Genre: Horror / Mystery
Speelduur: 107 minuten
Alternatieve titel: Dario Argento's Inferno
Oorsprong:
Italië
Geregisseerd door: Dario Argento
Met onder meer: Leigh McCloskey, Irene Miracle en Eleonora Giorgi
IMDb beoordeling:
6,5 (26.051)
Gesproken taal: Italiaans
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Inferno
"Before tenebrae, beyond suspiria there is... Inferno"
Drie jaar na een incident aan de dansacademie 'Suspiria' is het dit keer een appartement in Manhattan dat in de gaten gehouden wordt door een stel dodelijke geesten die uit zijn op wraak. Een van de bewoonsters Rose Elliot komt via het boek 'Three Mothers' achter de waarheid, maar leeft niet lang genoeg om dit te kunnen navertellen. Haar broer Mark is nu de enige die tijdens het onderzoek naar haar dood achter de waarheid kan komen en stukje bij beetje weet hij de puzzel in elkaar te zetten, maar zal hij het wel overleven?
Externe links
Acteurs en actrices
Mark Elliot
Rose Elliot
Sara
Elise Stallone Van Adler
Kazanian
Carol
Nurse
Carlo
Professor Arnold / Dr. Varelli
John, the Butler
Video's en trailers
Reviews & comments
Mac Hammer Fan
-
- 6027 berichten
- 7447 stemmen
2x2, misschien moet je dan de beste cover combineren met de slechtste.
Maar wat erger is, Arrow slaat nogal eens de bal mis. Hun versie van Tenebre is naar het schijnt gewoon een slechte print. En daar wil ik op Blu-ray nooit mijn centen instoppen. 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik vind de arrow covers juist enorm gaaf. Ook qua editie spreken ze meer aan dan de blue underground versies.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
De Arrow uitgaven zijn van het beste wat ik ooit ben tegengekomen op gebied van media dragers, zowel qua audio/video en extra's als design. Een genot voor de liefhebber van cult. Bizar dat je hier commentaar op kan hebben.
EW101
-
- 1256 berichten
- 2284 stemmen
De Arrow uitgaven zijn van het beste wat ik ooit ben tegengekomen op gebied van media dragers, zowel qua audio/video en extra's als design. Een genot voor de liefhebber van cult. Bizar dat je hier commentaar op kan hebben.
Qua kwaliteit geloof ik dat ze erg goed zijn en schaf me er ook binnenkort een aan .
De vaak getekende of geschilderde posters die ik gezien heb zijn een lust voor het oog en ze hadden bijna niks beters voor een cover kunnen kiezen en zo ook bij deze film.
Helaas als ik de foto's mag geloven zit er wel een witte rand om de afbeelding (vooral aan de onderkant). Ik zou 't leuker gevonden hebben als de afbeelding (bijna) de hele cover deed invullen. Nu komt 't weer over als een soort ( flink ) verbeterde versie van de QFC en Entertainment Collectie naar mijn mening.
Nou , het ziet er nog steeds erg goed uit ,maar kon toch iets beter.
Of valt 't toch wel mee als je dvd in handen hebt?
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
De dvd's en blu-ray zijn herkenbaar Arrow, maar dit stoort geen moment en heeft echt niets te maken met de QFC die spuuglelijk is. Bij Arrow werken liefhebbers en dan kan een herkenbare uitgave mij veel minder storen.
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
De cover art staat gelukkig centraal, dus die rand is inderdaad slechts een stukje herkenbaarheid. Wil ze ook bij elkaar gaan sprokkelen...ooit 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik heb ze allemaal
de blu ray se's.
Heb nog een Cat o nine tails te koop. Dubbel besteld. 
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Allemaal? Ook de niet-horror edities als King of NY, Score e.d.?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Dcore zegt me niks, en king of NY is een metal box. Heb ik overigens wel. Verder is het toch enkel horror, die met de witte verpakking
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Ja maar titels als Obsession en Score dus vallen ook onder de Arrow Video collectie (waar al die horrortitels onder vallen).
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Obsession heb ik. Score is niet van de SE colectie. Witte hoes met blauwe rand boven.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Klopt, je hebt gelijk. Dan mis ik enkel Obsession en Battle Royale.
