Inception (2010)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Thriller / Sciencefiction

geregisseerd door Christopher Nolan
met Leonardo DiCaprio, Ken Watanabe en Joseph Gordon-Levitt

Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) is een meesterdief, gespecialiseerd in het “stelen” van waardevolle geheimen in de droomstaat van een mens, wanneer de geest het kwetsbaarst is. Cobb is hierdoor een gewilde speler in de verraderlijke nieuwe wereld van bedrijfsspionage, maar dit heeft hem tegelijkertijd ook tot een internationale vluchteling gemaakt, wat hem alles kan kosten wat hij ooit lief had. Nu krijgen Cobb en zijn team van specialisten een nieuwe taak aangeboden. Een 'laatste' taak die ervoor kan zorgen dat Cobb zijn oude leven weer terugkrijgt. Deze taak is niet het stelen van een idee, maar het plaatsen van een idee. Als ze slagen, dan kan het de perfecte misdaad zijn. Maar er is ook een levensgevaarlijke vijand, iemand die altijd Cobb's volgende zet lijkt te voorspellen...

avatar van Eliandjiee
Na een herziening mijn stem toch weer verhoogd van 4,5 naar de volle mep. In vergelijking met Interstellar die ik recent heb gezien is deze toch daadwerkelijk een klasse beter.

Een onwijs interessant en gaaf concept wordt op prachtige en spannende wijze verfilmd. Een heerlijke combinatie van visueel prachtige beelden & trucjes en spanning die je op het puntje van je stoel houdt. De ondersteunende muziek draagt hier aan bij.

Verder wordt er ook overtuigend geacteerd, met leuke rollen en personages. Het drama/emotionele gedeelte en het meer filosofische aspect geven de film een extra dimensie en maken hem nog interessanter en beter.

Voor mij een pareltje, niks op aan te merken, ik overweeg een plek in mijn top 10!

avatar van IH88
Wat een geweldige, waanzinnige flm. Ondanks het, op het eerste gezicht, ingewikkelde verhaal, is de flm goed te volgen. De film ziet er prachtig uit en de spanning wordt iedere keer verhoogd. De acteerprestaties zijn top en het gedeelte met Cobb en zijn vrouw die vastzit in een droom geeft de film een emotionele/dramatische lading.

Over het einde wordt nog steeds veel gedebatteerd en maakt de film nog beter.

avatar van Gazi
Dat was dus de voorloper van films als Gravity en consorten...!

avatar van comely
Heel de film krijg je uitleg na uitleg, terwijl het nergens over gaat Teleurstellende film van meneer Nolan.

bijzonder ongeloofwaardige film, en heel Amerikaans-cliché
toch nog 1,5 voor al het werk dat ze hier in staken...

mattipenni schreef:
bijzonder ongeloofwaardige film, en heel Amerikaans-cliché
toch nog 1,5 voor al het werk dat ze hier in staken...

Cliché? Ongeloofwaardig?
Noem 1 film die erop lijk, voor 2010?
Ongeloofwaardig? Tuurlijk het is niet waar, het is geen documentaire, en in de film word alles vrij wel goed vertelt, wat toch best realistisch lijkt als jij je fantasie gebruik.

avatar van des1
Nou voor een tweede keer gezien. Interessant doenerij versie zoveel van Nolan (zoals ook zijn Batman films) om maar mooie, spanning suggererende plaatjes te laten zien, voor luitjes wier hersenen niet meer te doen krijgen dan in een gemiddeld computerspelletje? Of is meer (mogelijk) aan interpretatie? Kijk, als er één ding is aan dromen, dan is het dat ze volstrekt persoonsgebonden zijn, en niks met rationaliteit van doen hebben, laat staan de talloze uitlegjes die steeds gegeven worden en die we maar moeten slikken als zoete koek. Het gaat niet zozeer om de onwaarschijnlijkheid van het verhaal (Nolan is erg verzot op zijn dikke duim), maar om de quasi-filosofietjes waarmee van alles gesuggereerd wordt. Overigens kun je wel degelijk een idee laten postvatten bij iemand, zonder dat deze de herkomst kan traceren (inceptie), zonder dat geneuzel over de noodzaak van allerlei mazes bouwen. Hoe vaak denken mensen niet op een origineel idee te zijn gekomen terwijl ze het toch echt van elders hebben? Enige redeeming quality van de film (uitweg?) is dat we natuurlijk als kijker collectief hebben deelgenomen in Nolans eigen maze geprojecteerd als één grote guilt trip van Cobb? Non, je ne regrette rien. Waarom voelt dat aan als een cheap cop out? Well... because it is. 2,5 * voor de moeite, maar persoonlijk heb ik een hekel aan Chris Nolan films - entertainment voor een onnadenkende generatie, en manipulatief tot op het bot, fake drama, fake emoties incl. de suggestie dat kijkers iets speciaals gezien hebben. Beste is wellicht het tolletje aan het eind... dat we in de film wéĺ een paar keer hebben zien omvallen. Go figure.

