Another Thin Man (1939)

Komedie / Misdaad

geregisseerd door W.S. Van Dyke
met William Powell, Myrna Loy en Virginia Grey

Nick Charles en zijn vrouw Nora hebben een baby gekregen. Nog net voor Nicky's eerste verjaardag krijgen ze een telefoontje uit Long Island van Nora's oom, kolonel MacFay. Een vroegere werknemer van de oom lijkt zich op hem te willen wreken. De man dreigt zelfs met moord. Kort nadat Nora en Nick aankomen bij MacFay wordt de oude heer 's nachts in zijn slaapkamer vermoord. Het is aan Nick om als amateur-detective de zaak op te lossen.

avatar van Mug
Mug
Deel 3 van The Thin Man cyclus. Uitbreiding: de baby. Het verjaardagsfeestje is wel erg grappig.
Maar de alcohol-grappen zijn veelal verdwenen en Asha krijgt te weinig airplay.
Meer oog voor het mystery deze keer, met een goede ontknoping.
Genoeg amusement, maar staat flink in de schaduw van de eerdere twee delen. Echt goede grappen zijn te schaars aanwezig. Jammer. 3 sterren.

avatar van The One Ring
Ik heb eigenlijk nog niet echt een knwaliteitsafname van de reeks weten te ontdekken in dit derde deel. Ik vond het weer zeer vermakelijk, al kwam het wat minder snel op gang. De scènes in de nachtclub, op het kinderfeestje en als Myrna Loy zogenaamd een kamer gaat huren zijn erg grappig. De ontknoping vond ik trouwens vermakelijk. Het kan mij doorgaans niet zo veel schelen wie de grote schurk is, maar ik vond de keuze hier wel leuk.

rick@themovies
Na deel 1 en deel 6 is dit de derde 'Thin Man' die ik heb gezien, en ook deze was weer bijzonder vermakelijk. Het plot is gatenkaas, de verhaallijn is soms onnavolgbaar, maar dat maakt niet zoveel uit.

De film moet het hebben van de diversiteit aan merkwaardige karakters, vlotte dialogen en vooral de twee sterren, Mirna Loy en William Powell.
Ook in deze film is duidelijk dat er sprake is van bijzondere chemie tussen de twee. Met bijna achteloos gemak en vooral ook zichtbaar plezier geven ze vorm aan het echtpaar Charles.

Met name de scene in de nachtclub was bijzonder vermakelijk, zeker ook door de spectaculaire dansscene.

Het misdaadmysterie met een verrassende ontknoping krijgt meer aandacht dan in de voorgaande Thin Man-films, waarin dat eigenlijk een beetje bijzaak is. Desondanks opnieuw uiterst vermakelijk.
Nick bestelt bij de ober een bacardi. Kijkend naar zijn vrouw corrigeert hij zichzelf: “Two bacardi’s.”
Nora (tegen de ober): "I'll have the same."