The Front Page (1974)

geregisseerd door Billy Wilder
met Jack Lemmon, Walter Matthau en Susan Sarandon

Hildebrand 'Hildy' Johnson is de sterverslaggever van een krant in Chicago in de jaren '30. Hij heeft genoeg van zijn werk en het krantenwereldje, dus besluit hij eruit te stappen en te gaan trouwen. Dit zet kwaad bloed bij zijn redacteur, die wil dat Hildy verslag doet van de actuele ontwikkelingen rond moordenaar Earl Williams, die op het punt staat te worden opgehangen.

Hoewel Matthau en Lemmon een gouden duo zijn, haalt deze film het jammer genoeg niet bij His Girl Friday. Jammer, want ik had van deze Wilder nét iets meer verwacht, maar hij (Wilder) moet hier dan toch in Hawks zijn meerdere erkennen (wat overigens m.i. geen schande is). Wat schandalig weinig stemmen trouwens!

avatar van Quentin
Uitstekende remake; Lemmon & Matthau zijn een fantastisch duo, goede humor en ziet er prachtig uit. De nieuwe Amerikaanse widescreen dvd is overigens prima en goedkoop verkrijgbaar.

Oef, wat viel deze film me tegen. Ik was zo blij dat ik de dvd eindelijk 'ns tegenkwam, maar eigenlijk moest ik me er een klein beetje toe zetten 'm af te kijken. Lemmon en Matthau halen het niet bij hun sterkste rollen (vooral Lemmon niet, die ik normaal gesproken een fantastisch acteur vind). Het wordt gewoon niet genoeg duidelijk hoezeer de hoofdredacteur zijn sterjournalist wil behouden tot veel later in de film. Matthau is vooral in het begin veel te eendimensionaal gespeeld. Sarandon is heel aardig. Film heeft zijn sterkste momenten wat mij betreft wanneer Carol Burnett en de veroordeelde, de mij onbekende acteur Austin Pendleton, in beeld (lees: aan het woord) zijn. Lemmon en Matthau zijn niet grappig genoeg, niet 'witty' genoeg. Het verlangen His Girl Friday weer eens te zien werd groter en groter.
Oh, overigens vond ik het begin, met die letterzetters enzo, erg leuk. Van drukpersen gaat mijn journalistiek hartje sneller kloppen.

avatar van simonvinkie
Eindelijk weer eens een goede Wilder. Leuk filmpje met geweldige acteerprestaties, uitstekende dialogen en een lekker sfeertje. Het rokerige seventies sfeertje deed het vooral goed bij mij. Lemmon en Matthau is een koning duo in deze prima komedie. Hoop nog eens op een écht super sterke film van Wilder, maar hier heb ik me zeker prima mee vermaakt. 3*

Ik herhaal mezelf als het gaat om Wilder, vooral als het om zijn komedies vanaf 1959 gaat (allemaal vergelijkbaar). Maar ik verbaas me dan ook over het constant hoge niveau van zijn films. Wat onzettend leuk is dit ook weer. Zag His Girl Friday meer dan 5 jaar gelden, maar had de indruk dat dit toch grootendeels een heel andere film is. Vooral ook erg Wilder. De dialogen, situaties en humor is heerlijk. Ik vind dit echt topvermaak. Lemmon is geweldig als altijd. Ook de andere acteurs zijn allemaal goed op hun plek. Vind Sarandaon wel leuk, maar hier komt ze wel wat te kort. Is eigenlijk de enige uitzondering. De ster in deze film (en dat komt natuurlijk omdat ie de leukste rol kreeg) is Matthau. Wat heb ik ontzettend gelachen om zijn trucs om Lemmon te behouden. Heerlijk! Weer 4 sterren. 15 films van Wilder gezien en allemaal 4 sterren of hoger.

Uitstekende comedie waarin een journalist ontslag neemt om te gaan trouwen. Goeie en rappe dialogen en absoluut grappig. Ook kent het verhaal genoeg ontwikkelingen waardoor de film onderhoudend blijft. Het perfecte samenspel van Jack Lemmon en Walter Matthau zorgt ervoor dat deze film 4.0 sterren krijgt.

Is het naar het einde toe wat holderdebolder, deze spetterende komedie blijft één van de grappigste die ik ooit zag.
Natuurlijk is het schitterend duo Lennon-Matthau daar niet vreemd aan maar het is toch ook en vooral genieten geblazen hoe via gevatte gezegden en een humoristisch verhaal op een fijnzinnige manier de draak wordt gestoken met de journalistieke wereld, overheidinstanties en tenslotte ook nog even vlug met een zekere gewichtdoenerij van sommige films waarbij ge dan op het einde kunt "lezen" hoe het met de personages verder is gegaan. Beslist origineel.
Film heeft over die bijna 40 jaar niets van zijn waarde ingeboet.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Leuke Wilder. Niet zo leuk als His Girl Friday. Helaas ook met de flauwste scene die ik ooit in een Wilder zag de Duitse wetenschapper die uit de ambulance valt. Verder na het langzamere tempo van zijn vorige film wordt hier het tempo weer ouderwets opgevoerd hier. Was wellicht nog boeiender en scherper geweest als Wilder het had verplaatst naar het (toen) heden. Maar prima vermaak verder.

avatar van Spetie
”Get yer head back in there, you God Damned turtle!”

