• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.426 films
  • 12.235 series
  • 34.019 seizoenen
  • 647.758 acteurs
  • 199.130 gebruikers
  • 9.379.105 stemmen
Avatar
 
banner banner

Brothers (2009)

Drama / Oorlog | 105 minuten
3,58 2.024 stemmen

Genre: Drama / Oorlog

Speelduur: 105 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Jim Sheridan

Met onder meer: Tobey Maguire, Jake Gyllenhaal en Natalie Portman

IMDb beoordeling: 7,1 (169.697)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 10 december 2009

Plot Brothers

"There are two sides to every family."

Als Sam op een missie in Afghanistan vermist wordt en er weinig hoop is dat hij levend terugkeert, probeert Tommy het verlies van zijn broer op te vangen door de verantwoordelijkheid voor Grace en de kinderen op zich te nemen. Tegen de verwachting in groeien Tommy en Grace steeds meer naar elkaar toe. Maar dan komt Sam terug...

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4085 stemmen

Hoezo is het opvallend dat je hier veel positieve stemmen hebt? Snap het verband met Avatar niet echt? Als je bedoelt dat je daar veel negatieve dingen leest kan het wel kloppen, maar dat zijn over het algemeen dezelfde mensen die daar de discussies voeren. Als je naar het gemiddelde van beide films kijkt kan je toch wel concluderen dat het meerendeel positief over beide films is


avatar van Peter Ho

Peter Ho

  • 359 berichten
  • 79 stemmen

rep_robert schreef:

Hoezo is het opvallend dat je hier veel positieve stemmen hebt? Snap het verband met Avatar niet echt?

Welk verband? Ik had het over de stemmen en de aandacht die de ene film meer heeft dan de andere. Niet de twee films met elkaar.

Als je bedoelt dat je daar veel negatieve dingen leest kan het wel kloppen, maar dat zijn over het algemeen dezelfde mensen die daar de discussies voeren. Als je naar het gemiddelde van beide films kijkt kan je toch wel concluderen dat het meerendeel positief over beide films is

Hoe zie jij het gemiddelde dan? Ik zie bij Avatar meer 1 ster en 2 sterren dan bij deze film.

Maar goed , het zijn natuurlijk twee verschillende films.


avatar van DonOswaldo

DonOswaldo

  • 6430 berichten
  • 1931 stemmen

Peter Ho schreef:

Hoe zie jij het gemiddelde dan? Ik zie bij Avatar meer 1 ster en 2 sterren dan bij deze film.

Maar goed , het zijn natuurlijk twee verschillende films.

Hij bedoelt dat degenen die daar die 1 of 2 ster(ren) geven gewoon vaak reageren.. en als je daar toch aan het kijken ben zie je toch ook dat Avatar een hoger gemiddelde heeft dan deze film?


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4085 stemmen

Tsja, dat blijf je altijd houden he. Avatar is een rasechte Blockbuster. Brothers is meer zo'n filmpje die er even tussendoor komt.

Juist vanwege die aandacht voelen ook meer mensen bij Avatar zich geroepen om een mening over die film te geven. Bij Brothers valt het wel mee, niet zo'n bekende film. Dus zie je over het algemeen de vaste users voorbij komen.

Het overgrote meerendeel dat op films stemt zet nooit een reactie neer onder een film. Als je ook ziet dat Avatar nu al weken rond de 4,24 en 4,25 schommelt kan je ook niet anders concluderen dat mensen hem hoge stemmen geven. Je kan anders ook op het tabblad stemmen klikken bij een film, kan je precies zien wat er gestemd wordt.


avatar van Peter Ho

Peter Ho

  • 359 berichten
  • 79 stemmen

DonOswaldo schreef:

(quote)

Hij bedoelt dat degenen die daar die 1 of 2 ster(ren) geven gewoon vaak reageren.. en als je daar toch aan het kijken ben zie je toch ook dat Avatar een hoger gemiddelde heeft dan deze film?

