Genre: Thriller / Sciencefiction
Speelduur: 148 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Christopher Nolan
Met onder meer: Leonardo DiCaprio, Ken Watanabe en Joseph Gordon-Levitt
IMDb beoordeling:
8,8 (2.781.232)
Gesproken taal: Engels, Japans en Frans
Releasedatum: 22 juli 2010
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Inception
"Your mind is the scene of the crime."
Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) is een meesterdief, gespecialiseerd in het “stelen” van waardevolle geheimen in de droomstaat van een mens, wanneer de geest het kwetsbaarst is. Cobb is hierdoor een gewilde speler in de verraderlijke nieuwe wereld van bedrijfsspionage, maar dit heeft hem tegelijkertijd ook tot een internationale vluchteling gemaakt, wat hem alles kan kosten wat hij ooit lief had. Nu krijgen Cobb en zijn team van specialisten een nieuwe taak aangeboden. Een 'laatste' taak die ervoor kan zorgen dat Cobb zijn oude leven weer terugkrijgt. Deze taak is niet het stelen van een idee, maar het plaatsen van een idee. Als ze slagen, dan kan het de perfecte misdaad zijn. Maar er is ook een levensgevaarlijke vijand, iemand die altijd Cobb's volgende zet lijkt te voorspellen...
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,8 / 2781232)
- Spoilertopic
- Inception: The Shooting Script (BoekMeter)
- Inception (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
- Kijk op Amazon Prime
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Dom Cobb
Arthur
Saito
Eames
Ariadne
Yusuf
Robert Fischer, Jr.
Peter Browning
Mal Cobb
Maurice Fischer
Video's en trailers
Reviews & comments
Pacino1987
-
- 97 berichten
- 3325 stemmen
Over 24 uur en 13 min. begint mijn voorstelling in de IMAX, je zou kunnen stellen dat ik er echt zin in heb
.
Heb als voorbereiding de afgelopen 3 dagen alle Nolan films in chronologische volgorde gekeken.
Jij bent gewoon een held!
olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
Lang niet slecht, maar de totale euforie is - wederom bij Nolan - totaal overdreven. Net als zijn vorige films is 'Inception' namelijk een half uur tot driekwartier te lang. Bovendien heeft Nolan niet echt veel visuele flair, laat staan inzicht in een uitgekiende mis-en-scène. Maar tot overmaat van ramp heeft Nolan er weer een nodeloos ingewikkeld schouwspel van moeten maken. Om het magere verhaaltje te verhullen? Omdat hij het niet kan laten om vermoeiend te zijn? God knows, maar net als 'Memento' lijkt Nolan zich helemaal te hebben gevonden in moeilijkdoenerij. Moeilijkdoenerij die niet echt veel om het lijf heeft en her en der serieuze gaten vertoond. Neen, een fan zullen we nooit worden en het blijft dus wachten of Nolan ook eens een gewoon steengoede film kan maken zonder vermoeiende verteltechnieken.
Pacino1987
-
- 97 berichten
- 3325 stemmen
Lang niet slecht, maar de totale euforie is - wederom bij Nolan - totaal overdreven. Net als zijn vorige films is 'Inception' namelijk een half uur tot driekwartier te lang. Bovendien heeft Nolan niet echt veel visuele flair, laat staan inzicht in een uitgekiende mis-en-scène. Maar tot overmaat van ramp heeft Nolan er weer een nodeloos ingewikkeld schouwspel van moeten maken. Om het magere verhaaltje te verhullen? Omdat hij het niet kan laten om vermoeiend te zijn? God knows, maar net als 'Memento' lijkt Nolan zich helemaal te hebben gevonden in moeilijkdoenerij. Moeilijkdoenerij die niet echt veel om het lijf heeft en her en der serieuze gaten vertoond. Neen, een fan zullen we nooit worden en het blijft dus wachten of Nolan ook eens een gewoon steengoede film kan maken zonder vermoeiende verteltechnieken.
Dit is echt de grootste onzin die ik het afgelopen jaar heb gehoord!
namingway24
-
- 1117 berichten
- 1403 stemmen
Waarom?
Ik heb eigenlijk geen behoefte om deze film te zien, want ik kan begrijpen dat het plot van deze film sommigen zal doen duizelen (en ik kan er best eens één van zijn). En 2-en-een half uur kan best eens te veel van het goede zijn. Case in point: the Dark Knight.
Rizz
-
- 302 berichten
- 1779 stemmen
Ik wil hem juist absoluut zien, en ja, ik ben er wel een die de film al een Oscar gunt vanwege de enorm lovende recensies 
Ik ga er zaterdag heen.
009
-
- 417 berichten
- 288 stemmen
net gezien
wat een film weer van Nolan!!
einde was echt onverwacht & Gordon-levitt heeft me meer
dan positief verrast!!
de hele film is gewoon klasse!!!
bennyboy
-
- 302 berichten
- 380 stemmen
je moet niet alleen naar vermaak kijken. een verhaal IS goed OF niet. als je een verhaal hebt over een liefde die dood gaat en de verloofde wraak neemt is tog een standaart verhaal. ga je tog ook niet zeggen: goed verhaal