FillumGek
-
- 8987 berichten
- 3398 stemmen
Wellicht ben ik niet in de juiste stemming, maar heb hem na 45 minuten maar afgezet. Suspiria is geweldig en ook Inferno is visueel erg cool. Qua inhoud had ik echter nog steeds geen idee waar naar ik aan het kijken was. Ook totaal gebrek aan spanning. Over een tijdje nog maar eens proberen.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
You mean those black singers?
Ik heb ondervonden dat de film van Dario Argento niet echt iets voor mij zijn. Wat ik vreemd vind want zijn visuele stijl ligt me wel maar zijn films zijn altijd ronduit saai. Ik ben echter niet het type mens dat een regisseur afschrijft op één enkele film dus ik had lange tijd geleden deze Inferno opgenomen om zo aan mijn 4e film van de Italiaan te geraken. Sleepless vond ik nog de moeite maar Suspiria en Phantom of the Opera trok ik echt niet dus ik was op zich wel benieuwd wat ik hiervan ging vinden.
En nu is het duidelijk, Argento is werkelijk niet voor mij weggelegd. Inferno is een film met op zich wel een aantal pluspunten (zoals gewoonlijk is er visueel wel weer wat te beleven maar met vader en zoon Bava als hulp kan het natuurlijk ook niet anders) maar op gebied van verhaal is dit een bijzonder saaie film waar ik me enorm hard mee heb verveeld. Dit fungeert blijkbaar ook als een vervolg op Suspiria maar het leek me toch allemaal redelijk los van elkaar te staan. Ik blijf het vreemd vinden waarom Argento eigenlijk zo geroemd wordt als regisseur want met uitzondering van wat visuele kunstjes heeft hij me eigenlijk nog niet kunnen bekoren, met uitzondering van Sleepless dan maar dat is ook alweer een aantal jaar geleden dat ik die nog heb gezien dus wie weet valt die ook weer enorm tegen. Uiteindelijk leef je met Inferno van moord tot moord maar dat is simpelweg te weinig om een film van over de 100 minuten mee te vullen.
Vreselijk lachwekkende cast ook. Ben er nog niet goed uit of de film nu oorspronkelijk Engels of Italiaans was (ik ga er vanuit dat het de bedoeling is dat het Engels is doordat het voorwoord in het boek van The Three Mothers ook in het Engels was) maar in ieder geval hebben we hier te maken met een stel houten klazen die precies uit de sets van Famile en Thuis komen. Ook de soundtrack met de afwisseling van klassieke muziek met elektro kon me helemaal niet bekoren doordat het vaak voor een kakofonie van sfeer zorgde. Ofwel het een ofwel het ander maar de soms abrupte afwisselingen stoorde me eerlijk gezegd.
Niet het slechtste dat ik van Argento heb gezien maar nog altijd geen goede film. Visueel is hij wel te pruimen (al lees ik hier en daar dat dat eigenlijk de verdienste is van Bava) maar verhaaltechnisch is Inferno een complete zooi die nergens interessant wordt. Reken daar nog eens een brakke cast bij en je komt aan een logische score.
1*
Peake
-
- 216 berichten
- 818 stemmen
Visueel is hij wel te pruimen (al lees ik hier en daar dat dat eigenlijk de verdienste is van Bava)
Onzin. Bava heeft slechts hier en daar assistentie verleend waaronder bij de onderwater-scene en het einde.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Maar wat is assistentie? De ene zegt dat Bava de gehele onderwaterscène heeft geschoten en de andere zegt dat hij er mee geeft op toegekeken. In ieder geval zijn het maar een handvol scènes die ik goed vond en Bava heeft daar precies altijd wel iets mee te maken.
wendyvortex
-
- 5196 berichten
- 7271 stemmen
In de herziening!
Destijds mijn eerste Argento ever!!!
Verwachte de gebruikelijke videotheek-slasher-horror, maar dit was toch wel een heel vreemde mysterieuze film met waanzinnig plot en gedoseerde maar goeie gore.
Inmiddels zijn we de hele Argento-filmografie zowat door en starten we weer met de film waarmee het begon: en met de herkijk concluderen we dan maar: meesterwerkje!
Glacius
-
- 4297 berichten
- 3032 stemmen
