ad

Geregisseerd door: Billy Wilder

Met onder meer: Jack Lemmon, Walter Matthau en Susan Sarandon

Releasedatum: 1 december 1974

Over The Front Page

"They'd do anything for a story…and do."

Hildebrand 'Hildy' Johnson is de sterverslaggever van een krant in Chicago in de jaren '30. Hij heeft genoeg van zijn werk en het krantenwereldje, dus besluit hij eruit te stappen en te gaan trouwen. Dit zet kwaad bloed bij zijn redacteur, die wil dat Hildy verslag doet van de actuele ontwikkelingen rond moordenaar Earl Williams, die op het punt staat te worden opgehangen.

image

The Front Page is een geinig filmpje, een remake van het ook goeie His Girl Friday. Ik moet zeggen dat ik Lemmon en Matthau eigenlijk altijd leuk vind dus misschien niet al te objectief.

avatar van hugohei

hugohei

Leuke cynische film. Niet een top-Wilder, maar toch zeker de moeite waard. Goeie bijrolletjes, sterke details.

avatar van vic

vic

sterke film

avatar van FisherKing

FisherKing

Erg vermakelijke Wilder film. 4*

avatar van streeter

streeter

Deze film komt steeds in full screen op Turner Classic Movies. Alle andere films laten ze zien zoals het hoort, en dit is een van de weinige die ze zo laten zien. Erg jammer - ik moet dus wachten totdat het in letterbox op DVD of tv te zien is.

Wouter

Amerikaanse dvd is ook pan & scan....

avatar van Ramon K

Ramon K

Hele aardige drukke komedie van Wilder met plezierige vertolkingen. Toch jammer dat ik niet veel kan met de soms nogal flauwe grappen.

Maar een positief gevoel overheerst.........3*

avatar van neo

neo (crew)

Het duo Lemon en Mautthau in een film met zoveel chaotische situaties, enorme vaart en treinwagons vol met grappen. Gebeurt niet vaak dat een komedie mij zo aan het lachen maakt gedurende de hele speeltijd. Vaak gaat het tempo bij komedies vreselijk omlaag en worden er onndodige dramatische zaken bij gehaald. 4.5 sterren

avatar van mstoffer

mstoffer

Neo, dat zijn woorden naar mijn hart. Dit is, met Groundhog Day, mijn favoriete komedie aller tijden. Het tempo is hels, Walter Matthau is genadeloos en onder de bijna niet bij te houden woordenstroom zit een heel romantisch idee over wat het maken van een krant eigenlijk zou moeten zijn. Een hoofdredacteur die met een sardonisch gezicht de kopij doormidden scheurt en roept, je kan nog veel beter. Zo zie ik het graag!!

Bij His girl friday, waarvan dit een remake is, wordt het toch al snel weer boy gets girl. Zo niet hier, het draait om de verslaving van de journalistiek en zo kan het dat Susan Sarandon, de love-interest van Jack Lemon, eigenlijk geen enkele rol van betekenis speelt. Nooit waren Matthau en Lemon zo goed samen.

avatar van tsjidde

tsjidde

Hoewel Matthau en Lemmon een gouden duo zijn, haalt deze film het jammer genoeg niet bij His Girl Friday. Jammer, want ik had van deze Wilder nét iets meer verwacht, maar hij (Wilder) moet hier dan toch in Hawks zijn meerdere erkennen (wat overigens m.i. geen schande is). Wat schandalig weinig stemmen trouwens!

avatar van FisherKing

FisherKing

Ter verdediging van Wilder, hij was wel in de nadagen van zijn carriere. Trouwens, His Girl Friday valt niet te overtreffen.

Wouter

En toch vond ik de film heerlijk. Beter dan Wilder hem zelf vond. Zijn laatste goede film.

avatar van neo

neo (crew)

Waardeer ze nu evenveel. The Front Page vond ik eerst nog leuker.

avatar van Knisper

Knisper

Ik ben wel benieuwd eigenlijk. Ik vind His Girl Friday geweldig, maar ik zie wel potentieel om er een nog betere film van te maken.