avatar van olbo
Droom in een droom, in een droom, in een droom, pppfffff. Tweede keer bekeken (soms wordt een film beter omdat je meer ziet), maar ik heb niks met deze film. Ja, de cgi/special effect waren goed. Maar daar hoef ik geen film voor te zien

avatar van psychopath
Tsja de film is niet voor iedereen goed te interpreteren, als je eenmaal meer verstand van lucide dromen hebt en je begrijpt de film beter dan pas zal je zien hoe brilliant deze film is.

comely schreef:

Het gaat wel degelijk over iets, dat jij het niet begrijpt is inderdaad teleurstellend, ik hoop voor je dat je em ooit door hebt. Experimenteer maar is met lucide dromen

IH88 schreef:

Over het einde wordt nog steeds veel gedebatteerd en maakt de film nog beter.

avatar van -LvB-
comely schreef:

2,5 uur lang uitwerking van een bijsluiter inderdaad. Heb t vanavond nog even geprobeerd maar herziening maakt m alleen maar saaier

avatar van B-Joker
Was weer is op tv en ik moet zeggen dat ik weer nieuwe dingen heb gezien die ik gemist had. dat heeft me weer aan het denken gezet. ik hoop wel nu alles duidelijk is geweest. het was wel een beetje verwarrend van het horen van "non je ne regrette rien", ik zag Marion Cotillard weer aan voor Édith Piaf. Leonardo wat een held. hij verdient echt is een oscar. 4*

avatar van JacoBaco
Ik mis de Nolan van films als The Prestige en Batman Begins. Eigenlijk alle films van voor The Dark Knight behalve Insomnia. Inception is matig en zelfs Interstellar is echt verre van een meesterwerk. Gewoon goed, maar absoluut niet uitstekend. Dus alsjeblieft Nolan, het is alweer bijna10 jaar geleden sinds je laatste voortreffelijke film!

avatar van IH88
[/quote] zijn vrouw zit niet vast in een droom, ze heeft zelfmoord gepleegd omdat ze er van overtuigd was dat de realiteit een droom was, wat Cobs steeds ziet is de herinnering van ze vrouw omdat ie hr dood niet kan verwerken [/quote]

avatar van psychopath

Klopt, maar ik bedoel eigenlijk de scenes tegen het einde van de film, als Cobb vertelt hoe hij en zijn vrouw hun eigen droomwereld hebben opgebouwd. Als ze beide ontwaken kan zij niet meer het verschil zien tussen de realiteit en de droomwereld. Ze wil daarom samen met Cobb zelfmoord plegen. Dat bedoelde ik eigenlijk met vastzitten in een droom. Haar droomwereld is de realiteit geworden. [/quote]

avatar van ILDIB
Het blijft prachtig maar de grootste ellende zit m in het kogelvrij zijn van de helden en het niet kapot gaan van auto's.

psychopath schreef:

Ik zie het andersom maar komt denk op hetzelfde neer i guess >< De realiteit is voor hr een droomwereld [/quote] Kan allebei inderdaad. Komt op hetzelfde neer uiteindelijk

avatar van horizons
ILDIB schreef:

In een droom kan alles.Toch?

avatar van Illum Sphere
horizons schreef:

In een droom kan alles.Toch?

Ja, dit. En niet enkel dat, het is ook een film en daar kan ook alles (met uitzondering van documentaires).

(verwijderd)
Net herzien na zo'n 2 jaar en begreep hem nu pas helemaal en ook mijn stem met 0,5* verhoogd.

