Song of the Thin Man (1947)

Thriller / Drama

geregisseerd door Edward Buzzell
met William Powell, Myrna Loy en Keenan Wynn

Op de plezierboot waarop de ouders van amateurdetective Nick Charles geld over de balk gooien wordt een bandleider vermoord. Een dag later stapt Nick aan boord, vergezeld van zijn charmante vrouw Nora en de slimme foxterriër Mr. Asta, om de dader op te sporen. Er zijn echter genoeg mensen aan boord die de bandleider liever dood zagen dan levend, dus is er een hoop werk aan de winkel.

neo (crew)
Na 4 Thin Man films in korte tijd, vind ik deze nog het leukste naast de eerste. Bij deze leek de timing van Loy en Powell zo goed als in de eerste, de dialogen scherper en mysterie wat leuker. Heb nu net als bij de eerst echt weer een aantal keer dubbel gelegen. Asta zit er ook wat minder in gelukkig.

-Serveerster ''Who orders the bone?''
-Charles (met die typische blik): ''I do!''

avatar van Dutchfan
Altijd leuk deze Thin manfilms.
Loy en Powell zijn een stuk ouder geworden,maar zijn nog steeds goed op dreef.
Jammer genoeg was deze film de laatste in de serie.
Waarom Nick Asta meeneemt als hij het schip gaat doorzoeken is een groot vraagteken.
Dialogen zijn top,en de acteurs zijn ook erg goed.

avatar van The One Ring
Hier begon naar mijn gevoel de rek er wel een beetje uit te raken. Loy en Powell houden het wel boeiend en er zitten weer leuke grappen in, maar het geheel voelt wat afgeraffeld aan. Misschien omdat de ontknoping hier wel erg futloos uitgevoerd was. Wel grappig dat Dean Stockwell, bekend van Paris, Texas en Blue Velvet, hier nog heel jong als zoon van Nick en Nora te zien is. Ik mag Gloria Grahame graag zien in andere films, maar haar rol hier was erg klein helaas. Wel een geestige bijrol van Keenan Wynn.

3*, niet de spetterende aflevering waarmee de serie had moeten eindigen, maar het blijft aangenaam tijdverdrijf. De eerste twee zijn de leukste wat mij betrefd.

avatar van Kuck-x
Nee, ik kwam er maar niet in, deze keer. Te veel verdachte mannen die teveel op elkaar lijken en een plot die maar niet uit de verf wilde komen. Jonge Nikcy vond ik in het begin wel wijsneuzerig genoeg en als iets mij irriteert... Gelukkig viel het later mee en inderdaad: er zitten wel weer wat sprankelende, grappige dialogen bij. Toch haalt deze het wat mij betreft bij lange na niet bij de eerdere Thin Manfilms.

De laatste Thin Man-film is zeker niet de beste. De fut is er een beetje uit, omdat de scherpte in de dialogen van het duo Powell – Loy een stuk minder is. De film is nog steeds vermakelijk, maar toch…
Overigens hebben William Powell en Myrna Loy naast de zes Thin Man-films nog in zeven andere films samengewerkt. Een paar daarvan heb ik nog niet gezien (denk ik), maar daar hoop ik snel verandering in te brengen.