Nou nee, dat niet.

avatar van Quentin

Quentin

Uitstekende remake; Lemmon & Matthau zijn een fantastisch duo, goede humor en ziet er prachtig uit. De nieuwe Amerikaanse widescreen dvd is overigens prima en goedkoop verkrijgbaar.

avatar van Paalhaas

Paalhaas

• 2051 stemmen

kos schreef:

Niet helemaal correct. His girl Friday is zelf een gebaseerd op Lewis Milestone's The front page uit 1931, met nu een vrouw in één van de hoofdrollen. Deze van Wilder is dus een remake van de originele Front page uit '31. Nog geen stemmen voor die film trouwens helaas, al zal er van mij weldra één volgen.

avatar van renske

renske

Oef, wat viel deze film me tegen. Ik was zo blij dat ik de dvd eindelijk 'ns tegenkwam, maar eigenlijk moest ik me er een klein beetje toe zetten 'm af te kijken. Lemmon en Matthau halen het niet bij hun sterkste rollen (vooral Lemmon niet, die ik normaal gesproken een fantastisch acteur vind). Het wordt gewoon niet genoeg duidelijk hoezeer de hoofdredacteur zijn sterjournalist wil behouden tot veel later in de film. Matthau is vooral in het begin veel te eendimensionaal gespeeld. Sarandon is heel aardig. Film heeft zijn sterkste momenten wat mij betreft wanneer Carol Burnett en de veroordeelde, de mij onbekende acteur Austin Pendleton, in beeld (lees: aan het woord) zijn. Lemmon en Matthau zijn niet grappig genoeg, niet 'witty' genoeg. Het verlangen His Girl Friday weer eens te zien werd groter en groter.

Oh, overigens vond ik het begin, met die letterzetters enzo, erg leuk. Van drukpersen gaat mijn journalistiek hartje sneller kloppen.

avatar van simonvinkie

simonvinkie

Grappig dat op de voorkant van mijn dvd Jack Lemmon met een blauwe tas en een sigaar in zijn mond staat, volgens mij draagt hij de hele film een witte jas en rookte hij hier helemaal geen sigaren, maar verder zeker een leuke film. Ik zal zo even een recensietje plaatsen.

avatar van simonvinkie

simonvinkie

Eindelijk weer eens een goede Wilder. Leuk filmpje met geweldige acteerprestaties, uitstekende dialogen en een lekker sfeertje. Het rokerige seventies sfeertje deed het vooral goed bij mij. Lemmon en Matthau is een koning duo in deze prima komedie. Hoop nog eens op een écht super sterke film van Wilder, maar hier heb ik me zeker prima mee vermaakt. 3*

avatar van Driello

Driello

Dit vond ik aanvankelijk een boeiende film met een tempo van jewelste. Een lopende band-view van het maken van een krant, gevolgd door een aantal prima en boeiende scenes die je langzaamaan in de wereld van de journalisten en editeurs zuigt. De opbouw van het verhaal is dan ook prima, maar langzaam aan ontaard het geheel mij een beetje in een klucht-achtig schouwspel die me ging tegenstaan. Doe hoer die overdreven werd neergezet (en dan ook nog uit dat raam jumpt.....pfffffffff), die 'dader' in dat bureau opgesloten zit, dat in en uitlopen van personen, het steeds weer verzinnen van uitvluchten - het deed me teveel denken aan een 'theater van de lach'. Jammer, na dat fraaie begin met de mooie en scherpe dialogen. Ook vond ik de 'dader' niet echt interessant of geloofwaardig. Moest een wat simpele persoon spelen die heel naief in het leven staat. Te stereotype met zijn kans-arme achtergrond, waardoor naast ongeloofwaardigheid ook het irritatie met zijn personage optrad Daar had veel meer ingezeten.

avatar van mister blonde

mister blonde

Ik herhaal mezelf als het gaat om Wilder, vooral als het om zijn komedies vanaf 1959 gaat (allemaal vergelijkbaar). Maar ik verbaas me dan ook over het constant hoge niveau van zijn films. Wat onzettend leuk is dit ook weer. Zag His Girl Friday meer dan 5 jaar gelden, maar had de indruk dat dit toch grootendeels een heel andere film is. Vooral ook erg Wilder. De dialogen, situaties en humor is heerlijk. Ik vind dit echt topvermaak. Lemmon is geweldig als altijd. Ook de andere acteurs zijn allemaal goed op hun plek. Vind Sarandaon wel leuk, maar hier komt ze wel wat te kort. Is eigenlijk de enige uitzondering. De ster in deze film (en dat komt natuurlijk omdat ie de leukste rol kreeg) is Matthau. Wat heb ik ontzettend gelachen om zijn trucs om Lemmon te behouden. Heerlijk! Weer 4 sterren. 15 films van Wilder gezien en allemaal 4 sterren of hoger.

