923 stemmen
Ik denk dat LF meer van sprookjes houdt. Meer Forrest Gump minder Mark Zuckerberg. En dat die eerstgenoemde vol zit met rags to riches en Amerikaanse propaganda zien we maar even over het hoofd.
Lord Flashheart
-
- 6454 berichten
- 2375 stemmen
Forrest Gump is dan ook niet voor niets een sprookje... Daarom haalde ik in mijn mening The Pursuit of Happyness aan en niet Forrest Gump.
Maar dit gaat off-topic en is bovendien gezocht. Mijn punt is nu wel duidelijk.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Een loze kreet van een nieuwkomer kan mij niet interesseren. Alleen een goed onderbouwde mening, liefst wat trollerig, is leuk om op in te gaan. Mijn mensbeeld is niet positief nog negatief. Bekijk het zo wetenschappelijk en afstandelijk mogelijk. En dat groepsgevoel wordt ook gekweekt uit noodzaak. Samen sta je sterk, Leeuwen leven ook in groepen. En als een instantie voor veel uitbuiting en dood en verderf heeft gezorgd is het wel de kerk. Een machtsinstituut pur sang. Verder is de populariteits cultuur in Amerika misschien wel uitgesprokener. Niet voor niets zijn zij het machtigste land op aarde. Je kan beter je natuur volgen dan je er tegen verzetten. Kijk wat 40 jaar zogenaamd socialisme het oostblok heeft gebracht.
Co Jackso
-
- 21924 berichten
- 2791 stemmen
Zuckerberg wordt inderdaad vrij negatief neergezet in de film en de film focust zich niet direct op Facebook maar de mensen achter Facebook en de intriges. Hoe dat gezien kan worden als een veredelde reclamecampagne voor Facebook is mij een compleet raadsel. Mensen hebben wat betreft Social Network sites hun mening al lang en breed opgemaakt.
Helemaal mee eens. En wat al die andere argumenten te maken hebben met het beoordelen van een film is mij ook een raadsel. Wat maakt het uit of het hier gaat om rijke of arme kinderen gaat, en in welke mate ze moeten vechten om iets te bereiken. Persoonlijk vond ik het uitgangspunt van deze film een stuk interessanter dan The Pursuit of Happyness (vb. LordF). Dat is namelijk al honderden keren verfilmd. Je mening lijkt meer te gaan over jouw afkeer tegen de wereld waarin het verhaal zich afspeelt, als de film zelf. Bijzonder spijtig, had ik niet verwacht van iemand die al zolang lid is van deze site.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Sinds Fight Club is er niet veel meer bijzonders uit de handen van Fincher gekomen en ook The Social Network gaat dat niet veranderen.
Het hele Facebook gebeuren kan me werkelijk geen ene moer interesseren; ben zelfs nog nooit op de site geweest. Het is niets meer dan een treurige populariteitscontest, die naadloos aansluit bij de Amerikaanse High School en college cultuur. Naast McDonals's, Burgerking of Starbucks het zoveelste Amerikaanse product waar ik niet op zit te wachten. En zoals deze ketens kwalitatief waardeloos voedsel en slappe koffie produceren, produceert Facebook soortgelijke schijn vriendschappen. Voor beide is blijkbaar een grote markt, maar dat weerhoudt mij er niet van om het af te keuren.
Aha dit verklaart een hoop. Waarom denk je eigenlijk dat fb een populariteits ding is. Wat het ook helemaal niet is. Dat was het idee van de Winkelvosjes, maar het was juist Zuckerberg die dat anders zag en er een sociaal platform van maakte.Misschien moet je het toch eens uitchecken en wat vrienden maken.. Niet om populair te zijn, maar gewoon voor het sociale aspect.
Prudh
-
- 3124 berichten
- 1874 stemmen
Mee eens. Was ook nooit zo van de social networks. FB is niettemin een prima tool voor contactonderhoud. > Blame the user not the platform <. De hele recensie van LF is op persoonlijke leest geschoeid, waardoor het vernuft van de film al lang niet meer toe doet in zijn beoordeling. Een beetje flauw en overdreven anti. Net als die Starbucks opmerking. Kom daar nooit verder (teveel randmeuk en smaakjes, ik drink mijn koffie hetero), maar volgens mij is de kwaliteit daar bijzonder hoogwaardig.
John Lee Hooker
-
- 14934 berichten
- 1625 stemmen
Leuke discussie zeg. 
Alleen jammer dat er al een 'winnaar' is.
Lord Flashheart
-
- 6454 berichten
- 2375 stemmen
Waarmee gesuggereerd wordt dat ik 'verloren' heb. Nee, ik moest weg. Tijd vrijmaken voor het echte sociale leven.
Als je tegenwoordig een film op inhoud beoordeelt ben je aan het vloeken in de Moviemeter Kerk. Het mag blijkbaar alleen nog maar om de 'style' draaien.
Ik val TSN aan op zijn inhoud (soap van "The O.C."-niveau), zijn boodschap (reclamefilm voor Facebook) en zijn uitgangspunt (kijk eens hoe "cool" ons nihilistische, materialistische en egoïstische wereldje is?). Camerawerk, kleurgebruik en soundtrack interesseren me in deze niet. Is dat zo moeilijk te begrijpen Co Jackso, Prudh en Reinbo?
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4086 stemmen
Enige waar ik mee zit is dat deze film niet multi-interpretabel is en toch zie jij het heel anders dan ons(propaganda). Heb dan het idee dat je naar een compleet andere film hebt zitten kijken.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Je beoordeeld de film niet op de inhoud, maar op het randgebeuren (het maakt indirect reclame, foei!). En daarbij heb je een totaal verkeerd of eigenlijk geen beeld van Facebook, dus niet zo gek dat we er weinig van begrijpen.
Waarom toch? Of kom het toch gewoon voort uit het feit dat je afgunstig bent van succesvolle mensen.
Lord Flashheart
-
- 6454 berichten
- 2375 stemmen
Enige waar ik mee zit is dat deze film niet multi-interpretabel is en toch zie jij het heel anders dan ons(propaganda). Heb dan het idee dat je naar een compleet andere film hebt zitten kijken.
Lord Flashheart
-
- 6454 berichten
- 2375 stemmen
Je beoordeeld de film niet op de inhoud, maar op het randgebeuren (het maakt indirect reclame, foei!). En daarbij heb je een totaal verkeerd of eigenlijk geen beeld van Facebook, dus niet zo gek dat we er weinig van begrijpen.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4086 stemmen
Zo soapie was het nou ook weer niet hoor. Als dit al OC niveau is kan ik beter geen enkele romcom meer gaan kijken 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Omdat ik nog steeds niet snap wat je tegen facebook hebt, waar je zoals je zelf aangaf nog nooit op de site gekeken hebt. Verder ben ik het met je tweede opmerking volkomen oneens. Wat is er nihilistisch, materialistisch en egoistisch aan facebook? Het zet zich juist af tegen de Harvard studenten cultuur. Kiest bewust voor een andere veel socialere insteek dan de Winkelvosjes voor ogen hadden.
Verder is de boodschap een hele andere dan een reclamefilm voor facebook, het is juist een anti-materialistische en anti - egoistische maar juist sociale boodschap. Het eind laat immers zien dat iemand die alle miljoenen van de wereld is toch nog steeds ongelukkig en eenzaam is zonder vrienden. Wat Rep zegt: Het lijkt alsof je een totaal andere film gezien hebt.
Fryce
-
- 1099 berichten
- 2338 stemmen
Lekkere film, heerlijk sfeertje en prima verhaal en goed spel. Ben er nog niet helemaal uit of ik het flashback concept zo leuk vond.
Angrod_Pallanén
-
- 6687 berichten
- 1042 stemmen
]Ik val TSN aan op zijn inhoud (soap van "The O.C."-niveau)
Dit vat ik op als compliment. Net als TSN heeft 'The O.C.' imo perfecte vertelstructuren en sterk uitgewerkte personages. Maar als je niet van jongeren houd moet je ze ook niet in de hoofdrol willen zien.
Gerelateerd nieuws

