Genre: Horror / Thriller
Speelduur: 100 minuten
Alternatieve titel: A Serbian Film
Oorsprong:
Servië
Geregisseerd door: Srđan Spasojević
Met onder meer: Sergej Trifunović en Ana Sakić
IMDb beoordeling:
4,9 (79.119)
Gesproken taal: Duits, Servisch, Engels en Zweeds
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Srpski Film
"Not all films have a happy ending"
Ex-pornoster Milos leidt nu een normaal leven, samen met zijn vrouw en zoontje van vijf. Een onverwacht telefoontje van zijn ex-collega Layla, die nog steeds pornoster is, verandert alles. Milos heeft financiële problemen, dus stelt Layla hem voor aan Vukmir, een mysterieuze, machtige man binnen de pornowereld. Hij doet Milos een aanbod dat deze niet kan weigeren; de hoofdrol in zijn nieuwste film. Dit zou ervoor zorgen dat Milos zich voor de rest van zijn leven geen zorgen hoeft te maken over zijn financiën. Maar Milos maakt deel uit van een wel heel bizarre film...
Externe links
Acteurs en actrices
Miloš
Vukmir
Marija
Marko
Lejla
Jeca
Jecina majka
Jecina baka
Doktorka
Stefan
Video's en trailers
Reviews & comments
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Met subtiele statements weinig mis maar dat is hier voor mij echt niet het geval. Qua symboliek slaat Spasojevic de plank behoorlijk mis. Ik vind Pasolini ook nie tgeniaal maar toch al stukken beter. Een shockeren om te shockeren jeuk krijg ik niet van Pasolini in ieder geval.
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Het is dan ook totaal niet symbolisch. Deze gedachtes moeten toch ergens vandaan komen? Hij uit zijn woede zonder vaag te doen. Dat waardeer ik wel, je voelt die heftige emoties achter dit werk.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Ik begreep dat er zogenaamd veel symboliek (maar bijna geen symboliek te noemen inderdaad) die stond voor de inhumane oorlog in joegoslavië? Kom er dan op zijn minst gewoon voor uit dat je wil shockeren en je niet verschuilen onder pseudo symboliek.
Bottleneck
-
- 8233 berichten
- 2117 stemmen
Met subtiele statements weinig mis maar dat is hier voor mij echt niet het geval. Qua symboliek slaat Spasojevic de plank behoorlijk mis. Ik vind Pasolini ook nie tgeniaal maar toch al stukken beter. Een shockeren om te shockeren jeuk krijg ik niet van Pasolini in ieder geval.
De plank mis mnee zo vind ik het juist intrigerender dan het drammerige Salo (komt een beetje over als onderschatting van je publiek). Shockeren om te shockeren vind ik ook niet eens zo erg zolang er wat te genieten is zoals de sfeer hier, nou ja genieten je snapt wel
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Ik snap wat je bedoelt
. Sfeervol en surreëel is het allemaal wel, en goed ook. En dat je Salo drammerig vindt snap ik ook wel.
querido
-
- 63 berichten
- 0 stemmen
Eindelijk heb ik A Serbian Film gezien! God, wat heb ik toch veel controverse en verhalen van deze film gehoord. De film zal een van de meest grensverleggende films ooit gemaakt zijn volgens critici, journalistiek en ook gewoon kijkers. Volgens mij heeft de film ook maar een limited release gehad in de VS en werd ook nog eens getoond op verschillende filmfestivals.
En tja... hoe moet je toch zo'n film als A Serbian Film beoordelen? Persoonlijk ben ik een fan van exploitatiefilms, 1 van mijn persoonlijke favorieten is I Spit On Your Grave. Deze film weet I Spit On Your Grave zelfs bijna te overtreffen als je kijkt vanuit het perspectief van hoeveelheid shockerende scènes en gewoon ook hoe het verhaal verteld wordt. En laat ik het maar gewoon meteen zeggen: deze film is eigenlijk zo slecht nog niet. Je kunt wel blijven doordrammen dat deze film schokkende en gruwelijke scènes bevat; maar dat is de bedoeling van dit soort films. Ze willen iets los maken in je. En hun missie is bij deze film 100% gelukt. Het scenario van de film is op sommige punten best wel slecht en dat kun je ook wel zien bij sommige scènes. Maar qua structuur van het verhaal ziet deze film erg prachtig uit en over het acteerwerk kan ik niet al teveel zeggen, maar ik had het idee dat er toch wel aardig gespeeld werd. De belichting, cinematografie en sfeer is dik in orde en wordt ook prachtig neergezet. Ik had het idee dat de muziek een beetje Techno-achtig was en maakte de film creepy.
A Serbian Film is een belachelijk grafische film, voor degenen onder ons zijn gewaarschuwd die film nog willen zien. Maar ik kan het ook absoluut aanraden als je een film zoekt die een beetje anders is. Ondanks dat er gewoon een paar gruwelijke scènes die bijna onnodig lijken, is A Serbian Film een aardige horrorfilm die erg ver gaat, maar toch op sommige punten een redelijke tot goede film is.
