Genre: Historisch / Drama
Speelduur: 155 minuten / 171 minuten (extended edition)
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Malta / Marokko
Geregisseerd door: Ridley Scott
Met onder meer: Russell Crowe, Joaquin Phoenix en Connie Nielsen
IMDb beoordeling:
8,5 (1.827.205)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 18 mei 2000
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via meJane
Bekijk via SkyShowtime
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Gladiator
"What we do in life echoes in eternity."
De Romeinse generaal Maximus wordt ter dood veroordeeld door Commodus, de boosaardige troonopvolger van Marcus Aurelius. Maximus kan op het nippertje ontsnappen, maar zijn vrouw en zoon worden bruut vermoord. Als hij uitgeput hun zielloze lichamen heeft begraven, wordt hij gevonden door slavenhandelaren die hem doorverkopen aan de gladiatorenmeester Proximo. Proximo weet Maximus aan het vechten te krijgen in het Colosseum als gladiator, en al snel begint Maximus te beseffen dat dit wellicht de enige kans is om zich te wreken op de keizer.
Externe links
Acteurs en actrices
Maximus
Commodus
Lucilla
Proximo
Marcus Aurelius
Gracchus
Juba
Falco
Gaius
Quintus
Reviews & comments
Phooze
-
- 2544 berichten
- 597 stemmen
Zo, waarempel, een goede psychologische beschrijving van het fenomeen U-96. No offence, maar wel een goed punt.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
U-96 vind het vooral erg als er een onderzeeboot-film gemaakt wordt door de Amerikanen die niet over hun eigen geschiedenis gaat.
Wat Amerikanen met andere films doet kan hem niet veel schelen.
Welja, spel de clou nog even uit...
Hemdale
-
- 2222 berichten
- 8832 stemmen
Zeer goeie film, ook al vind ik de dialogen in de film niet super boeiend, maar voor de rest prachtig.
Queen_K
-
- 48 berichten
- 215 stemmen
half puntje eraf omdat ik em pas weer gezien heb en het toch té 'Amerika' vond...die dramatische muziek enz.
Nick Kang
-
- 973 berichten
- 488 stemmen
half puntje eraf omdat ik em pas weer gezien heb en het toch té 'Amerika' vond...die dramatische muziek enz.
Queen_K
-
- 48 berichten
- 215 stemmen
Mja misschien een beetje verkeerd onder woorden gebracht
Ik vond gewoon dat er vaak overdramatische scenes in voorkwamen zoals in veel Amerikaanse (eigenlijk bedoelde ik Hollywood) films. Dit werd imo veroorzaakt door die bombastische muziek.
Nick Kang
-
- 973 berichten
- 488 stemmen
Dit werd imo veroorzaakt door die bombastische muziek.
WB
-
- 1615 berichten
- 2662 stemmen
Ik ben daar totaal niet mee eens wat je zegt. De muziek van Gladiator maakt die film juist zo sfeervol en mooi.
100% mee eens! Heb hier de Soundtrack liggen, en is prachtig! Zonder muziek heeft de film geen emoties, en de emoties is nou net wat de film zo top maakt! Overigens ook top gespeeld door Russell Crowe! gewoon een groots opgezette film, met enorm mooie sets!
4,5 sterren!
neo
-
- 15435 berichten
- 10038 stemmen
En dan nog te bedenken dat Zimmer niet eerste keus was. Jerry Goldsmith componeerde een score die werd afgwezen. En ik kan jullie vertellen deze is dan misschien wel iets minder bombastisch maar verre weg van de score waarmee Zimmer mee aan kwam.
Nick Kang
-
- 973 berichten
- 488 stemmen
Die meneer Zimmer heeft een mooi stukje werk afgeleverd. Zeg maar gerust een juweeltje. 
neo
-
- 15435 berichten
- 10038 stemmen
Toch vind ik het jammer dat eigenlijk alleen deze score echt populair is bij de gewone mensheid. Luister de score van Regarding Henry bv, om zomaar een ander juweeltje te noemen.
mafiabaas
-
- 200 berichten
- 2145 stemmen
gladiator is 1 van de beste films die is gemaakt van deze tijd. De actie is zo gaaf. Deze moet je echt eens kijken een echte aanrader. Dikke 5 sterren film is dit.
John Doe
-
- 916 berichten
- 2122 stemmen
Dit is juist zo'n hollywood film, waarbij je kan merken dat ze het alleen om het geld maken, een vergulde drol. Walgelijk hoe ze je sentimenteel proberen te maken door te bepalen dat zijn gezin is vermoord. Er hangt een sentimentele, artifiele en commerciele sfeer om deze film. kortom alles met -ele, de film roept als het ware 'ik ben geweldig!'. Men heeft het maar te vinden, dat ie de film ook waardeert.
