The Limits of Control (2009)

Verenigde Staten / Japan
Mystery / Misdaad

geregisseerd door Jim Jarmusch
met Isaach de Bankolé, Bill Murray en Tilda Swinton

We volgen een mysterieuze, eenzame man, in een oud Spaans landschap. Het is een vreemdeling, die zich bezighoudt met onwettige activiteiten. Wanneer hij zijn werk gedaan probeert te krijgen, vertrouwt hij niemand en dat maakt dat zijn doel verre van duidelijk is.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Bij Jim Jarmusch:

De volgende Jarmusch is aangekondigd. Hij gaat The Limits of Control heten.

The new film is the story of a mysterious loner, a stranger, whose activities remain meticulously outside the law. He is in the process of completing a job, yet he trusts no one, and his objectives are not initially divulged. The film is set in the striking and varied landscapes of contemporary Spain (both urban and otherwise), and will star Isaach De Bankolé (marking the actor’s fourth collaboration with Mr. Jarmusch) and other acclaimed international actors to be named shortly.

Christopher Doyle staat achter de camera.

bron: link

Verrassende plot, hehe. Maar ben weer uitermate beneiuwd. Buiten zijn eerste film en Coffee & Cigarettes (die overigens nauwelijks als geheel gezien kan worden) heeft de beste man niets slechts gemaakt...

Pure
Jarmusch mag onbeperkt films blijven maken over mysterieuze, eenzame mensen zolang hij dit met dezelfde flair en originaliteit blijft doen.

Spanje als setting voor een Jarmusch film klinkt trouwens als muziek in de oren. Ben hier zeer beniewd naar!

Klinkt wel erg Jarmusch...

Luis Tosar staat op de foto, hij heeft geen grote rol?

avatar van Bob Gray
Nog nooit een Jarmusch gezien, maar ben erg benieuwd naar deze regisseur. Wil deze dus ook zeker graag zien.

kos schreef:
Luis Tosar staat op de foto, hij heeft geen grote rol?

De eenzame man zal gespeeld gaan worden door Isaac de Bankolé, dus lijkt me dat hij een redelijk grote rol krijgt. Voor zover ik weet is er weinig bekend over rollen van de andere acteurs.

avatar van voomzap
Leuk dat Tilda Swinton meespeelt in de nieuwe Jarmusch. vond ik erg goed in Julia.

avatar van xgogax
Hier is de eerste trailer! Deze film krijgt hier weinig aandacht.

Apple - Movie Trailers - The Limits of Control

Christopher Doyle is de cinematograaf. Jarmusch rules!

avatar van Flipman
Damn! Die trailer ziet er puik uit!

Jarmusch Rules...? He does, but more people ought to be aware of this !
Bob Gray schreef:
Nou ja, mensen beginnen het genie van deze man dus al te ontwaren . Bob, ik kan je in ieder geval Night On Earth, Down By Law, Coffee and Cigarettes, Broken Flowers en al helemaal Dead Man, zonder specifieke volgorde, aanraden .

avatar van Riddick
Ben na het zien van de trailer erg geïnteresseerd geraakt in deze film.
Ik weet dat ik veel kan verwachten van Jarmusch.

Heb zelf Ghost Dog aangeschaft. Vind dat een top film!
Dead Man heb ik ook, alleen moet ik die nog gaan zien.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Erg benieuwd naar deze film!
Komt deze in de bios..?

avatar van Prudh
Isaach De Bankolé heeft leuke rolletjes in films van Jarmusch, natuurlijk de leukste als ijsverkoper in Ghost Dog. Kan niet wachten tot deze uitkomt.

avatar van Bob Gray
Toffe acteurs zitten hierin! Ben heel erg benieuwd.

Flipman schreef:

Ja, ik wil Dead Man al een hele tijd erg graag zien. Even kijken of ik hem ergens goedkoop kan kopen.

Bioscooprelease:

22 October 2009

avatar van Knisper
Film krijgt slechte recensies. Slechts 30% op Rottentomatoes, inclusief slechts een halve ster van Ebert.

Knisper schreef:
inclusief slechts een halve ster van Ebert.