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Dit is echt de grootste onzin die ik het afgelopen jaar heb gehoord!
je moet niet alleen naar vermaak kijken.
Kun je gewoon weer dezelfde vraag stellen hoor.. bepaal jij dat?
dulcinea
-
- 923 berichten
- 818 stemmen
Deze namiddag de eerste voorstelling gezien van Inception en ik kan alleen maar zeggen dat mijn verwachtingen ingelost zijn!
Na The prestige en The Dark Knight staat Nolan in mijn lijstje straffe regisseurs en na Inception gaat hij daar zeker nog een hele tijd blijven staan. Origineel is wel het minste wat je van deze film kan zeggen, visueel is het allemaal prachtig maar zonder dat je om de oren wordt geslaan met teveel visual effects. Ik blijf ook enorm veel respect hebben voor de man omdat hij zovele actiescènes echt doet en niet zomaar met een green screen.
De acteurs zijn stuk voor stuk sterk en het verhaal sleepte me gewoon mee, boodschap is hier: open mind en je laten meevoeren en vooral niet denken over de geloofwaardigheid van alles 
Maar dat doet er ook niet toe, daarvoor bekijk je deze sci fi film niet.
Overdreven ingewikkeld? Eerlijk gezegd had ik hem nog véél moeilijker verwacht als ik afga op sommige commentaren, ik wil hem zeker nog ns opnieuw zien om echt volledig mee te zijn met alle details maar het grote verhaal leek me toch wel duidelijk.
4*
Niet zo sterk dan The Dark Knight voor mij maar daar heeft Heath Ledger veel mee te maken.
dulcinea
-
- 923 berichten
- 818 stemmen
je moet niet alleen naar vermaak kijken. een verhaal IS goed OF niet. als je een verhaal hebt over een liefde die dood gaat en de verloofde wraak neemt is tog een standaart verhaal. ga je tog ook niet zeggen: goed verhaal
Waarmee ik niet wil zeggen dat Inception geen sterk verhaal heeft .
dulcinea
-
- 923 berichten
- 818 stemmen
Lang niet slecht, maar de totale euforie is - wederom bij Nolan - totaal overdreven. Net als zijn vorige films is 'Inception' namelijk een half uur tot driekwartier te lang. Bovendien heeft Nolan niet echt veel visuele flair, laat staan inzicht in een uitgekiende mis-en-scène. Maar tot overmaat van ramp heeft Nolan er weer een nodeloos ingewikkeld schouwspel van moeten maken. Om het magere verhaaltje te verhullen? Omdat hij het niet kan laten om vermoeiend te zijn? God knows, maar net als 'Memento' lijkt Nolan zich helemaal te hebben gevonden in moeilijkdoenerij. Moeilijkdoenerij die niet echt veel om het lijf heeft en her en der serieuze gaten vertoond. Neen, een fan zullen we nooit worden en het blijft dus wachten of Nolan ook eens een gewoon steengoede film kan maken zonder vermoeiende verteltechnieken.
De film voelde nooit lang aan voor mij en visueel is dit net héél sterk hoor, dat het je ding niet is ok maar zeggen dat Nolan geen visuele flair heeft is toch wel echt de bal misslaan.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Qua visuele flair slaat ie de spijker juist goed op zijn kop. Dan heb ik het vooral over het oeuvre van Nolan, ik heb deze nog niet gezien.
olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
Nolan is visueel toch nooit écht indrukwekkend? Nooit één shot, camera movement of kadrage die mij is bijgebleven uit zijn films. Qua kleuren en diepte is het allemaal erg vlak en hij heeft de neiging om zijn actiescènes wat kapot te monteren en vaag te maken met shaky-cams.
Vind Nolan dan ook geen echte grote cineast van New Hollywood-generatie.
Seamus
-
- 181 berichten
- 405 stemmen
Wel vandaag de eerste vertoning gaan kijken en misschien wel iets te veel verwacht. Qua plot is er helemaal niet zoveel aan de hand. Een droom in een droom in een droom in een... enz.
Ik had misschien een echte twist verwacht die er niet echt kwam. Het einde zag je echt al aankomen van de eerste moment dat uitgelegd werd dat zolang de tol bleef draaien het een droom was, maar dit was jammer genoeg een te makkellijk einde. Misschien was heel de zaak ook een beetje teveel overhyped.
Net iets te veel visuele krachtpatserij maar weinig sterke plot.
Jammer of misschien juist niet dat Memento en The Prestige zijn hoogtepunten tot nu toe blijven voor mij.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Recensie Inception - Review op Filmtotaal.nl
FilmTotaal is lovend met 4,5*/5.
AchmedATM
-
- 1507 berichten
- 0 stemmen
Mooie score, ik ga hem morgen kijken, ben benieuwd 
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Off-topic gezeur en persoonlijke aanvallen verwijderd.
Sgerrard_8
-
- 198 berichten
- 232 stemmen
Waanzinnige film!! Echt pure pyschologie op een zéér diepgaand niveau!