Het enorm uitgebreide en ingewikkelde verhaal wordt in verhouding duidelijk en goed overgebracht. Het missen van 3 secondes van deze film kunnen wel 'fataal' zijn voor bepaalde verhaallijnen dus 100% je gedachten erbij houden is erg belangrijk, gelukkig wist ik dat na mijn 1e kijkbeurt.

Ik vond de achterliggende gedachte de gedurende film erg mooi: Cobb die verlangt naar zijn 2 kinderen. Ook de verhaallijn rond Cobb zijn vrouw werd me nu pas duidelijk, misschien wel de meest ingewikkelde verhaallijn van allemaal.

Als geheel is het denk ik, na eerst ook mijn twijfels te hebben gehad, perfect uitgewerkt en bij gebrek aan deze conclusie is er denk ik toch gebrek aan of concentratie, of intelligentie bij de betreffende persoon.

De cast is fantastisch en ik had op voorhand niet anders verwacht. DiCaprio en Hardy blijven favorieten van mij en ook Murphy speelt altijd indrukwekkend in de films die ik tot nu toe van hem zag. Page, Gordon-Levitt Watanabe en de overige cast doen het meer dan prima.

Visueel één van de beste films die ik ooit heb gezien.

Zimmer haalt zijn ongekend hoge niveau weer met een prachtige, dromerige (lekker in de trant van de film) en spannende soundtrack, die vooral op het sneeuwachtige 'droomniveau' helemaal los kwam.

Genieten deze film; puur genieten.

4,5/5*, eerst de film weer even in laten zinken.

avatar van SmackItUp
Wat een verhaal en de visuele effecten zijn geweldig. Na de 2de keer kijken begrijp je ongeveer wel waar het om draait. Ik vond hem zelfs veel beter dan de eerste keer dat ik 'm zag.

avatar van SmackItUp
_Se7en_ schreef:
DiCaprio moet alleen niet zo moeilijk kijken de hele film lang. Moeilijk kijken is geen acteren.

Dat idee had ik ook ja.

Deze film begon heel erg goed maar verzandde aan het einde toch in een hollywood blockbusterfilm.

Desalnietemin zeker een goede vermakelijke film.

broncode
Lang geleden gezien in mijn uppie en dat was volgens anderen ook noodzakelijk.
Want je moet deze klassieker op je gemakkie volgen om het goed te begrijpen.
Het is geen film om met een groepje mensen te kijken,die naast je zitten met popcorn en chips en boeren laten.
Vond hem gelijkwaardig aan blade runner, ook al zijn het twee verschillende films.
Prachtige film!

avatar van IH88
“If we are gonna perform Inception then we need imagination.”

Inception is een project dat Christopher Nolan al een hele tijd in zijn hoofd had zitten en het uiteindelijke resultaat mag er wezen. Het verhaal rond Dom Cobb, die voor geld een idee kan stelen uit iemands geheugen, zit erg sterk in elkaar en ondanks het op het eerste gezicht ingewikkelde plot is het allemaal goed te volgen. Het is intrigerend, inventief, spectaculair en actierijk en Nolan draait zijn hand niet om voor een droom in een droom in een droom…

Cobb en zijn team krijgen een nieuwe opdracht waarbij ze worden gevraagd geen idee te stelen maar te plaatsen in iemands geheugen. Moeilijker, maar niet onmogelijk. De film is een visuele snoepwinkel en de verschillende dromen zijn spectaculair weergegeven. Vooral de sneeuwwereld op het laatst is een lust voor het oog. Er is ook een subplot met de vrouw van Cobb die telkens tevoorschijn komt in de dromen en geeft het verhaal nog wat emotionele diepgang. Films van Nolan kunnen soms wat afstandelijk ogen maar met de verhaallijn tussen Cobb en zijn vrouw Mal probeert Nolan wel degelijk een wat persoonlijker verhaal te vertellen. Leonardo DiCaprio is erg sterk en weet goed de verschillende karaktereigenschappen van Cobb weer te geven. Als Cobb bezig met zijn werk is hij professioneel, alert en stoïcijns maar in de scènes met Mal is hij emotioneel buskruit die elk moment kan ontploffen. Ook Marion Cotillard is als Mal erg goed en erg “creepy”. Knap gespeeld van haar. Ook Joseph Gordon-Levitt, Tom Hardy, Ken Watanabe, Ellen Page, Cillian Murphy en Dileep Rao zijn goed op dreef. Een erg grote cast maar zelfs in de kleinste rol overtuigen ze. Inception is duidelijk een passieproject van Nolan en hij mag met recht trots zijn op het resultaat. Een intrigerend en visueel meesterwerk, tot aan het mooie einde die voor meerdere interpretaties vatbaar is.