Ik heb nog nooit zo'n denigrerende en sarcastische recensie gelezen volgens mij. Hij maakt vooral de hoofdpersoon op een kinderachtige manier belachelijk en geeft weinig informatie over waarom de film nou zo slecht is.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
De reden van de negatieve recensies lijkt te zijn dat er zo ongeveer niets in deze film gebeurd. Dat vind ik meestal niet zo'n probleem. En Jarmusch en tegenvallen, dat gebeurt eigenlijk nooit bij mij.

avatar van lebowski
Negatieve recensies my ass. IJzer- en ijzersterke film, Isaach de Bankolé is magisch aanwezig, het lichtplan en de kleurstelling zijn oogstrelend en het ontbreken van een plot is natuurlijk Jarmusch' handelsmerk. Heerlijk langzaam voltrekt zich de missie van de man zonder naam, en geeft de fantasie van de kijker alle ruimte. Drama/misdaad slaan trouwens beide de plank mis wat mij betreft.

PS En het terugkerende espresso-ritueel is een prachtige vondst

Raffael77
Ik ben benieuwd naar deze film. Focus is de ene keer goed en dan weer slecht dus ff afwachten maar.

avatar van kinjutsu
Haha aan het einde van Ghost Dog geeft Forest Whitaker zijn blauwe glimmende pak toch aan Isaach de Bankolé...

Ghost Dog

Isaach de Bankolé zegt dan dat hij het op zijn maat zal laten maken. Zo te zien heeft hij dat echt gedaan, en draagt hij het nog steeds!

The Limits of Control

avatar van kinjutsu
Christopher Doyle? Zo nice

kinjutsu schreef:

Ghost Dog

The Limits of Control

Haha erg leuk opgemerkt.

avatar van Mood Indigo
een abstracte impressie film van Jarmusch?
so slechte recensies kiss my ass.

humorloze parodie van james bond in Spanje.
shaken, not stirred. alleen zegt deze persoon zijn naam niet.
hij kijkt wel uit, en gebruikt liever zijn koppie, al zie daar weinig van
mooie details, maar dit was mijn eerste en laatste Jarmusch

Mood Indigo schreef:
so slechte recensies kiss my ass.

Mood Indigo schreef:
maar dit was mijn eerste en laatste Jarmusch

avatar van Mood Indigo
Beetje tegenstrijdig, of begrijp ik je verkeerd? Je stem is anders ook redelijk positief.. [/quote]

een abstracte film ergens een negatieve recensie geven, (zie commentaar hierboven) zegt voor mij meer iets over de recensist als over de film.

3.5 punten, omdat het gewoon een open boeiend kunstwerk is, maar...
Ik was niet op de hoogte van films van Jarmusch.
ik hoopte toch op het einde van de film ietwat ontknoping te
mogen begrijpen, maar de dialoog met Bill Murray was voor
mij alleen frustrerend.
Jarmusch heeft een mooie film neergezet, helaas geen beloning
voor mijn aandacht.

avatar van Boddhi
Heeft me niet weten te boeien.
Vooral eerste uur zeer slaapverwekkend.

avatar van Paalhaas
Jarmusch kan mijn altijd hoge, maar na enkele lichte miskleunen (bovenal Coffee and Cigarettes) toch wat ingeperkte verwachtingen omtrent zijn nieuwe film niet waarmaken. Technisch valt er op The limits of control bar weinig aan te merken: door fraai kleurgebruik en solide camerawerk ziet de film er cool en gelikt uit, met een gave instrumentale soundtrack van o.a. Earth en Boris (!) op de koop toe. Het is dan ook het cryptische, uiterst minimalistische plot waar de schoen wringt. Jarmusch maakt van de omzwervingen van de naamloze, niet bepaald spraakzame hoofdpersoon een soort existentiële, allegorische ontdekkingsreis, waarmee hij in zekere zin terug lijkt te grijpen op de thematiek van Dead man. Maar verder gaat die vergelijking volledig mank: in tegenstelling tot Jarmusch' meesterwerk valt The limits of control al snel in herhaling (het onophoudelijk uitwisselen van luciferdoosjes gaat bijvoorbeeld al snel de keel uithangen), weet nooit onder de huid te kruipen en blijft eigenlijk de gehele rit klinisch en afstandelijk ogen. Een onaangename kijkervaring was het nou ook weer niet, maar met deze kale stijloefening lijkt Jarmusch wel een parodie op zichzelf te hebben willen maken.

avatar van rokkenjager
Grappig, ik merk zojuist dat geen enkel personage in deze film een 'echte' naam heeft.