Up in the Air (2009)

Romantiek / Drama

geregisseerd door Jason Reitman
met George Clooney, Anna Kendrick en Vera Farmiga

Ryan Bingham (George Clooney), is een crisismanager die het heerlijk vindt om altijd onderweg te zijn. Wanneer zijn bedrijf gaat bezuinigen op het reiskostenbudget, moet hij voor zijn baan vechten. Hij wordt verplicht meer tijd thuis door te brengen net als hij op het punt staat tien miljoen frequent-flyer-miles te bemachtigen. Tegelijkertijd heeft hij net de perfecte vrouw ontmoet, die even reislustig is als hij.

avatar van Dutch Ownage
K. V. schreef:
Dit vond 'k geen misse film. Het genre is een mengeling van drama/komedie/speelfilm/romantisch en het werkte wel, al lag de focus vooral op het genre speelfilm.

wat bedoel je met 'genre speelfilm'. welke aspecten/elementen bevat dit genre?

Nieksnut
PollyPeachum schreef:
Het feit dat zij hem haar adres gaf ... twijfelachtig.
Goed punt. Deed ze ook echt? Het kan langs me heen zijn gegaan maar heeft ie haar niet gewoon opgesnord?

Zeker geen doorsnee romantische comedy. Het gaat voornamelijk over bindingsangst, vasthouden aan het bekende en angst voor het onbekende, in liefde zowel als in werk. Het drama lag voor mij voornamelijk in het feit dat de hoofdpersonen een baan hebben waar veel drama aan te pas komt. Een aparte setting.

De vorm is eerst vlot en luchtig, later ingetogen. De luchtigheid waarmee de inhoud van het werk (de baan) wordt gebracht is trouwens bijna absurd te noemen.

Ik hou niet erg van het genre romcom, maar deze film stak er voor mij echt bovenuit, mede door de inhoud met meerdere elementen om op te focussen en het goede acteren (ook al ben ik geen fan van Clooney).

avatar van eRCee
Slappe hap, deze Up in the air. Een hollywood drama op de automatische piloot met een vervelend opdringerige moraal aan het eind. Ook Clooney met zijn halfzachte gemompel de hele tijd irriteert. Paar scenes redden de film nog net, de reacties van mensen op hun ontslag bijvoorbeeld, verder onderscheidt dit zich in niets van de massa. En 'komedie', serieus? Zit er uberhaupt één grap in de hele film?

Op IMDB staat inderdaad drama/romance, wat ik ook een betere aanduiding vind.

avatar van Decec
@Dreiecke, vind ik ook, dan kun je zelf corrigeren (rechts boven), als je wilt...

Ok, had ik nog nooit gedaan, maar heb nu het verzoek naar de crew gestuurd (omdat er toch wel weinig komedie in zit. Dank voor de tip

@ Decec
De aanduiding blijft gelijk
"Toelichting: Overlegd binnen de crew; de film is zowel drama als komedie, een mooie mix van beiden."

avatar van ILDIB
Knap saaie film eigenlijk. Er zijn momenten dat t ff iets dreigt te worden, maar t verzand al snel weer in suffig gedoe..

avatar van m1701
Heerlijke film en dan met name Clooney
al deed Hendrick het ook niet slecht!!

Verhaal grappig alleen jammer van het einde had liever een meer happy ending
gezien...

3,5* maar zeker de moeite waard!!!

avatar van Sergio Leone
Vrij kleurloos.

Het verhaaltje an sich kabbelt voornamelijk een beetje voort zonder echt te boeien. Enkele situaties zijn best tragikomisch, maar over het algemeen zit er teveel moralistisch gewauwel in.
Het had nog middenmoot kunnen zijn, maar de manier waarop er op het einde het moraaltje doorgeramd wordt is om van te kotsen.

Ik blijf tevens moeite hebben om George Clooney als (volwaardig) acteur te zien. In From Dusk Till Dawn zet hij nog een rolletje neer, maar in alle andere films die ik van hem gezien heb, speelt ie gewoonweg zichzelf. Ook hier is dat het geval, tot in den treure toe (ja, Gorgeous George weigert ook in het echte leven te huwen/ kinderen te hebben).
De bijrollen zijn een wisselend succes. Vera Farmiga - die me eerder al opviel in The Departed - is redelijk goed; Anna Kendrick is om van te huilen. Het is erg pijnlijk om te zien hoeveel moeite zij doet om iets goed te doen - wat dan nog geeneens lukt.

