The Limits of Control (2009)

Verenigde Staten / Japan
Mystery / Misdaad

geregisseerd door Jim Jarmusch
met Isaach de Bankolé, Bill Murray en Tilda Swinton

We volgen een mysterieuze, eenzame man, in een oud Spaans landschap. Het is een vreemdeling, die zich bezighoudt met onwettige activiteiten. Wanneer hij zijn werk gedaan probeert te krijgen, vertrouwt hij niemand en dat maakt dat zijn doel verre van duidelijk is.

Raffael77
Boddhi schreef:
Heeft me niet weten te boeien.
Vooral eerste uur zeer slaapverwekkend.

Dat is meestal met Focus films. Vrij saai en matig en meestal niet echt boeiend.

avatar van 606
Ongelooflijk wat beweegt deze film zich tergend langzaam naar het einde.
Acteerwerk is redelijk rest gaat.
Mooie beelden van spanje.

1,5 ster

avatar van joyce100
Ik denk dat je liefhebber moet zijn voor dit soort films, echt niets aan vreselijk, gebeurt echt helemaal niets,

Hoppa, en weer bijna twee uur van mijn leven weg..

Totaal niet boeiend, geen plot. Zelfs het camerawerk vind ik slecht.

Geen boeiende dialogen, geen boeiende personages, geen spanning. Zelfs geen boeiende omgeving. Geen goede muziek.

Wat is dit een slechte film.

Hier zullen verschillende geldschieters niet blij mee zijn.
Dat die Jarmusch hier mee weg komt..

Onvoorstelbaar..

Wat een waardeloze film, dat iemand hier meer als 1 strer druft te geven, zegt wel wat over hun smaak. Liever niet meer stemmen! Dan hoef ik deze shit niet meer te kijken.

Alvast bedankt voor de 0.5 ster spotters van deze film

avatar van grandpa
Cubasi schreef:
Hoppa, en weer bijna twee uur van mijn leven weg..

Totaal niet boeiend, geen plot. Zelfs het camerawerk vind ik slecht.

Wat is dit een slechte film.

Hier zullen verschillende geldschieters niet blij mee zijn.
Dat die Jarmusch hier mee weg komt..

Onvoorstelbaar..

helemaal mee eens maar denk dat zoals joyce100 het verwoord je een echte liefhebber moet zijn van dit genre.....en dat zijn er volgens mijn niet veel.

avatar van Prudh
Hoe meer halve sterren deze Jarmusch krijgt, hoe meer zin ik krijg hem te zien eigenlijk...

Me too. Laatste paar berichten zijn werkelijk tenenkrommend.

avatar van lebowski
rogerklavervier schreef:

Alvast bedankt voor de 0.5 ster spotters van deze film

Zo voor dit ene bericht heb je je dus ruim 2 jaar geleden ingeschreven. En meteen maar even een paar mensen in de hoek zetten. Tot in 2011 neem ik aan

avatar van eppy
wist nog niet eens wie die jarmusch was tot ik dat hier bekeek en ik heb een aantal films mogen aanschouwen.....
maar not my cup a thea en vanuit mijn standpunt een verspilling van film matriaal.
als de man morgen sterft zal ik hem niet missen en met mij waarschijnlijk nog miljoenen filmliefhebbers....

avatar van xgogax
Dit is weer een geniale film van Jarmusch. Lijkt wel een beetje op zijn vorige film, Broken Flowers. Alleen vind ik Broken Flowers net iets beter, misschien wel zijn meesterwerk (BF) ...

avatar van Querelle
Broken Flowers beter? Dat belooft niet veel goeds. Maar ik ga hem wel kijken. Die poster vind ik geweldig en Isaach de Bankolé heeft een goeie kop. Ik hoop op eenzelfde ervaring als met ghostdog of een film noir versie van Dead Man.

Aan de berichten van de 0,5* stemmers te zien kan dit wel een interessante film worden. Ben benieuwd.

avatar van lebowski
eppy schreef:

In de categorie Misplaatst Commentaar een potentiële prijswinnaar.

avatar van Chuck Taylor
Querelle schreef:
Broken Flowers beter? Dat belooft niet veel goeds.

Van de films die ik van Jarmusch gezien heb, Broken Flowers verreweg de beste. Zoiezo heb ik wat meer met zijn latere films, hopen dat ik deze daar ook aan toe kan voegen.

avatar van Querelle
Broken Flowers vond ik wel aardig, maar zeker niet zijn beste. Ik vind het toch het leukst als hij wat met genrefilms rommelt.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Vind Broken Flowers ook verre van zijn beste. Eerder een wat lage middenmoter in Jarmusch' oeuvre. Voor een Jarmusch-liefhebber als ik nog met gemak goed voor 3,5 sterren, daar niet van. Ik heb van deze film de indruk dat hij iets abstracter is, of dat hoop ik misschien.

avatar van Querelle
Ik weet niet of abstract een goed woord is voor Jarmush films en voor Broken Flowers. Eerder minimalistisch in de narratie. Dat er bv. veelal geen echte ontknoping in zit vind ik niet per sé abstract.

waardering is of heel goed of heel slecht toch maar even kijken

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Querelle schreef:

Daar heb je gelijk in en dat bedoel ik ook eigenlijk. .

