Up in the Air (2009)

Romantiek / Drama

geregisseerd door Jason Reitman
met George Clooney, Anna Kendrick en Vera Farmiga

Ryan Bingham (George Clooney), is een crisismanager die het heerlijk vindt om altijd onderweg te zijn. Wanneer zijn bedrijf gaat bezuinigen op het reiskostenbudget, moet hij voor zijn baan vechten. Hij wordt verplicht meer tijd thuis door te brengen net als hij op het punt staat tien miljoen frequent-flyer-miles te bemachtigen. Tegelijkertijd heeft hij net de perfecte vrouw ontmoet, die even reislustig is als hij.

avatar van deft0nes
Leuk filmpje met goed acteerwerk. Mooie boodschap ook. Maar verder niet bijzonder.

Ik verbaas me toch over de reacties hierboven. Niet bijzonder?! Dit is voor mij een van de beste Amerikaanse films die ik in tijden heb gezien, om verschillende redenen. Ten eerste natuurlijk George Clooney, die de film op ontzettend vanzelfsprekende wijze draagt. Dan het heerlijk scherpe script van Jason Reitman vol heerlijke dialogen en oneliners. Maar vooral door het zeer accurate beeld dat de film schetst van de tijdgeest. Als mensen over 20 jaar vragen hoe het was in 2009, zal deze film de maatstaf zijn. Wat mij betreft de grote kanshebber voor de Oscars.

avatar van Swastika
Leuke vlotte en originele film.Het onderwerp was wel bizar.Je wordt ingehuurd door een bedrijf /firma om aan het personeel te vertellen dat ze per direct worden ontslagen.Dit komt op het zelfde neer als dat je iemand verteld dat ie ongeneeslijk ziek is. Alleen maar,omdat de gasten met een hoge functie de ballen er niet voor hebben om het zelf aan het personeel voor te leggen.Dit gaat van firma tot firma.Ik wist niet eens dat er zo een instantie bestond en dat je er je werk van kon maken.De kans dat iemand over de rooie gaat lijkt me heel groot.Want wie ben jij in hemelsnaam als vreemde om te komen zeggen dat een ander die er al tig jaren werkt per direct wordt ontslagen.Echt een apart verhaal.

revengeyo
goede film! zeer origineel verhaal, en goede cast.
leuke humor ook. vanwege de originaliteit 4 sterren

avatar van Xstriem
George Clooney op z'n best!
Charismatisch, humorvol, kalm... Zeer goede rol neergezet.

De film keek wel aardig weg. Was nergens echt spectaculair en liet veel minder "up in the air" zien dan verwacht.
gelukkig geen happy end voor Ryan, want dat had film toch wel ontkracht

Mooi camerawerk en mooi lokaties... maar hoef 'm voorlopig geen tweede keer te zien.

hier word je moe van ,wat een film wat moet je er mee na 20 min heb je het gehad

janneman12 schreef:

Vanwege?

Erg goede film!
Origineel, goed acteerwerk, een van de betere films van de laatste tijd

avatar van eppo349
Goede film met een uitmuntende Clooney. Enig minpuntje van mijn kant.. ik vond de bijrol van Sam Elliott als flightcapitan enorm vloeken, op één of andere manier zie ik hem alleen maar als cowboy of in een leger uniform.

eppo349 schreef:

Inderdaad, dat dacht ik ook gelijk

avatar van SaNDuTjE
Aardige film met een paar leuke scenes, maar eigenlijk ook niet meer dan dat.

De hoofdrol wordt door Clooney goed vertolkt en is de beste keus voor de rol in mijn ogen. De overige acteurs waren niet overtuigend genoeg om indruk te maken.

Persoonlijk had ik meer hiervan verwacht.

avatar van serpico
Heeft iemand meer informatie over de bioscooprelease? Op internet vind ik maar een handvol bioscopen die hem werkelijk op 14 januari zal laten zien. Komt er dan daarna nog een grotere release? Of moet ik naar het filmhuis?

avatar van james_cameron
Sublieme film, raak geobserveerd en met een fantastische rol van Clooney. Het intelligente script wordt rustig en doeltreffend uitgewerkt, eindeloos geholpen door de uitstekende cast. Vooral nieuwkomer (relatief dan) Anna Kendrick is opvallend goed. De dialogen zijn sterk, het drama subtiel maar aangrijpend, de humor heerlijk onderkoeld en de wrange maar altijd eerlijke toon is precies goed getroffen. Er zit feitelijk geen scene in de film die de plank misslaat. Regisseur Reitman is nu al, met slechts zijn derde film, het niveau van vader Ivan allang ontstegen...

avatar van Rocco_Rollo
SaNDuTjE schreef:
Aardige film met een paar leuke scenes, maar eigenlijk ook niet meer dan dat.

Persoonlijk had ik meer hiervan verwacht.

Precies, leuk voor een zondagmiddag met een nespresso op de bank

avatar van Zandkuiken
Sluit me aan bij de positieve reacties hierboven. Indrukwekkend hoe Jason Reitman me met op zich weinig opzienbarende cinema steeds opnieuw volledig kan inpakken.

Ook Up In The Air lijkt aanvankelijk een vrij doorsnee Amerikaans filmpje, dat nergens echt hilarisch is maar zich als een sluipmoordenaar rond de ziel van de kijker wentelt en vervolgens genadeloos toeslaat.