Ja, ik zie het gemiddelde nu pas

Maar behalve de 1 en 2 sterren , zie ik ook negatieve reacties van degene die niet hebben gestemd en die blijkbaar de film niet hebben gezien.

oke dat is natuurlijk niet te vergelijken, maar viel me gewoon op


avatar van Heartless

Heartless

  • 11 berichten
  • 119 stemmen

Mooie drama film. Ik had zo mijn vooroordelen door onze geliefde spinnenman, maar uiteindelijk toch goed gecast. Goed geacteerd door de acteurs, mooie omgevingen en een aardige soundtrack.

Het had alleen van mij iets emotioneler mogen zijn. Ik miste kippenvel-momenten.


avatar van jassie89

jassie89

  • 24 berichten
  • 33 stemmen

Wow, mooi verhaal. Je leeft echt mee met de film, goed gefilmd, goed geacteerd.

4*


avatar van mIss bLue eYe

mIss bLue eYe

  • 20 berichten
  • 19 stemmen

Wauw mooie drama film!!!! De cast was erg overtuigend, alleen vond ik tobey niet goed over komen als een soldaat...te sullerig voor zo'n rol. zijn woedeuitbarsting vond ik echter wel weer erg overtuigend overkomen. mooi hoe de film laat zien hoe de na-effecten van zo'n missie zich kunnen ontwikkelelen bij soldaten! dat zie je te weinig in films.

de romantiek was helaas ver te zoeken, alleen 1 moment heb ik even een zwijmel moment gevoeld. maar ja, romantiek is het gerne ook niet!

ik geef ook 1 ster voor de kids! acteren konden ze wel!!!


avatar van Anjin

Anjin

  • 650 berichten
  • 735 stemmen

Vond die tobey beter passen in spiderman..

Een vaderrol in absoluut niet voor hem in de wieg gelegd..

Hij heeft nog steeds dat kinderlijke karakter..c.q. uitstraling..

Verhaal was best oke maar echt niks nieuws..

Vooral het einde was zeer zwak,had zeker wat meer in kunnen

zitten.

Jake Gyllenhaal was ook de beste personage in deze film..


avatar van irisjuh1

irisjuh1

  • 26 berichten
  • 25 stemmen

Hele mooie film alleen wat een crap einde :S de film had van mij toch nog wel iets langer mogen duren! Dan zit je er lekker in en stopt hij opeens.. Jammer hoor, persoonlijk hou ik dan ook niet van open eindes

3*


avatar van xitpo

xitpo

  • 10 berichten
  • 23 stemmen

Mooie film, goed ge-acteerd, ook door de kinderen. Moest wel de heletijd aan spiderman denken als ik Tobey zag, maar hij heeft het overtuigend gespeeld. Einde was wat zwak, maar ik vond het ook wel weer genoeg geweest want die brok in mijn keel begon pijn te doen


avatar van mcdaktari

mcdaktari

  • 7317 berichten
  • 0 stemmen

Zeker voor dit genre is het een hele goeie film. Ook ik had in het begin het gevoel of spiderman ieder ogenblik voor de dag zou komen, maar dat ging naarmate de film vorderde toch wel over. Ik moet eerlijk toegeven dat Maguire heel overtuigend acterde.


avatar van WB

WB

  • 1616 berichten
  • 2665 stemmen

Zeer sterke film, zeer goed geacteerd van beide heren. Hoewel ik in eerste instantie het gevoel kreeg dat Maguire elk moment zijn masker op kon zetten. Maar tegen het einde van de film werd hij ijzersterk...


avatar van merijn82

merijn82

  • 1931 berichten
  • 460 stemmen

Ik twijfel nog sterk om deze te gaan kijken. Ik vond de Deense versie (daar is dit toch gewoon een remake van?) erg sterk namelijk en heb het idee dat het daarom alleen maar tegen kan gaan vallen. Wat voegt het sowieso toe om dit na de Deense versie gezien te hebben (klink als hetzelfde verhaal) te gaan bekijken?