Ik blijf het vreemd vinden waarom Argento eigenlijk zo geroemd wordt als regisseur want met uitzondering van wat visuele kunstjes heeft hij me eigenlijk nog niet kunnen bekoren
1*
Ik snap het ook niet. Alhoewel het misschien visueel kan aanspreken (wat ik bij Inferno, op de onderwater scene na, verre van bijzonder vind) faalt de film naar mijn mening behoorlijk op de andere vlakken. Het script is tergend slecht en het acteerwerk is afschrikkelijk. Als Argento simpelweg de intentie had om visueel indruk te maken en afzonderlijke "enge" (voor zover dat het geval was) scenes had willen creëren, dan had hij dat beter in de vorm van een collectie short films kunnen doen. Susperia is wat mij betreft een stuk beter dan Inferno, en zelfs dat is voor mij niet meer dan een midelmatig filmpje met enigszins interessante visuele kunsten.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Benader film eens als muziek. Als een compilatie van sferen en concepten. Wat boeit het script? Alsof iemand zich ooit druk heeft gemaakt over het verhaal van de 5e van Beethoven of Le Sacre le printemps. Kunst hoort op een emotioneel of conceptioneel level te communiceren. Inferno is een bijzondere sfeervolle originele opeenvolging van idee.
Glacius
-
- 4297 berichten
- 3032 stemmen
Waarom zou ik specifiek deze film benaderen als een muziekstuk? Hoe je het ook wendt of keert, het blijft een film. Had Argento zelf maar moeten kiezen voor een andere opzet, wat mij betreft.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Omdat het veel beter is een werk intuïtief te benaderen (zoals meestal bij muziek het geval is), dan cognitief en je op een zogenaamd verhaal te focussen. Dat laatste communiceert altijd door een filter. Namelijk dat van het verstand. En dat geeft ruis.
Glacius
-
- 4297 berichten
- 3032 stemmen
Dan had Argento er zelf geen verhaal aan moeten verbinden. Zo kan je namelijk bij elke film wel de helft van haar aspecten negeren, om zodoende tot een positief oordeel te komen. Ik snap dat je niet elke film op dezelfde wijze benaderd, maar dat wordt ook voor een groot deel bepaald door de manier waarop de inhoud van een film zich toont aan haar publiek. Het voelde wat mij betreft nog steeds te veel aan als een verhaal gedreven film, zij het op een slechte manier. Zodoende wordt het voor mij dan ook meegerekend in de beoordeling.
mikey
-
- 28990 berichten
- 5141 stemmen
Omdat het veel beter is een werk intuïtief te benaderen (zoals meestal bij muziek het geval is), dan cognitief en je op een zogenaamd verhaal te focussen. Dat laatste communiceert altijd door een filter. Namelijk dat van het verstand. En dat geeft ruis.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Dan had Argento er zelf geen verhaal aan moeten verbinden. Zo kan je namelijk bij elke film wel de helft van haar aspecten negeren, om zodoende tot een positief oordeel te komen. Ik snap dat je niet elke film op dezelfde wijze benaderd, maar dat wordt ook voor een groot deel bepaald door de manier waarop de inhoud van een film zich toont aan haar publiek. Het voelde wat mij betreft nog steeds te veel aan als een verhaal gedreven film, zij het op een slechte manier. Zodoende wordt het voor mij dan ook meegerekend in de beoordeling.
Hier ben ik het wel mee eens. Argento zet verhaal wel op de voorgrond waardoor je het onmogelijk niet mee kan nemen in je beoordeling.
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5831 stemmen
Inferno ziet er bijzonder fraai uit, is erg sfeervol en heeft leuke kills. Het verhaal is echter waardeloos. Het springt van de hak op de tak en komt compleet stuurloos over. Je kan het verhaal niet (altijd) zomaar even los zien of negeren. Een beter verhaal (script) had de film zondermeer in individuele scenes op weg kunnen helpen. Het had de flow van alles dat je ziet geholpen. Het had je geholpen bij een feeling van wat er gebeurt (met de personages). Het resultaat was zondermeer geweest dat de spanning zou worden vergroot.