‘The Social Network’ krijgt een vervolg, dit keer zonder David Fincher aan het roer

Welke biopics mag je behalve 'Oppenheimer' nog meer niet laten liggen?

Dramafilm ‘The Social Network’ met Jesse Eisenberg is binnenkort ook te bekijken op Netflix

'The Social Network' krijgt mogelijk vervolg over 'donkere kant' Facebook
Bekijk ook

O.J.: Made in America
Documentaire / Biografie, 2016
47 reacties

Inception
Thriller / Sciencefiction, 2010
7.006 reacties

Slumdog Millionaire
Drama / Misdaad, 2008
1.747 reacties

Shutter Island
Mystery / Thriller, 2010
2.690 reacties

The Wolf of Wall Street
Biografie / Komedie, 2013
870 reacties

Whiplash
Drama / Muziek, 2014
431 reacties
Gerelateerde tags
gebaseerd op boekex-girlfriendboston, massachusettshackerharvard universitynarcissismgebaseerd op een waargebeurd verhaalhackinghistorical fictiontweelingendouble crosscreator frat partysocial networkdepositionintellectual property entrepreneurarrogancesociale mediaquestioningmeditativeyoung entrepreneur facebooklegal dramainspired by true eventsboat racing antagonisticcallousdefiantfrustratedwry
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