avatar van Kondoro0614
Inception

Ik gebruik mijn vakanties altijd om de grote films te kijken. Neem maar als voorbeeld vorig jaar: alle batman films gezien van de nieuwste Trilogy (Dark night etc.). Ook deze vakantie wou ik dat proberen maar dat is niet helemaal gelukt. Had wel een paar grote namen op het kijk-lijstje staan maar hier is niet veel uitgekomen. Vannacht zijn we over gegaan in een nieuw jaar, 2016. Valt raar maar toch leuk, en om dan toch 2016 in te luiden mag Inception zich de eerste film noemen die ik dit jaar heb gezien en het was ook gelijk een goeie. Inception, ik weet nog wel dat daar veel over te praten was. Een super grote, en daarbij goede film, waar je toch wel even je koppie bij moet houden. Het is qua actie erg geslaad en ook de Sci-Fi scenes zijn adembenemend goed, zat soms met open mond toe te kijken!

Het verhaal was erg gaaf. Het waren allemaal een soort CIA agent die door middel van dromen dingen konden 'stelen' en te weten komen en / of dingen in dromen konden plaatsen. Daarbij zijn gevaren niet buiten gesloten en die zaten ook in de dromen. Het was een echte denk film waardoor je zelf ook ging puzzelen. Ze moesten uiteindelijk iemand ontvoeren in zijn droom maar die was beveiligd, waardoor er een heel leger (wat zo leek) aan special ops soldaten achter hun aankwam, daarbij was de droom van Leonardo ook nog eens gewikkeld in deze droom waardoor de twee verhalen uit de film naar elkaar toe kwamen. Echt ingewikkeld was de film niet maar je moest echt wel even je koppie erbij halen, waardoor je echt geconsenteerd gaat kijken maar sommige momenten, bijvoorbeeld rustige praat scenes beginnen te vervelen want je krijgt een groot en mooi concept naar je toe geslingerd waar je eigenlijk naar door wilt blijven kijken.

Het is niet zo dat deze film saai was, of wat ik in eerste instantie dacht: erg moeilijk. Kreeg van verschillende mensen te horen dat de film heel erg lastig was waardoor het kijken niet leuk was, nou dat viel mee. Het acteerwerk is erg goed, niet alleen van Leonardo maar ook van Tom en uiteraard de rest, dus daar valt echt niks aan op te merken. Helaas is de film 1 grote informatie bom waardoor je overspoeld word door informatie wat je hoofd soms overvol kan maken en de film soms een beetje saai word te volgen. Wat dat betreft echt een toppie film die zeker eens moet gezien worden bij niet alleen Sci-Fi fans maar ook actie fans, eigenlijk gewoon een groot deel van de film community.

avatar van Timothyvdmeer
Alleen de cast is al indrukwekkend de film is nog een tikkie beter. Wow erg gaaf deze. Zal hem nog wel een x gaan bekijken.

MaartenTuinstra
Fantastische productie van Nolan.

Het verhaal van het stelen en plaatsen van dromen sprak me eigenlijk niet zo aan. Toch heb ik elke seconde geboeid naar dit prachtwerk zitten kijken. Visueel heb ik nog nooit zo'n mooi werk gezien. Het plot, dat origineel, spannend en meeslepend is, wordt in de details uitgewerkt, maar het wordt nooit saai. Ook de cast excelleert en DiCapirio speelt z'n beste rol ooit mijns inziens. Nooit echt fan van de man geweest, maar dat begin ik toch steeds meer te worden. Voordat ik begon aan de film meende ik dat de 39e plaats wel erg hoog was voor een film over dromen. Nu vind ik dat behoorlijk laag.

avatar van linxde1
Ik heb het een paar keer geprobeerd, maar ik kan er niet naar kijken. Het lukt me gewoon niet om er in te komen. Gapend doe ik de film er dan maar weer af. Het zal vast een fantastische film zijn, maar de film is aan mij niet besteed.