Dit is zo sterk als Susperia in wat je ziet, maar de belevenis van die film wordt hier niet gehaald door het genoemde. Jammer, want bij vlagen is dit wel fucking briljant. Geweldige belichting en art-direction. 3,5 sterren.
knusse stoel
-
- 3285 berichten
- 4320 stemmen
Aardige horrorfilm die helaas toch enigszins gedateerd overkomt.
Peake
-
- 216 berichten
- 818 stemmen
Bij een film die zo overduidelijk Gotisch van opzet is, is de term 'gedateerd' nogal misplaatst.
niethie
-
- 7319 berichten
- 7244 stemmen
Ik zou het nog één keer proberen nam ik mezelf voor maar had de review eigenlijk al helemaal in mijn hoofd uitgeschreven. Ik had het nu maarliefst vijf keer geprobeert met Argento (zijn MOH's bijdragen niet meegerekend) maar eigenlijk alleen Suspiria was echt blijven hangen. De man is een meester in het creëren van sfeer en opbouwen van spanning maar ook in het vervolgens weer compleet afbreken ervan. Wie verzint het bijvoorbeeld om over je al behoorlijk bombastische soundtrack ook nog eens wat heavy metal muziek heen te gooien (Phenomena, Tenebre?) Nog nooit begaf een cineast zich voor mij zo tussen kunst en kitsch in. En dan zal ik het maar niet hebben over zijn eeuwige fascinatie voor felle (neon) kleuren, leren handschoenen, plastic kamerplanten, glimmende scheermessen, Caligari-achtige gebouwen, idiote plottwists en DUBSSS. Hoewel ik hem het meeste met verve kan vergeven (het genoemde kleurgebruik is hier zelfs fenomenaal te noemen, vooral het contrast tussen rood en blauw in de nachtelijke shots, wow) lukt het me niet om me over dat laatste heen te zetten. Want serieus, wat zagen mensen daar voor toevoegende waarde in destijds? Telkens als er iemand begint te praten raak ik er helemaal uit en zo word je steeds weer met de realiteit geconfronteerd dat je eigenlijk naar een film zit te kijken. Een echte verteller is het ook al niet want enige logica is meestal na een half uur al zoek, hier zelfs al wat eerder. En zo bleef er in eerder genoemde gevallen weinig anders over dan een paar ijzersterke thrills die door de vele waanzin en wansmaak maar moeilijk boven water blijven. Hier leunt hij dan wat meer op surrealisme waar hij in zijn voorganger ook al wat mee flirte en dat gaat hem dan weer verrasend goed af (alleen opening in die cellar al, prachtig!) En dit keer gelukkig in zoverre dat alles tussen de momenten van 'horror'' en inventieve kills (waar ik die gast die half opgevreten werd door de ratten niet onvernoemd wil laten, brr!) door ook genoeg wist te boeien, en dat maakt Inferno misschien wel tot zijn beste of in ieder geval meest complete film voor mij. Moet het hoogst gewaardeerde Professo Rondo nog, dus misschien is er nog enige concurentie? Want daarna heb ik zijn belangrijkste werk wel gehad. Haast heeft het niet maar het zal ook niet meer met zoveel tegenzin zijn. Apart dat sommige fans (ik noem een Mikey en Dutchtuga) dit dan weer wat minder vinden. . (3,5*)
SylviaMLikens
-
- 8 berichten
- 2 stemmen
Benader film eens als muziek. Als een compilatie van sferen en concepten. Wat boeit het script? Alsof iemand zich ooit druk heeft gemaakt over het verhaal van de 5e van Beethoven of Le Sacre le printemps. Kunst hoort op een emotioneel of conceptioneel level te communiceren. Inferno is een bijzondere sfeervolle originele opeenvolging van idee.
Het laatste nieuws

Spaanse Netflix-film '100 Metros' doet het ontzettend goed: 'IJzersterk drama'

Netflix verruilt 'The Grand Budapest Hotel' voor 'The French Dispatch' van Wes Anderson

Nog niet gezien? 'Escape at Dannemora' kijk je nu gewoon op SkyShowtime

Catherine O'Hara (71) overleden: van deze films zou je haar onder meer kunnen kennen
Bekijk ook

Barry Lyndon
Oorlog / Historisch, 1975
368 reacties

Dare mo Shiranai
Drama, 2004
223 reacties

El Abrazo de la Serpiente
Drama / Avontuur, 2015
45 reacties

Joshuu 701-gô: Sasori
Thriller / Actie, 1972
26 reacties

The Wicker Man
Mystery / Thriller, 1973
323 reacties

6 Donne per l'Assassino
Horror / Thriller, 1964
57 reacties
Gerelateerde tags
heksbloeddoodvideo nastythe three mothers
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.