Het hele verhaal is te complex om helemaal uit te leggen. Ik weet zelfs niet hoe ik eraan moet beginnen. Maar als ik sommigen kan geruststellen, als je de aandacht er heel de tijd bijhoudt, is de film perfect te volgen. De film is dus zeker niet nodeloos ingewikkeld, zoals de eerste recensies durfden beweren. Er is kilo's stof om achteraf over na te praten. Ik durf te stellen dat ik dit één van de beste films ooit vind..
Zowel de popcornvermaakzoekers als de meerwaardezoekers worden verwend. Nolan heeft dus weer de juiste balans weten te vinden.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Nolan is visueel toch nooit écht indrukwekkend? Nooit één shot, camera movement of kadrage die mij is bijgebleven uit zijn films. Qua kleuren en diepte is het allemaal erg vlak en hij heeft de neiging om zijn actiescènes wat kapot te monteren en vaag te maken met shaky-cams.
Vind Nolan dan ook geen echte grote cineast van New Hollywood-generatie.
Mee eens, enkel de art direction is bij zijn films zwaar ok.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Waarom staat deze niet op nummer 1 in de tip 250?
Je kan niet zelf even de regels nalezen?
AchmedATM
-
- 1507 berichten
- 0 stemmen
Waarom staat deze niet op nummer 1 in de tip 250?
olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
Mee eens, enkel de art direction is bij zijn films zwaar ok.
Helemààl waar. Maar dat is ook wat spijtig. Veel kijkers, maar ook cineasten lijken te denken dat de look van een film bepaald wordt door de decors, de kledij of de art design in het algemeen. Daar ben ik het niet mee eens. Ik ben van mening dat een groot cineast overàl een film kan opnemen die visueel interessant is, fijn gemonteerd en doordacht qua mis-en-scène. De zware art direction van grote producties, zoals een 'Inception', staat volgens mij volledig los van wat ik omschreef als "visuele flair".
dEUS
-
- 268 berichten
- 374 stemmen
Vandaag gezien in de cinema.
Heeft me toch wat teleurgesteld, deze nieuwe van Nolan. Het idee was erg leuk, de uitwerking een stuk minder en het einde was al helemaal om te huilen. Maar voor de rest heb ik me nog wel vermaakt...
3*
Sgerrard_8
-
- 198 berichten
- 232 stemmen
Het einde om te huilen ?! Het einde opende bij mij en mijn cinemagenoot een discussie van een half uur !!
louisvf
-
- 1462 berichten
- 2523 stemmen
Waanzinnige film!! Echt pure pyschologie op een zéér diepgaand niveau!
Het hele verhaal is te complex om helemaal uit te leggen. Ik weet zelfs niet hoe ik eraan moet beginnen. Maar als ik sommigen kan geruststellen, als je de aandacht er heel de tijd bijhoudt, is de film perfect te volgen. De film is dus zeker niet nodeloos ingewikkeld, zoals de eerste recensies durfden beweren. Er is kilo's stof om achteraf over na te praten. Ik durf te stellen dat ik dit één van de beste films ooit vind..
Zowel de popcornvermaakzoekers als de meerwaardezoekers worden verwend. Nolan heeft dus weer de juiste balans weten te vinden.
Volgens mij is het hele verhaal helemaal niet te complex om helemaal uit te leggen... Ze laten het echter wel zo blijken! Naar mijn mening moet je maar 2 momenten opletten en dat zijn de gesprekken tussen Leonardo en Ellen. Verder valt het kwa kilo's stof zeer goed mee hoor.
Verhaal, cinematografie en acteerwerk vallen mee maar ook Inception vervalt weer in de typische hollywood sfeer. Veel te veel van't goeie, van de hak op de tak en gewoonweg een half uur actie minder mocht ook wel. Buiten deze minpunten en enkele overbodige scenes valt hij best wel mee... Volgens mij moet je trouwens het einde/einde ook niet te serieus nemen zoals enkelen hier blijkbaar wel doen.
Twijfel tussen 2,5 of een kleine 3.
Zal het nu op dit houden en misschien na herziening...
dEUS
-
- 268 berichten
- 374 stemmen
Het einde om te huilen ?! Het einde opende bij mij en mijn cinemagenoot een discussie van een half uur !!
Ik heb et niet zo voor zo'n geforceerde happy end ...
Ik hoopte op een andere afloop
Sgerrard_8
-
- 198 berichten
- 232 stemmen
Denk ik juist wel. de aftiteling start niet zo maar toevallig op DAT moment.. Maar misschien lijken we wel weer meer te moeten zoeken dan nodig is, wat typisch is voor Nolan, maar toch zeker interessante voer voor discussie 
Gerelateerd nieuws

Wereldberoemde sciencefictionfilm 'Inception' van Christopher Nolan is vanavond op televisie

Wereldberoemde scifi-thriller 'Inception' van Christopher Nolan binnenkort te streamen op HBO Max

De tien best beoordeelde films van de jarige Leonardo DiCaprio (49)

Vijf Oscar-winnende films die op Netflix te vinden zijn
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

The Lord of the Rings: The Return of the King
Avontuur / Fantasy, 2003
5.911 reacties

Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.822 reacties

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
Fantasy / Avontuur, 2001
3.683 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