Een erg fijne Wilder dit, met een geweldig goed geschreven script, die na bijna veertig jaar nog niets aan kracht heeft ingeboet. wat mij betreft behoort het ook tot zijn betere werk en is het leuker dan het vergelijkbare His Girl Friday.

Het heerlijke typische Wilder sfeertje komt hier volledig tot zijn recht. Jack Lemmon doet het altijd goed en past ook altijd prima in dit soort films. Hij is hier weer een soort van hardwerkende goedzak, die het werken als journalist op een gegeven moment beu is, omdat hij graag wil trouwen. Walther Mattheu weet hier echter de show te stelen als zijn baas, die de meest sluwe trucs probeert uit te halen om Lemmon, zijn sterjournalist, toch maar bij zich te kunnen houden.

Het dialoogwerk is van een heel hoog niveau en dat zorgt soms ook voor erg leuke humor, in combinatie met vreemde situaties. Het tempo is constant hoog en de meeste grappen weten hun doel goed te raken. Ondanks dat het allemaal op een gegeven moment wel erg uit de hand loopt, blijft het ten allen tijde geloofwaardig. Ik moest ook nog wel even lachen om het einde, waarbij nog even voorbijkomt hoe het zogenaamd met iedereen is afgelopen. Dat soort details maken het allemaal nog net even leuker.

avatar van HarmJanStegenga
Woow, hij flikt het weer! Billy Wilder.. de man die me nooit teleurstelt. Zoveelste film die ik van hem zie en ook deze keer heb ik genoten. Onverwacht goed deze 'Front Page'. Een sfeervolle prent (fantastisch dat kantoor) die je in een razendsnel tempo voorbij ziet vliegen - Lemmon en (vooral) Matthau zijn geweldig, de film is vlijmscherp en uitstekend geschreven en zit vol met hilarische scenes. Ik was na een lange dag echt heel moe, maar dankzij deze rollercoaster weer klaarwakker. Op naar de volgende Wilder.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Jack Lemmon & Walter Matthau hebben in heel wat films samen gespeeld en deze films zijn voor mij (tot zover ik gezien heb) allemaal boven het gemiddelde.
Zo ook The Front Page, de film heeft even tijd nodig om op gang te komen maar zodra Jack Lemmon ten tonele verschijnt gaat dit snel! De film heeft een fijne bijna Woody Allen achtige sfeer over zich heen, stiekem kreeg ik ook wel het idee dat de film nog beter had kunnen zijn als Woody Allen zelf de rol van Earl Williams had vertolkt. Deze rol had hem op het lijf geschreven geweest!

Naar het einde toe verliest de film toch een beetje van zijn kracht, misschien dat 90 minuten genoeg had geweest? Maar zonder meer is dit een vermakelijk filmpje die gezien mag worden!
Niet de beste die Lemmon & Matthau samen deden(in mijn bescheiden mening) maar nog steeds erg vermakelijk!

avatar van mjk87
Aardige film, maar ik ben zelf niet heel erg van van kluchten. Echt grappig vind ik die nooit, en ondanks soms sterke dialogen in deze film ontkomt deze er gewoon niet aan. Dat soort humor is niet de mijne. Het beste is de film als Lemmon en Matthau samen staan te schitteren, wat een heerlijk duo is dat toch. Op andere momenten wil de film nog weleens inkakken. Waar de vroegere films uit Wilders glorietijd nooit verveelden heeft deze dat wel soms. Het ziet er verder wel allemaal mooi uit, en als altijd wordt het brede formaat uitstekend gebruikt. Al met al voldoende, maar dan wel een matige Wilder. Wel een erg leuke intro met het drukken van een krant. 3,0*.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Er zijn weinig leukere duo's dan Jack Lemmon en Walter Matthau en er zijn weinig regisseurs zo geniaal als Billy Wilder. De eerste samenwerking van deze drie heren was de geweldige komedie The Fortune Cookie en Lemmon en Matthau zaten tevens in Buddy Buddy, de laatste film van Wilder; een amusante film, maar zeker niet zijn beste. De film ertussen met het duo is deze The Front Page en die is gelukkig meer richting het niveau van The Fortune Cookie. Snel, scherp en hilarisch. Lemmon en Matthau zijn uiteraard sterk, maar ook de bijrollen worden op leuke wijze vertolkt.

De film - gebaseerd op een toneelstuk - bevat lange scènes die voornamelijk gevuld zijn met dialogen en zich op één locatie afspelen. En Wilder weet als geen ander deze lange scènes te laten boeien. Of het nu een groepje kibbelende journalisten betreft of Matthau en Lemmon die een hele tijd met elkaar discussiëren; elke scène staat als een huis. De humor bestaat naast scherpe dialogen en af en toe een wat zwart randje ook ineens uit wat slapstick met wat overdreven spel. Maar ook al zijn die gekke bekken het minst leuk, Wilder slaat bij The Front Page nergens de plank echt mis. Sterker nog, de meeste klappen zijn regelrechte voltreffers. Maar dat is Wilder, die mist eigenlijk nooit een plank.

4,5 sterren.

24 van de 26 Wilders gehad. En opnieuw blijft The Front Page staan als een huis. Net wat minder vlot en vilein als in mijn herinnering. Een scherpte die Wilder 20 jaar eerder met Ace in the Hole meer had. Maar ondanks dat blijft Wilder wel een held. One of the greatest.