avatar van Friac

Friac

Zeer leuke film. Ook al zou dit één van Wilders minste films zijn volgens sommigen, het blijft allemaal erg vermakelijk. Vlot tempo, gigantisch veel spitsvondige dialogen, een heerlijke Walter Matthau (en een ietwat ingehouden Jack Lemmon) en een absurde verhaallijn. Alles samen heeft dit een prima komedie als resultaat.

scorsese

Uitstekende comedie waarin een journalist ontslag neemt om te gaan trouwen. Goeie en rappe dialogen en absoluut grappig. Ook kent het verhaal genoeg ontwikkelingen waardoor de film onderhoudend blijft. Het perfecte samenspel van Jack Lemmon en Walter Matthau zorgt ervoor dat deze film 4.0 sterren krijgt.

avatar van gotti

gotti

Nog geen film tegen gekomen in de samenwerking van Wilder en schrijver Diamond (ze maakten er efl samen), die tegenvalt. Ook The Front Page is fantastisch. Snel, grappig en met een vileiin randje.

avatar van Movsin

Movsin

Is het naar het einde toe wat holderdebolder, deze spetterende komedie blijft één van de grappigste die ik ooit zag.

Natuurlijk is het schitterend duo Lennon-Matthau daar niet vreemd aan maar het is toch ook en vooral genieten geblazen hoe via gevatte gezegden en een humoristisch verhaal op een fijnzinnige manier de draak wordt gestoken met de journalistieke wereld, overheidinstanties en tenslotte ook nog even vlug met een zekere gewichtdoenerij van sommige films waarbij ge dan op het einde kunt "lezen" hoe het met de personages verder is gegaan. Beslist origineel.

Film heeft over die bijna 40 jaar niets van zijn waarde ingeboet.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 19372 berichten

Leuke Wilder. Niet zo leuk als His Girl Friday. Helaas ook met de flauwste scene die ik ooit in een Wilder zag de Duitse wetenschapper die uit de ambulance valt. Verder na het langzamere tempo van zijn vorige film wordt hier het tempo weer ouderwets opgevoerd hier. Was wellicht nog boeiender en scherper geweest als Wilder het had verplaatst naar het (toen) heden. Maar prima vermaak verder.

avatar van Spetie

Spetie

”Get yer head back in there, you God Damned turtle!”

Een erg fijne Wilder dit, met een geweldig goed geschreven script, die na bijna veertig jaar nog niets aan kracht heeft ingeboet. wat mij betreft behoort het ook tot zijn betere werk en is het leuker dan het vergelijkbare His Girl Friday.

Het heerlijke typische Wilder sfeertje komt hier volledig tot zijn recht. Jack Lemmon doet het altijd goed en past ook altijd prima in dit soort films. Hij is hier weer een soort van hardwerkende goedzak, die het werken als journalist op een gegeven moment beu is, omdat hij graag wil trouwen. Walther Mattheu weet hier echter de show te stelen als zijn baas, die de meest sluwe trucs probeert uit te halen om Lemmon, zijn sterjournalist, toch maar bij zich te kunnen houden.

Het dialoogwerk is van een heel hoog niveau en dat zorgt soms ook voor erg leuke humor, in combinatie met vreemde situaties. Het tempo is constant hoog en de meeste grappen weten hun doel goed te raken. Ondanks dat het allemaal op een gegeven moment wel erg uit de hand loopt, blijft het ten allen tijde geloofwaardig. Ik moest ook nog wel even lachen om het einde, waarbij nog even voorbijkomt hoe het zogenaamd met iedereen is afgelopen. Dat soort details maken het allemaal nog net even leuker.

avatar van Biosguru

Biosguru

Minste Wilder die ik tot nu toe zag. Had hem al eens gezien, zonder dat ik wist dat ie van Wilder was. Geef mij maar one, two, three

avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

Woow, hij flikt het weer! Billy Wilder.. de man die me nooit teleurstelt. Zoveelste film die ik van hem zie en ook deze keer heb ik genoten. Onverwacht goed deze 'Front Page'. Een sfeervolle prent (fantastisch dat kantoor) die je in een razendsnel tempo voorbij ziet vliegen - Lemmon en (vooral) Matthau zijn geweldig, de film is vlijmscherp en uitstekend geschreven en zit vol met hilarische scenes. Ik was na een lange dag echt heel moe, maar dankzij deze rollercoaster weer klaarwakker. Op naar de volgende Wilder.