The Man without a Face (1993)

geregisseerd door Mel Gibson
met Mel Gibson, Nick Stahl en Margaret Whitton

Ondanks alle roddels en geruchten die over de ex-leraar Justin McLeod de ronde doen, verzamelt Chuck Norstadt al zijn moed en vraagt McLeod om hem bijles te geven. McLeod gaat akkoord, maar verwacht van Chuck totale inzet en absolute discipline. De harde aanpak van Mcleod blijft niet onopgemerkt en vormt voor de argwanende dorpelingen aanleiding tot het uiten van een reeks valse beschuldigingen aan het adres van McLeod...

avatar van kanjertje
Doorsnee film, vrij (f)lauw en op de jeugd afgestemd.
Goed acteerwerk

Lad
Goede film, goed verhaal. 3,5 sterren.

avatar van josseheijmen
Ik vind dit een film met een hart.

De f kocht ik samen met 3 andere films in een box (Mean Streets, Mission, Revolution) en dit was de f waar ik het minste van verwachtte.
Het is de gedeeld beste geworden, samen met Mean Streets.

Nick Stahl vond ik leuk en Gibson zeer krachtig en overtuigend. Hoe deze twee naar elkaar toe groeiden en genegenheid voor elkaar opvatten heeft me geraakt.

Nogmaals, verrassend fijne film, heeft wat mij betreft nog niets van zijn zeggenschap verloren.

avatar van Donkerwoud
Teveel sentimentele dweperij zoals Amerikaanse huisvrouwen het prachtig vinden.

avatar van Big Fish
een foute film!

avatar van Pim1993
ben hem nu aan het kijken

cel
prachtige film, maar wat een slecht acteerwerk van die kleine. Norstadt.

avatar van shannen128
Mooie film, jammer van het einde.

avatar van josseheijmen
Big fish, een foute film?

U slaat mij met verwondering.

avatar van xxc
xxc
Ik heb deze film vroeger vaak gekeken toen ik nog een klein meisje was. Ik kon me altijd herinneren dat ik hem erg mooi vond.. Omdat het zo lang geleden is heb ik vanmorgen de tijd genomen om hem weer een kansje te geven.

Wat is dit toch een onzettend ontroerende film.. Zo zie je maar weer hoe gemeen en oneerlijk mensen kunnen zijn. En waarom? Ik kon het dan ook niet laten om een paar traantjes te laten vallen.

Mel gibson is een goede acteur. Daar heb ik nooit over getwijfeld.. Maar wat hij hier neerzet.. Daar zijn gewoon geen woorden voor. Er zijn maar weinig mensen die echt zó overtuigend kunnen acteren.

Ook Nick Stahl deed het niet verkeerd als ukkie. Toch z'on sterke rol als klein jongetje, dat vind ik wel knap.

Juist omdat de film zo ontzettend realistisch overkomt, en zulke dingen ook in het dagelijkse leven gebeuren, is het een heel sterk verhaal die goed tot zijn recht komt.

Ja, na al die jaren dat ik hem voor het laatst gezien heb, weet ik precies weer hoe ik me voelde nadat ik deze film bekeek.

Dit is absoluut een blijvertje. een dikke 4*

Het was een matige film, in het begin was het verhaal ontroerend en genietbaar.
Maar naar het einde toe werd het vergezocht en compleet onnodig.
De band die tussen McLeod en Chuck ontstaat is heel sterk en ontroerend.
Toch ergerde ik me in het begin aan Chuck, zijn taalgebruik en gewoon zijn manieren.
Van mij krijgt ie maar 2.5*, voor de moeite en het acteren van Mel Gibson.

Mooie film!

avatar van JohnWilliams
Mooie film waarin we niet alleen zien dat Norstadt en McLeod een ware vriendschappen met elkaar opbouwen maar ook de realiteit zien dat mannen die alleen met jongens zijn meteen worden beschuldigd van seksmisbruik. Een film uit 1993 die tot op de dag van vandaag nog steeds actueel is en die ik iedereen kan aanraden die van een film met een kern van waarheid houdt. Mel Gibson speelt in deze film zoals gewoonlijk weer prima en de rest van de film zit ook goed in elkaar.

Geen hoogstaande film maar een film die actueel is en mooi in elkaar is gezet. Ook een mooi einde overigens, de film keek prima weg. 3,5*.

avatar van Bélon
Zeer degelijke en toch ook wel wat aparte film. Nick Stahl acteerde echt geweldig en de rest was ook prima.

Ik weet niet of deze film het ijkpunt is geweest waarmee Gibson fondsen voor Braveheart heeft weten te werven maar ik denk wel dat Gibson met deze film meteen de liefde voor de regisseursstoel heeft gevonden. Fijn coming of age drama.