Genre: Thriller / Sciencefiction
Speelduur: 148 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Christopher Nolan
Met onder meer: Leonardo DiCaprio, Ken Watanabe en Joseph Gordon-Levitt
IMDb beoordeling:
8,8 (2.782.477)
Gesproken taal: Engels, Japans en Frans
Releasedatum: 22 juli 2010
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Inception
"Your mind is the scene of the crime."
Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) is een meesterdief, gespecialiseerd in het “stelen” van waardevolle geheimen in de droomstaat van een mens, wanneer de geest het kwetsbaarst is. Cobb is hierdoor een gewilde speler in de verraderlijke nieuwe wereld van bedrijfsspionage, maar dit heeft hem tegelijkertijd ook tot een internationale vluchteling gemaakt, wat hem alles kan kosten wat hij ooit lief had. Nu krijgen Cobb en zijn team van specialisten een nieuwe taak aangeboden. Een 'laatste' taak die ervoor kan zorgen dat Cobb zijn oude leven weer terugkrijgt. Deze taak is niet het stelen van een idee, maar het plaatsen van een idee. Als ze slagen, dan kan het de perfecte misdaad zijn. Maar er is ook een levensgevaarlijke vijand, iemand die altijd Cobb's volgende zet lijkt te voorspellen...
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,8 / 2782477)
- Spoilertopic
- Inception: The Shooting Script (BoekMeter)
- Inception (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
- Kijk op Amazon Prime
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Dom Cobb
Arthur
Saito
Eames
Ariadne
Yusuf
Robert Fischer, Jr.
Peter Browning
Mal Cobb
Maurice Fischer
Video's en trailers
Reviews & comments
Zinema (crew films)
-
- 10276 berichten
- 7284 stemmen
Dank, maar vond de 007 in de sneeuw-actie dan bijv. meer storen dan de dialogen. Al voelden sommige gesprekken en one-liners i.d.d. wat geforceerd aan. Gelukkig ontaarde e.e.a. niet in continu filosofisch geneuzel, wat ook had gekund.
lykathea
-
- 1872 berichten
- 684 stemmen
Slechts een handje onlogica:
Gelukkig maar dat Page op het laatste moment nog mee mag in het vliegtuig. Zo'n dromen-architect ben je natuurlijk ook alleen maar nodig tijdens de voorbereiding. En knap dat DiCaprio ineens weet hoe je uit Limbo's ontsnapt met een mes in de borst in een instortend gebouw, hetgeen volgens zijn eigen uitleg eerder in de film toch echt tot een ander resultaat zou moeten leiden. Fijn dat hij al snel zonder enige uitleg weer wakker werd. In principe vrij lachwekkend is dat Watanabe gelijk belt na de limbo, terwijl hij dan nog helemaal niet kan weten of de 'inception' heeft gewerkt. Maar goed, we kunnen alles vergeten, het was in totaliteit toch een droom immers? Makkelijk trucje. Wel lullig voor DiCaprio, want in zijn eigen dromen bestaat zoiets als een CSI-team schijnbaar niet. Want als je beschuldigd wordt van de moord op je vrouw die zelfmoord pleegt vanuit een ander gebouw ben je natuurlijk schuldig. Forensisch bewijsmateriaal is in de toekomst kennelijk onbelangrijk. Laat Peter R. het maar niet horen.
Och, och, och. Hier sla je toch even volledig de plank mis. Je "hiaten" blijken alles behalve dat en de kort-door-de-bocht retoriek helpt tevens niet deze "hiaten" als zodanig te ontmaskeren. Ik zie muggenzifterij van de hoogste plank die tevens niet eens klopt.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Prchtige review van Zinema. Vrijwel volledig mee eens, al kon ik me niet druk maken om de hiaten, daarvoor vond ik het allemaal te weinig interessant. Weet ook nog steeds niet waar het allemaal om ging.....Een of andere bedrijfsovername. 
lykathea
-
- 1872 berichten
- 684 stemmen
Prchtige review van Zinema. Vrijwel volledig mee eens, al kon ik me niet druk maken om de hiaten, daarvoor vond ik het allemaal te weinig interessant. Weet ook nog steeds niet waar het allemaal om ging.....Een of andere bedrijfsovername.
Alles behalve. Als je inception puur en alleen bekijkt vanuit het "verhaal" dat gepresenteerd wordt, dan zou je misschien tot de conclusie kunnen komen dat het allemaal alleen maar gaat over Saito die graag globale dominantie wil voor zijn bedrijf. Maar dan mis je wel een hele hoop ander leuks. 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Leuks? Je doelt op DiCaprio die zijn kindjes wil zien, dat gedoe met die vervelende vrouw en het samenstellen van die onzinnige (chemist, architect, samourai en tovenaar?) bordkartonnen crew? Of doel je op die James Bond skiscene en die Sony Brava commercial effectjes, want dat was allemaal weinig verrassend, leuk of origineel, vond ik.
