Shadow of the Thin Man (1941)

Alternatieve titels: Detective Tegen Wil en Dank | Afspraak met de Dood

Komedie / Romantiek

geregisseerd door W.S. Van Dyke
met William Powell, Myrna Loy en Donna Reed

Het rijke echtpaar Nick en Nora Charles (Powell en Loy) raakt verwikkeld in een moordmysterie rondom een paardenrace, dat ze samen met hun zoontje en de hond Asta proberen op te lossen.

neo (crew)
De formule werkt hier nog steeds, al was de humor van de allereerste Thin Man toch het leukst. Maar buiten die paar echt goede grappen die gemist worden is het prima. W.S. Van Dyke laatste Thin Man project als regisseur, hij pleegde twee jaar later zelfmoord. 3 sterren

avatar van The One Ring
Weer een leuk deel in de reeks, maar tegelijkertijd toch al niet meer zo grappig en fris als de voorgaande delen. Het mysterie leek hier wat meer de overhand te krijgen en de grappen kwamen op de tweede plaats. De ontknoping vond ik ook wat vergezochter. Het blijft echter toch allemaal wel zeer onderhoudend en William Powell en Myrna Loy zijn gewoon zeer leuk om naar te kijken in deze rollen.

De laatste Thin Man-film van regisseur Woody Van Dyke, die vanwege zijn slechte gezondheid twee jaar later een einde aan zijn leven maakte. Dat mag overigens de pret niet drukken in deze aflevering, waarin het plot verplaatst is naar de paardenrenbaan en het bijbehorende bookmakerskantoor. Een van de weinige films, waarin Stella Adler te zien is, de vrouw van wie Marlon Brando (naar eigen zeggen) acteren geleerd heeft. Tevens een vroege, maar weinig opvallende bijrol van een nog jonge Donna Reed.

avatar van matthijs_013
Een wat saaie kennismaking met de Thing Man-reeks. William Powell is een geweldig acteur en heeft duidelijk een klik met Myrna Loy, maar dat is hier niet altijd even evident. Donna Reeds rol heeft niet veel om het lijf; Stella Adler steelt de show!