Querelle schreef:
Ik wil deze film niet voor je verpesten (spoilen), daarom probeer ik er zo weinig mogelijk over te vertellen. Deze film is narratief meer minimalistisch dan Broken Flowers (ook een soort van "roadmovie"), maar heeft wel een ontknoping.
Ik vind de structuur van deze film uiterst origineel. Uiteindelijk valt alles wel op z'n plaats.

Klinkt goed.

avatar van b00ts
Duidelijk een film voor de liefhebber. Mooie beelden, mooie muziek, mooie vrouwen. Bill Murray voor twee minuten of zo, maar de combinatie doodskop - toupet is dan wel weer iets wat bij hem past.
De reactie van xgogax dat alles uiteindelijk op zijn plaats valt kan ik even niet volgen.

b00ts schreef:
Kort samengevat:Een mysterieuze organisatie heeft huurmoordenaar, Isaach De Bankolé, ingehuurd om Bill Murray te vermoorden.

avatar van b00ts
Dat is maar de vraag xgogax...... Je kunt met het verhaal immers zoveel kanten op. Waarom werd die blote muts bijvoorbeeld gedood? Waarom werd die vrouw met die witte haren ontvoerd? Waarom werd de moord juist door hem gepleegd > hij werd niet gezien door de bewaking van dat pand waar Murray zich bevond. Die gasten waren dus blijkbaar op de hoogte anders had hij nooit ongezien naar binnen gekund. Daarbij hadden ze hem neem ik aan gezien toen hij op zijn gemak de boel aan het observeren was in zijn mooie kostuum. Dus waarom pleegde juist hij de moord?

b00ts schreef:
Sommige films hoef je niet te interpreteren en uiteen te zetten, maar gewoon ervaren. The Limits of Control is zo'n film. Het gaat om de sfeer. Waarom hebben wij uitleg nodig? Wij kunnen ook gewoon onze verbeelding gebruiken. Vragen die je stelt zijn eigenlijk niet zo belangrijk. Iedereen kan op een eigen manier de film inkleuren.

Zo vroeg Bill Murray Isaach De Bankolé hoe hij naar binnen was geglipt. Isaach De Bankolé antwoordde met: "I used my imagination". Volgens mij is dat de essentie van de film.
Waarom werd die blote muts bijvoorbeeld gedood?
Misschien door de bodyguards van Bill Murray. En het is toch niet zo belangrijk waarom. Het is gebeurd.
Waarom werd die vrouw met die witte haren ontvoerd?
Zij was volgens mij infiltrant en werkte voor meerder organisaties.

avatar van b00ts
Dan zijn wij het in grote lijnen wellicht eens..... Maar ik kan nu niet direct zeggen dat uiteindelijk alles op zijn plaats viel.
Blijft bij mij de vraag Waarom werd de moord nou net door De Bankolé gepleegd? Misschien ook niet belangrijk, maar dat weet ik nou juist niet.

b00ts schreef:
Volgens mij is dat juist wel belangrijk. Hij is gewoon een 'zwijgzame' huurmoordenaar. Denk aan Jef Costello in Le Samouraï van Jean-Pierre Melville. We ervaren de film vanuit zijn perspectief. Hij stelt geen vragen en krijgt ook geen antwoorden. Hij is uitvoerder.

The Limits of Control is eigenlijk een film-noir.

Dit is de meest slaapverwekkende,idiote,vreemde film die
ik gezien heb!Hier is Quintin Tarentino helemaal niets bij!
Idiote dialogen,lucifersdoosjes die elke keer worden uitgewisseld
Misschien kunstzinnig,maar o zo slaapverwekkend!
De tijd die je er naar kijkt kan je wellicht nuttiger gebruiken!

Dit is echt belachelijk, heb een berg films bekeken maar dit slaat alles ! !

avatar van Leland Palmer
Het eerste half uur vond ik nog makkelijk te doen, met een hoofdpersoon die nog wel aardig interessant was. Een paar grappige scénes, redelijk mooie plaatjes en een aardige sfeer die ervoor zorgde dat o.a. het mysterieuze van de film mij nog steeds redelijk aan het scherm wist vast te houden.

Op een gegeven moment bleef het echter maar in hetzelfde tempo doorkabbelen, wat écht tergend sloom aan begon te voelen. Heb de film uiteindelijk met veel moeite uitgezeten. Rollen van Murray, Swinton en Bernal waren alles behalve bijzonder. De naakte Paz de la Huerta was nog wel grappig, maar die Bankolé met z'n twee kopjes espresso en z'n ochtendoefeningen kon me ook absoluut niet meer boeien na het eerste half uur. Dikke onvoldoende.