Hierbij wordt Reitman geholpen door een magistrale George Clooney die momenteel on top of his game is en er telkens weer de juiste projecten lijkt uit te pikken. Samen met Brad Pitt de absolute top in Hollywood.

Ook de rest van de cast doet het voortreffelijk met de schattige (en erg knappe) Anna Kendrick als ambitieuze jonge zakenvrouw en Vera Farmiga als Binghams vrouwelijke kloon. De vele cameo's zijn wat mij betreft minder memorabel.

Op visueel vlak niet slecht maar nu ook weer niet enorm speciaal, wat eveneens geldt voor de soundtrack, hoewel Up In The Air een erg mooie scène bevat op de tonen van Help Yourself van Sad Brad Smith. Het zijn toch vooral de personages en dan in het bijzonder Clooney die onder je huid kruipen en dit voor mij alvast tot de eerste topper van het nieuwe filmjaar maken.

avatar van SSeagal
Kon zowel geen humor als drama ontdekken. Een enkele uitzondering daargelaten, de film vond ik gewoonweg slaapverwekkend. **

Wel een mooie film. Niet echt iets bijzonders maar een goeie doorsnee film.

avatar van scorpie
Leuke, grappige maar ook bij vlagen ontroerende film.
Acteerwerk van G. Clooney: Topper. Beide dames zetten op hun beurt ook een goede tegenpool neer, komen allebei goed uit de verf.
Alleen die flightcaptain.... mijn eerste gedachte was: Daar komt captain Iglo met zijn vissticks....
Verder een inhoudelijke goede film met een best interessant onderwerp.
Kijken??? Zeker een aanrader!!!

avatar van RickZ
Leuke feelgoodmovie over ontslagdeskundige die continue op reis is. Vrolijke film maar weinig diepgang. Zeker wel een voldoende.

Hoofdpersonage soms vernoemd naar deze artiest: Ryan Bingham - MusicMeter.nl ?

Vertelt het levensverhaal van de voor zijn werk (mensen ontslaan) altijd op en neer vliegende Bingham (George Clooney). Hij krijgt een relatie met de even veel rondreizende Alex (Vera Farmiga) en moet zijn jonge, strevende collega Natalie op sleeptouw nemen die de reden is dat zijn baan op het spel staat.

Vooral drama. Goed gespeeld door Clooney en Anna Kendrick. Tis een mooi verhaal, zet je een beetje aan het denken, maar echt niet bijzonder. Verhaal krijgt aan het einde wel een wending, maar toch wat voorspelbaar.

Eindelijk weer een film met een leuk en vermakelijk verhaal.
Verhaal is goed neergezet. Een goed film die moeilijk te vinden is in deze genre.

Leuke film! Heb m gekeken met mn vriendin en daarvoor is t een topfilm, want zoetsappig en cliche een familie en een 'thuis' is stiekem wel heel belangrijk.

avatar van Ceeda7
Leuke interessante film om volgen.
Je denkt dat je in een romcom stapt, om uiteindelijk te beseffen dat het meer tragikomsich is.
Sfeer deed me sterk denken aan Lost in Translation, waarbij Murray de Cloony van deze film speelt.

toch goed voor 4sterren.

avatar van De GeuS
eppo349 schreef:

Ik verwachte ook steeds dat hij zou zeggen 'They got great sarsaparilla there...'

Toch een zeer vermakelijk filmpje, met goede rollen van Clooney en Farmiga; 3,5*

Goede film met prima acteerwerk. Hij zet je zeker aan het denken en blijft bij mij nog een tijdje nawerken.

Cloone is echt op dreef en tilt de film zeker naar een hoger niveau, maar ook de vrouwlijke inbreng mag er wezen!

Zijn beroep om mensen te ontslaan loopt ook heel goed door het persoonlijke verhaal heen. 4 sterren!

avatar van Rosicky
Sterk staaltje cinema. Clooney speelt inderdaad de pannen van het dak, en zeker in het begin is Up in the Air een prima film. Jammer dat het daarna wel wat weg zakt, maar desalniettemin nog erg leuk. Deze gaat oscars pakken.

avatar van kelama3
Ik vond hem leuk en hij bleef boeien,tot ie afgelopen was..

Zielig voor al die ontslagen mensen, dit is nu natuurlijk heel actueel en het laat goed zien wat het met mensen doet.
Je zal maar na zoveel jaar loyaliteit en inzet als een stuk vuilnis aan de kant gezet worden ..

Alleen mocht het einde iets.. ja iets... vrolijker??
Zeker niet slecht hoor!

avatar van Rosicky
Dan vind ik 2.0 toch nog erg laag...

avatar van Tabossi
Vrolijke film maar weinig diepgang.

Ben ik nou de enige die deze juist een van de diepgaandere films van het moment vind? Aanvankelijk lijkt het een ode aan de vrijheid, de spanning van ongebondenheid, terwijl de verwikkelingen, die nergens geforceerd aandoen langzaamaan naar een subtiele wenteling in die lofzang bewegen en naar onvermijdelijke conclusie leiden: uiteindelijk ben je nergens zonder tenminste iemand om je heen Vakkundig gedaan en met een gezonde portie subtiele humor. Clooney is hier op zijn kwetsbaarst en dat onderstreept wat mij betreft zijn vakmanschap als acteur. Feitelijk een roadmovie in de lucht, met dat heerlijke vliegveldsfeertje. Absoluut een mooie film om het jaar mee te beginnen.