Het camerawerk is redelijk braaf. Naar het einde toe wordt het iets beklemmender/ intiemer.
Soundtrack is me niet echt opgevallen.

Povertjes.

Verassende film met een verassend en origineel plot. Goed regie en acteurwerk hoe zonder veel woorden en heel rustig de clue gebracht word en overkomt. Mist echter wel wat kleur of iets dergelijks om het echt als een top film te bestempelen, wat naar mijn manier van stemmen vanaf zo'n beetje 4 sterren is.

Btw.. Dat had ik nou echt nooit aan zien komen zeg..: Dat clooney naar die vrouw ging ala hollywood cliche, maar dat er dan ineens kinderen op de achtergrond liepen.. Toen davht ik al van 'wow'.. Moet je nagaan wat ik dacht toen ik een man aan zag komen lopen die zei 'he honney'.. Heel verassende wending.

avatar van hendrikjanjansen
@m1701: Ik ben juist blij dat er niet een standaard Hollywood-kots-happy-ending aan zit! Dat verknalt vaak de hele film. Verder vind ik het einde voor meerdere uitleggen vatbaar.

Goed acteerwerk in een niet alledaagse film. Ik vond hem zeer de moeite waard om naar te kijken.

avatar van JohnWilliams
Een film die het toch echt moet hebben van de acteerkunsten van Clooney. Op sommige momenten een saaie film maar soms ook erg interessant. Je ziet de persoon (Clooney) ontwikkelen maar dat einde is dan toch weer onverwachts. Een aparte film met een origineel verhaal maar die me toch op de één of andere manier niet helemaal kon bekoren. Daarom een neutrale 3*.

avatar van Pazmaster
Leuke film met een goede mix van komedie en drama. Een leuk verhaal met grappige, verrassende, tragische en ontroerende momenten. Er hangt een fijne sfeer met passende muziek erbij waardoor het geen moment verveeld. Acteerwerk is ook puik, uiteraard van Clooney, maar ook van de rest van de cast. Gewoon een fijne film die lekker wegkijkt. 3,5 ster

Een onderhoudende, beetje melancholieke mix van drama en komedie over voortdurend in beweging zijn, met als achtergrond de huidige economische crisis en de ingrediënten: bedreiging door de technologische vooruitgang en angst om zich te binden. Het verhaal komt enigszins moeizaam op gang, maar het einde was voor mij verhoudingsgewijs verrassend. De cast speelt uitermate sterk; de rol van crisismanager lijkt George Clooney op het lijf geschreven: met een vergevingsgezinde charme en natuurlijke zelfverzekerdheid belichaamt hij de genadeloosheid van het (gewelds)kapitalisme.

avatar van chack
Zit op een half uur nu en zit ondertussen hier te lezen, maar denk dat ik de volgende film maar op ga zetten.

Boeit echt voor geen mallemoer deze film

Charmante film met Clooney is een voorspelbare rol, die echter wel prima bij het past. Kendrick is wat minder, maar gaandeweg de film gaat het beter. Hetzelfde geldt eigenlijk door de dialogen, de verschijning van Farmiga doet de film goed. Het einde is braaf en een beetje sentimenteel.

avatar van TomaskeX
Prachtige film! Goed acteerwerk, Anna Kendrick was gewoon super!
De dialogen bleven interessant doorheen de film, Vera Farmiga had ik nog nooit zien spelen, maar ze is een heel goede actrice!
De mix van comedy/drama werd goed gecombineerd. Aanrader!

avatar van KKOPPI
Ik dacht dat die Zach G. wel een grotere rol zou hebben, was echter maar 1 minuut..

Eerder zag ik juno van reitmann, wat een aangename verrassing was. Ook up in the air kan daar onder geschaard worden. Een komedie die inderdaad zo nu en dan grappig is, maar zeker ook een zeer serieuze ondertoon heeft. Dat maakt de film voor mij een stuk interessanter, die inhoudloze slapstick komedies kunnen me eerlijk gezegd doorgaans weinig boeien. Een handvol sterke dialogen, overwegend goed acteerweerk en de fijne inbeeldbrenging tillen up in the air boven de grijze massa uit, maar een 3,5 gaat me net weer iets te ver. Een stevige drie sterren, laat ik het daar op afmaken.

Wat een aangename verrassing.

Het acteerwerk is zoals je mag verwachten van deze cast erg goed, de angst om te binden komt hier erg goed naar voren en als het dan goed gaat krijg je toch een tegenslag te verduren. Een goed drama met vaak een vluchtige soms harde lach.