EmDee
-
- 7192 berichten
- 1417 stemmen
Er hangt een sentimentele, artifiele en commerciele sfeer om deze film. kortom alles met -ele, de film roept als het ware 'ik ben geweldig!'.
eJay
-
- 26 berichten
- 568 stemmen
Dit is juist zo'n hollywood film, waarbij je kan merken dat ze het alleen om het geld maken, een vergulde drol. Walgelijk hoe ze je sentimenteel proberen te maken door te bepalen dat zijn gezin is vermoord. Er hangt een sentimentele, artifiele en commerciele sfeer om deze film. kortom alles met -ele, de film roept als het ware 'ik ben geweldig!'. Men heeft het maar te vinden, dat ie de film ook waardeert.
Tegenwoordig moeten alle film veel opbrengen, dan is het logisch dat er veel geld in het maken van deze films wordt gestoken!
Ik vind het allemaal best, want de kwaliteit van de films wordt er alleen maar beter op.
Ik vind Gladiator er fantastisch uit zien en het verhaal is ook erg sterk! Wat jij hierboven zegt vind ik een beetje onzin!
www.goeie.tk
-
- 79 berichten
- 431 stemmen
Deze film blijft gewoon mijn persoonlijke favoriet. Ik kan het kippenvel aan het eind van de film niet verbergen. (ook niet nadat ik 'm voor de 6e keer zag). Zodra Maximus aan de dood ontsnapt wordt de film heeel makkelijk te volgen, wat niet betekend dat het de spanning wegneemt....
Ik hou het op een meesterwerk..... 5 Sterros 
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
de kwaliteit van de films wordt er alleen maar beter op.
Dat durf ik te betwijfelen. Hoe goed deze film ook is, juist de high-budget, duurgemarkete films, die binnen twee weken hun geld moeten opbrengen, hebben van Hollywood een laffe spektakelfabriek gemaakt, waar weinig plaats meer over is voor lef en het bijzondere.
eJay
-
- 26 berichten
- 568 stemmen
Soms leggen de high-budget films inderdaad te veel nadruk op de special effects, waardoor het verhaal vaak saai en niet orgineel is.
Wat dat betreft heb je wel gelijk!
John Doe
-
- 916 berichten
- 2122 stemmen
Dat durf ik te betwijfelen. Hoe goed deze film ook is, juist de high-budget, duurgemarkete films, die binnen twee weken hun geld moeten opbrengen, hebben van Hollywood een laffe spektakelfabriek gemaakt, waar weinig plaats meer over is voor lef en het bijzondere.
Yes Cornelis, en juist bijzondere films kunnen mateloos inspireren. De naam alleen al 'Gladiator', net zoiets als 'Best Movie', die naam kiezen ze ook weer zodat het grote publiek zeker zal begrijpen waarover het gaat. Bij bijv. Fight Club verwachtte men een ander soort film waardoor het mede een minder succes werd in de bioscoop, daar zijn ze dan ook bang voor. De meer intelligente filmliefhebber wordt uiteindeljk de dupe van marketing die de originaliteit een blok zet.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3282 stemmen
De titel van deze film is gewoon goed gekozen. Ik zou niet weten hoe ze m anders hadden moeten noemen.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
De naam alleen al 'Gladiator'
Hij gaat toch over een Gladiator? Het gaat toch over door de omstandigheden gedwongen worden te vechten voor je leven?
Is het dan per se beter een titel te kiezen waar niemand een directe associatie bij heeft? De vlag dekt de lading, lijkt me.
Of men dacht met deze titel (gelijk aan het boek toch?) gtoter uit te kunnen, wat ook lukte.
Zit, algemeen gesteld, veel in. Maar Gladiator vind ik nou net een positieve uitzondering. Het is natuurlijk niet zo dat 'grote' films per definitie niet goed of niet origineel zouden zijn.
Snoepie
-
- 15 berichten
- 0 stemmen
Fantastische film!
Iedereen heeft natuurlijk zijn persoonlijke mening, maar ik snap toch niet goed dat je deze film echt slecht kunt vinden...
Hij is naar mijn mening dus formidabel, een erg ontroerende film.
Purmerend
-
- 2775 berichten
- 3309 stemmen
Zeker een goede film, mooie muzieken kleding.
En door met vuur, stof, schaduw, wind en rustige muziek te werken krijg je een perfecte sfeer.
Newbie
-
- 271 berichten
- 353 stemmen