Iemand hier die daar iets over kan vertellen, die ze bijvoorbeeld allebei al heeft gezien?


avatar van Caramellady

Caramellady

  • 24 berichten
  • 36 stemmen

Mooi en werkelijk....


avatar van AmazingPP

AmazingPP

  • 2524 berichten
  • 1859 stemmen

Goede remake van de film "Broders" met een werkelijk prachtige Natalie Portman in een zeer goed geacteerde rol. Wat is die vrouw toch prachtig om naar te kijken, alleen die ogen al... Maar goed... Een remake van de Deense "Broders" maken is riskant, zeker als het een Hollywood-remake is. Veelal speelt Hollywood in op valse emotie's, maar wonderbaarlijk genoeg is dat in deze remake niet aan de hand. Er wordt goed geacteerd, al wil Maguire niet volledig overtuigen in zijn vaderrol. Echter in zijn rol als oorlogs-slachtoffer wist hij me te raken en wel zo, dat ik met een brok in de keel zat. Erg sterke remake en een dikke 4 * waard!


avatar van nachtraafje

nachtraafje

  • 118 berichten
  • 279 stemmen

MOOIE FILM!

Heeft me geraakt!

Hele goede personages! En een mooi verhaal, zoiets als Cast Away (mag ik natuurlijk eigenlijk niet zeggen) maar dan veel dieper er op ingegaan. Mooi in beeld gebracht!


avatar van Thomas83

Thomas83

  • 4028 berichten
  • 3633 stemmen

Het origineel heb ik niet gezien, maar deze remake heeft het in elk geval niet. Sowieso beetje jammer dat hier een remake van wordt gemaakt, maar als je dit doet, doe het dan wel goed.
Toby Maguire is een dertiger alweer en misschien heeft hij ook kinderen, maar ik zou bepaald niet casten als vader en zeker niet als soldaat, net zoals ik bijvoorbeeld Elijah Wood niet als hooligan zou casten. Ze zijn eerder jongensachtig dan mannelijk met hun grote ogen en stemmetjes. In mijn ogen heeft de regisseur zijn hoofdrolspeler ook laten verzuipen. Maguire is als soldaat al niet overtuigend, maar op een gegeven moment heeft hij kort na zijn trauma wat mij betreft goed de juiste uitstraling en toon te pakken, maar daarna gaat hij er overheen met zijn acteren, en heel ver ook. Zo ver zelfs dat meerdere scènes onbedoeld gewoon echt op de lachspieren werkte. Sterker nog, ik heb staan schaterlachen.

Zo’n scène als met de ballon is een aardig trucje, wat volgens mij al eens eerder is gedaan en in een heel bekende film ook, maar de uitwerking is niet goed en het wordt zelfs op een gegeven moment echt vreselijk grappig, van het overacteren van Toby tot wat een van de dochters allemaal roept. Die dochters werden trouwens indrukwekkend gespeeld, kinderen zie je niet zo vaak goed spelen en hier zijn ze erg goed, net als bijvoorbeeld de kinderen in Orphan. Gyllenhaal vind ik persoonlijk echt een goede acteur, en ik vind deze rol wonderlijk goed werken voor hem, ook al is deze niet echt goed uitgewerkt. Jack groeit veel en veel te snel naar zijn nichtjes toe, en andersom. En de film weet maar geen maat te houden met schattige scènes. Het is een grote aaneenschakeling van de kinderen die vertederd worden aangeraakt, door Tommy en hun ouders worden geraakt, door hun opa en oma, en ze knuffelen ook onderling. Bovendien vond ik hun rouw ongeloofwaardig overkomen. Het is heel normaal dat kleine kinderen het allemaal niet gelijk bevatten en gewoon vrolijk doorgaan met hun leven, maar dit was me wat al te gortig. Van de rouw en het spel van Portman weet ik niet echt wat te denken. Wat wisselvallig of zo.

De scènes in Afghanistan zijn af en toe best wreed nog. Ik vroeg me alleen wel af waarom Jack zijn collega-soldaat nou precies dood moest slaan. Wat was de gedachte erachter?.
In Amerika is er intussen heel de tijd een wat droevig maar ook wel weer mooi winterlandschap, dat past goed bij de film. Dat ene deuntje uit de soundtrack ook, klonk erg lekker. Jammer dat de rest van de soundtrack weinig aan is. Nee, ook dat nummer van U2 niet.