Leuke mooie film, film gaat over Clooney werkt voor een bedrijf dat mensen aan andere bedrijven ''verhuurt'' om zo mensen te ontslaan, Clooney geniet ervan om te reizen en van zijn ''status'', dan ontmoet hij iemand en dan.....
Het acteerwerk is ERG sterk, en ook zitten er eenaantal leuke grapjes in.. Op t eind zakt het ietsiepietsie in, maar desondanks blijft het een hele leuke en relaxte film om te zien

avatar van Dennis Evahi
Goede film met een steengoede Clooney. De sfeer van de film komt echt voelbaar over. Kil, afstandelijk, zakelijk. Alle rollen worden goed neergezet en geacteerd. Zou eigenlijk verplichte kost moeten zijn voor mensen die een functie bekleden in een organisatie die werken op de afdeling P&O, HRM, managementfunctie. De scène waarin een medewerker in een bedrijf waar ontslaggesprekken worden gehouden na het gesprek uit het leven stapt heeft veel indruk op mij gemaakt. Vond ik echt shocking. Doet je ook denken hoe betrekkelijk eigenlijk alles is…. De protegé/stagiaire van Clooney speelt ook fantastisch. Toch wel een “Must See” niet om dat het nou een spectaculaire film is qua stunts etc. maar meer omdat het verhaal plain is en het moet hebben van de rolbezetting/karakters. Top!

avatar van moviemafketel
Bingham, eigenlijk een eenzame man die het doet overkomen alsof zijn manier van leven de enige juiste is. Hij leeft voor zijn werk en zijn doel zoveel mogelijk airmiles-punten te scoren.
Hij vergeet hierbij wat er echt belangrijk is in het leven zoals zijn familie of het vinden van de liefde.
Clooney speelt zijn rol met verve, maar ook Kendrick en Farmiga mogen zeker niet vergeten worden. De stukjes waar mensen wordt verteld dat hun functie is komen te vervallen vond ik zelf het sterkst. Mede doordat de acteurs hun emoties zo puur lieten overkomen.
Het einde laat zich raden, maar dat maakt het geen slechte film. Het is een interessant onderwerp en de regisseur heeft het op een prima manier beeld gegeven. Leuk om eens gezien te hebben.

Typisch Amerikaanse toestanden, humor en gepraat die eigenlijk voor 2/3 van de film wat gaat vervelen. Op het einde komt er dan plots een sentimenteel, melancholische besluitvorming : there's no place like home.
Het positieve van de film is dat ik het beroep van crisismanager heb leren kennen.

avatar van Piratje
Erg komisch en optimistisch begin goed geacteerd door George Clooney en Vera Farmiga (een zekere Wendy die ik ken). Maar ook in mindere mate vertolkt Anna Kendrick haar rol.
Een beetje blufpoker rond een rugzak vult het Amerikaanse ontslaggebeuren.
Naar het einde toe zakt de sfeer naar het dramatische om plots in een put te zakken.
Heel wat vliegtuigen en steden worden gebruikt en afstanden vervangen de kilometers.
350.000 mijlen is verder dan hier naar de maan (250.000 mijlen).
Weinig genietbare romantische hoogtepunten.
Een zachtpsychologisch drama dat weinig rekening houdt met de mensen aan de overkant. Toch heerlijk om mee te genieten en te denken.
Voor mij een goeie 4,0 punten waard.

avatar van ambrosini
Goed film.. George laat zien hoe het leven is van een mannetje die zelden thuis is..

avatar van 93.9
Kan er wel iets bij voorstellen dat mensen dit goed vinden. Het is vakkundig inelkaar gezet, maar dat maakt voor mij nog geen goede film.
Heb al eens eerder een film van deze regisseur gezien (thank you for smoking) en die vond ik ook al zo ver-sch-rik-ke-lijk. Deze ook. Constant die neppe gevatte dialogen. Zo converseert niemand in het echt en wil ik liever ook niet op het witte doek zien.
Vreselijk Amerikaans en vooral die Kendrick is werkelijk on-uit-staan-baar.
Overigens moet ik zeggen dat de eerste 45 min echt goed te doen waren. Dacht zelfs een goede film te zien, maar daarna schiet ie helemaal dat verkeerde Hollywood jasje in. En kom niet met dat ie juist on-Hollywoods is omdat er geen happy end aan zit ofzo. Film is een grote cliché op het eind.

Ga 'm beter en beter vinden.