De meer intelligente filmliefhebber wordt uiteindeljk de dupe van marketing die de originaliteit een blok zet.
Je kunt mensen kwetsen met zo'n uitspraak. Het is nogal minachtend.
Wat betreft die originaliteit. Persoonlijk haat ik de originaliteit die zo geprezen wordt (neem nu momento), allemaal wel ferm gedaan enzo maar ik (en er zijn er waarschijnlijk zo nog) val voor het verhaal, beeld en muziek. Gladiator heeft dit alles. Momento bijvoorbeeld moet het niet hebben van deze 3 (vind ik toch), het heeft mijn goedkeuring als kunstwerk, maar niet als film. In mijn ogen maken zo'n film omdat ze geen inspiratie meer hebben voor een goed verhaal.
In Gladiator hebben ze dus wel een goed verhaal en hebben ze dit verhaal prachtig uitgewerkt. Ook de extras van de dvd vond ik interessant. Ik zou zeggen, koop de cd, het is het geld waard. Dit is een film die volgens mij voor iedreen het kijken waard is.
eJay
-
- 26 berichten
- 568 stemmen
Je kunt mensen kwetsen met zo'n uitspraak. Het is nogal minachtend.
Waarom staat mijn username boven de quote. Ik heb dat stukje helemaal niet getypt!
Newbie
-
- 271 berichten
- 353 stemmen
Waarom...?...Wat zal ik zeggen..., plaatselijke onhandigheid van een onhandige. 
Sorry daarvoor, gelukkig bestaat er een editknop en heb ik het al aangepast. Mijn excuses
Ik vond al dat dat tekstje niet overeenkwam met jouw stemkeuze. Nu klopt het wel.
John Doe
-
- 916 berichten
- 2122 stemmen
Je kunt mensen kwetsen met zo'n uitspraak. Het is nogal minachtend.
Wat betreft die originaliteit. Persoonlijk haat ik de originaliteit die zo geprezen wordt (neem nu momento), allemaal wel ferm gedaan enzo maar ik (en er zijn er waarschijnlijk zo nog) val voor het verhaal, beeld en muziek. Gladiator heeft dit alles. Momento bijvoorbeeld moet het niet hebben van deze 3 (vind ik toch), het heeft mijn goedkeuring als kunstwerk, maar niet als film. In mijn ogen maken zo'n film omdat ze geen inspiratie meer hebben voor een goed verhaal.
In Gladiator hebben ze dus wel een goed verhaal en hebben ze dit verhaal prachtig uitgewerkt. Ook de extras van de dvd vond ik interessant. Ik zou zeggen, koop de cd, het is het geld waard. Dit is een film die volgens mij voor iedreen het kijken waard is.
Ze hebben in Gladiator een makkelijk verhaal, mooi gefilmd, mooi aangekleed, daar mag je best van genieten idd. Als we toch met films gaan vergelijken, geef mij dan maar Spartacus die geef ik wel 4 sterren voor een goed verhaal en echtheid. En momento is eigenlijk memento; het verzinnen van het Sammy Jenkis bijverhaal vind ik al evengoed als het hele Gladiator verhaal.
ForzaRoberto
-
- 35 berichten
- 123 stemmen
ik vind de hele vergelijking memento - gladiator nergens op slaan.
gladiator is een epic een echte spektakelfilm en soms heb ik zin om zo'n film te kijken (net als braveheart, saving private ryan of lotr) en een andere keer een originele film zoals pulp fiction, usual suspects enz.
dus het heb geen hol met intelligentie van de kijker of wat dan ook te maken meer met de behoefte van de kijker op dat moment
ik geef gladiator 5 sterren in zijn genre.
Pre- en sequels

Gladiator II
2024
290 reacties
Gerelateerd nieuws

Russell Crowe kritisch op 'Gladiator II': 'Geen begrip voor het origineel'

Historische actiefilm 'Gladiator' van Ridley Scott is vanavond te zien op televisie

Klassieker 'The Green Mile' van Frank Darabont is binnenkort te zien op Netflix

Originele 'Gladiator' van Ridley Scott binnenkort weer te zien op Netflix
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.113 reacties

The Lord of the Rings: The Return of the King
Avontuur / Fantasy, 2003
5.911 reacties

Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.822 reacties
Gerelateerde tags
rome italiëouder-kindrelatiegladiatorarenasenaatromeinse rijkkeizerslavernijoude romeepischwraakslagveldslavenveilinghistorical fictionoude wereldgeweldgevechtstrijdwagenfilosoof fictieve geschiedenisbarbaarse horde2e eeuwopvolgercommodusmarcus aureliusmaximus filmnewfilmarchserenedefiant
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









