The Man without a Face (1993)

geregisseerd door Mel Gibson
met Mel Gibson, Nick Stahl en Margaret Whitton

Ondanks alle roddels en geruchten die over de ex-leraar Justin McLeod de ronde doen, verzamelt Chuck Norstadt al zijn moed en vraagt McLeod om hem bijles te geven. McLeod gaat akkoord, maar verwacht van Chuck totale inzet en absolute discipline. De harde aanpak van Mcleod blijft niet onopgemerkt en vormt voor de argwanende dorpelingen aanleiding tot het uiten van een reeks valse beschuldigingen aan het adres van McLeod...

Gister op tv en ik vond het wel vermakelijk.

avatar van lorelei
Op zich wel een mooie film.

Vond ik ook

Leuke sneer naar Braveheart in VPRO-gids bij de beschrijving van deze film.

Leuke sneer naar Braveheart in VPRO-gids bij de beschrijving van deze film.

Vertel...

avatar van Armin
Onopvallend, maar wel aardig filmpje. ***

Linda
Erg mooie film. Ik weet niet waarom maar op de een of andere manier houd ik heel erg van films over buitenstaanders, Gibson in dit geval die perfect is voor de rol van eenzame buitengesloten man! Hij bezorgde me meerdere malen flink wat tranen. Ook de rest van de cast was prima. Alleen het einde van de film vond ik wat teleurstellend waardoor ik niet hoger kom dan 3,5 sterren.

Linda
Wow het boek vond ik al net zo mooi als de film. Gister om 12 uur 's nachts begonnen met lezen en om 5 uur 's ochtends had ik hem uit. Zo mooi dat ik hem in een ruk heb uitgelezen. Vervolgens heb ik gelijk erna de film nog maar eens gekeken. Gekkenwerk

Een mooie, ontroerende film over het leven van een buitenstaander die niet geaccepteerd wordt. Deze moet je echt gezien hebben. 3.5*

avatar van U-96
Mooi akteerwerk van zowel Mel Gibson als Nick Stahl. Dit is volgens mij echt zo'n film van 'je moet er maar van houden'. Ik vond 'm vanaf 't begin vermakelijk, en 't verhaal werd snel verteld. Het einde begon een beetje tegen te vallen weliswaar. Wel indrukwekkende scene waarin Justin McCloud met zijn auto volop op een tegenliggende vrachtwagen probeert te rijden. Het lucht dan toch wel degelijk op als je dan ziet dat hij net op tijd een draai aan het stuur geeft.

De titel 'The Man Without A Face' vind ik nou wat overdreven. Ik vind dat McCloud er niet echt 'lelijk' uitzag ofzo.

*3.0*, vond 't einde een beetje tegenvallen..

Mooi acteerwerk.. einde valt tegen

MWX
wat een geweldige film

Verstokte Gibson fan?

avatar van moviefreak#1
U-96 schreef:

Ik denk dat de titel meer heeft te maken met het begin van de film als de jongen in zijn droom bij de uitreiking zijn hele familie ziet en al zijn stiefvaders als slaven maar dat hij zegt dat hij één gezicht mist. Dat is dan inderdaad het gezicht van zijn leraar.

Mooie film 3*

avatar van SuperSideSwipe
Ik vond dit een zeer mooie film, hij heeft me echt positief verrast.

Ik denk dat dit waarschijnlijk de huis tuin en keuken actie en sci-fi fans niet veel zal kunnen boeien, maar ik hou wel van zo een langzaam emotioneel verhaal. Zeker als hij ook nog eens goed wordt opgebouwd en ondersteund wordt door goed acteerwerk.

Gibson was uitsekend op dreef, en ook dat jochie deed het wel goed.

djelle
Gibson's regiedebuut werd een opeenstapeling van clichées met als draaispil het eeuwenoude concept. De voorspelbare moraal -en dat is erg zacht uitgedrukt- werd dan ook regelmatig in het gezicht gevreven en zowel script als camerawerk blonken uit in onoriginaliteit. De prent is een saaie herhaling van bekende aspecten, met een kinderlijke levensles en clichématige maatschappijkritiek als hoogtepunt. 1*

avatar van Werwolf
Linda schreef:

Je beschrijft mijn mening gedeeltelijk. Ik hou ook erg van films met buitenstaanders, daar heb ik dan erg vlug sympathie voor. Verder kan ik altijd goed in hun situaties inleven. Alleen bezorgde deze film me geen tranen (dat hebben ook slechts twee films voor elkaar gekregen), en het einde vond ik juist goed. Wel erg feel good, waar ik me normaal juist een beetje aan erger, maar op de een of andere manier vond ik het bij deze film juist wel passen.
Ik beoordeel de film ook op 3,5*

kArIzMa_TuRk
weer een aardig goeie Gibson film. vond hem wel vermakelijk genoeg voor een 3*

best aardige film
maar hoe kan je in godsnaam op zo'n slechte titel komen

avatar van hel1
wel een aardige film, maar wat je verwacht bij zo'n verhaal is dat hij je inderdaad echt raakt. dat was bij mij dus niet het geval. of het nou aan gibson ligt weet ik niet, maar de film mistte toch iets naar mijn mening

avatar van monasteentje
gister op tv heel mooi en goed geacteerd,

maar ik kan niet geloven dat heel veel mensen het een slecht einde vinden. oke hij mag niet meer met dat jongetje praten en omgaan enzo dat is misschien wat minder maar aan het einde gaat mcleod toch nog even bij chuck kijken als hij geslaagd is en chuck ziet dat en dan zwaaien ze toch nog naar elkaar en dat vind ik dan echt heel goed! een zekere 4!

Een hele goede film, met een prachtig verhaal.
Zeer goed geacteerd door Mel Gibson & Nick Stahl.
Het einde vond ik ook zeker niet slecht.
Wat je zou verwachten bij een Americaanse film is dat ze naar elkaar rennen en omhelzen, gelukkig deden ze dat niet en hielden ze tot het laatst wat afstand.

avatar van hedkandi1
Weer zo'n mooie van Gibson.
Blijft boeien,
Een 3,5

avatar van Castor Troy
Ontroerende film met een sterke Gibson

echt hele mooie film. als ik zou kunnen huilen om films zou ik dat zeker doen bij deze

avatar van Arturo
Mooi film, met een leuk verhaal.4*

BlueSword
kan me deze film nog wel herinneren was een erg mooie film, mel gibson deed het weer goed.

avatar van Mat_
djelle schreef:

Hier sluit ik me volledig bij aan. Gibson kiest gewoon een flauw verhaaltje en giet daar wat moraal en sentimenteel gedoe over.

Bovendien vond ik de acteerprestaties erg ondermaats. Ik heb me een hele film lang zitten ergeren aan Nick Stahl.

1* voor deze draak van een film

avatar van Mat_
U-96 schreef:

Ik weet niet wat jij daar indrukwekkend aan vind, maar ik vond het het toppunt van cliché

avatar van AGoos
behoorlijk cliché-erig...heb me toch geen moment verveelt..ik vond het wel een prettige film om naar te kijken...ik zat te twijfelen tussen 2 en 2,5...het zijn er toch 2,5 geworden...waarom...eh...okee...een halve ster extra voor zijn grappige jongste zusje ....hoe zou hij trouwens aan het geld komen voor dat geweldige huis..?.. en het stond leeg op het eind...zou het nog te koop zijn