querido
-
- 63 berichten
- 0 stemmen
Goede recensie
Bedankt, LimeLou. Zo te zien waardeer jij de film ook? 
DjFrankie
-
- 3420 berichten
- 3503 stemmen
Zeker goeie recensie querido, Martyrs maakte overigens meer indruk op me dan deze, maar dat zeker vanwege de laatste 15 minuten.
Dit is wel 1 v/d films die bij mij blijft hangen (en dat zijn er niet zo veel) en zoals je aanhaalt waar je ook over na gaat denken.
Dat past hier en bij Martyrs.
querido
-
- 63 berichten
- 0 stemmen
Dat klopt, maar Martyrs gaat juist meer over wraak, het hiernamaals , terwijl deze film zich eigenlijk puur focust op het de volgens regisseur in de film 'kunst van het vlees van het slachtoffer'. Hij ziet dus sadisme, geweld, necrofilie, verkrachting en kindermisbruik als een soort vorm van kust.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Dat laatste klopt niet helemaal. Ik denk dat hij dat heel sarcastisch bedoeld. De film is immers een erg cynisch commentaar op de servische politieke situatie. Hij doelt daar volgens mij mee op 'de kunst van het (machts)misbruik.' Lees: de gewiekste manier waarmee een volk (slachtoffer) onderdrukt/misbruikt wordt. Het misbruiken (van het vlees) van het slachtoffer is de kunst. Niet de specifieke handelingen zelf.
querido
-
- 63 berichten
- 0 stemmen
Dat laatste klopt niet helemaal. Ik denk dat hij dat heel sarcastisch bedoeld. De film is immers een erg cynisch commentaar op de servische politieke situatie. Hij doelt daar volgens mij mee op 'de kunst van het (machts)misbruik.' Lees: de gewiekste manier waarmee een volk (slachtoffer) onderdrukt/misbruikt wordt. Het misbruiken (van het vlees) van het slachtoffer is de kunst. Niet de specifieke handelingen zelf.
Dat klopt. Maar volgens mij is die regisseur ook zelf helemaal gekickt op seks. Als je ziet hoe hij 'do it, do it' uitbeeld in die scène voordat Milos uit het raam springt.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Bedoel je nu de regisseur in de film of van de film? Want ik doelde op de laatste.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
De regisseur is net zo gekickt op sex als destijds Pasolini. Ook Pasolini verbond aan zijn film Saló een politieke boodschap. De corruptie en machtsmisbruik van de RK Kerk, de politieke- en rechterlijke macht in Italië. Wat dat betreft hebben Pasolini en Spasojevic veel met elkaar gemeen. De in hun ogen verwerpelijke politieke situatie als excuus gebruiken om je eens lekker uit te leven in je perverse fantasieën en die op het witte doek te projecteren. Ik heb daar geen bezwaar tegen zo lang ik er maar niet van hoef te walgen zoals bij Saló. En wat die twee films verder betreft; "Srpski Film" wint het imo op alle fronten met grote voorsprong van "Saló". Veel mooier camera- en veel beter acteerwerk. Vergeleken met dit pornografisch kunstwerk van Spasojevic komt Saló zeer amateuristisch over.
querido
-
- 63 berichten
- 0 stemmen
Bedoel je nu de regisseur in de film of van de film? Want ik doelde op de laatste.
Eerlijk gezegd, bedoelde ik de regisseur in de film ja.
NightSpirit
-
- 264 berichten
- 0 stemmen
Het is echt een marketing stunt, dat zie je echt vanaf de eerste minuut. Het verhaal zelf was helemaal niet over nagedacht, ze hadden gewoon de meest bizarre dialogen en gebeurtenissen ertussen gepropt, in de hoop dat de filmwereld het zou verbieden in bepaalde landen.
Het is lang geleden dat ik zo'n slechte, saaie en nutteloze film heb gezien die zoveel krediet krijgt. Acteurs waren waardeloos, en het "donkere" duistere effect met belichting viel na 5 minuten al door de mand.
Ik heb even men maag vol van Servische films....
0,5*
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
De belichting viel door de mand? Klinkt echt ontzettend interessant. Verklaar je nader?
querido
-
- 63 berichten
- 0 stemmen
Persoonlijk vind ik dat juist een van de sterkere aspecten van de film. Dat duistere sfeertje, de gelichte flashbacks.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Helemaal mee eens. Belichting en fotografie is juist erg sterk. Ben daarom ook erg benieuwd wat NightSpirit te melden heeft. Nu komt het op mij vooral over als pseudo interessantdoennerij.
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1885 stemmen
Pseudo interessantdoennerij van de bovenste plank lijkt me.
Als er iets bijzonder goed gedaan is in deze film is het wel de belichting. En niet nagedacht over het verhaal? Je bedoelt waarschijnlijk dat je zelf totaal niet nadacht bij het zien van deze film. Als er ergens goed over is nagedacht is het wel het verhaal in deze film.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Belichting is inderdaad goed gedaan. Al is het qua verhaal natuurlijk subjectief maar laten we niet doen alsof dat zo ingenieus is en wie dat niet ziet zwaar 'gemankeerd' is. Ik vind het ook maar behoorlijk dumbed down en straight forward.