Verder gebeurt er weinig interessant meer in de film. De scène in de keuken was weer onbedoeld vreselijk komisch, toen Sam een pistool trok werd het nog even spannend op het momentje, met name toen hij dit op zijn kop zette was het toch nog even de adem inhouden, ook al was hij tussendoor juist weer grappig met zijn bekende grote ogen-uitdrukking en een hoop geschreeuw en spastisch gedoe. De brief op het einde, wat droevig cliché (al kan het ook fantastisch goed werken), verpestte het dan weer en gaf de film zo het einde wat het verdiende. Jammer, want die scène hier vlak voor, als Sam alles er bij zijn vrouw uitgooit werkte dan opeens wél weer goed door ingehouden spel.
Een film die het juiste feeling een beetje mist. Het origineel zal waarschijnlijk een stuk beter zijn. Maar dat mag geen verrassing heten. 2.0*.


avatar van MissyNador

MissyNador

  • 250 berichten
  • 766 stemmen

Prachtige film~! En wat een verhaal zeg..

Ik vond Tobey Maguire toch wel een beetje tegenvallen.. Dat was wel jammer. Maar verder was iedereen geweldig.. zowel de kids als Jake Gyllenhaal


avatar van Angrod_Pallanén

Angrod_Pallanén

  • 6687 berichten
  • 1042 stemmen

Een verassend sterk drama.

Eerst was ik enthousiast over de film, toen bleek het niet meer dan het 'Pearl Harbor' verhaaltje met een dramatische toon te zijn. Gelukkig stijgt 'Brothers' ver boven dat imago uit met sterke acteerprestaties en een goed gevoel voor familiedrama.
Het militaire aspect van de film was het grootste minpunt. Maguire is niet geloofwaardig als soldaat en komt later moeilijk uit de verf als een getraumatiseerde man. Ook kwam het een beetje geforceerd over dat de andere militair "de zwakke" moest zijn en uiteindelijk gedood moest worden, vlak voor de troepen hen kwamen redden.
Maar aan de drama kant was alles top. Van realistische onderwatersteken die gebroken families kunnen leveren (ik snap nog steeds niet wie nou de vader van wie is) tot aan geloofwaardige overgangen van gevoelens. Alles wordt genuanceerd, overal zit een andere zijde aan. Het is sterk, maar niet perfect. Je wacht namelijk de gehele film tot het voorspelbare plot uiteindelijk tot een climax komt en wanneer dat gebeurd stelt de film ietwat teleur.

Het had beter gekund, maar aan de eigentijdse familiedialogen en sterke acteurs van jong tot oud zal het niet hebben gelegen.

4,0


avatar van Jasper72

Jasper72

  • 110 berichten
  • 0 stemmen

Viel me toch tegen. Bij vlagen ronduit saaie film. Daarnaast hadden ze, mijn inziens, meer de focus moeten liggen op de psychische martelgang van Tobey Maguire nu was het een ratjetoe van indrukken... geen coherent geheel. Ik kon me met geen één van de personages identificeren, en dat is een gebrek.


avatar van Rouleerder

Rouleerder

  • 42 berichten
  • 151 stemmen

Ik sluit me bij de vorige comment aan, viel tegen, hetgene waar het om gaat, de marteling waardoor hij zo sterk veranderd is in 5 minuten ff snel "er tussen geplakt" vond het vrij voorspelbaar ook, waardoor alle spanning eruit ging

**1/2


avatar van armygerrit

armygerrit

  • 6 berichten
  • 25 stemmen

Rouleerder schreef:

Ik sluit me bij de vorige comment aan, viel tegen, hetgene waar het om gaat, de marteling waardoor hij zo sterk veranderd is in 5 minuten ff snel "er tussen geplakt" vond het vrij voorspelbaar ook, waardoor alle spanning eruit ging

**1/2

Dude' jij hebt volgens mij echt geen ervaring in het beoordelen van films ofzo, want deze film hoor cker een 5* te krijgen!

Learn to watch, you biatch.


avatar van armygerrit

armygerrit

  • 6 berichten
  • 25 stemmen

Deffinatly 5* =]


avatar van armygerrit

armygerrit

  • 6 berichten
  • 25 stemmen

Één van de allerbeste films ever, pure realiteat, en een zéér goede acteurisme.!

hoort in de top 5 van de top 250 te staan cker weten!