Zinema (crew films)
-
- 10276 berichten
- 7284 stemmen
@ lykathea: Ben bang dat jij de plank misslaat. 
Je reactie op Reinbo's bedrijfsovername vind ik al helemaal geinig. Globale dominantie (geile woorden overigens) d..m.v. een bedrijfovername dus (van invalshoeken gesproken). What's in a word?
But indeed, globale dominantie. Toch nog meer 007 dan gedacht. De film wordt er echter niet interessanter door.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Globale dominatie, is dat erg? Bovendien moeten ze dan ook nog eerst langs Neelie Kroes. Leuk voor deel 2. 
Zinema (crew films)
-
- 10276 berichten
- 7284 stemmen
Ik ben voor een verplichte zoenscène.
Kan DiCaprio eens echt een vies gezicht trekken.
lykathea
-
- 1872 berichten
- 684 stemmen
Het lachwekkende is misschien nog wel de volledige bagatelliserende woorden die niets anders dan onwetendheid lijken te schetsen. Althans, het tegendeel bewijs je in elk geval absoluut niet door zo gekscherend over te komen. Van Zinema ben ik in elk geval anders gewend.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Maar stoorde jij je dan niet aan de ontzettend dwangmatige, bijna belerende en kinderlijke uitleg vooraf? Was het niet een veel boeiendere film geweest als ze na een hele korte intro direct in het vliegtuig waren begonnen met de Inception en dat je als kijker zelf een en ander aan elkaar had moeten knopen?
Zinema (crew films)
-
- 10276 berichten
- 7284 stemmen
Bedoel het niet lullig lykathea. Maar als ik een plank volledig missla terwijl ik denk van niet, kies ik liever voor humor dan voor haat.;-) Laatste is wat overdreven, maar vind dat je de film overduidelijk te serieus neemt. Iets wat voor mij al vrij snel onmogelijk was door de inhoud. Kan wel een hele lijst onlogica noemen, vond onderstaande kenmerkend makkelijk voor een plot dat zijn uiterste best doet intelligent over te komen. Als je een film begint met een viertal vloeiend in elkaar overlopende verschillende scènes (met daarin een tweetaldromen) zonder enige uitleg (pas later en idd beetje te makkelijk en belerend) dan wil je niet overkomen als popcorn. Het is een schrale conclusie dat de smaak echter wel hetzelfde is en dan zie ik toch liever een formulefilm die niet iets anders pretendeert te zijn. Had wel zin in een beetje hersengymnastiek overigens.
Maar hey, ieder zijn meuk. Pardon, meug. Smaken verschillen en al dat geblabla. W.b.t. muggenziften heb je echter wel een punt, kon het bij deze prent echter niet laten.
Threeohthree
-
- 5557 berichten
- 2934 stemmen
@Zinema:
Eindelijk, werd al ongeduldig, maar je weet me opnieuw te overtuigen met deze sterke review, halfje er af. 
lykathea
-
- 1872 berichten
- 684 stemmen
Bedoel het niet lullig lykathea. Maar als ik een plank volledig missla terwijl ik denk van niet, kies ik liever voor humor dan voor haat.;-) Laatste is wat overdreven, maar vind dat je de film overduidelijk te serieus neemt. Iets wat voor mij al vrij snel onmogelijk was door de inhoud.
Hier kan ik mee leven, uiteraard. Ik ben me er van bewust dat ik de film (wellicht) over-analyseer - wat gestimuleerd wordt door een analyse die ik moest maken voor een studie - maar als jij, door de acties van de film zelf, de inhoud, en dus de analyse, niet (meer) serieus neemt, dan snap ik dat.
Drietal dromen (even wat muggenzifterij aan mijn kant)
Die mix wordt inderdaad (al een aantal films lang) door Nolan opgezocht, en begrijpelijkerwijs kan dat in het verkeerde keelgat schieten. In mijn optiek vervlecht hij juist wél een aantal subtiele verwijzingen naar een (veel) diepere laag die Inception rijk is en is Nolan toch zo ingesteld om ook de meute ervan te laten genieten zonder dat ze nou echt helemaal de weg kwijt zijn (indeed, misschien juist helemaal de weg niét kwijt zijn)
Het blijft indeed gewoon een kwestie van smaak. Tja.
marco2910
-
- 5 berichten
- 4 stemmen
Zal wel een van de weinige zijn maar heb de film na 30 minuten uitgezet
Zinema (crew films)
-
- 10276 berichten
- 7284 stemmen
@ lykathea: Uitstekend. Normaliter kan ik die mix ook wel waarderen bij Nolan, hier dus om eerder gegeven redenen niet. It's all good.
Edit/ Thanks Boogeyman voor het compliment.
Mensen smaken allemaal anders, ze verschillen nogal. 
planet_of_death
-
- 3962 berichten
- 178 stemmen