querido
-
- 63 berichten
- 0 stemmen
Pseudo interessantdoennerij van de bovenste plank lijkt me.
Als er iets bijzonder goed gedaan is in deze film is het wel de belichting. En niet nagedacht over het verhaal? Je bedoelt waarschijnlijk dat je zelf totaal niet nadacht bij het zien van deze film. Als er ergens goed over is nagedacht is het wel het verhaal in deze film.
Precies, was overigens ook verbaast dat deze film nog een aardig plot had. Verwachte eigenlijk zo'n shocker only 
NightSpirit
-
- 264 berichten
- 0 stemmen
Pseudo interessantdoennerij van de bovenste plank lijkt me.
Als er iets bijzonder goed gedaan is in deze film is het wel de belichting. En niet nagedacht over het verhaal? Je bedoelt waarschijnlijk dat je zelf totaal niet nadacht bij het zien van deze film. Als er ergens goed over is nagedacht is het wel het verhaal in deze film.
Waarom heb ik het idee dat je niet geinteresseerd bent in andermans meningen? Ik heb geen zin om mijn eigen MENING nader te verklaren aan je. Sorry....
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Jammer, dan blijf ik er benieuwd naar je onderbouwing. Zolang die uitblijft hou ik het er maar op dat het pseudo interessant geneuzel was en je er totaal geen kijk op hebt.
Glacius
-
- 4297 berichten
- 3032 stemmen
Dat klopt, maar Martyrs gaat juist meer over wraak, het hiernamaals , terwijl deze film zich eigenlijk puur focust op het de volgens regisseur in de film 'kunst van het vlees van het slachtoffer'. Hij ziet dus sadisme, geweld, necrofilie, verkrachting en kindermisbruik als een soort vorm van kust.
Ik denk dat je het inderdaad anders moet zien. Het gaat voornamelijk om het misbruik van het volk door eigen "broeders". Dit gebeurt vanaf jongs af aan en zelfs na de dood wordt het volk is er geen respect voor de "fallen" door haar leiders. Het volk wordt gedwongen tot bepaalde daden en levenswijzen, waar de enige uitweg in het extreme ligt. Machtsmisbruik, manipulatie, indoctrinatie, verwaarlozing.
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1885 stemmen
Dat lijkt me inderdaad de juiste kijk op hoe het verhaal inelkaar steekt en het is dan wel erg plastisch, maar erg effectief, in beeld gebracht.
Ik denk dat het voornamelijk komt door de 'onwetendheid' van de westerse wereld dat het niet zo duidelijk lijkt of over komt.
Misschien is het niet alleen onwetendheid, maar ook het feit dat het zo onwerkelijk is in onze ogen dat we niet willen inzien wat er daar gebeurd en gebeurd is.
Kijk naar films als 'Warriors' en 'Savior' waarin een aantal zeer extreme (en realistische) dingen voorkomen, die daadwerkelijk gebeurd zijn, zoals de moorden op busladingen mensen en de moordpoging van een man op een vrouw uit zijn eigen familie omdat ze een kind draagt uit een verkrachting door de vijand.
Erg extreem, maar uit verhalen van Serven en Bosniërs die ik ontmoet heb en ken heb ik nog veel extremere en ergere dingen gehoord!
Ook dingen die ik gezien heb in de keren dat ik in Bosnië en omgeving ben geweest zie je toch echt dat het geen land is als dat van ons.
puckb96
-
- 1849 berichten
- 0 stemmen
Eerst dacht ik effe te maken te hebben met een soort pornofilm want ze lieten het allemaal erg expliciet in beeld brengen.
Maar uiteindelijk veranderde de film van richting en werd het een duistere, obscene en gruwelijke horrorfilm die heel erg ver ging.
Extreme cinema dit jongens, maar wel erg sterk.
michiel8102
-
- 4 berichten
- 6 stemmen
Eerst het eerste half uurtje van de film uitgezeten. Nadat ik dit saai en slecht geacteerd vond maar ff geskipd na de "erge" scenes. Dit een stukje gekeken en vervolgens de film uitgedrukt en weg geflikkerd. Ik hou persoonlijk niet heel erg van horror maar dit vind ik gewoon walgelijk. Dit gaat toch nergens over? Ik vind persoonlijk deze film mens onterend plus ranzig! ik zou zeggen niet kijken behalve als je houdt van misselijkmakende smerige onzin!
Glacius
-
- 4297 berichten
- 3032 stemmen
Hoe weet je of een film ergens over gaat als je nog niet eens de helft gezien hebt?
Gerelateerd nieuws

Gruwelijke horrorfilm 'A Serbian Film' verschijnt ongecensureerd op Blu-Ray
Bekijk ook

Qing Mei Zhu Ma
Drama, 1985
18 reacties

I Compagni
Misdaad / Drama, 1963
5 reacties

Irréversible
Drama / Thriller, 2002
2.375 reacties

Martyrs
Drama / Horror, 2008
2.820 reacties

À l'Intérieur
Horror / Thriller, 2007
1.292 reacties

Seul contre Tous
Drama / Thriller, 1998
274 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.