5


avatar van DonOswaldo

DonOswaldo

  • 6430 berichten
  • 1931 stemmen

armygerrit schreef:

hoort in de top 5 van de top 250 te staan cker weten!

Hij haalt waarschijnlijk niet eens de top 250..


avatar van jumperjack

jumperjack

  • 122 berichten
  • 166 stemmen

Zeer goede film met goede acteurs, kan me ook heel goed inleven in het verhaal, jammer alleen van het einde, dat is onbeverdigend.


avatar van Achates

Achates

  • 4 berichten
  • 6 stemmen

armygerrit schreef:

Één van de allerbeste films ever, pure realiteat, en een zéér goede acteurisme.!

hoort in de top 5 van de top 250 te staan cker weten!

5

Dan vraag ik me toch af waarop jij dit baseert. Misschien iets in je gebruikersnaam?

Met dit verhaal hadden ze veel meer kunnen doen. De ware problematiek komt niet goed in beeld. De hele film zeurt een beetje door in hetzelfde gezapige tempo en net op het moment dat het een beetje op gang lijkt te komen is ie afgelopen. Gemiste kans dit, want potentieel heeft dit verhaal zeker. Los van het feit dat hij de meeste mensen nog steeds aan Spiderman doet denken vind ik ook Maguire niet de juiste persoon voor deze rol. Er zijn er zat die dit dramatischer neer kunnen zetten. Al heeft die arme jongen natuurlijk ook met een script te maken. Nogmaals; gemiste kans!


avatar van mcdaktari

mcdaktari

  • 7317 berichten
  • 0 stemmen

Thomas83 schreef, De scènes in Afghanistan zijn af en toe best wreed nog. Ik vroeg me alleen wel af waarom Jack zijn collega-soldaat nou precies dood moest slaan. Wat was de gedachte erachter?.

Begrijp je dat echt niet??? wat denk je zelf? b.v om hem te breken, ze zitten gevangen bij de vijand, en geen gewone vijand maar de taliban, die een super hekel habben aan alles wat amerikaans is. Laat je fantasie eens even z'n gang gaan, dan kom je er vanzelf wel achter wat de gedachte erachter is, lijkt mij.


avatar van Qar

Qar

  • 228 berichten
  • 1509 stemmen

Aardige drama, een film waarin je aardig goed kon inleven. Vanuit standpunt van de familie dan. Ik vind dat Sam in Afghanistan te weinig goed in beeld komt zodat het ook lastig is om je in hem te verplaatsen.
Misschien ook wel goed, want mensen die zo'n 'syndroom'(?) hebben zijn ook wel moeilijk te begrijpen.
Ik vond het personage van Sam dan ook wat minder, zijn broer Tommy vond ik een stuk beter.

Wel apart om te zien dat bij thuiskomst van Sam er eigenlijk nauwelijks emotie is. Al die emotie lijkt wel de hele film te worden opgekropt en komt er in het laatste kwartier pas ineens uit.
Vond daarom delen van de film ook niet bijster interessant, maar werd wel goed overeind gehouden door Gyllenhaal en Portman. En misschien ook wel door de jonge Madison, aantal films met haar gezien en vind haar best goed moet ik zeggen.

En het einde, tja. Had zelf eigenlijk het idee dat Sam zichzelf of iemand anders voor de kop zou knallen.
Maar vond hoe ze het nu hadden neergezet wel heel erg makkelijk, hij verzoent zich heel makkelijk met iedereen
en dan is het eigenlijk ook meteen voorbij. Er leek wel iets te missen.

1 ding waar ik me aan stoorde was trouwens die vader, dat je de ene zoon misschien iets meer mag oké. Maar om je zoon zo af te branden waar je kleinkinderen bij zitten, vond ik nou niet erg geloofwaardig en wel erg makkelijk om te laten zien dat hij zich voor zijn zoon schaamde. Dat hadden ze wel iets subtieler neer mogen zetten.

Toch een voldoende voor deze film.