Maar stoorde jij je dan niet aan de ontzettend dwangmatige, bijna belerende en kinderlijke uitleg vooraf? Was het niet een veel boeiendere film geweest als ze na een hele korte intro direct in het vliegtuig waren begonnen met de Inception en dat je als kijker zelf een en ander aan elkaar had moeten knopen?
Het was alsof iemand de uitleg van ganzenbord oplas. Belachelijk rechtoe rechtaan (dit is voor dat en met dat kan je dit).
Fortune
-
- 4317 berichten
- 2772 stemmen
Het was alsof iemand de uitleg van ganzenbord oplas. Belachelijk rechtoe rechtaan (dit is voor dat en met dat kan je dit).
Dat vond ik niet eens zo erg. Maar de film wekte totaal geen interesse in mij op, het liefdesverhaaltje en/of het wel lukte bij de zakenman.
Emotioneel kon het me ook niet schelen of Leonardo zijn kinderen nog gaat zien.
lykathea
-
- 1872 berichten
- 684 stemmen
Het was alsof iemand de uitleg van ganzenbord oplas. Belachelijk rechtoe rechtaan (dit is voor dat en met dat kan je dit).
Wat verschrikkelijk dat het belangrijkste concept van de film wordt uitgelegd aan de hand van de essentiële elementen die nodig zijn.
Lachwekkende argumentatie.
planet_of_death
-
- 3962 berichten
- 178 stemmen
Ik stoorde me er anders wezenloos aan, Fortune. En ja, dat liefdesverhaaltje is echt niveau Goede Tijden, Slechte Tijden.
planet_of_death
-
- 3962 berichten
- 178 stemmen
Wat verschrikkelijk dat het belangrijkste concept van de film wordt uitgelegd aan de hand van de essentiële elementen die nodig zijn.
Lachwekkende argumentatie.
Het had toch anders gekund? Anders hadden ze de regels van de droomwereld net zo goed met een foldertje kunnen meegeven als je de film gaat kijken.
lykathea
-
- 1872 berichten
- 684 stemmen
Ik stoorde me er anders wezenloos aan. En ja, dat liefdesverhaaltje is echt niveau Goede Tijden, Slechte Tijden.
Ook deze vergelijking slaat kant noch wal, en is opnieuw een uitstekend voorbeeld van lachwekkende retoriek.
De geschiedenis van Cobb en Mal is alleen al om het feit dat ze een heel leven samen geleden hebben, om vervolgens wakker te worden in hun "jonge" lichamen van dermate andere schoonheid dat alleen al de implicatie van zo'n vergelijking aantoont je er helemaal niks van begrepen hebt, dan wel wil begrijpen.
Over smaak valt niet te twisten, uiteraard. Maar zulke vergelijkingen zijn wel heel erg vergezocht en kinderlijk eenvoudig.
planet_of_death
-
- 3962 berichten
- 178 stemmen
Net zo kindelijk eenvoudig als een schaamteloos liefdesplotje wat op een walgelijk sentimentele manier wordt gepresenteerd. Waarom zit het erin? Waarom moet het?
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4616 stemmen
De geschiedenis van Cobb en Mal is alleen al om het feit dat ze een heel leven samen geleden hebben, om vervolgens wakker te worden in hun "jonge" lichamen van dermate andere schoonheid dat alleen al de implicatie van zo'n vergelijking aantoont je er helemaal niks van begrepen hebt, dan wel wil begrijpen.
Een beetje zoals in de film Hancock dus als ik het goed begrijp?
lykathea
-
- 1872 berichten
- 684 stemmen
Het had toch anders gekund? Anders hadden ze de regels van de droomwereld net zo goed met een foldertje kunnen meegeven als je de film gaat kijken.
Wablief? Dus het simpelweg benoemen van een aantal stelregels die van essentieel belang zijn is verboden? Moet deze dan óók om een complexere manier getoond worden dan wel volledig achterwegen gelaten worden, zodat de Inception dé puzzel wordt. - Ja zo krijg je een film als Last Year in Marienbad, maar dat is zowel de insteek van Nolan als de story-plot verhouding niet, dus daar is niemand bij gebaat.
planet_of_death
-
- 3962 berichten
- 178 stemmen
Dat klinkt nog niet eens zo gek, lykathea.
De uitleg duurt me gewoon te lang. Dat is een beetje het probleem. Het opsommen van regels kan iedereen wel verzinnen.
Gerelateerd nieuws

Wereldberoemde sciencefictionfilm 'Inception' van Christopher Nolan is vanavond op televisie

Wereldberoemde scifi-thriller 'Inception' van Christopher Nolan binnenkort te streamen op HBO Max

De tien best beoordeelde films van de jarige Leonardo DiCaprio (49)

Vijf Oscar-winnende films die op Netflix te vinden zijn
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

The Lord of the Rings: The Return of the King
Fantasy / Avontuur, 2003
5.911 reacties

Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.822 reacties

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
Fantasy / Avontuur, 2001
3.683 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








